Energieprijzen
Re: Energieprijzen
Kalenderjaar, daar spreken ze helemaal niet over in uw contract.
Dat vinden ze nu maar uit.
En dan nog: in uw geval zou dan 2022 zijn.
De gemiddelde gasprijs over 2021 op de groothandelsmarkt (zonder btw/marge), en bij gelijke weging van de maanden, was 46€/MWh of nog 4,6 cent/kWh
Hun cijfers zijn dus duidelijk te laag, zelfs met het kalenderjaar verhaal
Ombudsdienst heb ik ervaring mee ja, is al van enkele jaren geleden
Stuur nog eens een duidelijke mail naar Luminus en eis de toepassing van de correcte korting
(want je kan maar naar ombudsman na afwijzen/negeren van uw klacht door leverancier, ze zijn geen 1e lijn)
Je maakt best een schatting van je echte korting/echte eindfactuur
Als er dan een saldo te betalen, betaal je dat onbetwiste deel
Dan met uw klacht naar ombudsman. Ik heb dat online gedaan.
Na enkele weken krijg je dan een brief dat uw klacht ontvankelijk is (hopelijk), en dat je rest van factuur niet moet betalen tot klacht beslecht is. De leverancier is dan ook verwittigd en mag u geen rappels sturen (indien toch, mag je die negeren)
En dan is het wachten.
Bij mij is het uiteindelijk goed gekomen, heeft wel erg lang geduurd. Dat was eigenlijk onvermijdelijk wel.
Zal het later eens uitleggen als ik wat meer tijd heb
Dat vinden ze nu maar uit.
En dan nog: in uw geval zou dan 2022 zijn.
De gemiddelde gasprijs over 2021 op de groothandelsmarkt (zonder btw/marge), en bij gelijke weging van de maanden, was 46€/MWh of nog 4,6 cent/kWh
Hun cijfers zijn dus duidelijk te laag, zelfs met het kalenderjaar verhaal
Ombudsdienst heb ik ervaring mee ja, is al van enkele jaren geleden
Stuur nog eens een duidelijke mail naar Luminus en eis de toepassing van de correcte korting
(want je kan maar naar ombudsman na afwijzen/negeren van uw klacht door leverancier, ze zijn geen 1e lijn)
Je maakt best een schatting van je echte korting/echte eindfactuur
Als er dan een saldo te betalen, betaal je dat onbetwiste deel
Dan met uw klacht naar ombudsman. Ik heb dat online gedaan.
Na enkele weken krijg je dan een brief dat uw klacht ontvankelijk is (hopelijk), en dat je rest van factuur niet moet betalen tot klacht beslecht is. De leverancier is dan ook verwittigd en mag u geen rappels sturen (indien toch, mag je die negeren)
En dan is het wachten.
Bij mij is het uiteindelijk goed gekomen, heeft wel erg lang geduurd. Dat was eigenlijk onvermijdelijk wel.
Zal het later eens uitleggen als ik wat meer tijd heb
Laatst gewijzigd door el perro op 24 februari 2023, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Op basis van die formulering zou ik rekenen met het gemiddeld tarief zoals aangerekend in uw contract.lch schreef: ↑12 februari 2023, 10:30 In de kleine lettertjes staat:
"Als nieuwe klant krijgt u 1.500 kWh gratis (op de energiekost) op uw afrekening voor het afsluiten van een Luminus Optimal Gas contract in augustus 2021. Dit bedrag wordt berekend adhv een gemiddeld tarief voor de energiekosten en wordt toegekend na 11 maanden."
Een gemiddeld tarief, blijkt nu wel nogal een onvoorspelbare promo te zijn. Heeft er iemand ervaring mee met dit soort promo van Luminus?
Niks mis mee om dat te vorderen, het is toch minstens een redelijke interpretatie van de niet 100% duidelijke clausule.
-
- Full Member
- Contacteer:
1 maart, nieuwe energietarieven voor vaste contracten.
Ik overweeg om voor een vast tarief te gaan ? Prijzen zijn in vgl. - volgens mijn verbruik - zo'n 300 euro op jaarbasis gezakt.
Nog afwachten tot april ? Ik las gisteren dat de Chinese markt weer "open" gaat die de gasprijs weer zou kunnen doen stijgen, Europa zal ook zijn reserves weer willen aanvullen voor de volgende winter ...
Iemand ?
Ik overweeg om voor een vast tarief te gaan ? Prijzen zijn in vgl. - volgens mijn verbruik - zo'n 300 euro op jaarbasis gezakt.
