Energieleveranciers zullen frauderen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Energieleveranciers zullen frauderen
Bij een vast contract gaat de energie prijs niet omhoog, dat is juist de opzet van een contract met vaste prijs. De contracten die VEL via groepsaankoop heeft afgesloten waren vaste contracten van 1 jaar. In die periode moet het voorschot dus gelijk blijven. VEL en anderen hebben het met goed bevinden van diverse consumenten instanties, waaronder de VREG, voor elkaar gekregen om het voorschot te verhogen op basis van een eventueel toekomstig en veel duurder contract bij hen. Punt is dat zoiets eigenlijk niet kan, dat is geld aanrekenen voor een contract dat nog niet is afgesloten en dus een vorm van diefstal of oplichting, noem het zoals je wil. Jij wenst toch ook niet af te lossen voor een auto die je (nog) niet gekocht hebt?
De vraag is of je hen een plezier doet door €200 ipv €100 voorschot te vragen voor iets wat op het eind van de rit €1200 kost? Of nog doe je mensen een plezier door hen te laten betalen voor een contract dat nog niet is afgesloten?Destereir schreef: ↑18 december 2021, 11:48 Zolang bij de afrekening maar een correcte berekening wordt gemaakt is dat nog redelijk te doen.
Doe je mensen een plezier met hen een voorschot te laten betalen van 20 euro als je weet dat daardoor de afrekening rond de 1500 euro zou zijn ? Dat is eigenlijk nog slechter.
Het is pas bij het verlopen van een vast contract en bij intekenen van een nieuw dat het voorschot verhoogd mag worden. Bij variabele contracten kan het voorschot natuurlijk wel maandelijks of driemaandelijks aangepast worden, bij een vast zou dat onmogelijk moeten zijn.
Goeie vraag waarom er geen tellerstanden door Fluvius worden gevraagd nu klanten van VEL naar een andere leverancier moeten. Bij elke andere overstap moet dat dus wel via Fluvius om een correcte eindfactuur op te maken en met de juiste stand bij de nieuwe leverancier te beginnen. Nu dus niet. De VEL curator gaat op basis van een schatting door Fluvius een eindafrekening maken terwijl klanten zelf hun tellerstand moet opgeven bij hun nieuwe leverancier. In de praktijk gaan dat dus twee verschillende cijfers zijn waardoor een correcte berekening onmogelijk is, de klant gaat ofwel een deel dubbel betalen of een deel niet.Destereir schreef: ↑18 december 2021, 11:48 Ik denk dat het nogal redelijk eenvoudig is om de juiste kilometerstand af te rekenen en de KwH niet dubbel te betalen.
Zou men er graten in vinden dat je in plaats van een schatting een afrekening vraagt. Vroeger kon dat gewoon. Waarom zou het nu niet kunnen ?
Punt is dat de meerderheid van de VEL klanten reeds veel te veel betaald hebben en dat ze naar dat geld kunnen fluiten. Ik geef diegene die hun voorschot via domiciliëring terug gevorderd hebben overschot van gelijk. De gladde jongens zitten bij Fluvius, de VREG en de energie leveranciers die voorschotten verhogen bij vaste contracten.Destereir schreef: ↑18 december 2021, 11:48 Als een garagehouder of eender wie failliet gaat en nog geld van mij tegoed heeft, zou ik dat gewoon betalen. Geen haar op mijn hoofd dat zou denken dat ik in dit geval even de gladde jongen kan zijn en de betaling kan negeren.
We zullen wel niet allemaal gelijk ineen zitten. Er is verschil in mensen, overal.
(1) In dat geval niet.. Dan moeten er geen hogere voorschotten betaald worden.verbanneling schreef: ↑18 december 2021, 13:10
Bij een vast contract gaat de energie prijs niet omhoog, dat is juist de opzet van een contract met vaste prijs. De contracten die VEL via groepsaankoop heeft afgesloten waren vaste contracten van 1 jaar. In die periode moet het voorschot dus gelijk blijven. (1)
De vraag is of je hen een plezier doet door €200 ipv €100 voorschot te vragen voor iets wat op het eind van de rit €1200 kost? Of nog doe je mensen een plezier door hen te laten betalen voor een contract dat nog niet is afgesloten? (1)
Punt is dat de meerderheid van de VEL klanten reeds veel te veel betaald hebben en dat ze naar dat geld kunnen fluiten. Ik geef diegene die hun voorschot via domiciliëring terug gevorderd hebben overschot van gelijk. (2)
Ik heb zelf een variabel contract en heb uit eigen beweging wel al hogere voorschotten betaald voordien.
