Energieleveranciers zullen frauderen
Re: Energieleveranciers zullen frauderen
Ik noteer ook al sinds enkele jaren, elke maand mijn meterstanden, maar dan wél in EnergieID.
Ze bieden veel mogelijkheden (statistieken, vergelijkingen...) en ze doen het werk in jouw plaats.
https://www.energieid.be/EnergieID helpt je met meten en opvolgen van energie, water, afval en transport, individueel én collectief.
Met cv is meerverbruik te verwaarlozen.EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2021, 18:48
Ik sinds mei 2019 met energieid.be
Ook vanaf maart 2020 bijna permanent thuiswerk. Ik merk ook niet meteen een sterke stijging.
Heb dat hier al eens eerder gemeld (ander topic), dat het mij lijkt dat verwarming afzetten tijdens de dag (tijdens uit huis) en nacht (tijdens slapen) precies weinig energie uitspaart.
Bij gebruik van gaskachels een heel ander verhaal.
En we weten niet op welke specifieke manier die meer verbruikers verwarmen.
Het is koud thermostaat of kachel aan.
Het is warm thermostaat of kachel af.
Telkens een ruimte opwarmen, afkoelen is niet de juiste manier.
Maar ja er zijn er veel die dat nog steeds niet snappen.
Estate Guru believer.
In Nederland al 3 leveranciers failliet.
Hoe zit het met die mensen hun voorschotten?
Weg? Moeten ze nu op eindafrekening terug volle pot betalen?
Hoe dit dat hier?
Want hier zal dat ook gaan voorvallen.
Hoe zit het met die mensen hun voorschotten?
Weg? Moeten ze nu op eindafrekening terug volle pot betalen?
Hoe dit dat hier?
Want hier zal dat ook gaan voorvallen.
Alle klanten zijn er overgenomen. Nergens sprake van gesjoemel of fraude. Kan natuurlijk nog komen, hé. ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
In Vlaanderen zou er 1 kleinere leverancier in financiële problemen zitten (ik weet niet welke). Dit wordt van dichtbij opgevolgd door de VREG.
Er is geen beschermingsfonds of andere compensatie zoals bij banken het geval is. Wel is een noodleverancier voorzien (in Vlaanderen is dat Fluvius). De levering van elektriciteit en/of aardgas blijft dus gegarandeerd.
Gedupeerden zullen in het geval van een faillissement bij de curator moeten aankloppen als ze een vordering hebben. Maar valt er veel te vorderen? Je hebt voorschotten betaald maar ook elektriciteit of aardgas geleverd gekregen.
Stel u hebt hoge voorschotten betaald met prosumenten tarief in, de vermeende falende leverancier heeft die bedragen nog niet doorgestort.
Dan zal Fluvius toch nog een rekening sturen voor gedervde prosumenten tarief.
Het kan, ik weet het niet zeker.
Dan zal Fluvius toch nog een rekening sturen voor gedervde prosumenten tarief.
Het kan, ik weet het niet zeker.
Je neemt nu wel een heel specifieke situatie: faling leverancier, (te) hoge voorschotten betaald, prosumententarief van toepassing (dus eigenaar van zonnepanelen die een vergoeding betaalt aan de netbeheerder), …
Het lijkt me niet onlogisch dat de netbeheerder (Fluvius) ofwel de reeds betaalde voorschotten bij de energieleverancier opeist, ofwel deze van bij de klant eist (die dan bij de curator de reeds betaalde voorschotten kan terugeisen).
Los van de eventuele financiële consequenties lijkt me het belangrijkste dat de energielevering gegarandeerd blijft indien een energieleverancier in faling gaat. Hiervoor is een noodleverancier aangesteld (in Vlaanderen is dat Fluvius).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is niet dat uw energieleverancier de energie fysiek aan u levert hé ...
