Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
@Agnetha, Neen meisje ik voelde mij niet geviseerd.
Bar slechte beurs vandaag. Begon deze morgen al niet goed, wegens daling van de Dow Jones en Nasdaq gisterenavond.
Als Amerika lager afsluitte, dan komen van s'morgens in Amsterdam de algoritmes om op koersen naar beneden in te spelen, en zij bewerkstelligen.
Nu was het inflatiecijfer in Amerika, deze namiddag bekend gemaakt geen verwachtte 8,3 % maar 8,6 %.
Alles wordt duurder, ja, voor een groot stuk ook door stijgende grondstoffen ( duurder wordende aanvoerketen )
Laat Lithium, dat bij de komende Q 2 en Q 3 resultaten van AMG zo bepalend zal zijn, nu net met 430 % gestegen zijn, sinds een jaar terug. En sinds januari met 60 % erbij.
Maar het is geen Lithiumcarbonaat wat AMG verkoopt ( wel in Q3 van volgend jaar ( lithiumhydroxide / gelijkaardige prijs ) , het is spodumene ( een wat grijs korrelig gesteente, met rond de 6,5 %lithium erin ).
Verleden jaar met een gemiddelde prijs van 700/ 800 dollar per ton, naar rond de 950 dollar , rond de jaarwisseling.
Naar nu : 4830 dollar per ton.
( www.metal.com/lithium )
En laat nu net AMG als grootste slachtoffer vallen, bij iets hoger dan verwachtte inflatiecijfers.
________________
In de media wordt geschreven over een mogelijk aankomende recessie, - tegen de herfst ?
Velen houden er rekening mee, stijgende energieprijzen, oorlog in Oekraïne, problemen met de aanvoerketens, duurdere grondstoffen, hogere rente, ..... vul verder maar verder in.
Autoverkoop in Europa was iets van een min 23 % in de eerste 5 maanden van het jaar, en dan nog vergeleken met het heel slechte Corona jaar van 2021.
Voor het gehele jaar wordt nu uitgegaan van een daling in de verkoop van nieuwe wagens in Europa van rond de 9,8 %.
Voor de verkoop van electrische wagens wordt een groei voorspelt van tussen de 60 en 80 %. Kan nog gemakkelijk meer zijn, als de producenten de wagens kunnen leveren.
Producenten en / of leveranciers die zich in de markt van de energietransitie / omschakeling naar electrische mobiliteit bevinden hebben geen last van recessie. Niet op hen van toepassing. Groeien in deze markt gewoon verder met heel hoge dubbele cijfers.
Een wat irreele situatie.
AMG, bij de grootste slachtoffers, wat aandelenkoers betreft, maar voor dit jaar al 3 x een outlookverhoging naar buiten gebracht. Resultaten gaan heel goed zijn dit jaar. Niemand zal hieraan twijfelen.
Bij een verdubbeling van hun Vanadium productie dit jaar ( Ohio 2 ) , en uitbreiding van hun lithiumproductie ( klaar tegen eind Q1 van volgend jaar - van 90.000 ton / jaar naar 130.000 ton ; cijfers zonder twijfel volgend jaar ook heel goed.
En eind Q3 2023 is hun lithiumhydroxide faciliteit in Duitsland klaar ( en zal in de cijfers van 2024 meespelen )
Geen recessie in het verschiet, in de markt waar AMG zich bevind. Groei van overschakeling naar electrische mobiliteit gaat onstuimig verder. Daar heeft geen enkele vorm van recessie vat op, op deze markt.
___________
Afgelopen week trouwens een aanbieding gezien bij 2dehands voor een benzine grasmaaier van Honda ( een wel erg duur product in het verleden ) voor ........25 euro.
( Bieden vanaf .......20 euro. )
Aan mij laten voorbij gaan. Mijn benzine grasmaaier maar naar het containerparkt gebracht.
Ik rij nu ook met een Li-accu aangedreven maaier.
Raad ik ieder aan. Een plezier om mee te werken.
LR
Bar slechte beurs vandaag. Begon deze morgen al niet goed, wegens daling van de Dow Jones en Nasdaq gisterenavond.
Als Amerika lager afsluitte, dan komen van s'morgens in Amsterdam de algoritmes om op koersen naar beneden in te spelen, en zij bewerkstelligen.
Nu was het inflatiecijfer in Amerika, deze namiddag bekend gemaakt geen verwachtte 8,3 % maar 8,6 %.
Alles wordt duurder, ja, voor een groot stuk ook door stijgende grondstoffen ( duurder wordende aanvoerketen )
Laat Lithium, dat bij de komende Q 2 en Q 3 resultaten van AMG zo bepalend zal zijn, nu net met 430 % gestegen zijn, sinds een jaar terug. En sinds januari met 60 % erbij.
Maar het is geen Lithiumcarbonaat wat AMG verkoopt ( wel in Q3 van volgend jaar ( lithiumhydroxide / gelijkaardige prijs ) , het is spodumene ( een wat grijs korrelig gesteente, met rond de 6,5 %lithium erin ).
Verleden jaar met een gemiddelde prijs van 700/ 800 dollar per ton, naar rond de 950 dollar , rond de jaarwisseling.
Naar nu : 4830 dollar per ton.
( www.metal.com/lithium )
En laat nu net AMG als grootste slachtoffer vallen, bij iets hoger dan verwachtte inflatiecijfers.
________________
In de media wordt geschreven over een mogelijk aankomende recessie, - tegen de herfst ?
Velen houden er rekening mee, stijgende energieprijzen, oorlog in Oekraïne, problemen met de aanvoerketens, duurdere grondstoffen, hogere rente, ..... vul verder maar verder in.
Autoverkoop in Europa was iets van een min 23 % in de eerste 5 maanden van het jaar, en dan nog vergeleken met het heel slechte Corona jaar van 2021.
Voor het gehele jaar wordt nu uitgegaan van een daling in de verkoop van nieuwe wagens in Europa van rond de 9,8 %.
Voor de verkoop van electrische wagens wordt een groei voorspelt van tussen de 60 en 80 %. Kan nog gemakkelijk meer zijn, als de producenten de wagens kunnen leveren.
