Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Rapport onthult hoe Wagnergroep Afrika gebruikt als terreur-laboratorium: “Recht uit een nachtmerrie”
https://www.hln.be/buitenland/rapport-o ... ~ae61229c/
Wij gaan hier de wereld verbeteren en enkele duizenden km zuidelijker breken ze de wereld verder af.
Wat is Europa's groenbeleid waard als ze goochelen met oorlog (en nucleair gedoe)?
Misschien moeten we niet pessimistisch doen, maar om optimistisch te worden zal toch wat anders nodig zijn dan de huidige berichten uit Oost-Europa.
https://www.hln.be/buitenland/rapport-o ... ~ae61229c/
Wij gaan hier de wereld verbeteren en enkele duizenden km zuidelijker breken ze de wereld verder af.
Wat is Europa's groenbeleid waard als ze goochelen met oorlog (en nucleair gedoe)?
Misschien moeten we niet pessimistisch doen, maar om optimistisch te worden zal toch wat anders nodig zijn dan de huidige berichten uit Oost-Europa.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beursblik: Degroof Petercam verhoogt koersdoel AMG
Door ABM Financial News op dinsdag 11 juli 2023
Beursblik: Degroof Petercam verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) Degroof Petercam heeft het koersdoel voor het aandeelAMG verhoogd van 50,00 naar 58,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek dinsdag uit een analistenrapport van de bank.
Degroof Petercam heeft de taxaties voor de EBITDA in 2023 en 2024 verhoogd met 2 tot 5 procent.
De bank refereerde aan de recente stijging van de lithiumprijzen, die volgens de bank de winstgevendheid van het bedrijf in gunstig daglicht plaatsen.
Prijsschommelingen worden pas na kwartaal zichtbaar in de cijfers van AMG, aldus analist Frank Claassen. De prijsdaling van lithium van begin dit jaar wordt daarmee in het tweede en derde kwartaal zichtbaar, terwijl het prijsherstel zich in het vierde kwartaal in de cijfers vertaalt.
De koers van het aandeel AMG noteerde dinsdag op een vlak Damrak 2,8 procent hoger op 48,91 euro.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0ndertussen, 2 weekjes terug hadden we ook al een koersdoelverhoging van ING ontvangen.
Door ABM Financial News op woensdag 21 juni 2023
ING verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor het aandeel AMG verhoogd van 54,00 naar 60,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek woensdag uit een analistenrapport van de bank.
ING onderbouwde de verhoging van het koersdoel voornamelijk met het herstel van de prijzen voor lithium, terwijl de fundamentele omstandigheden, waaronder de energietransitie, volgens de bank nog altijd een koopadvies rechtvaardigen.
Volgens ING ligt de waardering voor AMG in 2025 een kwart onder die van de sectorgenoten in het lithiumsegment.
AMG wordt door ING wel van de zogeheten ING Benelux Favourites List gehaald, nadat het aandeel sinds daarin te zijn opgenomen een rendement van 82 procent heeft laten zien en sinds begin dit jaar een rendement van 38 procent opleverde.
ING stelde woensdag dat AMG met zijn prijzen circa drie tot vier maanden op de lithiummarkt achter loopt. Daarom gaat ING nog uit van een zwakker tweede en derde kwartaal.
Ook wees ING op een lithiummijn van AMG in Brazilië die vanwege capaciteitsuitbreidingen tijdelijk stil zal liggen. Maar in het vierde kwartaal zal de capaciteit daardoor wel verhoogd zijn van 90 naar 130 kiloton per jaar.
De taxaties van ING voor 2023 bleven dan ook ongewijzigd. Maar voor 2024 verhoogde ING de raming voor de aangepaste EBITDA met 6 procent en voor 2025 met 2 procent.
Door ABM Financial News op dinsdag 11 juli 2023
Beursblik: Degroof Petercam verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) Degroof Petercam heeft het koersdoel voor het aandeelAMG verhoogd van 50,00 naar 58,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek dinsdag uit een analistenrapport van de bank.
Degroof Petercam heeft de taxaties voor de EBITDA in 2023 en 2024 verhoogd met 2 tot 5 procent.
De bank refereerde aan de recente stijging van de lithiumprijzen, die volgens de bank de winstgevendheid van het bedrijf in gunstig daglicht plaatsen.
Prijsschommelingen worden pas na kwartaal zichtbaar in de cijfers van AMG, aldus analist Frank Claassen. De prijsdaling van lithium van begin dit jaar wordt daarmee in het tweede en derde kwartaal zichtbaar, terwijl het prijsherstel zich in het vierde kwartaal in de cijfers vertaalt.
