Energieleveranciers zullen frauderen
Re: Energieleveranciers zullen frauderen
Ik weet niet of Octa+ in financiële problemen zit. De officiële uitleg is dat ze niet akkoord kunnen gaan met de regels die in Brussel worden opgelegd bij wanbetaling door klanten (lees: bij niet-betaling mogen ze geen aansluitingen afsluiten en wordt het moeilijk gemaakt om de verschuldigde sommen terug te eisen via gerechtsdeurwaarder of gerechtelijke procedures).Jamesken schreef: ↑29 december 2021, 08:34 OCTA+ stopt ermee in Brussel.
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 56226.html
Ook andere energieleveranciers willen hierdoor Brussel niet meer bedienen.
Steeds meer energieleveranciers laten Brussel links liggen
Nog slechts twee klassieke stroomleveranciers aanvaarden nieuwe klanten in Brussel. De sector is ontevreden over de lange procedures om geld te innen bij wanbetalers.
Bovenstaand artikel dateert van augustus 2021, ik veronderstel dus dat er nu nog maar 1 energieleverancier meer is …
Volgens datzelfde artikel uit De Tijd blijven er nog 2 leveranciers over, plus nog 3 'moeilijkere' alternatieven.
Terwijl in Vlaanderen en Wallonië tientallen leveranciers actief zijn, is de Brusselse markt nu de facto een duopolie van Engie Electrabel en de Total Energies-dochter Lampiris. Voor de volledigheid: er zijn nog drie alternatieven, maar met zware restricties: de coöperatieve Energie2030 (waar je een aandeel moet kopen), Brusol (alleen voor zonnepaneleneigenaars) en Luminus (geen onlinecontracten, soms wel telefonisch of in een MediaMarkt-winkel).
Terwijl in Vlaanderen en Wallonië tientallen leveranciers actief zijn, is de Brusselse markt nu de facto een duopolie van Engie Electrabel en de Total Energies-dochter Lampiris. Voor de volledigheid: er zijn nog drie alternatieven, maar met zware restricties: de coöperatieve Energie2030 (waar je een aandeel moet kopen), Brusol (alleen voor zonnepaneleneigenaars) en Luminus (geen onlinecontracten, soms wel telefonisch of in een MediaMarkt-winkel).
Wanneer je het artikel helemaal leest, kom je toch enkele verrassingen tegen.
Wie zekerheid wil over levering van elektriciteit en aardgas, maar geen zin heeft om te betalen (of niet kan betalen), kan best verhuizen naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Contracten lopen minstens 3 jaar, dus je kan 3 jaar lang niet betalen, elektriciteit en aardgas moet geleverd worden. Verder geen initiatieven om wanbetalers in de goede richting te duwen via oa budgetmeters.
Hoe een klein land toch zo groot in verschillen kan zijn.
Wie zekerheid wil over levering van elektriciteit en aardgas, maar geen zin heeft om te betalen (of niet kan betalen), kan best verhuizen naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Contracten lopen minstens 3 jaar, dus je kan 3 jaar lang niet betalen, elektriciteit en aardgas moet geleverd worden. Verder geen initiatieven om wanbetalers in de goede richting te duwen via oa budgetmeters.
Vraag je me nu af of als je als energieleverancier van (mogelijk ongunstige) contracten afraakt
eenvoudigweg door je vergunning in te leveren?
eenvoudigweg door je vergunning in te leveren?
Ik kon niet het volledige artikel lezen, vandaar dat ik dacht dat er vroeger 2 en nu, na de stopzetting door Octa+, nog maar 1 leverancier meer was. Maar er zijn er dus toch nog meerdere aanbieders …zwembad schreef: ↑29 december 2021, 10:55 Volgens datzelfde artikel uit De Tijd blijven er nog 2 leveranciers over, plus nog 3 'moeilijkere' alternatieven.