Producenten en / of leveranciers die zich in de markt van de energietransitie / omschakeling naar electrische mobiliteit bevinden hebben geen last van recessie. Niet op hen van toepassing. Groeien in deze markt gewoon verder met heel hoge dubbele cijfers.
Een wat irreele situatie.
AMG, bij de grootste slachtoffers, wat aandelenkoers betreft, maar voor dit jaar al 3 x een outlookverhoging naar buiten gebracht. Resultaten gaan heel goed zijn dit jaar. Niemand zal hieraan twijfelen.
Bij een verdubbeling van hun Vanadium productie dit jaar ( Ohio 2 ) , en uitbreiding van hun lithiumproductie ( klaar tegen eind Q1 van volgend jaar - van 90.000 ton / jaar naar 130.000 ton ; cijfers zonder twijfel volgend jaar ook heel goed.
En eind Q3 2023 is hun lithiumhydroxide faciliteit in Duitsland klaar ( en zal in de cijfers van 2024 meespelen )
Geen recessie in het verschiet, in de markt waar AMG zich bevind. Groei van overschakeling naar electrische mobiliteit gaat onstuimig verder. Daar heeft geen enkele vorm van recessie vat op, op deze markt.
___________
Afgelopen week trouwens een aanbieding gezien bij 2dehands voor een benzine grasmaaier van Honda ( een wel erg duur product in het verleden ) voor ........25 euro.
( Bieden vanaf .......20 euro. )
Aan mij laten voorbij gaan. Mijn benzine grasmaaier maar naar het containerparkt gebracht.
Ik rij nu ook met een Li-accu aangedreven maaier.
Raad ik ieder aan. Een plezier om mee te werken.
LR
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
-- SUPERCYCLUS GRONDSTOFFEN? PAS NET BEGONNEN :
En, nogmaals een bericht geplaatst door een ander. Ditmaal, vandaag gepost bij IEX Profs.
https://www.iexprofs.nl/Nieuws/750211/s ... onnen.aspx
En, nogmaals een bericht geplaatst door een ander. Ditmaal, vandaag gepost bij IEX Profs.
https://www.iexprofs.nl/Nieuws/750211/s ... onnen.aspx
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
@ Earth; Mijn mening : - ? - .... Dat dit aandeel te laag staat. te laag gewaardeeerd wordt. . En dan nog precies, in het middelpunt van de Energie-transitie, dat beslist het hoofdthema wordt tot minstens het jaar 2030.
Recessie, die er aankomt ?
Het is maar te bekijken , hoe je het bekijkt.
Enkele dagen terug gesproken met een verdeler van tuinmachines. Grasmaaiers e.d.
Het is maar hoe je er tegen aankijkt.
Omzet van grasmaaiers op accu ( Met het reuzegrote vioorbeeld Makita, en onlangs te koop met 20 % koerting bij Hubo) :
( Heb er ééntje gekocht, en wil nooit van mijn leven nog een andere grasmaaier)
- Omzet van grasmaaiers op accu met 600 % omhoog in een jaar tijd.
Gaat hier een recessie , in dit segment zich aandienen ? - Neen.
Het antwoord is neen.
En kijk verder nog eens op de site van tradingeconomics.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
- Jaja, Goed genoeg op de hoogte dat grondstofprijzen gezakt zijn, de laatste maand.
( voorgesorteerd op mogelijk komende recessie, minder vraag naar van alles, lagere grondstofprijzen. Wet van vraag en aanbod)
We kijken nu even naar de site, en naar de tabel onderaan de grafiek :
- Goud : min 2,36 % op een jaar
- Zilver : min 13,73 % op een jaar
- Koper ( materiaal voor de energie-transitie , waar je beslist moest in zitten, volgens zovele websites, te lezen over het voorbije jaar ) : min 23,51 %
- Staal : min 14,3 %
- Ijzererts : min 53,48 %
- Lithium : plus 434,27 %
...... Ieder kan deze tabel zelf lezen. Heb ze hier even aangehaald.
Mij lijkt het dat dit bedrijf / dit aandeel te laag gewaardeeerd wordt.
Koers 50 % lager dan een jaar terug. En met een Lithium prijs die 440 % hoger staat.
( Het geld stroomt binnen, laat daar geen twijfel over bestaan)
( - Contracten voor hun aanbod van 90.000 ton lithium- Spodumeen ( 6,5 Lithium) met 2 Chinese afnemers, tegen marktprijzen ( uiteraard), met een achterstand tussen de 3 en 4 maanden )
Maar van de andere kant deze morgen nog een bericht gelezen dat .... alle .... herhaal alle beleggingsadviseurs ( in Nederland) aanbevelen om niet te beleggen in cyclische aandelen. En de voorkeur te geven aan defensieve waarden.
( cyclische aandelen op de Nederl. beurs : Arcelor Mittal ( met een jaarwinst 2021 hoger dan de beurskapitalisatie - Ja, een K/W verhouding van .... minder dan 1 ) - ( En nu over het voorbije halfjaar , terug reeds met een halfjaarwinst van .... iets van een 10/12 euro per aandeel) - Aperam ( idem zoiets, in die aard) , en ... AMG.
Er zijn er eigenlijk maar 3. De 3 bovengenoemde.
LR
Recessie, die er aankomt ?
Het is maar te bekijken , hoe je het bekijkt.
Enkele dagen terug gesproken met een verdeler van tuinmachines. Grasmaaiers e.d.
Het is maar hoe je er tegen aankijkt.
Omzet van grasmaaiers op accu ( Met het reuzegrote vioorbeeld Makita, en onlangs te koop met 20 % koerting bij Hubo) :
( Heb er ééntje gekocht, en wil nooit van mijn leven nog een andere grasmaaier)
- Omzet van grasmaaiers op accu met 600 % omhoog in een jaar tijd.
Gaat hier een recessie , in dit segment zich aandienen ? - Neen.
Het antwoord is neen.
En kijk verder nog eens op de site van tradingeconomics.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
- Jaja, Goed genoeg op de hoogte dat grondstofprijzen gezakt zijn, de laatste maand.