De koers van het aandeel AMG noteerde dinsdag op een vlak Damrak 2,8 procent hoger op 48,91 euro.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0ndertussen, 2 weekjes terug hadden we ook al een koersdoelverhoging van ING ontvangen.
Door ABM Financial News op woensdag 21 juni 2023
ING verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor het aandeel AMG verhoogd van 54,00 naar 60,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek woensdag uit een analistenrapport van de bank.
ING onderbouwde de verhoging van het koersdoel voornamelijk met het herstel van de prijzen voor lithium, terwijl de fundamentele omstandigheden, waaronder de energietransitie, volgens de bank nog altijd een koopadvies rechtvaardigen.
Volgens ING ligt de waardering voor AMG in 2025 een kwart onder die van de sectorgenoten in het lithiumsegment.
AMG wordt door ING wel van de zogeheten ING Benelux Favourites List gehaald, nadat het aandeel sinds daarin te zijn opgenomen een rendement van 82 procent heeft laten zien en sinds begin dit jaar een rendement van 38 procent opleverde.
ING stelde woensdag dat AMG met zijn prijzen circa drie tot vier maanden op de lithiummarkt achter loopt. Daarom gaat ING nog uit van een zwakker tweede en derde kwartaal.
Ook wees ING op een lithiummijn van AMG in Brazilië die vanwege capaciteitsuitbreidingen tijdelijk stil zal liggen. Maar in het vierde kwartaal zal de capaciteit daardoor wel verhoogd zijn van 90 naar 130 kiloton per jaar.
De taxaties van ING voor 2023 bleven dan ook ongewijzigd. Maar voor 2024 verhoogde ING de raming voor de aangepaste EBITDA met 6 procent en voor 2025 met 2 procent.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beursblik: verbetering bij AMG verwacht - 26.07.2023 : 10.50
(ABM FN-Dow Jones) AMG zal woensdagavond een fors hogere winst presenteren bij een hogere omzet in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit een consensusverwachting van analisten die het bedrijf zelf opstelde.
De analisten rekenen gemiddeld op een stijging van de winst per aandeel op jaarbasis van 0,91 tot 1,71 dollar en een groei van de terugkerende EBITDA met 25 procent tot 110 miljoen dollar.
De omzet zou kunnen stijgen van 424 miljoen tot 436 miljoen dollar. Op kwartaalbasis is er vermoedelijk wel een verslechtering ten opzichte van de 451 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2023.
ING waarschuwde voorafgaande aan de cijfers dat de consensusverwachting aan de hoge kant lijkt, omdat één analist ruim 20 procent hoger zit dan de rest met zijn verwachting voor de aangepaste EBITDA dit jaar.
ING rekent op een winst van 1,59 dollar per aandeel en een omzet van 410 miljoen dollar.
De lithiumprijzen zijn hersteld gedurende het tweede kwartaal, maar dit zal de winst- en verliesrekening van AMG pas na drie of vier maanden beïnvloeden, stelt ING. Vooralsnog waren de lithiumprijzen in China dit jaar tot nu toe lager dan een jaar eerder.
Daarbij komt dat een lithiummijn in Brazilië stil moest worden gelegd om de capaciteit te vergroten.
In aanloop naar de resultaten, verhoogde Berenberg woensdag het koersdoel voor AMG van 55,00 naar 56,00 euro bij handhaving van het koopadvies. Berenberg mikt op een kwartaalomzet van 442 miljoen dollar, een EBITDA van 108 miljoen dollar en een EBIT van 93 miljoen dollar.
AMG verwacht dit jaar meer dan 400 miljoen dollar aan EBITDA te realiseren. In de komende vijf jaar, of eerder, voorziet het bedrijf zelfs een EBITDA van 650 miljoen dollar.
AMG publiceert de resultaten woensdag nabeurs.
Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) AMG zal woensdagavond een fors hogere winst presenteren bij een hogere omzet in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit een consensusverwachting van analisten die het bedrijf zelf opstelde.
De analisten rekenen gemiddeld op een stijging van de winst per aandeel op jaarbasis van 0,91 tot 1,71 dollar en een groei van de terugkerende EBITDA met 25 procent tot 110 miljoen dollar.
De omzet zou kunnen stijgen van 424 miljoen tot 436 miljoen dollar. Op kwartaalbasis is er vermoedelijk wel een verslechtering ten opzichte van de 451 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2023.
ING waarschuwde voorafgaande aan de cijfers dat de consensusverwachting aan de hoge kant lijkt, omdat één analist ruim 20 procent hoger zit dan de rest met zijn verwachting voor de aangepaste EBITDA dit jaar.