Wat ik er vooral uit afleid, is dat de politiek mag bepalen wat ze willen (om mensen te beschermen die hun factuur niet kunnen of willen betalen) maar dat de bedrijfswereld zich daarop instelt en eventueel hun activiteiten stopzet indien deze niet meer (genoeg) winstgevend zijn. De werking van de kapitalistische markt is soms vreemd voor de Brusselse politici …
In een markt waar kleintjes (die willen meegraaien) actief zijn bepalen de grote wie er overblijft.m-peeters schreef: ↑29 december 2021, 13:06
Wat ik er vooral uit afleid, is dat de politiek mag bepalen wat ze willen (om mensen te beschermen die hun factuur niet kunnen of willen betalen) maar dat de bedrijfswereld zich daarop instelt en eventueel hun activiteiten stopzet indien deze niet meer (genoeg) winstgevend zijn. De werking van de kapitalistische markt is soms vreemd voor de Brusselse politici …
Als vb Engie op website Vreg zijn er 3j vaste contracten gas.
Als men wil intekenen voor 3j staat dat contract niet op hun website.
Na contact en dagen geduld geraakt men toch aan een 3j vast contract.
Mega wordt in de media zwart gemaakt omwille van contracten.
Over het Engie verhaal van hierboven leest men niets.
Normaal ....
Hoeveel zouden er ingetekend hebben op het 1j vast i.p.v de moeite te doen voor 3j als ze al wisten dat die keuze er is?
Hebben bij mezelf veel moeite gedaan om toch maar 1j vast te nemen.
Dan nog het verhaal van de slapende oude contracten.
Bij welke leverancier zijn die slapende contracten nog steeds in gebruik juist ja Engie.
Dus de politici doen ook al eens iets nuttig, natuurlijk pas na 20j (zolang bestaat leveranciers keuze al) maar beter laat dan nooit.
En het probleem Brussel zijn de huisjes melkers die woningen niet aanpassen, waardoor huurders in de problemen komen met energie. Dit is in andere grote steden ook een groot probleem.
Zelfs bij verhuur van de zogenaamde werkmanswoningen in landelijke gebieden. (energie zuinig dat die zijn)
Een verhuurder en 5€ uitgeven.....
Estate Guru believer.
Dat zijn de gevolgen van de vrije markt en de beslissingen om de bevoegdheden over te dragen aan de gewesten waar de afname (en productie zonnepanelen < 10KvA) plaatsvind (M.a.w. zo dicht mogelijk bij de consument). Op federaal niveau zijn de hoogspanningsnetten en productie-installaties overgebleven. Zie https://www.vreg.be/nl/bevoegdheidsverdelingzwembad schreef: ↑29 december 2021, 11:03 Wanneer je het artikel helemaal leest, kom je toch enkele verrassingen tegen.
Je moet het bekijken als een ander land. In Frankrijk zijn de gasprijzen wettelijk begrenst en mogen de leveranciers t.e.m. maart 2022 geen wanbetalers van het net afsluiten. In Vlaanderen, Wallonië en Brussel is er geen wettelijke begrenzing. Zie https://www.cre.fr/Actualites/la-cre-fa ... s-gazieres
Die begrenzing vervalt op 1/7/2023, zie https://www.energie-info.fr/fiche_prati ... llet-2023/
Maar tot dan is het nog voordelig omdat een klant op elk moment het goedkoopste kan kiezen: "10. Existe-t-il un système de prix réglementés ou d'autres formes de contrôle des prix dans ma région? Ai-je le droit de recevoir de l'énergie à un prix fixé par une autorité nationale ?
Pour l'électricité et le gaz naturel, les consommateurs ont la possibilité de choisir quelle que soit leur région, conformément à la réglementation, entre une offre aux tarifs réglementés par les pouvoirs publics et des offres à prix de marché, y compris en cas de raccordement d'un nouveau site de consommation au réseau de distribution.
Par ailleurs, même s'il a conclu un contrat au prix de marché, un consommateur domestique peut revenir aux tarifs réglementés à tout moment."
