Energieprijzen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Energieprijzen
Even terzijde maar hier dus bevestiging van wat we dachten.
Volgens het IMF is die hoge inflatie vooral een weerspiegeling van de stijging van de winsten van de bedrijven (die hun verkoopprijzen forser opgetrokken hebben dan nodig om de stijging van hun kosten te compenseren) en een stijging van de importprijzen.
Het IMF stelt dat de stijging van de bedrijfswinsten verantwoordelijk was voor 45 procent van de inflatie. “De Europese bedrijven zijn tot dusver beter beschermd gebleven tegen de negatieve schok van de kosten dan de werknemers”, aldus het IMF.
-
- Verbannen Gebruiker
De consument heeft zonder problemen de hogere prijzen betaald. De gok van de bedrijven is dus goed uitgedraaid.Timoootjex schreef: ↑27 juni 2023, 18:41 Even terzijde maar hier dus bevestiging van wat we dachten.
Volgens het IMF is die hoge inflatie vooral een weerspiegeling van de stijging van de winsten van de bedrijven (die hun verkoopprijzen forser opgetrokken hebben dan nodig om de stijging van hun kosten te compenseren) en een stijging van de importprijzen.
Het IMF stelt dat de stijging van de bedrijfswinsten verantwoordelijk was voor 45 procent van de inflatie. “De Europese bedrijven zijn tot dusver beter beschermd gebleven tegen de negatieve schok van de kosten dan de werknemers”, aldus het IMF.
En dus goed nieuws voor wie aandelen heeft, beleggingsfondsen, ETFs in aandelen
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Ongeveer iedereen op het forum dus. Of zijn er hier die vinden dat hun aandelen te veel gestegen zijn
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
-
- Full Member
- Contacteer:
Zonder problemen ? Er al ooit bij stilgestaan dat de consument voor bepaalde dingen niet anders kan.huisjetuintjefiets schreef: ↑27 juni 2023, 18:48 De consument heeft zonder problemen de hogere prijzen betaald. De gok van de bedrijven is dus goed uitgedraaid.
En dus goed nieuws voor wie aandelen heeft, beleggingsfondsen, ETFs in aandelen![]()
Ongeveer iedereen op het forum dus. Of zijn er hier die vinden dat hun aandelen te veel gestegen zijn![]()
Of ga je geen naft meer in je auto doen (ja, je kan met de trein gaan maar ook die kunnen hun prijzen opslaan)
Of ga je je verwarming niet meer aanleggen als het in de winter 10° onder nul is ?
Of ga je geen voedsel meer consumeren ?
Enzovoorts.
Misschien denkt niet iedereen maar wat ben je met een beetje (vaak virtuele) winst op aandelen en die paar 100 of 1000 euro verschil op je rekening als je langs de andere kant die 100 of 1000 euro (of meer of minder) dik terug betaald aan het duurdere leven.
Greed is misschien goed in de ogen van Gordon Gekko maar voor mij mag het gerust iets gewoner zijn, want gewoon is al gek genoeg
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
10 zonnepanelen (3500wp) heb je al voor circa 1300 euro. String omvormer kost circa 500 euro. Reken circa 800 euro voor het installatiemateriaal en keuring. DIY, dan weet je alvast dat het goed gedaan is. Succes!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
Hier ook aan het overwegen om een vast contract te nemen, bij Engie. Ik zit met een kleine onderneming in mijn huis (wijnleverancier) en zie dat het verschil tussen vast en variabel heel klein is maar wil wat prijszekerheid.
Lumimus in het verleden klant = nooit meer. Bij Engie kennen we iemand.
Bij mij exclu BTW: 160/m voor variabel (Direct Pro Variabel) en 173/m voor 1 jaar vast (Easy Pro Vast).
Niemand heeft een glazen bol maar wat zijn de contra's nu om dit niet te doen. Ik denk dat gasprijzen gaan stijgen als het kouder zal worden. Hoe denken jullie hierover?
Ps kan je na het nemen van een vast contract nog steeds gemakkelijk wisselen van leverancier?
Lumimus in het verleden klant = nooit meer. Bij Engie kennen we iemand.
Bij mij exclu BTW: 160/m voor variabel (Direct Pro Variabel) en 173/m voor 1 jaar vast (Easy Pro Vast).
Niemand heeft een glazen bol maar wat zijn de contra's nu om dit niet te doen. Ik denk dat gasprijzen gaan stijgen als het kouder zal worden. Hoe denken jullie hierover?
Ps kan je na het nemen van een vast contract nog steeds gemakkelijk wisselen van leverancier?