ING rekent op een winst van 1,59 dollar per aandeel en een omzet van 410 miljoen dollar.
De lithiumprijzen zijn hersteld gedurende het tweede kwartaal, maar dit zal de winst- en verliesrekening van AMG pas na drie of vier maanden beïnvloeden, stelt ING. Vooralsnog waren de lithiumprijzen in China dit jaar tot nu toe lager dan een jaar eerder.
Daarbij komt dat een lithiummijn in Brazilië stil moest worden gelegd om de capaciteit te vergroten.
In aanloop naar de resultaten, verhoogde Berenberg woensdag het koersdoel voor AMG van 55,00 naar 56,00 euro bij handhaving van het koopadvies. Berenberg mikt op een kwartaalomzet van 442 miljoen dollar, een EBITDA van 108 miljoen dollar en een EBIT van 93 miljoen dollar.
AMG verwacht dit jaar meer dan 400 miljoen dollar aan EBITDA te realiseren. In de komende vijf jaar, of eerder, voorziet het bedrijf zelfs een EBITDA van 650 miljoen dollar.
AMG publiceert de resultaten woensdag nabeurs.
Bron: ABM Financial News
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
26.07.2023 : 07:58
*Berenberg verhoogt koersdoel AMG van 55,00 naar 56,00 euro
07:58
*Berenberg handhaaft koopadvies AMG
................... En vervolgens zakt de koers fors in
*Berenberg verhoogt koersdoel AMG van 55,00 naar 56,00 euro
07:58
*Berenberg handhaaft koopadvies AMG
................... En vervolgens zakt de koers fors in
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Waarschijnlijk mensen die het zekere voor het onzekere nemen gelet dat ze vanavond met hun cijfers komen. Die willen nu al hun winst veilig stellen en drukken op de verkoopknop.
Ik heb ook een stop limiet verkooporder staan op 46 om mijn winst veilig te stellen maar vooralsnog gaat die niet af. We zullen zien wat het aandeel na de cijfers zal doen.
Ik heb mij met een ander aandeel 1 keer laten vangen om mijn forse winst niet te nemen waarbij het alsmaar verder de dieperik in ging. Dat zal mij geen twee keer overkomen. Er is nog niemand doodgegaan van winst te nemen.
Ik heb ook een stop limiet verkooporder staan op 46 om mijn winst veilig te stellen maar vooralsnog gaat die niet af. We zullen zien wat het aandeel na de cijfers zal doen.
Ik heb mij met een ander aandeel 1 keer laten vangen om mijn forse winst niet te nemen waarbij het alsmaar verder de dieperik in ging. Dat zal mij geen twee keer overkomen. Er is nog niemand doodgegaan van winst te nemen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Diegene die gisteren verkocht hebben hadden dus gelijk en kunnen vandaag veel goedkoper opnieuw instappen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Volgens mij toch een te zware afstraffing. Het bedrijf was al maar matig gewaardeerd.
Heb nu een order ingelegd waardoor mijn GAK wel zal verhogen. De vooruitzichten voor dit jaar zijn nog steeds oké (niet meer schitterend) maar ze maken mooie winsten en met de bijkomende productie moet het vanaf 2024 veel meer worden.
Heb nu een order ingelegd waardoor mijn GAK wel zal verhogen. De vooruitzichten voor dit jaar zijn nog steeds oké (niet meer schitterend) maar ze maken mooie winsten en met de bijkomende productie moet het vanaf 2024 veel meer worden.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Vind ik ook. Mijn stoplimiet is niet afgegaan omdat het te veel gedaald is ineens. Ik heb nu ook een order ingelegd. Mijn gak zal ook verhogen maar in ben dezelfde mening toegedaan als de uwe.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beursblik: Degroof Petercam haalt AMG van kooplijst
Koersdoel omlaag naar 50,00 euro.
(ABM FN-Dow Jones) Degroof Petercam heeft het advies voor het aandeel AMG verlaagd van Kopen naar Houden en het koersdoel ging van 58,00 naar 50,00 euro. Dat bleek donderdag uit een rapport.
Het tweede kwartaal was iets beter dan verwacht, maar AMG verlaagde zijn vooruitzichten voor het EBITDA-resultaat in 2023 van meer dan 400 miljoen naar 350 miljoen tot 380 miljoen dollar.
De prijzen voor zeldzame grondstoffen zullen in de tweede helft van het jaar substantieel lager zijn, met name van lithium, meldde het bedrijf.
Degroof Petercam blijft positief over de groeiplannen, maar analist Frank Claassen denkt dat het nu tijd is voor een pauze nadat het aandeel dit jaar 34 procent steeg. Daarom wordt het koopadvies geschrapt.