Daarna kreeg ik sociaal tarief toegekend en verandert alles weer.
Bij mijn huidige leverancier pas ik mijn voorschotten wat aan naargelang het te verwachten verbruik / afrekening.
Daar is ook niets verkeerd aan alhoewel anderen hier soms vinden dat je je leverancier niet van op voorhand mag betalen.
Ik doe dat liever wel, maar VEL in gedachten houdende doe ik dat toch wat minder dan een maand of vier geleden.
(2) Als ik al te veel zou betaald hebben of dat niet zeker weten deed ik hetzelfde; Er komt dan toch nog een afrekening en je kan nog altijd betalen wat verschuldigd is.
Ik vind het daarentegen niet juist als klanten zouden vinden dat ze door dit faillissement een extraatje kunnen opsteken en wat ze nog moeten betalen denken te kunnen achterhouden. Dat vind ik verkeerd.
Tussen deze twee mogelijkheden ligt nogal wat verschil.
De klant in geval 1 is bereid te betalen wat hij verschuldigd is en zal dat zonder veel morren ook doen.
De klant in geval 2 denkt met enkele 'trucs' aan betaling onderuit te komen van wat hij verschuldigd is. Wat volgens mij niet eens gaat lukken maar 'je weet maar nooit'. Ik hoop alleen dat het klant 2 dan gewoon een pak meer kost dan wat het eerst had gekost als hij zich correct zou opstellen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik heb niets tegen 1 , wel tegen 2.
Wat niet wil zeggen dat ik er van wakker lig. In mijn kennissenkring zitten ook mensen die de deurwaarder vaker zien dan de apotheker. Ik heb daar geen last van, ook geen medelijden mee.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Denk je werkelijk dat er in dit oneerlijk gespeeld spel één klant gaat zijn die hier ook maar enig profijt gaat uithalen? Wie openstaande schuld bij VEL heeft zal de afrekening wel krijgen. Of die afrekening correct gaat zijn is nog wat anders, ze aanvechten gaat veel tijd moeite en geld kosten met als resultaat dat men nog meer geld zal kwijt zijn. Doordat Fluvius geen tellerstanden opneemt, kun je als consument ook niet argumenteren op basis van tellerstanden, bij voorbaat een verloren zaak. En alle andere klanten die te veel betaald hebben, tja, pech gehad zeker...
Hieruit profijt halen : dat gaan grote uitzonderingen zijn of ze bestaan niet eens.verbanneling schreef: ↑18 december 2021, 13:59 Denk je werkelijk dat er in dit oneerlijk gespeeld spel één klant gaat zijn die hier ook maar enig profijt gaat uithalen? Wie openstaande schuld bij VEL heeft zal de afrekening wel krijgen.
En alle andere klanten die te veel betaald hebben, tja, pech gehad zeker...
Er zijn er wel een paar die gaan proberen om de situatie te misbruiken en er op die manier winst uit te halen.
Ik denk niet dat dat gaat lukken maar je weet nooit.
Voor de klanten die teveel betaald hebben is er nog die truc om je laatste 2 betalingen via domiciliering terug te vragen.
Voor die die via overschrijving betaalden : die zijn dat kwijt waarschijnlijk ?
Maar : als mijn gebuur 100 euro verliest, mag ik die dan voor mezelf en voor eigen profijt proberen terug te krijgen door mijn rekeningen niet te betalen ?
Iedereen pleegt vluchtmisdrijf dus doe ik het ook ?
Mijn buur wordt er niet beter van en ik ben nog altijd even verkeerd bezig als dat dat argument niet zou bestaan.
De nieuwe meters geven dagelijks de meterstand door. Er zijn er toch nogal wat die zo'n meter hebben. Zelfs ik heb er één..
Je kon vroeger op ieder moment een eindafrekening vragen. Dat is er één op basis van de werkelijke meterstand.
Doe dat dan (?), dan is het altijd juist.