Misschien dat gas weer wat duurder wordt maar het zal niet meer zo extreem duur worden zoals in de zomer van 2022. De prijs is toen door vrees voor tekorten en Duits egoïsme de hoogte ingejaagd. Momenteel zijn de gasvoorraden op peil en is er globaal minder vraag naar gas wegens vertragende economie. Ik blijf voorlopig bij variabel. Voor vast gaan kost wat meer maar als dat gemoedsrust geeft... Energie contracten zijn altijd opzegbaar, ook de vaste, lees wel de kleine lettertjes, soms worden kortingen pas toegekend na één jaar of is het vast recht niet pro rata.Higherdemon schreef: ↑12 juli 2023, 11:01 Niemand heeft een glazen bol maar wat zijn de contra's nu om dit niet te doen. Ik denk dat gasprijzen gaan stijgen als het kouder zal worden. Hoe denken jullie hierover?
Je hebt dus een vast contract voor 173 euro. Aan de andere kant staat dat variabel contract, dat kan stijgen tot ...? en dalen tot ...? mss 130 euro. In het slechtste geval doe je dus 43 euro ( gokje) verlies per maand door toch voor het vast contract te kiezen. Verder zit je nog met de vaste vergoeding en eventueel een korting die je misloopt omdat je het huidige contract niet uitdoet.Higherdemon schreef: ↑12 juli 2023, 11:01
Jij maakt uit of dit het waard is of niet. Suc6.
Zeker voor gas lijkt een vast tarief me nu geen slechte keuze.
De prijs is nu redelijk, en je verzekert je tegen een prijspiek.
Als er in het najaar geen sprake is van bevoorradingsproblemen/prijspiek kan je overschakelen.
Gedurende deze zomermaanden verbruik je toch geen gas, dus deze maanden kan je de verzekering aanhouden zonder dat het u iets kost.
Het is maar in de wintermaanden dat het belangrijk is welk tarief je betaalt.
De prijs is nu redelijk, en je verzekert je tegen een prijspiek.
Als er in het najaar geen sprake is van bevoorradingsproblemen/prijspiek kan je overschakelen.
Gedurende deze zomermaanden verbruik je toch geen gas, dus deze maanden kan je de verzekering aanhouden zonder dat het u iets kost.
Het is maar in de wintermaanden dat het belangrijk is welk tarief je betaalt.
Ik heb vorige week mijn Engie direct omgezet naar vast.
Zou met mijn verbruik een kleine 15 p/m duurder uitkomen.
Mij draaien ze deze winter niet weer een kloot af.
M.
Zou met mijn verbruik een kleine 15 p/m duurder uitkomen.
Mij draaien ze deze winter niet weer een kloot af.
M.
De kans dat de prijzen zullen stijgen is aanwezig maar is niet heel groot. Daartegen kan je je wel voor een relatief beperkt bedrag verzekeren voor het probleem dat we vorige winter hebben gehad met de extreme prijzen. Want vast en variabel scheelt inderdaad niet heel veel.
Ik overweeg ook naar een vast tarief te gaan, maar ga nog wachten op de prijzen van augustus omdat ik denk dat ze dan nog beter zullen zijn. De "gemoedsrust" van dan een jaarcontract aan te gaan aan vaste prijs kost mij 50 euro meer. Dat heb ik er wel voor over dit jaar.
Het jaarcontract kan ik alsnog vervroegd beindigen overigens, moesten de prijzen in de winter hard dalen, maar dat is dan weer onwaarschijnlijk.
Ik overweeg ook naar een vast tarief te gaan, maar ga nog wachten op de prijzen van augustus omdat ik denk dat ze dan nog beter zullen zijn. De "gemoedsrust" van dan een jaarcontract aan te gaan aan vaste prijs kost mij 50 euro meer. Dat heb ik er wel voor over dit jaar.
Het jaarcontract kan ik alsnog vervroegd beindigen overigens, moesten de prijzen in de winter hard dalen, maar dat is dan weer onwaarschijnlijk.
Ik kan al geruime tijd mijn voorschot niet meer aanpassen omdat mij jaarlijkse afrekening wordt opgemaakt.
Deze afrekening kan 4 tot 6 weken duren nadat ik mijn meterstanden via Fluvius heb doorgegeven. Ik heb gisteren pas mijn brief ontvangen.
Deze afrekening kan 4 tot 6 weken duren nadat ik mijn meterstanden via Fluvius heb doorgegeven. Ik heb gisteren pas mijn brief ontvangen.
Risicopremie voor vast energiecontract daalt, met andere woorden, de leveranciers schatten het risico op sterk stijgende prijzen alweer wat lager in.
Octa+ was op 5 weken ( electriciteit). 04.23.
De topman van Internationaal Energie Agentschap (=de verbruikers) ziet het toch anders
International Energy Agency warns of higher bills this winter
Of in DT:
Topman Energie-agentschap waarschuwt voor hoge gasprijzen in winter
Is wel een scenario, dus eerder "mogelijk" dan "waarschijnlijk"
Toch iets waarvoor een (goedkope) verzekering geen luxe is :-)