AMG noteerde donderdag 11,5 procent lager op 41,65 euro.
Door: ABM Financial News.
Koersdoel omlaag naar 50,00 euro.
(ABM FN-Dow Jones) Degroof Petercam heeft het advies voor het aandeel AMG verlaagd van Kopen naar Houden en het koersdoel ging van 58,00 naar 50,00 euro. Dat bleek donderdag uit een rapport.
Het tweede kwartaal was iets beter dan verwacht, maar AMG verlaagde zijn vooruitzichten voor het EBITDA-resultaat in 2023 van meer dan 400 miljoen naar 350 miljoen tot 380 miljoen dollar.
De prijzen voor zeldzame grondstoffen zullen in de tweede helft van het jaar substantieel lager zijn, met name van lithium, meldde het bedrijf.
Degroof Petercam blijft positief over de groeiplannen, maar analist Frank Claassen denkt dat het nu tijd is voor een pauze nadat het aandeel dit jaar 34 procent steeg. Daarom wordt het koopadvies geschrapt.
AMG noteerde donderdag 11,5 procent lager op 41,65 euro.
Door: ABM Financial News.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
We hebben dus een winstwaarschuwing ontvangen, tesamen met de Q2 cijfers, die op zich goed waren.
EBIDTA voor dit jaar ipv 400 miljoen $ of meer, naar 350 tot 380 miljoen $.
( Verleden jaar, 2022 : 343 miljoen $)
Hoogste jaarwinst ooit dit jaar voor AMG.
Zal volgend jaar verder naar omhoog gaan, door de verdubbeling van Vanadiumproductie in Zannesville, Ohio2 ; door de uitbreiding van de Spodumeen productie in hun Mibhra mijn van 90.000 ton naar 130.000 en door het in productie gaan van hun 1e module Lithiumhydroxide faciliteit in Bitterfeld ( Duitsland).
Bij de opening van deze site in Duitsland ( 1e in Europa, en na dat zowat alle leiders in de Westerse landen steeds zo benadrukten dat we qua Lithium aanvoer en productie ( van het batterij materiaal ) onafhankeleijker moesten worden van China ) gaat AMG wel wat bekender worden bij heel wat beleggers / investeerders in Duitsland. Ook na wel wat media artikels aldaar.
Iemand schreef op het IEX forum :
" Ik heb in 2018 voor deze prijs AMG voor het eerst opgepikt. Moet je nagaan.
Met maar 1 reden. Lithium, lithium, lithium. "
Als je ziet wat voor een parcours dit bedrijf afgelegt heeft (ook qua winstgevendheid ) - ( dit jaar hoogste winst ooit, met verder toenemend voor volgend jaar ) sinds 2018 - schrijft er één iemand ook aldaar :
" Beste voorbeeld van de absurd lage marktwaarde van AMG. "
En dus ook na vandaag : AMG met een wel erg magere waardering, rekening houdend dat dit bedrijf nog wel een 5 tal jaartjes verder onafgebroken door kan groeien.
( EBIDTA van meer dan 1 miljard $ in bereik, na het klaarkomen van de 5 geplande Lithiumhydroxide modules in Bitterfeld
( Elke module staat voor een uitbreiding van tussen de 60 en de 200 miljoen $ EBIDTA erbij )
Bedrijf doet het goed. Enkel de Lithium prijzen en de Critical materials prijzen zaten niet mee.
EBIDTA voor dit jaar ipv 400 miljoen $ of meer, naar 350 tot 380 miljoen $.
( Verleden jaar, 2022 : 343 miljoen $)
Hoogste jaarwinst ooit dit jaar voor AMG.
Zal volgend jaar verder naar omhoog gaan, door de verdubbeling van Vanadiumproductie in Zannesville, Ohio2 ; door de uitbreiding van de Spodumeen productie in hun Mibhra mijn van 90.000 ton naar 130.000 en door het in productie gaan van hun 1e module Lithiumhydroxide faciliteit in Bitterfeld ( Duitsland).
Bij de opening van deze site in Duitsland ( 1e in Europa, en na dat zowat alle leiders in de Westerse landen steeds zo benadrukten dat we qua Lithium aanvoer en productie ( van het batterij materiaal ) onafhankeleijker moesten worden van China ) gaat AMG wel wat bekender worden bij heel wat beleggers / investeerders in Duitsland. Ook na wel wat media artikels aldaar.
Iemand schreef op het IEX forum :
" Ik heb in 2018 voor deze prijs AMG voor het eerst opgepikt. Moet je nagaan.