Nog afwachten tot april ? Ik las gisteren dat de Chinese markt weer "open" gaat die de gasprijs weer zou kunnen doen stijgen, Europa zal ook zijn reserves weer willen aanvullen voor de volgende winter ...
Iemand ?
Mail van Ecopower ontvangen prijs Electra gaat omlaag, terug lever tarief gaat omlaag, voorschot gaat omlaag.
Vandaag mail de overheidspremie wordt volledig op uw rekening gestort.
Al slechtere 1 maart mails ontvangen.
Nu nog wat actie van onze Fransen van Engie en de maand kan niet meer stuk.
Advies valt daar moelijk over te geven.
ELECTRICITEIT:
Als je nu een variabel tarief neemt, en de prijzen blijven op +- 140€/Mwh (dat was het geval in februari en maart).
=> Dan betaal je (pure energieprijs incl btw maar zonder abbokost, netkosten,....) allicht rond de 23 piek en 16 dal.
De vaste tarieven (bij luminus) zijn met 31 en 21 zeker wat duurder. Om dat te eveneren moeten maand-index terug boven de 200 uitstijgen. Of dat zo zal zijn, niemand heeft een glazen bol denk ik....
Veel hangt ook af van je situatie: hoogte verbruik, abbonnementskost, panelen met terugdraaiteller <=> DM met injectie en de hoogte daarvan,...
ter referentie wat voorgaande maandindices
okt/22 157,39
nov/22 180,41
dec/22 269,28
jan/23 130,70
feb/23 143,51
mrt/23 144,50
GAS:
Idem verhaal +-
=> De V-test is enorm verbeterd. Maak een profiel aan waarin je je actuele contracten aanduid & vul je verbruiksgegevens correct in. Het resultaat is dat je in 1 lijst nieuwe contracten met je huidige kan vergelijken.
Wacht wel nog vrijdag (of nog beter maandag/dinsdag) want niet niet alle leveranciers hun nieuwe tarieven zijn reeds opgenomen in de vergelijker.
ELECTRICITEIT:
Als je nu een variabel tarief neemt, en de prijzen blijven op +- 140€/Mwh (dat was het geval in februari en maart).
=> Dan betaal je (pure energieprijs incl btw maar zonder abbokost, netkosten,....) allicht rond de 23 piek en 16 dal.
De vaste tarieven (bij luminus) zijn met 31 en 21 zeker wat duurder. Om dat te eveneren moeten maand-index terug boven de 200 uitstijgen. Of dat zo zal zijn, niemand heeft een glazen bol denk ik....
Veel hangt ook af van je situatie: hoogte verbruik, abbonnementskost, panelen met terugdraaiteller <=> DM met injectie en de hoogte daarvan,...
ter referentie wat voorgaande maandindices
okt/22 157,39
nov/22 180,41
dec/22 269,28
jan/23 130,70
feb/23 143,51
mrt/23 144,50
GAS:
Idem verhaal +-
=> De V-test is enorm verbeterd. Maak een profiel aan waarin je je actuele contracten aanduid & vul je verbruiksgegevens correct in. Het resultaat is dat je in 1 lijst nieuwe contracten met je huidige kan vergelijken.
Wacht wel nog vrijdag (of nog beter maandag/dinsdag) want niet niet alle leveranciers hun nieuwe tarieven zijn reeds opgenomen in de vergelijker.
Is het nog interessant om naar Ecopower over te stappen? Of toch maar niet?
Verklaar verder , sociaal tarief ?
Zie hieronder de Luminus prijzen.
Basic Luminus Variabel tarief inclusief btw c€ 36,18
ComfyFlex Luminus Variabel tarief 100% groen & lokaal
Voor energiedelen zijn er extra kosten en/of voorwaarden.
Geschatte prijs per kWh inclusief btw c€ 39,76
Optifix Luminus Vast tarief
Voor dit contract heb je internet nodig.
Geschatte prijs per kWh inclusief btw c€ 41,17
Comfy Shine
Luminus Vast tarief 100% groen & lokaal
Enkel voor klanten met zonnepanelen.
Geschatte prijs per kWh inclusief btw c€ 41,41
ComfyFlex+ Luminus Variabel tarief 100% groen & lokaal
Geschatte prijs per kWh inclusief btw c€ 41,4
Comfy Plugin Luminus Vast tarief 100% groen & lokaal
Enkel voor klanten met een elektrische wagen.