( voorgesorteerd op mogelijk komende recessie, minder vraag naar van alles, lagere grondstofprijzen. Wet van vraag en aanbod)
We kijken nu even naar de site, en naar de tabel onderaan de grafiek :
- Goud : min 2,36 % op een jaar
- Zilver : min 13,73 % op een jaar
- Koper ( materiaal voor de energie-transitie , waar je beslist moest in zitten, volgens zovele websites, te lezen over het voorbije jaar ) : min 23,51 %
- Staal : min 14,3 %
- Ijzererts : min 53,48 %
- Lithium : plus 434,27 %
...... Ieder kan deze tabel zelf lezen. Heb ze hier even aangehaald.
Mij lijkt het dat dit bedrijf / dit aandeel te laag gewaardeeerd wordt.
Koers 50 % lager dan een jaar terug. En met een Lithium prijs die 440 % hoger staat.
( Het geld stroomt binnen, laat daar geen twijfel over bestaan)
( - Contracten voor hun aanbod van 90.000 ton lithium- Spodumeen ( 6,5 Lithium) met 2 Chinese afnemers, tegen marktprijzen ( uiteraard), met een achterstand tussen de 3 en 4 maanden )
Maar van de andere kant deze morgen nog een bericht gelezen dat .... alle .... herhaal alle beleggingsadviseurs ( in Nederland) aanbevelen om niet te beleggen in cyclische aandelen. En de voorkeur te geven aan defensieve waarden.
( cyclische aandelen op de Nederl. beurs : Arcelor Mittal ( met een jaarwinst 2021 hoger dan de beurskapitalisatie - Ja, een K/W verhouding van .... minder dan 1 ) - ( En nu over het voorbije halfjaar , terug reeds met een halfjaarwinst van .... iets van een 10/12 euro per aandeel) - Aperam ( idem zoiets, in die aard) , en ... AMG.
Er zijn er eigenlijk maar 3. De 3 bovengenoemde.
LR
-
- Hero Member
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Toch een kanttekening: prijsevolutie vanadium (toch een redelijk deel voor AMG) is in elkaar gezakt als een pudding, bijkomend is AMG er nog niet echt in geslaagd om deftig winst te maken - toch ook niet onbelangrijk.lanciared schreef: ↑6 juli 2022, 13:14
Mij lijkt het dat dit bedrijf / dit aandeel te laag gewaardeeerd wordt.
Koers 50 % lager dan een jaar terug. En met een Lithium prijs die 440 % hoger staat.
( Het geld stroomt binnen, laat daar geen twijfel over bestaan)
( - Contracten voor hun aanbod van 90.000 ton lithium- Spodumeen ( 6,5 Lithium) met 2 Chinese afnemers, tegen marktprijzen ( uiteraard), met een achterstand tussen de 3 en 4 maanden )
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
... Maar gaat komen. Kijk naar komende Q2 cijfers.
Verwachte K/W verhouding voor dit jaar : Tussen de 4 en 5. ( En dit voor een Lithium aandeel)
Vanadium prijs is inderdaad hard afgezakt. Maar Lithium allen al, gaat de dienst uitmaken.
( 2 dagen terug gelezen, en ga het hier niet plaatsen : verwachte actuele waarde van lithium tak allen : - rond de 2,5 miljard dollar ( Lithium tak alleen : met 31,6 miljoen aandelen : iets van een 70/75 euro per aandeel)
( Nico Inberg van de aandeelhouder.nl zette begin januari al een prijs van rond de 3 miljard dollar erop / een weekje later Ahrend jan kamp en Niels Koerts van IEX : 2 miljard ( en toen was de Lithium prijs nog 50 % lager dan nu) / En een maandje later een interview met Ceo Schimmelbusch, waar hij een waarde aangaf , die bepaald was door Bank Of America , voor de Lithium tak van 1,5 miljard dollar. Zijn reactie erop : Kan nog wel iets hoger zijn. Maar geeft toch ook al een waarde van 45 euro per aandeel, en alleen voor de Lithium tak )
Vanadiumprijzen trekken wel weer aan binnen x aantal (maanden) / jaren.
(gevalletje Koper ; Zeker weten dat de Koper prijs terug gaat stijgen binnen x aantal ( maanden ) / jaren.
( Op de site : mining.com te lezen heel veel hedgefunds die short zitten op Koper. maar vroeg of laat moeten ze echt ook wel draaien)
Verwachte K/W verhouding voor dit jaar : Tussen de 4 en 5. ( En dit voor een Lithium aandeel)
Vanadium prijs is inderdaad hard afgezakt. Maar Lithium allen al, gaat de dienst uitmaken.
( 2 dagen terug gelezen, en ga het hier niet plaatsen : verwachte actuele waarde van lithium tak allen : - rond de 2,5 miljard dollar ( Lithium tak alleen : met 31,6 miljoen aandelen : iets van een 70/75 euro per aandeel)
( Nico Inberg van de aandeelhouder.nl zette begin januari al een prijs van rond de 3 miljard dollar erop / een weekje later Ahrend jan kamp en Niels Koerts van IEX : 2 miljard ( en toen was de Lithium prijs nog 50 % lager dan nu) / En een maandje later een interview met Ceo Schimmelbusch, waar hij een waarde aangaf , die bepaald was door Bank Of America , voor de Lithium tak van 1,5 miljard dollar. Zijn reactie erop : Kan nog wel iets hoger zijn. Maar geeft toch ook al een waarde van 45 euro per aandeel, en alleen voor de Lithium tak )
Vanadiumprijzen trekken wel weer aan binnen x aantal (maanden) / jaren.
(gevalletje Koper ; Zeker weten dat de Koper prijs terug gaat stijgen binnen x aantal ( maanden ) / jaren.
( Op de site : mining.com te lezen heel veel hedgefunds die short zitten op Koper. maar vroeg of laat moeten ze echt ook wel draaien)
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
AMG is een vanadium recycler, geen miner, het maakt dus niet zo heel veel uit wat de marktprijs van vanadium is. Bij lage prijs, betalen ze minder voor grondstof of spent catalyst en krijgen ze minder voor het opgewaardeerd eindproduct en omgekeerd. Zolang ze niet aan stockpiling doen, lopen ze weinig risico op prijsvariaties. Dacht dat ze enkele jaren geleden zwaar verlies hebben moeten afboeken op stock en dat ze sindsdien met fee contracten recycleren.contextbinder schreef: ↑6 juli 2022, 13:29 Toch een kanttekening: prijsevolutie vanadium (toch een redelijk deel voor AMG) is in elkaar gezakt als een pudding, bijkomend is AMG er nog niet echt in geslaagd om deftig winst te maken - toch ook niet onbelangrijk.