Met maar 1 reden. Lithium, lithium, lithium. "
Als je ziet wat voor een parcours dit bedrijf afgelegt heeft (ook qua winstgevendheid ) - ( dit jaar hoogste winst ooit, met verder toenemend voor volgend jaar ) sinds 2018 - schrijft er één iemand ook aldaar :
" Beste voorbeeld van de absurd lage marktwaarde van AMG. "
En dus ook na vandaag : AMG met een wel erg magere waardering, rekening houdend dat dit bedrijf nog wel een 5 tal jaartjes verder onafgebroken door kan groeien.
( EBIDTA van meer dan 1 miljard $ in bereik, na het klaarkomen van de 5 geplande Lithiumhydroxide modules in Bitterfeld
( Elke module staat voor een uitbreiding van tussen de 60 en de 200 miljoen $ EBIDTA erbij )
Bedrijf doet het goed. Enkel de Lithium prijzen en de Critical materials prijzen zaten niet mee.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Misschien heeft dit er iets mee te maken?
https://www.theguardian.com/business/20 ... ctric-cars
Lithium prijs is al even aan het zakken, niet omdat er meer op de markt komt, maar ik vermoed omdat de vraag grotendeels gaat verwijnen.
https://www.theguardian.com/business/20 ... ctric-cars
Lithium prijs is al even aan het zakken, niet omdat er meer op de markt komt, maar ik vermoed omdat de vraag grotendeels gaat verwijnen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
IEX Premium - Betalende Content
Door Ivo Breukink op woensdag 23 augustus 2023
AMG: vraag en aanbod lithiummarkt uit balans
PREMIUM
AMG Critical Materials: STRONG BUY KOERS: €32,10 KOERSDOEL: €45 UPSIDE: 40%
Samenvatting:
Lithium belangrijkste grondstof voor AMG
Vraag zal sneller stijgen dan productie
Prijsschommelingen eigenschap van grondstoffenmarkt
Capaciteitsuitbreidingen goede zet
Advies naar Strong Buy met gehandhaafd koersdoel van €45
Lithium is veruit de belangrijkste metaalsoort voor AMG en daardoor is het bedrijf erg afhankelijk van de prijs ervan. Deze schommelt echter nogal sterk. Tijd om eens onder de loep te nemen welke factoren daar de meeste invloed op hebben en hoe de vooruitzichten er op de lange termijn uitzien.
Vraag en aanbod uit balans
Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod; zo ook die van lithium. Aan de vraagkant is vooral de automarkt belangrijk. Zo’n 80% van alle geproduceerde lithium gaat in batterijen voor elektrische auto’s en meer dan de helft van de elektrische auto’s ter wereld wordt in China verkocht. Daarmee wordt de lithiumprijs dus sterk beïnvloed door de (Chinese) automarkt. En de auto-industrie is erg conjunctuurgevoelig.
Ook aan de aanbodkant gebeurt het nodige. Zo heeft Australië, de grootste lithiumproducent, de mijnactiviteiten flink uitgebreid de laatste jaren en waarschijnlijk zal het land daarmee door blijven gaan. Hetzelfde geldt voor tweede en derde grootste producenten Chili en China. De twee landen met de grootste lithiumreserves, Bolivia en Argentinië, zouden ook in de toekomst een grotere rol kunnen gaan spelen in de sector. Argentinië is al de vierde grootste producent maar Bolivia speelt nog nauwelijks een rol, voornamelijk door politieke instabiliteit.
Als in korte tijd de productie in deze landen wordt vergroot is dat snel te merken in de wereldmarktprijs. Ook kan het gebeuren dat mijnactiviteiten juist gestaakt worden. In Chili is er bijvoorbeeld tegenstand van de lokale bevolking in verband met zorgen om drinkwater - bij sommige types lithiumwinning worden grote hoeveelheid water gebruikt. Ook kan de politieke situatie in een land een rol spelen.
Langetermijnvooruitzichten
Geschat wordt dat er 88 miljoen ton lithium in de aarde zit en hiervan ongeveer een kwart economisch rendabel te winnen is. Er worden steeds nieuwe plekken ontdekt waar lithium in de grond zit, en door technologische innovaties zal ook steeds meer ervan winstgevend te winnen zijn.
Volgens de International Energy Agency (IEA) is nu zo’n 14% van alle auto’s elektrisch, maar naar verwachting zal dat in 2030 rond de 40% zijn. Per auto is er op dit moment zo’n 8 kilo lithium nodig.
Een snelle rekensom wijst uit dat er nu dus voor bijna 3 miljard auto’s aan lithium in de grond zit dat bereikbaar is. Dit getal zal nog stijgen, want door de technologische ontwikkelingen is steeds minder lithium per auto nodig.
