energie vast of variabel
-
- Newbie
- Contacteer:
energie vast of variabel
Beste,
Ik zit met een dilemma.
Ik heb voor de moment luminus Click en zou voor mijn verbruik (dag:0, nacht : 937 en gas 13069 kwh) met zonnepanelen (3 kva) 111/maand moeten betalen. Na een rondje vreg en Luminus contacteren, zou ik een variabel tarief krijgen voor 70/maand waarbij vooral eerste jaar kortingen tellen.
een vast tarief zou me ongeveer 90/maand bij Luminus kosten en 80/maand indien ik bij engie zou gaan eveneens vast)
Ik vraag mij dan af of het interessant is om variabel te gaan of gaat die prijs neig schommelen (vooral gas dan)
Ik zit met een dilemma.
Ik heb voor de moment luminus Click en zou voor mijn verbruik (dag:0, nacht : 937 en gas 13069 kwh) met zonnepanelen (3 kva) 111/maand moeten betalen. Na een rondje vreg en Luminus contacteren, zou ik een variabel tarief krijgen voor 70/maand waarbij vooral eerste jaar kortingen tellen.
een vast tarief zou me ongeveer 90/maand bij Luminus kosten en 80/maand indien ik bij engie zou gaan eveneens vast)
Ik vraag mij dan af of het interessant is om variabel te gaan of gaat die prijs neig schommelen (vooral gas dan)
Re: energie vast of variabel
Als je variabel gaat, moet je er rekening mee houden dat de prijzen altijd stijgen tussen november - februari, om daarna terug licht te dalen. Dus de tarieven waar je nu op zou intekenen die gaan binnen een maand of 2 sowieso stijgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Proberen een vast tarief te pakken te krijgen, voor 2 jaar. Dan heb je iets of wat zekerheid.
Na een jaar leverancier bellen met vraag voor goedkoper tarief in het 2de jaar, want nieuwe klanten krijgen immers korting. Je kan dan nog overstappen als je geen korting krijgt.
Het zou het voordeligst zijn om te "hoppen".
Ik ben trouwens ook zinnens om te bellen tegen dat mijn periode afloopt.
Na een jaar leverancier bellen met vraag voor goedkoper tarief in het 2de jaar, want nieuwe klanten krijgen immers korting. Je kan dan nog overstappen als je geen korting krijgt.
Het zou het voordeligst zijn om te "hoppen".
Ik ben trouwens ook zinnens om te bellen tegen dat mijn periode afloopt.

beste bartdekeyser,
je bent je er toch van bewust dat het om voorschotfacturen gaat hoop ik? Want je stelt het precies voor alsof die maandelijkse bedragen de enige prijzen zijn die je zal moeten betalen terwijl dat totaal niets zegt over je eindrafrekening. De enige manier om verschillende energieleveranciers te vergelijken is door de vaste kosten te vergelijken en de prijs per kwh. De maandelijkse bedragen die je noemt zijn totaal niets zeggend...
je bent je er toch van bewust dat het om voorschotfacturen gaat hoop ik? Want je stelt het precies voor alsof die maandelijkse bedragen de enige prijzen zijn die je zal moeten betalen terwijl dat totaal niets zegt over je eindrafrekening. De enige manier om verschillende energieleveranciers te vergelijken is door de vaste kosten te vergelijken en de prijs per kwh. De maandelijkse bedragen die je noemt zijn totaal niets zeggend...
Zitten de vaste kosten daar dan niet in verrekend? 

Voorschotbedrag worden gebaseerd op verschillende parameters. Eenheidsprijs per kWh, geschat jaarlijks verbruik (gebaseerd op historische meterstanden bij de DNB), abbonementskosten, schatting van weersituaties doorheen het jaar....
Sommige leveranciers hanteren minder parameters dan anderen en komen dus qua voorschot voordeliger over dan anderen. Je moet echter kijken naar je werkelijke verbruik (als je zonnepanelen hebt zien hoeveel je per jaar afneemt van je leverancier zelf en wat je zelf opwekt) en dat verrekenen met de abbonementskosten (per jaar) en de eenheidsprijs per kWh. Met zonnepanelen ook even je prosumententarief berekenen (verschilt per regio en hangt af van de sterkte van je omvormer ook).