Zie https://www.economie.gouv.fr/dgccrf/Con ... s-et-suivi
Ik wil ook die franse regeling tot 1/7/2023 in België maar dat bestaat hier niet Hoe klein is ons landje in de EU zijn en hoe groot kunnen de verschillen in de EU zijn. Voor energie via laagspanning in België is elk gewest een ander land, dat zijn de gevolgen van de staatshervormingen waarmee we moeten leren leven. Ben ik daar blij mee? Soms wel als het in mijn voordeel is anders niet. Maar dit zijn de gevolgen van door de verkozen parlementsleden goedgekeurde en gepubliceerde wetten/decreten. Ik heb die mee verkozen dus is ook mijn eigen schuld. We kunnen wel via onze volksvertegenwoordigers vragen om die waar we het niet mee eens zijn bij de volgende verkiezingen voor herziening te verklaren en de bevoegdheid terug te federaliseren. Maar dat haalt niet veel uit en wacht was het niet de bedoeling van volledige onafhankelijkheid of confederalisme? Dan is dat wat betreft de elektriciteits- en gasdistributie reeds gerealiseerd. Elk gewest heeft nu zijn eigen entry & exit restrictions voor de vrije markt.
Daarnaast is EDF in Frankrijk niet gelukkig omdat zij via ARENH 100TWh/jaar van hun kernenergie aan een vaste prijs van 42€/MWh moet verkopen aan de alternatieve energieleveranciers. Die alternatieve energieleveranciers maken daar zelfs nu via de maximum prijs nog winst op, zie https://www.edf.fr/entreprises/electric ... fice-arenh
Prix de l'électricité : qu’est-ce que l’ARENH ? : https://www.connaissancedesenergies.org ... enh-210913
Prix de l’électricité : une demande d’Arenh record pour 2022:
https://www.lelynx.fr/energie/comparate ... cord-2022/
Bolt biedt wel nog elektriciteit in Brussel aan, via Bolt Go (die andere formules zijn nergens niet meer te verkrijgen) . Maar Bolt Go is pre-paid, 1 voorschotfactuur van 900€ elektriciteit + 800€ gas, en dan 0.99€/maand abonnementskost. Weinigen zullen dat afsluiten, zie https://files.boltenergie.be/pricelists ... l_nl_4.pdf
Ja, geen vergunning is geen toegang tot het net. Ze kunnen vanaf dan zwarte leveranciers worden aan klanten die niet mogen hebben. Die klanten zijn dan illegaal en dus niet beschermd. Zoals vroeger aftappen van je buurman, niet dat dat ook gedaan werd hé De netwerkbeheerders zijn via AI-toepassingen wel steeds beter geworden in het opsporen van die taps. Op Z-energy werden de AI toepassingen eens gedemonstreerd.
Octa+ volgt de legale weg door haar vergunning in te leveren, dus kiest voor stopzetting activiteiten. Is geen leveringsrechten meer door afgesloten van het net wil vanaf dan ook zeggen geen klanten meer. Die klanten worden dan beleverd door de noodleverancier (netwerkbeheerder).
Dus klanten Octo+ klanten moeten dezelfde procedure volgens als de watz klanten in Vlaanderen, Watz is volgens eigen zeggen nog solvabel maar door intrekking vergunning door Fluvius van het netafgesloten. Octa+ koos er zelf voor om hun activiteit te stoppen. Hetzelfde als een aantal energieleverancier in 2008 of 2015 of 2018 ( ik weet de juiste jaartallen niet meer) deden door te stoppen.