Afgelopen jaar is 100.000 ton lithium geproduceerd terwijl in 2030 volgens de schattingen van de IEA tussen 250.000 en 450.000 ton nodig is. De huidige investeringsplannen van bedrijven zijn echter niet voldoende om aan deze vraag te voldoen. Ook is het lastig om de productie snel te verhogen: voordat een mijn klaar is om te produceren gaat er minstens vier à vijf jaar voorbij. Deze aankomende disbalans tussen vraag en aanbod zal dus voor opwaartse druk zorgen op de lithiumprijzen.
Uitbreidingen in Brazilië
Zoals te zien is bij de analyse van de kwartaalcijfers komt verreweg het grootste deel van de Ebitda van AMG uit de lithiumactiviteiten. Als de uitbreiding van de mijnactiviteiten, die volledig in Brazilië zitten, is afgerond, kan per jaar in totaal 130.000 ton spodumeen gewonnen worden. Hier zit enkele procenten lithium in. Waarschijnlijk is dit in 2024 al het geval. Voor deze uitbreiding was de capaciteit 90.000 ton.
De kosten voor het winnen hiervan zullen per ton zo’n $500 zijn, terwijl de prijs die AMG hier afgelopen kwartaal voor ontving boven de $3.500 per ton lag. Deze uitbreiding is dus een slimme zet. De Ebitda kan natuurlijk alsnog dalen als de spodumeenprijs daalt, maar een prijs onder de $500 is onwaarschijnlijk. Verlieslatend zullen deze activiteiten dus niet snel worden.
Ook heeft het bedrijf nog andere uitbreidingsprojecten die in de kwartaalcijferanalyse genoemd worden.
Taxaties
De capaciteitsuitbreidingen zijn meegenomen in de Bloombergtaxaties. Toch is het lastig om omzet- en winstinschattingen te maken voor dit bedrijf, omdat het zo afhankelijk is van wereldmarktprijzen. Dit maakt een belegging in AMG ook risicovol.
AMG 2021A 2022A 2023E 2024E 2025E
Omzet ($ mln) 1.205 1.643 1.710 2.125 2471
Ebitda ($ mln) 100 352 376 466 509
Nettowinst ($ mln) 14 188 175 237 262
Nettowinst per aandeel ($) 0,44 5,73 5,7 7,69 8,02
K/w verhouding (omgerekend € 90,1 7,5 6,1 4,5 4,3
Dividend per aandeel ($) 0,30 0,70 0,75 1,05 1,15
Dividendrendement 1,1% 2,0% 2,2% 3,0% 3,3%
Advies terug naar Strong Buy
De prijs van lithium kan behoorlijk schommelen door factoren aan de vraag- en aanbodkant. Toch zal de vraag op de lange termijn alleen maar blijven stijgen, terwijl het erop lijkt dat het aanbod dit voorlopig niet zal kunnen bijbenen. Dit maakt dat we positief blijven over AMG.
De waardering blijft aan de lage kant. Dit komt door de risico’s die gepaard gaan met deze belegging. Maar toch blijven de langetermijnvooruitzichten voor dit bedrijf erg goed. Vandaar dat we het koersdoel handhaven en door de recente koersdaling het advies terugzetten naar Strong Buy.
Door Ivo Breukink op woensdag 23 augustus 2023
AMG: vraag en aanbod lithiummarkt uit balans
PREMIUM
AMG Critical Materials: STRONG BUY KOERS: €32,10 KOERSDOEL: €45 UPSIDE: 40%
Samenvatting:
Lithium belangrijkste grondstof voor AMG
Vraag zal sneller stijgen dan productie
Prijsschommelingen eigenschap van grondstoffenmarkt
Capaciteitsuitbreidingen goede zet
Advies naar Strong Buy met gehandhaafd koersdoel van €45
Lithium is veruit de belangrijkste metaalsoort voor AMG en daardoor is het bedrijf erg afhankelijk van de prijs ervan. Deze schommelt echter nogal sterk. Tijd om eens onder de loep te nemen welke factoren daar de meeste invloed op hebben en hoe de vooruitzichten er op de lange termijn uitzien.
Vraag en aanbod uit balans
Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod; zo ook die van lithium. Aan de vraagkant is vooral de automarkt belangrijk. Zo’n 80% van alle geproduceerde lithium gaat in batterijen voor elektrische auto’s en meer dan de helft van de elektrische auto’s ter wereld wordt in China verkocht. Daarmee wordt de lithiumprijs dus sterk beïnvloed door de (Chinese) automarkt. En de auto-industrie is erg conjunctuurgevoelig.