Pas dan ga je een redelijk accuraat beeld krijgen wat het goedkoopste is. Persoonlijk zou ik voor een vast tarief gaan, eentje dat laag is (onder de 8 eurocent per kWh) want je prosumententarief zal de rekening doen aandikken.
Goedendag,
Aan het einde van mijn vorig contract deed ik simulaties op de websites van de meeste leveranciers (geen voorkeur variabel/vast). Uit diegenen die het goedkoopst uitkwamen (er zaten vooral variabelen tussen), had ik één gekozen waarvan de voorwaarden ik aanvaardbaar vond (maandelijkse betaling, domiciliëring, enkel online ondersteuning).
Omdat ik niet graag wou betalen tijdens de afrekening na 12 maanden, had ik mijn verbruik 10% hoger aangegeven. Toch kwam ik maandelijks 15 euro goedkoper af. Ik laat weten wat het resultaat gaat zijn.
PS. Een maat van mij beweert dat vaste tarieven een scam zijn aangezien een bepaalde onzekerheidspremie al verrekend zit in de prijs. Volgens hem komt men altijd goedkoper af met variabel. Of zijn de leveranciers nu slim genoeg om mensen te lokken met lage prijzen om die daarna dik te laten betalen in tijden van hoge energieprijzen? Ik weet persoonlijk niet wat ik moet denken.
Aan het einde van mijn vorig contract deed ik simulaties op de websites van de meeste leveranciers (geen voorkeur variabel/vast). Uit diegenen die het goedkoopst uitkwamen (er zaten vooral variabelen tussen), had ik één gekozen waarvan de voorwaarden ik aanvaardbaar vond (maandelijkse betaling, domiciliëring, enkel online ondersteuning).
Omdat ik niet graag wou betalen tijdens de afrekening na 12 maanden, had ik mijn verbruik 10% hoger aangegeven. Toch kwam ik maandelijks 15 euro goedkoper af. Ik laat weten wat het resultaat gaat zijn.
PS. Een maat van mij beweert dat vaste tarieven een scam zijn aangezien een bepaalde onzekerheidspremie al verrekend zit in de prijs. Volgens hem komt men altijd goedkoper af met variabel. Of zijn de leveranciers nu slim genoeg om mensen te lokken met lage prijzen om die daarna dik te laten betalen in tijden van hoge energieprijzen? Ik weet persoonlijk niet wat ik moet denken.
Er wordt op die vergelijkingssites toch ook wel gegoocheld met de tarieven.
Voorbeeld op mijnenergie.be
Midden oktober kreeg ik op een gegeven moment te zien:
67% korting op electriciteit en Gas (helaas zat ik net op het werk en kon ik die niet vastleggen)
Een paar uur later was die korting weg en was het nog maar 45% voor hetzelfde produkt.
Begin November was het nog steeds 45% maar als ik vandaag kijk dan is die korting ook alweer weg en is het plots nog maar 35% voor identiek hetzelfde produkt.
Nochtans hebben ze bij Mijnenergie.be 'zogezegde' kortingen verkregen die minstens een duurtijd hebben van 1 maand. Maar in praktijk is dat zo te zien, gewoon dikke brol/onzin. Want ze passen de percentages continue aan.
Maar ja, ze kunnen ten allertijden kortingen intrekken ook al is de periode nog niet afgelopen. Er staat altijd wel ergens in de kleine lettertjes dat ze vroegtijdig een promo kunnen annuleren/intrekken hé.
Voorbeeld op mijnenergie.be
Midden oktober kreeg ik op een gegeven moment te zien:
67% korting op electriciteit en Gas (helaas zat ik net op het werk en kon ik die niet vastleggen)
Een paar uur later was die korting weg en was het nog maar 45% voor hetzelfde produkt.
Begin November was het nog steeds 45% maar als ik vandaag kijk dan is die korting ook alweer weg en is het plots nog maar 35% voor identiek hetzelfde produkt.
Nochtans hebben ze bij Mijnenergie.be 'zogezegde' kortingen verkregen die minstens een duurtijd hebben van 1 maand. Maar in praktijk is dat zo te zien, gewoon dikke brol/onzin. Want ze passen de percentages continue aan.