Edit: * 2018: Comfort stopt met stroom en gas zie https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181112_03937557
Mijn variabel tarief bij Octa is thans deze maand x4 gegaan. Van 7c naar meer dan 27c. De voordelige tarieven worden ook geharmoniseerd voor nieuwe klanten, er is niks meer te kiezen. Spijtig, maar ik zal toch eens rond moeten kijken.pukkie007 schreef: ↑21 december 2021, 10:31Update: Net mijn overstap in orde gemaakt. Het is nog de variabele bij Octa+ geworden wegens de 'lage' kwh-prijs en 'slechts' 10 euro vaste vergoeding. Dal-, piek- en exclusief-nacht uren allemaal dezelfde prijs. Aan de huidige tariefkaart gaat het me 1500 euro per jaar meer kosten...pukkie007 schreef: ↑10 december 2021, 13:32 Ik vertrek straks bij Eneco en ga naar Luminus. Heb mijn jaar uitgedaan en zou dus mijn korting willen oprapen. Bij Luminus voor variabel gekozen, de daluren zijn zowat 20% goedkoper dan bij Eneco momenteel. Heb geen zonnepanelen en geen digitale meter. Ook geen gas.
Heb vandaag pas reactie gekregen van mijn netbeheerder i.v.m. meterstanden (net na de installatie van een digitale meter).
Fluvius reageert met dat die meterstanden zo staan bij de installatie. Het is zoals bij een nieuwe auto waarbij er soms al 12 tot 20km. op de teller staan. Zo is het dus ook bij de digitale meters.
Fluvius reageert met dat die meterstanden zo staan bij de installatie. Het is zoals bij een nieuwe auto waarbij er soms al 12 tot 20km. op de teller staan. Zo is het dus ook bij de digitale meters.
Heb net nog eens gekeken en idd, Octa is momenteel de duurste van allemaal met 28c per kwh. Dat is zomaar eventjes een verdubbeling op enkele dagen tijd. Waanzin!Rune schreef: ↑29 december 2021, 15:38Mijn variabel tarief bij Octa is thans deze maand x4 gegaan. Van 7c naar meer dan 27c. De voordelige tarieven worden ook geharmoniseerd voor nieuwe klanten, er is niks meer te kiezen. Spijtig, maar ik zal toch eens rond moeten kijken.pukkie007 schreef: ↑21 december 2021, 10:31
Update: Net mijn overstap in orde gemaakt. Het is nog de variabele bij Octa+ geworden wegens de 'lage' kwh-prijs en 'slechts' 10 euro vaste vergoeding. Dal-, piek- en exclusief-nacht uren allemaal dezelfde prijs. Aan de huidige tariefkaart gaat het me 1500 euro per jaar meer kosten...
Ik ben momenteel wachtende op mijn contract van Octa. To be continued.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Nog niet panikeren, al die anderen gaan hun prijs voor januari ook nog aanpassen, die 28c gaat geen uitzondering zijn
Hoeveel keer per maand kan een maatschappij zijn aanbiedingen aanpassen?
Ik snap wel dat je (theoretisch) oneindig veel aanbiedingen kan doen. Maar kunnen ze zomaar hun contract 'flex variabel' 7 keer per maand aanpassen? Dan is het een vismarkt met dagprijzen geworden ...
Ik snap wel dat je (theoretisch) oneindig veel aanbiedingen kan doen. Maar kunnen ze zomaar hun contract 'flex variabel' 7 keer per maand aanpassen? Dan is het een vismarkt met dagprijzen geworden ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoeveel keer per maand kan een klant overstappen ?
Mij lijkt het gezegde "u vraagt, wij draaien" hier mogelijks van toepassing ...
Of m.a.w.: u wil bedot worden.... geen probleem, wij voldoen aan uw wil
Normaal 1x per maand bij Octa+. Ik snap wel niet hoe ze plots op 1 maand verdubbelen in uw geval, daar klopt toch iets niet. Sinds oktober zijn de tarieven al sterk gestegen en dan telkens 20-30% per maand meer. Het lijkt me dat ze afhaken op dit moment om zeer concurrentieel te zijn, zie ook hun terugtrekking uit het Brusselse gewest. Ze zijn dan ook een kleinere, onafhankelijke speler. Als de kosten laag zijn kunnen ze zeer concurentieel zijn, maar als de kosten hoog zijn is er geen vangnet. Spijtig want zeer tevreden.pukkie007 schreef: ↑29 december 2021, 19:44 Hoeveel keer per maand kan een maatschappij zijn aanbiedingen aanpassen?