Mijn leverancier houdt regelmatig (zo vaak ik het ingeef op de website) mijn meterstand bij. Het kan dus ook met een gewone meter.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet dat ik nog wat zout in de wond wil strooien, maar ...verbanneling schreef: ↑18 december 2021, 13:59Denk je werkelijk dat er in dit oneerlijk gespeeld spel één klant gaat zijn die hier ook maar enig profijt gaat uithalen? Wie openstaande schuld bij VEL heeft zal de afrekening wel krijgen. Of die afrekening correct gaat zijn is nog wat anders, ze aanvechten gaat veel tijd moeite en geld kosten met als resultaat dat men nog meer geld zal kwijt zijn. Doordat Fluvius geen tellerstanden opneemt, kun je als consument ook niet argumenteren op basis van tellerstanden, bij voorbaat een verloren zaak. En alle andere klanten die te veel betaald hebben, tja, pech gehad zeker...
EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 23:10 Eigenlijk wel grappig ... daar sta je dan met het goedkoopst mogelijk vast contract "voor de zekerheid" ...![]()
Heb een digitale meter en wil dat verbruik van elke maand volgens hun energiekaart correct word vertekend. Punt
Klopt dit niet sorry, zullen ze hun werk moeten overdoen, kunnen ze dat niet zal ik zelf een bedrag doorsturen en is het te nemen of hun werk naar behoren correct uitvoeren.
Met de natte vinger moeten ze niet afkomen.
Wat andere er van vinden, daar lig ik niet van wakker en er zal zeker geen deurwaarder of apotheker aan te pas komen.
Klopt dit niet sorry, zullen ze hun werk moeten overdoen, kunnen ze dat niet zal ik zelf een bedrag doorsturen en is het te nemen of hun werk naar behoren correct uitvoeren.
Met de natte vinger moeten ze niet afkomen.
Wat andere er van vinden, daar lig ik niet van wakker en er zal zeker geen deurwaarder of apotheker aan te pas komen.
Laatst gewijzigd door odbc op 18 december 2021, 14:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik kan begrijpen dat als je steevast teveel voorschot hebt betaald, je die domiciliëring intrekt.
De situatie bij mijn schoonouders bv. hun dak ligt vol zonnepanelen. Hun verbruik is quasi nihil. Toch betaalden ze maandelijks €60 aan de Vlaamse Energieleverancier. Geen probleem want bij de jaarafrekening krijg je de teveel gestorte centen terug. Mijn schoonvader had na het faillissement uitgerekend hoeveel hij zou terugkrijgen en hij kwam op ong. 320 euro uit.
"Prima, denkt hij. Ik trek die laatste €60 terug in en we hebben al wat gerecupereerd". Vooral ook omdat mensen hun voorschot verliezen, daar krijg je niets van terug.
De curator stuurt gewoon een aanmaning om alsnog die €60 te betalen. Dus in principe zou hij nu nog een tegoed hebben van om en bij €380.
De situatie bij mijn schoonouders bv. hun dak ligt vol zonnepanelen. Hun verbruik is quasi nihil. Toch betaalden ze maandelijks €60 aan de Vlaamse Energieleverancier. Geen probleem want bij de jaarafrekening krijg je de teveel gestorte centen terug. Mijn schoonvader had na het faillissement uitgerekend hoeveel hij zou terugkrijgen en hij kwam op ong. 320 euro uit.
"Prima, denkt hij. Ik trek die laatste €60 terug in en we hebben al wat gerecupereerd". Vooral ook omdat mensen hun voorschot verliezen, daar krijg je niets van terug.
De curator stuurt gewoon een aanmaning om alsnog die €60 te betalen. Dus in principe zou hij nu nog een tegoed hebben van om en bij €380.
Idem. Iedereen doet wat hij denkt te moeten doen.
Als een ander met zijn hoofd tegen de muur loopt : ik heb er geen koppijn door.
Maar dat op een forum iedereen zegt wat hij / zij er over denkt : daar is ook niets verkeerd aan.
By the way : herinner je je de ENERGY PEOPLE nog die een paar jaren geleden stopten.
Lang vergeten maar toen waren alle leveranciers wel vragende partij om klanten bij te nemen.
Dat schijnt nu wel lichtjes anders.
Ik heb het nog even opgezocht : Energy people had 9000 klanten en ging niet failliet.
Ze probeerden iedereen door te sluizen naar Mega.