Wat bedoel je? In principe heb je in geval van een faling van jouw energieleverancier geen gas of elektriciteit meer. Lijkt me niet zo fijn in de winter. Maar de procedure van noodleverancier garandeert dat je geen dag zonder gas of elektriciteit valt.EarthNvstr1 schreef: ↑17 november 2021, 18:41 Het is niet dat uw energieleverancier de energie fysiek aan u levert hé ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk niet dat iemand dan bij alle klanten van die leverancier langs gaat gaan om de aansluitingen af te sluiten...m-peeters schreef: ↑17 november 2021, 18:48Wat bedoel je? In principe heb je in geval van een faling van jouw energieleverancier geen gas of elektriciteit meer. Lijkt me niet zo fijn in de winter. Maar de procedure van noodleverancier garandeert dat je geen dag zonder gas of elektriciteit valt.EarthNvstr1 schreef: ↑17 november 2021, 18:41 Het is niet dat uw energieleverancier de energie fysiek aan u levert hé ...
In geval van faling van jouw energieleverancier, lijkt het mij:
- dat je zelf overschakelt naar een andere leverancier en je rekening bij de gefaalde leverancier afgesloten wordt, net zoals je zou veranderen van leverancier zonder dat er sprake is van een faling. In het beste geval moet je dan bijbetalen. In het slechtste geval moet je terugkrijgen wat dan mogelijks lang zou kunnen duren en in het allerslechtste geval zie je dat niet meer terug (maar dat lijkt mij ook geen gigantische ramp)
- dat een andere leverancier de klanten overneemt, in dit geval zal er vermoedelijk weinig impact zijn op je factuur
Eerst en vooral moet men niet per we fysiek langs te gaan bij klanten. Afsluiten kan vanop afstand, toch zeker bij digitale tellers. Voor analoge tellers zou het inderdaad kunnen dat men fysiek je aansluiting komt afsluiten (toch in theorie).EarthNvstr1 schreef: ↑17 november 2021, 18:56Ik denk niet dat iemand dan bij alle klanten van die leverancier langs gaat gaan om de aansluitingen af te sluiten...
In geval van faling van jouw energieleverancier, lijkt het mij:
- dat je zelf overschakelt naar een andere leverancier en je rekening bij de gefaalde leverancier afgesloten wordt, net zoals je zou veranderen van leverancier zonder dat er sprake is van een faling. In het beste geval moet je dan bijbetalen. In het slechtste geval moet je terugkrijgen wat dan mogelijks lang zou kunnen duren en in het allerslechtste geval zie je dat niet meer terug (maar dat lijkt mij ook geen gigantische ramp)
- dat een andere leverancier de klanten overneemt, in dit geval zal er vermoedelijk weinig impact zijn op je factuur
Maar dat doet er niet toe. Wat ik wil zeggen is dat er gelukkig in Vlaanderen een noodprocedure is voorzien voor het geval een energieleverancier failliet gaat waardoor je geen dag zonder gas of elektriciteit komt te vallen. Zonder deze noodprocedure zou het kunnen dat je enige dagen of weken zonder gas of elektriciteit zit want vanaf de dag van het faillissement van je energieleverancier heb je in principe geen gas of elektriciteit meer.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 17 november 2021, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Iemand levert wel die gas of elektriciteit hé … of dacht je dat dit gewoon zomaar je huis binnenkort als je geen energieleverancier meer hebt.EarthNvstr1 schreef: ↑17 november 2021, 18:41 Het is niet dat uw energieleverancier de energie fysiek aan u levert hé ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uh ?!?
Dat is nieuw voor mij dan ... hoe werkt dat ?
Edit: bij een digitale meter zou ik nog kunnen verstaan dat daar een afsluitfunctie in zit, maar ben niet zeker of dat zo is en indien zo of dat wettelijk mag
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 17 november 2021, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, uiteraard, maar bij mijn weten is dat de netbeheerder die de fysieke levering doet.m-peeters schreef: ↑17 november 2021, 19:23Iemand levert wel die gas of elektriciteit hé … of dacht je dat dit gewoon zomaar je huis binnenkort als je geen energieleverancier meer hebt.EarthNvstr1 schreef: ↑17 november 2021, 18:41 Het is niet dat uw energieleverancier de energie fysiek aan u levert hé ...
Edit: Maar ik dacht inderdaad dat je altijd energie krijgt, ongeacht je energieleverancier, vermits op het netwerk dat geen 1-op-1 levering is.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 17 november 2021, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.