BTW; Ze gaan nu ook met Aramco in zee om onder andere vanadium te recycleren
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Hangt er van af of hoe diep de recessie wordt natuurlijk. Maar ooit zullen ze draaien, dat is correct

Feit is dat een dalende Vanadiumprijzen de winst fors drukt; De kost van de te verwerken 'spent catalysts' daalt bij dalende vanadiumprijzen, maar vanwege de inventory (FIFO) aan hogere prijzen verdwijnt de winstmarge. Bij stabiele lage prijzen zullen ze wel nog winstmaker vanwege hun recyclingfee.
Enfin, eindelijk een akkoord met Aramco voor een nieuwe recyclingplant, na pakweg 5jaar ofzo...
Hun 'Ohio2' plant zal ook wel bijna klaar zijn zeker?
Huidige Lithiumprijzen zou ik niet als een normaal beschouwen. Zie maar naar pagina 15 in hun laatste presentatie over supply/demand.
Dat AMG waarschijnlijk meer waard is dan de huidige koers, ben ik het wel mee eens.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
ABM donderdag, 28 juli 2022 13:07
AMG trekt outlook weer op
In dit artikel vind u onder andere informatie over: Amg Advanced Metallurgical Group,
AMG heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de resultaten fors zien aantrekken en verhoogde opnieuw de outlook. Dit bleek donderdag uit de kwartaalcijfers van het in Amsterdam genoteerde speciaalmetaalbedrijf.
De omzet liep op jaarbasis met 42 procent op tot 424 miljoen dollar. De EBITDA steeg met 158 procent tot 81,1 miljoen dollar en dit leverde een marge op van 19,1 procent. Een jaar terug was dit nog 10,5 procent.
De analistenconsensus rekende op een omzet van 418 miljoen dollar met een EBITDA van 76,3 miljoen dollar.
Inmiddels stijgt de EBITDA nu al acht kwartalen op rij en afgelopen kwartaal betrof het de hoogste EBITDA ooit.
De nettowinst steeg van 3,6 miljoen naar 29,6 miljoen dollar.
Outlook
AMG mikte voor 2022 op een EBITDA van 260 tot 290 miljoen dollar, maar trok dit donderdag op naar 280 tot 300 miljoen dollar. AMG heeft nu al meermaals de outlook verhoogd.
Analisten zagen ook voldoende ruimte voor een outlookverhoging. De consensus lag voor de halfjaarcijfers al op 309 miljoen dollar.
AMG denkt binnen maximaal 5 jaar een EBITDA van 500 miljoen dollar te kunnen realiseren.
AMG trekt outlook weer op
In dit artikel vind u onder andere informatie over: Amg Advanced Metallurgical Group,
AMG heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de resultaten fors zien aantrekken en verhoogde opnieuw de outlook. Dit bleek donderdag uit de kwartaalcijfers van het in Amsterdam genoteerde speciaalmetaalbedrijf.
De omzet liep op jaarbasis met 42 procent op tot 424 miljoen dollar. De EBITDA steeg met 158 procent tot 81,1 miljoen dollar en dit leverde een marge op van 19,1 procent. Een jaar terug was dit nog 10,5 procent.
De analistenconsensus rekende op een omzet van 418 miljoen dollar met een EBITDA van 76,3 miljoen dollar.
Inmiddels stijgt de EBITDA nu al acht kwartalen op rij en afgelopen kwartaal betrof het de hoogste EBITDA ooit.
De nettowinst steeg van 3,6 miljoen naar 29,6 miljoen dollar.
Outlook
AMG mikte voor 2022 op een EBITDA van 260 tot 290 miljoen dollar, maar trok dit donderdag op naar 280 tot 300 miljoen dollar. AMG heeft nu al meermaals de outlook verhoogd.
Analisten zagen ook voldoende ruimte voor een outlookverhoging. De consensus lag voor de halfjaarcijfers al op 309 miljoen dollar.
AMG denkt binnen maximaal 5 jaar een EBITDA van 500 miljoen dollar te kunnen realiseren.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beter laat dan nooit. Hierboven dus de Q2 resultaten AMG geplaatst.
Natuurlijk ook in het lang en breed, en veel uitgebreider te lezen op de site van AMG zelf :
www.amg-nv.com
En kijk dan bovenaan even onder INVESTORS , en vervolgens resultaten en / of presentaties.
Vooruitzichten voor dit jaar voor de 4e maal verhoogt. ( december 2021 / februari 2022 / bij de Q1 resultaten, en nu voor de 4e maal bij de Q2 resultaten. Wie doet het hun na ?
En dit bij een beurskoers, die, afgekomen in het voorjaar van 42 euro , naar beneden getrokken werd / gezet werd tot iets boven de 21 euro.
Gehalveerd. Er werd al wel een stevige recessie ingebouwd bij dit aandeel blijkbaar.
Maar wat betreft de tak van Energietransitie ; wereldwijde overschakeleing electrische wagens / batterijen en opslag / en grondstoffen nodig voor deze batterijen / overschakeling van fossiele brandstoffen naar duurzame ; groeit stevig door.
Diesel en andere (grotere) benzinewagens gaan vermoedelijk wel achteruit. Electrische wagens groeien door met percentages van tegen de 80 %.
Bij een beurskoers van 27 euro, en met 31,5 miljoen aandelen geeft dit bedrijf een beurskapitalisatie van 800 miljoen dollar ( of euro ) . Bij een EBIDTA dit jaar van - ( vermoedelijk iets meer dan 300 miljoen dollar / verwacht dit wel / bestuur is steeds conservatief, gelijk ze zelf ook zeggen) - 300 miljoen dollar dus, geeft dit een koers / EBIDTA van amper 2,5.