Ik koos toen een duurdere leverancier (op lange termijn toch) en eigenlijk ben ik tevreden dat ik Mega niet heb genomen.
Zou dat trouwens één van de volgenden zijn om ermee te kappen ?
Eneco met 19 eurocent voor injectie en 5 jaar garantie op grote huishoudtoestellen + pechdienst voor onze elec. fietsen. Kan niet op. ![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Probeer bij Fluvius eens meterstanden door te geven zonder toegangscode, gaat niet hé. Lukt enkel als je een toegangscode krijgt en die krijgen VEL klanten ondanks dat ze gedwongen naar een andere leverancier overstappen niet.Destereir schreef: ↑18 december 2021, 14:07 Je kon vroeger op ieder moment een eindafrekening vragen. Dat is er één op basis van de werkelijke meterstand.
Doe dat dan (?), dan is het altijd juist.
Mijn leverancier houdt regelmatig (zo vaak ik het ingeef op de website) mijn meterstand bij. Het kan dus ook met een gewone meter.
Wat jij bij je leverancier ingeeft, heeft niks te maken met de officiële meterstanden die Fluvius doorgeeft aan de leveranciers en waarmee de eindafrekeningen gemaakt worden, dat is gewoon een tool waarmee je je verbruik kunt ingeven en opvolgen, die cijfers worden nooit gebruikt voor de eindafrekening.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Och ondanks dat ik en vele anderen wellicht een deel van het verhoogde voorschot ga verliezen, in vergelijking met een variabel contract sinds de groepsaankoop is dat VEL contract een zeer rendabele keuze gebleken. Mocht dat niet het geval zijn zou VEL nu niet failliet zijnEarthNvstr1 schreef: ↑18 december 2021, 14:09 Niet dat ik nog wat zout in de wond wil strooien, maar ...
EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 23:10 Eigenlijk wel grappig ... daar sta je dan met het goedkoopst mogelijk vast contract "voor de zekerheid" ...![]()
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Dat klopt. Maar je hebt dan tenminste de meterstanden.verbanneling schreef: ↑18 december 2021, 15:50
Wat jij bij je leverancier ingeeft, heeft niks te maken met de officiële meterstanden die Fluvius doorgeeft aan de leveranciers en waarmee de eindafrekeningen gemaakt worden, dat is gewoon een tool waarmee je je verbruik kunt ingeven en opvolgen, die cijfers worden nooit gebruikt voor de eindafrekening.
Hoe loopt dat bij een verhuis ? Je krijgt een papiertje om in te vullen en je schrijft zelf je meterstand over.
Hoe loopt dat (in mijn streek) : de meteropnemer komt langs maar je hebt even geen dag de tijd om binnen te zitten wachten.
Je hangt een briefje op de deur met de meterstanden en de meteropnemer vult aan met : dank u wel , alles is ok.
Op die manier worden de meterstanden die je zelf noteert, in zo'n website database of op een papiertje, toch gebruikt voor menige eindafrekening.
Lang geleden was het allemaal anders maar je kan ook gewoon bellen om je meterstanden door te geven.
En aldus rolt er automatisch een eindafrekening uit de computer. Vroeger was het zo ... is dat ook niet meer mogelijk, denk je ?
https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... -doorgeven
Bij Fluvius denken ze precies van wel :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Raarverbanneling schreef: ↑18 december 2021, 15:50
Probeer bij Fluvius eens meterstanden door te geven zonder toegangscode, gaat niet hé. Lukt enkel als je een toegangscode krijgt en die krijgen VEL klanten ondanks dat ze gedwongen naar een andere leverancier overstappen niet.
Heb mijn meterstanden manueel via telefoon doorgegeven.
Daarna een mailtje naar Fluvius met foto meterstanden.
Mijn nieuwe leverancier heeft ondertussen alles al bevestigd.
Dus het kan wel zonder toegangscode.
Estate Guru believer.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
En waarom vraagt Fluvius dat niet voor alle VEL klanten? Lijkt mij het eerlijkst en voorkomt gezever achteraf over geschatte meterstanden die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Omdat ze duidelijk geen zin hebben in 70000 manuele registraties van meterstandenverbanneling schreef: ↑18 december 2021, 17:44En waarom vraagt Fluvius dat niet voor alle VEL klanten? Lijkt mij het eerlijkst en voorkomt gezever achteraf over geschatte meterstanden die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)