Geschatte prijs per kWh inclusief btw c€ 43,06
Ecoflex Luminus Variabel tarief 100% groen
Geschatte prijs per kWh inclusief btw c€ 43,30
Optimal Luminus Variabel tarief
Geschatte prijs per kWh inclusief btw c€ 43,46
Geen sociaal tarief. Ik deel gewoon het betaalde bedrag door het afgenomen aantal kWh. Dit is altijd lager dan de geafficheerde tarieven.
Heb ooit proberen te begrijpen hoe ze afrekenen, maar dat is nooit gelukt. Steekt een formule achter of zoiets.
Heb ooit proberen te begrijpen hoe ze afrekenen, maar dat is nooit gelukt. Steekt een formule achter of zoiets.
Ik kan geen afbeelding invoegen dus even tekst copy paste :
Dit staat er bij mijn luminus contract momenteel in mijn klantenzone :
ComfyFlex
Prijs
Tariefformule
Vaste vergoeding (€/jaar)
63,6
Enkelvoudige meter (c€/kWh)
25,7176
0,10826 * Belpex Q + 0 * Endex103 + 2,3262
De vermelde prijzen en eventuele promoties zijn incl. 6% BTW, de tariefformules zijn exclusief btw. De vaste vergoeding wordt pro rata verrekend op je afrekening. De vermelde eenheidsprijs (c€/kWh) is gebaseerd op de laatst gekende index-waarde en is louter indicatief. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties.
Dus ik snap niet goed waar de +40 cent vandaan komt
, op de eerste dag van de maand wordt die pagina aangepast want variabel. In december lag het op zo'n 43 cent idd
ComfyFlex
Prijs
Tariefformule
Vaste vergoeding (€/jaar)
63,6
Enkelvoudige meter (c€/kWh)
25,7176
0,10826 * Belpex Q + 0 * Endex103 + 2,3262
De vermelde prijzen en eventuele promoties zijn incl. 6% BTW, de tariefformules zijn exclusief btw. De vaste vergoeding wordt pro rata verrekend op je afrekening. De vermelde eenheidsprijs (c€/kWh) is gebaseerd op de laatst gekende index-waarde en is louter indicatief. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties.
Dus ik snap niet goed waar de +40 cent vandaan komt
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Die 40 cent is de geschatte all-in prijs.DriesLe schreef: ↑16 maart 2023, 09:43 Ik kan geen afbeelding invoegen dus even tekst copy paste :
ComfyFlex
Dus ik snap niet goed waar de +40 cent vandaan komt, op de eerste dag van de maand wordt die pagina aangepast want variabel. In december lag het op zo'n 43 cent idd
Heb je hier nog een update over?lch schreef: ↑20 februari 2023, 10:06 Ik heb van Luminus een antwoord gekregen:
"De Promo wordt 11 maanden na start contract toegekend. In uw geval was dat op 29/8/2022. We valoriseren de promo aan de gemiddelde prijs voor energiekosten van het product Optimal gas van toepassing in het kalenderjaar voorafgaand aan deze toekenning. We hebben de tabel op Luminus.be wat duidelijker proberen maken."
Ze hebben de tabel aangepast. Ik ga naar de ombudsdienst stappen. Heeft er iemand van jullie ervaring met de ombudsdienst voor energieklachten?
Ik heb exact hetzelfde voor, maar dan met Luminus essential gas i.p.v. Optimal. Contract gestart in december 2021, eindafrekening ontvangen in maart '23 met 0.034234 €/kWh.
Kan je verduidelijken wat je bedoelt met "Ze hebben de tabel aangepast"?
weet iemand sinds wanneer deze tabel (valorisatie kWh promotie) dateert, en wanneer dit voor het eerst werd gepubliceerd? Als dit maar een recent document zou zijn van in 2023 kan dit misschien een argument zijn om tegen hun te gebruiken ...?
De update: de ombudsdienst heeft mijn dossier opgestart. Maar omdat dit ver voorbij de uiterste betaaldatum van de factuur was, heb ik ze maar betaald (om geen extra aanmaningskosten te krijgen). Ik weet niet of de ombudsdienst nu nog iets heeft om te argumenteren, maar de kans leek mij toch klein dat ik positief antwoord zou krijgen van Luminus... Ik ben er ondertussen weg van, zit nu bij Engie.
In bijlage zitten hier de eerste tabel die Luminus gepubliceerd had, en de aangepaste tabel (nadat ik gevraagd had waarom ik niet die prijzen kreeg in m'n promo)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.