En dit met aankomende uitbreidingen : verdubbeling van Vanadium recyclage in OHIO Amerika, en verhoging van spodumeen productie ( 6,5 % Lithium) in Brazilie met 40.000 ton / Lithiumhydroxide plant ( de 1e in Europa) Duitsland, die klaar gaat zijn in het 2e halfjaar 2023, -- een koers / EBIDTA verhouding van ....2,5 - .... Lachwekkend.
Een addertje onder het gras ? - Bekijk o.a. zelf even ook hun halfjaarpresentatie 2022 , verschenen bij hun Q2 resultaten, en maak Uzelf een mening. En laat dit bepalen hoe je er tegen aan kijkt.
Een addertje onder het gras .... ? - De koers van dit aandeel werd door de veelvuldig ingezette algo's ( zeg maar gedurig aan ) door zovele hedge funds , specifiek op de midcap in Amsterdam afgeschraapt, tot er uiteindelijk begin van de vakantie nog maar iets van een 21 euro overbleef.
Gerechtvaardigt ? Mij mag je er niet verantwoordelijk voor aanduiden.
Ondertussen met hun 4e outlook verhoging dit jaar, is het duidelijk dat dit bedrijf het wel goed doet, en dat de vooruitzichten op de korte en lange termijn er gewoon heel goed uitzien.
(outlook herhaalt van een EBIDTA van min. 500 miljoen dollar binnen 5 jaar of vroeger)
--- Gaan de Lithium prijzen op dit huidige niveau blijven ? - ( Opmerking van Umi hierboven ) : Daar gaat het bestuur ook niet vanuit bij hun afgegeven outlook ( Bij de outlookverhoging bij Q1 resultaten , ging het bestuur ui van een spodumeen prijs van minder dan 2.000 dollar /ton. - De prijs doet momenteel : 5.000 /ton. De productie wordt verkocht aan marktprijzen, met een vertraging van 3 tot 4 maanden erop)
Toch ook nog even herhalen dat dit bedrijf opereert in de kern van de energietransitie. En dat dit thema nog wel minimaal tot 2030 , of 2035 als hoofdthema op de agenda wereldwijd blijft staan.
LR
Natuurlijk ook in het lang en breed, en veel uitgebreider te lezen op de site van AMG zelf :
www.amg-nv.com
En kijk dan bovenaan even onder INVESTORS , en vervolgens resultaten en / of presentaties.
Vooruitzichten voor dit jaar voor de 4e maal verhoogt. ( december 2021 / februari 2022 / bij de Q1 resultaten, en nu voor de 4e maal bij de Q2 resultaten. Wie doet het hun na ?
En dit bij een beurskoers, die, afgekomen in het voorjaar van 42 euro , naar beneden getrokken werd / gezet werd tot iets boven de 21 euro.
Gehalveerd. Er werd al wel een stevige recessie ingebouwd bij dit aandeel blijkbaar.
Maar wat betreft de tak van Energietransitie ; wereldwijde overschakeleing electrische wagens / batterijen en opslag / en grondstoffen nodig voor deze batterijen / overschakeling van fossiele brandstoffen naar duurzame ; groeit stevig door.
Diesel en andere (grotere) benzinewagens gaan vermoedelijk wel achteruit. Electrische wagens groeien door met percentages van tegen de 80 %.
Bij een beurskoers van 27 euro, en met 31,5 miljoen aandelen geeft dit bedrijf een beurskapitalisatie van 800 miljoen dollar ( of euro ) . Bij een EBIDTA dit jaar van - ( vermoedelijk iets meer dan 300 miljoen dollar / verwacht dit wel / bestuur is steeds conservatief, gelijk ze zelf ook zeggen) - 300 miljoen dollar dus, geeft dit een koers / EBIDTA van amper 2,5.
En dit met aankomende uitbreidingen : verdubbeling van Vanadium recyclage in OHIO Amerika, en verhoging van spodumeen productie ( 6,5 % Lithium) in Brazilie met 40.000 ton / Lithiumhydroxide plant ( de 1e in Europa) Duitsland, die klaar gaat zijn in het 2e halfjaar 2023, -- een koers / EBIDTA verhouding van ....2,5 - .... Lachwekkend.
Een addertje onder het gras ? - Bekijk o.a. zelf even ook hun halfjaarpresentatie 2022 , verschenen bij hun Q2 resultaten, en maak Uzelf een mening. En laat dit bepalen hoe je er tegen aan kijkt.
Een addertje onder het gras .... ? - De koers van dit aandeel werd door de veelvuldig ingezette algo's ( zeg maar gedurig aan ) door zovele hedge funds , specifiek op de midcap in Amsterdam afgeschraapt, tot er uiteindelijk begin van de vakantie nog maar iets van een 21 euro overbleef.
Gerechtvaardigt ? Mij mag je er niet verantwoordelijk voor aanduiden.
Ondertussen met hun 4e outlook verhoging dit jaar, is het duidelijk dat dit bedrijf het wel goed doet, en dat de vooruitzichten op de korte en lange termijn er gewoon heel goed uitzien.
(outlook herhaalt van een EBIDTA van min. 500 miljoen dollar binnen 5 jaar of vroeger)
--- Gaan de Lithium prijzen op dit huidige niveau blijven ? - ( Opmerking van Umi hierboven ) : Daar gaat het bestuur ook niet vanuit bij hun afgegeven outlook ( Bij de outlookverhoging bij Q1 resultaten , ging het bestuur ui van een spodumeen prijs van minder dan 2.000 dollar /ton. - De prijs doet momenteel : 5.000 /ton. De productie wordt verkocht aan marktprijzen, met een vertraging van 3 tot 4 maanden erop)
Toch ook nog even herhalen dat dit bedrijf opereert in de kern van de energietransitie. En dat dit thema nog wel minimaal tot 2030 , of 2035 als hoofdthema op de agenda wereldwijd blijft staan.
LR
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
De investering die Elon Musk aanbeveelt, omdat het een vrijbrief is om geld te drukken :
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 19#image=1
AMG : Met een verwachting van EBIDTA dit jaar van omtrent 300 miljoen dollar ( of hoger) , met 31,6 miljoen aandelen, geeft dit een marktkapitalisatie, op het huidige niveau van pakweg 800 miljoen euro. Niets teveel. Lijkt me eerder eerder erg spaarzaam.
www.amg-nv.com ; Bovenaan onder Investors, vervolgens media id de Conference call, van afgelopen week te beluisteren.