Ook aan de aanbodkant gebeurt het nodige. Zo heeft Australië, de grootste lithiumproducent, de mijnactiviteiten flink uitgebreid de laatste jaren en waarschijnlijk zal het land daarmee door blijven gaan. Hetzelfde geldt voor tweede en derde grootste producenten Chili en China. De twee landen met de grootste lithiumreserves, Bolivia en Argentinië, zouden ook in de toekomst een grotere rol kunnen gaan spelen in de sector. Argentinië is al de vierde grootste producent maar Bolivia speelt nog nauwelijks een rol, voornamelijk door politieke instabiliteit.
Als in korte tijd de productie in deze landen wordt vergroot is dat snel te merken in de wereldmarktprijs. Ook kan het gebeuren dat mijnactiviteiten juist gestaakt worden. In Chili is er bijvoorbeeld tegenstand van de lokale bevolking in verband met zorgen om drinkwater - bij sommige types lithiumwinning worden grote hoeveelheid water gebruikt. Ook kan de politieke situatie in een land een rol spelen.
Langetermijnvooruitzichten
Geschat wordt dat er 88 miljoen ton lithium in de aarde zit en hiervan ongeveer een kwart economisch rendabel te winnen is. Er worden steeds nieuwe plekken ontdekt waar lithium in de grond zit, en door technologische innovaties zal ook steeds meer ervan winstgevend te winnen zijn.
Volgens de International Energy Agency (IEA) is nu zo’n 14% van alle auto’s elektrisch, maar naar verwachting zal dat in 2030 rond de 40% zijn. Per auto is er op dit moment zo’n 8 kilo lithium nodig.
Een snelle rekensom wijst uit dat er nu dus voor bijna 3 miljard auto’s aan lithium in de grond zit dat bereikbaar is. Dit getal zal nog stijgen, want door de technologische ontwikkelingen is steeds minder lithium per auto nodig.
Afgelopen jaar is 100.000 ton lithium geproduceerd terwijl in 2030 volgens de schattingen van de IEA tussen 250.000 en 450.000 ton nodig is. De huidige investeringsplannen van bedrijven zijn echter niet voldoende om aan deze vraag te voldoen. Ook is het lastig om de productie snel te verhogen: voordat een mijn klaar is om te produceren gaat er minstens vier à vijf jaar voorbij. Deze aankomende disbalans tussen vraag en aanbod zal dus voor opwaartse druk zorgen op de lithiumprijzen.
Uitbreidingen in Brazilië
Zoals te zien is bij de analyse van de kwartaalcijfers komt verreweg het grootste deel van de Ebitda van AMG uit de lithiumactiviteiten. Als de uitbreiding van de mijnactiviteiten, die volledig in Brazilië zitten, is afgerond, kan per jaar in totaal 130.000 ton spodumeen gewonnen worden. Hier zit enkele procenten lithium in. Waarschijnlijk is dit in 2024 al het geval. Voor deze uitbreiding was de capaciteit 90.000 ton.
De kosten voor het winnen hiervan zullen per ton zo’n $500 zijn, terwijl de prijs die AMG hier afgelopen kwartaal voor ontving boven de $3.500 per ton lag. Deze uitbreiding is dus een slimme zet. De Ebitda kan natuurlijk alsnog dalen als de spodumeenprijs daalt, maar een prijs onder de $500 is onwaarschijnlijk. Verlieslatend zullen deze activiteiten dus niet snel worden.
Ook heeft het bedrijf nog andere uitbreidingsprojecten die in de kwartaalcijferanalyse genoemd worden.
Taxaties
De capaciteitsuitbreidingen zijn meegenomen in de Bloombergtaxaties. Toch is het lastig om omzet- en winstinschattingen te maken voor dit bedrijf, omdat het zo afhankelijk is van wereldmarktprijzen. Dit maakt een belegging in AMG ook risicovol.
AMG 2021A 2022A 2023E 2024E 2025E
Omzet ($ mln) 1.205 1.643 1.710 2.125 2471
Ebitda ($ mln) 100 352 376 466 509
Nettowinst ($ mln) 14 188 175 237 262
Nettowinst per aandeel ($) 0,44 5,73 5,7 7,69 8,02
K/w verhouding (omgerekend € 90,1 7,5 6,1 4,5 4,3
Dividend per aandeel ($) 0,30 0,70 0,75 1,05 1,15
Dividendrendement 1,1% 2,0% 2,2% 3,0% 3,3%
Advies terug naar Strong Buy
De prijs van lithium kan behoorlijk schommelen door factoren aan de vraag- en aanbodkant. Toch zal de vraag op de lange termijn alleen maar blijven stijgen, terwijl het erop lijkt dat het aanbod dit voorlopig niet zal kunnen bijbenen. Dit maakt dat we positief blijven over AMG.