Maar ja, ze kunnen ten allertijden kortingen intrekken ook al is de periode nog niet afgelopen. Er staat altijd wel ergens in de kleine lettertjes dat ze vroegtijdig een promo kunnen annuleren/intrekken hé.
Op MijnEnergie zie ik voor gas 15000 Kwh variabel als top 4 :
- Mega - Group gas 1 jaar 445,96 (130 korting)
- Vlaamse Energieleverancier 470euro (geen korting)
- Luminus optimal 490 (260 korting)
- Octa+ Activ 490 (geen korting)
Weet iemand wat "Group gas" van Mega inhoudt, want ik vind dat niet terug op de website van Mega ?
En heeft iemand goede/slechte ervaring met de Vlaamse Energieleverancier ?
Ik was afgelopen jaar bij Eneco met 17% korting. Ik ben best tevreden van hen maar bij hen blijven zou nogal duur worden.
Een tip : in 2018 was ik bij Lampiris met toen nog een verbruik van 19000Kwh. In januari 2019 waren ze hun korting vergeten te verrekenen in de eindafrekening. Niet vergeten te checken dus.
- Mega - Group gas 1 jaar 445,96 (130 korting)
- Vlaamse Energieleverancier 470euro (geen korting)
- Luminus optimal 490 (260 korting)
- Octa+ Activ 490 (geen korting)
Weet iemand wat "Group gas" van Mega inhoudt, want ik vind dat niet terug op de website van Mega ?
En heeft iemand goede/slechte ervaring met de Vlaamse Energieleverancier ?
Ik was afgelopen jaar bij Eneco met 17% korting. Ik ben best tevreden van hen maar bij hen blijven zou nogal duur worden.
Een tip : in 2018 was ik bij Lampiris met toen nog een verbruik van 19000Kwh. In januari 2019 waren ze hun korting vergeten te verrekenen in de eindafrekening. Niet vergeten te checken dus.
Kortingen "vergeten" blijkt zo een beetje ingeburgerd te zijn bij de leveranciers.
Ik heb het vroeger meegemaakt bij Eni, en onlangs bij Mega heb ik er ook moeten naar vragen nadat 1 jaar om was.
Een computer "vergeet" niks; het is omdat het zo ingeprogrammeerd is; met andere woorden het is opzettelijk.
Men hoopt dat de klanten het niet nazien, met andere woorden: bedrieglijke praktijken.
Ik heb het vroeger meegemaakt bij Eni, en onlangs bij Mega heb ik er ook moeten naar vragen nadat 1 jaar om was.
Een computer "vergeet" niks; het is omdat het zo ingeprogrammeerd is; met andere woorden het is opzettelijk.
Men hoopt dat de klanten het niet nazien, met andere woorden: bedrieglijke praktijken.
Let wel op bij variabel. Een éénmalige korting bij leverancier x kan goedkoper lijken dan een % korting bij leverancier y, maar bij de minste stijging van het tarief, doe je dan winst met de % korting.
Kan de leverancier zelf voorschotfactuur aanpassen zonder de klant te informeren?
Eerste keer dat ik dit ervaar.
Eerste keer dat ik dit ervaar.
Eneco deed dit enkel bij de jaarafrekening.
Ik ben het laatste half jaar de maandprijzen van mijn gascontract aan het bijhouden om te kijken wat het verschil was met mijn vorige vast contract.
Vorig contract (vast): 2,67097 €c
Huidig contract (variabel)
Gemiddeld tarief: 1,606 €c
Hoogste tarief: 1,96 €c
Het kleinste verschil is is nog altijd 0,71 €c lager.
Ik ben het laatste half jaar de maandprijzen van mijn gascontract aan het bijhouden om te kijken wat het verschil was met mijn vorige vast contract.
Vorig contract (vast): 2,67097 €c
Huidig contract (variabel)
Gemiddeld tarief: 1,606 €c
Hoogste tarief: 1,96 €c
Het kleinste verschil is is nog altijd 0,71 €c lager.
Is gewoon in de voorschotperiode. Van 1 maand op de ander.
Heb het gevraagd aan de leverancier. Ben benieuwd.
Heb het gevraagd aan de leverancier. Ben benieuwd.