Na voorstelling Q2 resultaten, braag en antwoorden van wat wat aanwezige analisten.
Meest interessante stukje is de laatste vraag van ING analist, dacht ergens rond minuut 54 ( CC duurt tot minuut 59)
Volledige zelfstandige entiteit van Lithium tak ( downstream en upstream ) tegen december dit jaar.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 19#image=1
AMG : Met een verwachting van EBIDTA dit jaar van omtrent 300 miljoen dollar ( of hoger) , met 31,6 miljoen aandelen, geeft dit een marktkapitalisatie, op het huidige niveau van pakweg 800 miljoen euro. Niets teveel. Lijkt me eerder eerder erg spaarzaam.
www.amg-nv.com ; Bovenaan onder Investors, vervolgens media id de Conference call, van afgelopen week te beluisteren.
Na voorstelling Q2 resultaten, braag en antwoorden van wat wat aanwezige analisten.
Meest interessante stukje is de laatste vraag van ING analist, dacht ergens rond minuut 54 ( CC duurt tot minuut 59)
Volledige zelfstandige entiteit van Lithium tak ( downstream en upstream ) tegen december dit jaar.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
En zo lezen we wekelijks, of mogelijk dagelijks berichten, neergeschreven door journalisten of analisten, of dit maal door Ceo's van beurs genoteerde bedrijven.
Deze o.a. is van deze morgen, bij de voorstelling van de halfjaar resultaten, van electrische bussenbouwer Ebusco, uit Deurne ( Nederland).
" (ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft in de eerste helft van 2022 een flink hogere omzet behaald, maar de bussenbouwer leed nog wel verlies. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de cijfers van de producent van elektrische bussen uit Deurne.
De topman wees op de sterk gestegen kosten, door hogere inkoopkosten voor grondstoffen, maar ook voor transport. Waar eerder werd gekozen voor zeetransport laat Ebusco nu onderdelen per vliegtuig komen, zodat ze er op tijd zijn. En de prijs voor lithium is volgens de CEO met 450 procent gestegen, en dat is het zwaarste bestanddeel voor de batterij die het bedrijf gebruikt, lichtte hij toe. "
---------------------
Terwijl vele grondstoffen, sinds enkele maanden heel wat afgekomen zijn, van hun vorige hoogtepunten ( en o.a. ook petroleum en aardgas, en dit één van de redenen is dat de inflatie waarschijnlijk voorlopig zijn top bereikt heeft ( lagere grondstofprijzen) blijft Lithium met een + erbij van 72,7 % sinds het jaarbegin dit jaar. En noteert momenteel met een min van minder dan 5 % onder zijn all time high, en deze prijs blijft sinds maart dit jaar onveranderd hoog.
Spodumeen ( Li % van 6 %) blijft al meer dan een maand op zijn all time high, en wist enkele dagen terug dit niveau met nog eens 0,60 % te verhogen. ( 5030 dollar / ton - vorig jaar prijzen van rond de 800 / 900 dollar / ton)
Deze o.a. is van deze morgen, bij de voorstelling van de halfjaar resultaten, van electrische bussenbouwer Ebusco, uit Deurne ( Nederland).
" (ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft in de eerste helft van 2022 een flink hogere omzet behaald, maar de bussenbouwer leed nog wel verlies. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de cijfers van de producent van elektrische bussen uit Deurne.
De topman wees op de sterk gestegen kosten, door hogere inkoopkosten voor grondstoffen, maar ook voor transport. Waar eerder werd gekozen voor zeetransport laat Ebusco nu onderdelen per vliegtuig komen, zodat ze er op tijd zijn. En de prijs voor lithium is volgens de CEO met 450 procent gestegen, en dat is het zwaarste bestanddeel voor de batterij die het bedrijf gebruikt, lichtte hij toe. "
---------------------
Terwijl vele grondstoffen, sinds enkele maanden heel wat afgekomen zijn, van hun vorige hoogtepunten ( en o.a. ook petroleum en aardgas, en dit één van de redenen is dat de inflatie waarschijnlijk voorlopig zijn top bereikt heeft ( lagere grondstofprijzen) blijft Lithium met een + erbij van 72,7 % sinds het jaarbegin dit jaar. En noteert momenteel met een min van minder dan 5 % onder zijn all time high, en deze prijs blijft sinds maart dit jaar onveranderd hoog.
Spodumeen ( Li % van 6 %) blijft al meer dan een maand op zijn all time high, en wist enkele dagen terug dit niveau met nog eens 0,60 % te verhogen. ( 5030 dollar / ton - vorig jaar prijzen van rond de 800 / 900 dollar / ton)
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://email.slimbeleggen.net/t/ViewEm ... Link=False
Link hierboven.
Onderstaand gecopieerd uit rapport - Slim Beleggen- 2 sept. 2022 ( wel wat reclame erbij, maar lees er maar over)
Wat o.a. natuurlijk belangrijk is, en van belang voor AMG :
-Lithium, Vanadium en grafiet
O.a. Vanadium, waarvan de capaciteit dit jaar verdubbeld is, en volledig operationeel zal zijn in Q4 van dit jaar in Ohio, met de site Ohio2 in USA.
De grondstoffensector is een cyclische sector (over periodes van 10 à 15 jaar) die sterk fluctueert op basis van vraag en aanbod.
De belangrijkste vraag die je dan moet stellen is …
‘Zijn er genoeg grondstoffen?’
Het korte antwoord is: NEE … lang niet genoeg!
Over heel de wereld nemen overheden maatregelen om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen af te bouwen.
Door de oorlog in Oekraïne zelfs in versneld tempo.
Dat doen ze om 2 redenen:
Het is vervuilend voor het milieu
Fossiele brandstoffen zijn eindig
Hernieuwbare energie is de toekomst!
Maar een recent onderzoek wijst uit dat er (lang) niet genoeg grondstoffen zijn om fossiele brandstoffen te vervangen.
En al zeker niet aan het tempo dat de overheden graag willen zien.
Dit zijn de keiharde cijfers!
Hier ziet u een tabel van het aantal grondstoffen dat nodig is om fossiele brandstoffen volledig te vervangen binnen één generatie, zeg maar tegen het midden van deze eeuw.