De waardering blijft aan de lage kant. Dit komt door de risico’s die gepaard gaan met deze belegging. Maar toch blijven de langetermijnvooruitzichten voor dit bedrijf erg goed. Vandaar dat we het koersdoel handhaven en door de recente koersdaling het advies terugzetten naar Strong Buy.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
AMG : Enkele kerncijfers, van hierboven : IEX Premium )
- Voor 2022 / 2023 / 2024 / 2025
_______________________________________
Ebitda ($ mln) : 342 / 376 / 466 / 509
Nettowinst per aandeel ($) : 5,73 / 5,7 / 7,69 / 8,02
K/w verhouding (omgerekend € : 7,5 / 6,1 / 4,5 / 4,3
En dit dus voor een bedrijf dat elk jaar groeit / uitbreidingen , in het centrum van de energie en mobiliteits transitie.
Shortende hedgefunds / ander dergelijk slag / algoritmes / en dergelijke bots kunnen best een verwoestende uitwerking hebben op dit aandeel.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Webinar van Saxo Bank, met Nico Inberg ( DeAandeelhouder )
Vanaf minuut 38.45 : AMG
Webinar: Alfen Adyen AMG ING DSM en Basic Fit
https://www.youtube.com/watch?v=s6-Q8v4k1rk&t=2352s
AMG : Blijft natuurlijk een stevig degelijk bedrijf met prima vooruitzichten, maar waar, momenteel onder invloed van China, de Lithium prijzen tegen zitten.
Waarderingen met K/W verhoudingen voor 2024 / 2025 van amper 4,5 en 4,3 blijft uitgesproken laag.
- Voor 2022 / 2023 / 2024 / 2025
_______________________________________
Ebitda ($ mln) : 342 / 376 / 466 / 509
Nettowinst per aandeel ($) : 5,73 / 5,7 / 7,69 / 8,02
K/w verhouding (omgerekend € : 7,5 / 6,1 / 4,5 / 4,3
En dit dus voor een bedrijf dat elk jaar groeit / uitbreidingen , in het centrum van de energie en mobiliteits transitie.
Shortende hedgefunds / ander dergelijk slag / algoritmes / en dergelijke bots kunnen best een verwoestende uitwerking hebben op dit aandeel.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Webinar van Saxo Bank, met Nico Inberg ( DeAandeelhouder )
Vanaf minuut 38.45 : AMG
Webinar: Alfen Adyen AMG ING DSM en Basic Fit
https://www.youtube.com/watch?v=s6-Q8v4k1rk&t=2352s
AMG : Blijft natuurlijk een stevig degelijk bedrijf met prima vooruitzichten, maar waar, momenteel onder invloed van China, de Lithium prijzen tegen zitten.
Waarderingen met K/W verhoudingen voor 2024 / 2025 van amper 4,5 en 4,3 blijft uitgesproken laag.
-
- Sr. Member
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 09 aug 2020
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Hoe verklaar je de forse koersdaling van de laatste maanden ?lanciared schreef: ↑15 juni 2023, 10:20 - ( Bedankt Jongens, voor delen info. Mooi van Jullie. )
AMG : Eigenlijk zitten we nu pas op een Koerswinst verhouding van 8.2 met gebruikmaking van de WPA van 2022.
Dat is nog niet bijzonder hoog te noemen voor een aandeel met de groei potentie van AMG.
Er staan talloze bedrijven in de AEX, AMX, en ASCX met negatieve winst of nagenoeg geen winst en dus zeer hoge KW verhoudingen, dan is deze KW van 8.2 met de winst van vorig jaar nog steeds tamelijk laag te noemen.
Maak nu eens een aanname via pessimistische redenatie over de verwachte winst over 2023, ik kom dan al op een minimale WPA van 6.5 of hoger, dus KW verhouding word dan op basis van huidige koers 7 of lager bij een WPA van neem 7.
Met andere worden we hebben momenteel een inhaalslag voor de chronische onderwaardering van het laatste jaar, wat de voortdurende koers winst verklaard. Gezien de potentie voor 2023 en verder, de vergelijking met KW van andere bedrijven, en de renewable perspectieven is deze KW verhouding nog steeds belachelijk laag te noemen.
Er zal dus komend jaar nog veel meer muziek zitten in AMG.
Geduld word beloond zou je zeggen, maar visie ook. Huidige ontwikkeling kon gewoon niet uitblijven
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://tradingeconomics.com/commodity/lithiumCharlesvdw schreef: ↑10 september 2023, 15:24 Hoe verklaar je de forse koersdaling van de laatste maanden ?
https://www.metal.com/Lithium
https://vanadiumprice.com/