Er zijn niet genoeg grondstoffen!
Vooral koper als een van de belangrijkste grondstoffen in de energietransitie kent enorme tekorten.
Voor 2020 was er in totaal zo’n 700 miljoen ton koper gemijnd, maar voor de energietransitie succesvol te laten verlopen is er opnieuw 700 miljoen ton koper nodig … de komende 22 jaar.
De huidige gevonden reserves bedragen 880 miljoen ton terwijl een generatie aan hernieuwbare technologie … 4,5 miljard ton koper nodig heeft.
Voor kleinere grondstoffen als kobalt, grafiet en vanadium is er minder dan 5% van de nodige reserves momenteel aanwezig.
Lithium en nikkel amper 10%.
Een van de grootste problemen om fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare energie is de opslag van energie.
De zon schijnt niet altijd en ook de wind blaast niet altijd hard genoeg.
Dat is nefast voor een economie die draait op constante energievoorziening.
Daarvoor zouden gigantische batterijsystemen gebouwd moeten worden.
Als voorbeeld kunnen we Hornsdale Power Reserve nemen, ’s werelds grootste batterij, gebouwd door Elon Musk in Australië in 2017.
Wereldwijd zijn er meer dan 15 miljoen Hornsdale projecten nodig om een buffercapaciteit van 4 weken te hebben.
Dat is dus gigantisch.
De huidige complexe fossiele energie-infrastructuur werd gedurende meer dan een eeuw uitgebouwd in tijden van dalende kosten.
Terwijl men nu op één generatie een nog complexer hernieuwbaar energie-infrastructuur wil uitbouwen in tijden van stijgende kosten.
Een kind kan zien dat de vraag naar grondstoffen gigantisch gaat zijn.
En vergeet ook niet … een batterij voor een elektrisch voertuig op zich heeft al 3,2 keer meer grondstoffen nodig dan een batterij op fossiele brandstof.
Om een wereld vol elektrische auto’s te voorzien van voldoende laadmogelijkheden moet er 36.000 terawattuur oplaadcapaciteit zijn.
Of een extra 586.000 oplaadstations.
Dat is ruim 10 keer meer van de huidige capaciteit.
We kunnen het dan ook niet genoeg herhalen dat beleggen in grondstoffen hét belangrijkste thema zal worden de komende jaren én decennia.
Link hierboven.
Onderstaand gecopieerd uit rapport - Slim Beleggen- 2 sept. 2022 ( wel wat reclame erbij, maar lees er maar over)
Wat o.a. natuurlijk belangrijk is, en van belang voor AMG :
-Lithium, Vanadium en grafiet
O.a. Vanadium, waarvan de capaciteit dit jaar verdubbeld is, en volledig operationeel zal zijn in Q4 van dit jaar in Ohio, met de site Ohio2 in USA.
De grondstoffensector is een cyclische sector (over periodes van 10 à 15 jaar) die sterk fluctueert op basis van vraag en aanbod.
De belangrijkste vraag die je dan moet stellen is …
‘Zijn er genoeg grondstoffen?’
Het korte antwoord is: NEE … lang niet genoeg!
Over heel de wereld nemen overheden maatregelen om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen af te bouwen.
Door de oorlog in Oekraïne zelfs in versneld tempo.
Dat doen ze om 2 redenen:
Het is vervuilend voor het milieu
Fossiele brandstoffen zijn eindig
Hernieuwbare energie is de toekomst!
Maar een recent onderzoek wijst uit dat er (lang) niet genoeg grondstoffen zijn om fossiele brandstoffen te vervangen.
En al zeker niet aan het tempo dat de overheden graag willen zien.
Dit zijn de keiharde cijfers!
Hier ziet u een tabel van het aantal grondstoffen dat nodig is om fossiele brandstoffen volledig te vervangen binnen één generatie, zeg maar tegen het midden van deze eeuw.
Er zijn niet genoeg grondstoffen!
Vooral koper als een van de belangrijkste grondstoffen in de energietransitie kent enorme tekorten.
Voor 2020 was er in totaal zo’n 700 miljoen ton koper gemijnd, maar voor de energietransitie succesvol te laten verlopen is er opnieuw 700 miljoen ton koper nodig … de komende 22 jaar.
De huidige gevonden reserves bedragen 880 miljoen ton terwijl een generatie aan hernieuwbare technologie … 4,5 miljard ton koper nodig heeft.
Voor kleinere grondstoffen als kobalt, grafiet en vanadium is er minder dan 5% van de nodige reserves momenteel aanwezig.
Lithium en nikkel amper 10%.
Een van de grootste problemen om fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare energie is de opslag van energie.
De zon schijnt niet altijd en ook de wind blaast niet altijd hard genoeg.
Dat is nefast voor een economie die draait op constante energievoorziening.
Daarvoor zouden gigantische batterijsystemen gebouwd moeten worden.
Als voorbeeld kunnen we Hornsdale Power Reserve nemen, ’s werelds grootste batterij, gebouwd door Elon Musk in Australië in 2017.
Wereldwijd zijn er meer dan 15 miljoen Hornsdale projecten nodig om een buffercapaciteit van 4 weken te hebben.
Dat is dus gigantisch.
De huidige complexe fossiele energie-infrastructuur werd gedurende meer dan een eeuw uitgebouwd in tijden van dalende kosten.
Terwijl men nu op één generatie een nog complexer hernieuwbaar energie-infrastructuur wil uitbouwen in tijden van stijgende kosten.
Een kind kan zien dat de vraag naar grondstoffen gigantisch gaat zijn.
En vergeet ook niet … een batterij voor een elektrisch voertuig op zich heeft al 3,2 keer meer grondstoffen nodig dan een batterij op fossiele brandstof.
Om een wereld vol elektrische auto’s te voorzien van voldoende laadmogelijkheden moet er 36.000 terawattuur oplaadcapaciteit zijn.
Of een extra 586.000 oplaadstations.
Dat is ruim 10 keer meer van de huidige capaciteit.
We kunnen het dan ook niet genoeg herhalen dat beleggen in grondstoffen hét belangrijkste thema zal worden de komende jaren én decennia.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Hierboven nogmaals tabelletje aangehaald, bij Tradingeconomics, en met de grafiek van Lithium erbij.
Ja, ken de actuele koers van AMG ook.
Terwijl de resultaten dit jaar ongeveer 50 % hoger gaan zijn dan de resultaten in het jaar 2018, met een Lithium prijs, die zowat x6 gegaan is ( + 600 % hoger ) . Met dit jaar, sinds half december 4 x een outlook verhoging naar buiten gebracht.
En met de 5 jaars outlook van EBIDTA van 350 miljoen dollar ( of nu euro), die volgend jaar reeds gehaald wordt. ( jaar vroeger dan voorzien)
( En met een nieuwe langere outlook voor de komende 5 jaren van EBIDTA van 500 miljoen dollar ( of hoger / en/of vlugger)
Koers AMG staat minder dan de helft dan de koers (53,5 euro) in midzomer 2018.
Amsterdam is het favoriete speelveld van een 20 / 30 tal merendeel Angelsaksische hedgefunds, die met voorkeur de midcap fondsen bespelen in Amsterdam.
Waarom ? Omdat ze het kunnen, en met hun algobots zien dat ze het kunnen. ( Particuliere kopers zijn er welhaast niet meer/ voor het moment) en zij hebben het speelveld voor hun alleen, en zetten de koersen, daar waar zij het willen.
Het is hun verdien model. PC 's worden opgezet, rond 09.30 , en s'avonds wordt gekeken naar de euro's die het laadje zijn beland.
Maar hieronder nogmaals een korte samenvatting van een aantal metalen, en wat ze gedaan hebben, over het voorbije jaar ( 1 jaar terug) - (Tradingeconomics)
- Goud : - 6,38 %
- Zilver : - 10,42 %
- Koper : - 29,90 %
- Staal : - 38,40 %
- Ijzererts : - 31,98 %
- Lithium : + 294 % ( ja, plus 294 % sinds sept 2021)
- Platina : - 18,41 %
--- xx - En Lithium als enige met een maandresultaat in de plus, met een + van 3,36 %
( Met deze recessievrees zijn zowat alle grondstoffen, laatste maand sterk in prijs gedaald)
Hierboven nogmaals tabelletje aangehaald, bij Tradingeconomics, en met de grafiek van Lithium erbij.
Ja, ken de actuele koers van AMG ook.
Terwijl de resultaten dit jaar ongeveer 50 % hoger gaan zijn dan de resultaten in het jaar 2018, met een Lithium prijs, die zowat x6 gegaan is ( + 600 % hoger ) . Met dit jaar, sinds half december 4 x een outlook verhoging naar buiten gebracht.
En met de 5 jaars outlook van EBIDTA van 350 miljoen dollar ( of nu euro), die volgend jaar reeds gehaald wordt. ( jaar vroeger dan voorzien)
( En met een nieuwe langere outlook voor de komende 5 jaren van EBIDTA van 500 miljoen dollar ( of hoger / en/of vlugger)
Koers AMG staat minder dan de helft dan de koers (53,5 euro) in midzomer 2018.
Amsterdam is het favoriete speelveld van een 20 / 30 tal merendeel Angelsaksische hedgefunds, die met voorkeur de midcap fondsen bespelen in Amsterdam.
Waarom ? Omdat ze het kunnen, en met hun algobots zien dat ze het kunnen. ( Particuliere kopers zijn er welhaast niet meer/ voor het moment) en zij hebben het speelveld voor hun alleen, en zetten de koersen, daar waar zij het willen.
Het is hun verdien model. PC 's worden opgezet, rond 09.30 , en s'avonds wordt gekeken naar de euro's die het laadje zijn beland.
Maar hieronder nogmaals een korte samenvatting van een aantal metalen, en wat ze gedaan hebben, over het voorbije jaar ( 1 jaar terug) - (Tradingeconomics)
- Goud : - 6,38 %
- Zilver : - 10,42 %
- Koper : - 29,90 %
- Staal : - 38,40 %
- Ijzererts : - 31,98 %
- Lithium : + 294 % ( ja, plus 294 % sinds sept 2021)
- Platina : - 18,41 %
--- xx - En Lithium als enige met een maandresultaat in de plus, met een + van 3,36 %
( Met deze recessievrees zijn zowat alle grondstoffen, laatste maand sterk in prijs gedaald)
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Had een paar maanden geleden de verwachting van een koers rond 50 euro, uitgaande van een bescheiden kw van 10 (gezien de groeiverwachting). Had niet verwacht dat de waardering zou zakken tot een historische kw van 5, en dat in een tijd dat iedereen schreeuwt om lithium en blijft schreeuwen om lithium ongeacht recessie.
Ja, die K/W verhouding van 5 staat nu wel op het bord.
Evenals een marktkapitalisatie / EBIDTA van 2,5. ( verwacht minimum 300 miljoen euro EBIDTA dit jaar, gaat met spodumeen prijzen van momenteel 5140 dollar / ton, meer zijn. )
Kurt Vansteelandt ( de Tijd ) noemde een tijdje terug ondernemingen met deze verhoudingen van 4 : bradeerprijsjes, Ondernemingen met een verhouding van 5,3 goedkoop, en ondernemingen met een verhouding van 6 niet duur.
Neem nu 6 ; geeft bij een EBIDTA van 320 miljoen euro, een marktkapitalisatie van 2 miljard, en een koers per aandeel van 63 euro.
Niet duur nochthans !
Ja, die K/W verhouding van 5 staat nu wel op het bord.
Evenals een marktkapitalisatie / EBIDTA van 2,5. ( verwacht minimum 300 miljoen euro EBIDTA dit jaar, gaat met spodumeen prijzen van momenteel 5140 dollar / ton, meer zijn. )
Kurt Vansteelandt ( de Tijd ) noemde een tijdje terug ondernemingen met deze verhoudingen van 4 : bradeerprijsjes, Ondernemingen met een verhouding van 5,3 goedkoop, en ondernemingen met een verhouding van 6 niet duur.
Neem nu 6 ; geeft bij een EBIDTA van 320 miljoen euro, een marktkapitalisatie van 2 miljard, en een koers per aandeel van 63 euro.
Niet duur nochthans !