Energieprijzen
Re: Energieprijzen
Inderdaad, een lucht/lucht WP is niet altijd ideaal. Het is wel de goedkoopste oplossing en bijna altijd mogelijk om te plaatsen. Als je het slim aanpakt kan je de nachtelijke (extreme) vorst makkelijk overbruggen, het is hier in de lage landen overdag bijna nooit -7 laat staan -15 graden. Een backupplan is natuurlijk altijd handig (je oude condensatieketel bijv).vortex schreef: ↑10 oktober 2021, 18:57Hou er dan wel rekening mee dat een halvering van de COP bij -7°C ook betekent dat de verwarmingscapaciteit dan maar de helft is en nog minder bij -15°C, terwijl de warmte vraag bij dergelijke temperaturen juist dubbel zo hoog is. De meeste lucht/lucht toestellen gaan dat compenseren met elektrische bijverwarming en ook om de verdamper te ontdooien verbruiken ze stroom. Indien een warmtepomp als hoofd verwarming dienst doet, ben je veel beter af met eentje die de warmte uit de grond of uit grondwater haalt, dan zit je een gans jaar met een hoge COP en de volledige beschikbare capaciteit, kost wat meer maar dat verdient zich wel terug als het om hoofdverwarming gaat.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Klopt, je moet voldoende capaciteit hebben. Temperaturen van -7°C en lager zijn redelijk zeldzaam in de meeste delen van Vlaanderen, maar als het voorvalt, wil je natuurlijk net wel kunnen blijven verwarmen!
Voor de rest ook allemaal akkoord met je opmerkingen, hoewel "het kost een beetje meer'" wel redelijk eufemistisch uitgedrukt is
Liefste David, je hebt het nog niet begrepen, vrees ik. Nogmaals: iemand die zware investeringen doet, is geen geitenwollensok maar integendeel. Een geitenwollensok is iemand die alternatief leeft en met weinig geld milieuvriendelijk leeft.David_DeWa schreef: ↑10 oktober 2021, 08:49Nee Maria, ik haal niets door elkaar. De opmerkingen kwamen tezamen in en van één persoon.m-peeters schreef: ↑9 oktober 2021, 21:09 Beter lezen, makker. Je vermengt 2 verschillende berichten met elkaar. Mijn geitenwollensokkenverhaal heeft niks met jouw reactie te maken maar is een reactie op odbc, die aangeeft iemand te kennen die 52.000 euro heeft geïnvesteerd om mee te zijn met de laatste technologie.
Een persoon die 52000 € steekt in een verwarmingssysteem voor een woning die daar duidelijk niet voor geschikt is is geen geitenwollensok in de negatieve betekenis die jij er aan geeft maar gewoon een stomme kl**t die zich heeft laten rollen door loze beloften. Blijkbaar meer geld dan verstand.
Nu als jij liever de rest van je dagen energiebijdragen levert aan de overheid en bedrijven met een monopolie is dat jouw keuze.
Ik doe liever een investering in eigen woning welke minstens 15 tot 20 jaar meegaat. Gewoon een andere keuze.
Als je met alternatief leven bedoelt dat men eenmalig investeert in een optimale isolatie van de gezinswoning zodat men veel minder moet investeren in de nieuwste technieken om dagelijks in een aangenaam klimaat te kunnen leven en vooral de vaste kosten gevoelig en blijvend kan doen dalen heb ik daar geen probleem mee. Maar ik noem dat niet alternatief maar eerder de toekomst. Blijven hangen in de nostalgie van het verbranden van fossiele brandstof lijkt met de dag meer op het leven van een slinkende groep alternatievelingen welke niet kunnen omgaan met veranderingen..
Uiteraard is het aanpakken van het energievraagstuk van een woning een geheel dat een totaaloplossing vraagt. Niet af en toe wat aan cherry picking doen omdat je er tijdelijk een premie voor krijgt want dat keert zich vroeg of laat tegen je. Maar dat had je zelf ook al door.
Uiteraard heb jij korte teentjes gekregen. Blijkbaar is zowat iedereen er al eens op gaan staan.
Wat ik beweerde is dat om geen gas of elektriciteit nodig te hebben en volledig zelfredzaam te zijn je ofwel een geitenwollensok moet zijn (alternatief leven), ofwel zware investeringen moet doen. De meerderheid van de bevolking is noch het ene, noch het andere en heeft vandaag de dag nog steeds gas en/of elektriciteit nodig om comfortabel te kunnen leven.
En neen, ik noemt mensen die voor zware investeringen kiezen geen stomme kl**t zoals jij wel doet (foei voor je grove taalgebruik). En ook aan het woord “geitenwollensok” geef ik geen negatieve connotatie, hoewel jij blijkbaar meent van wel.
En met mijn teentjes is alles dik in orde.
nog interessante cijfers gevonden van mijn installatie:
- max. verwarmingsvermogen bij 7°C : 6,8 kW (COP = 4,2)
- max. verwarmingsvermogen bij -10°C: 5,1 kW
We zullen zien of het klopt bij de volgende koudegolf ;-)
(is niet mijn hoofdverwarming, zal dus zeker niet in de kou zitten, no worries!)
Niet echt hoopgevend om volledig zelfredzaam (geen gas, geen elektriciteit van het net) te zijn.Zwiertje schreef: ↑10 oktober 2021, 22:18nog interessante cijfers gevonden van mijn installatie:
(is niet mijn hoofdverwarming, zal dus zeker niet in de kou zitten, no worries!)
Ik lees ook dat de voorstanders van verwarming met WP lucht/lucht er zelf ook niet veel vertrouwen in hebben want ze gebruiken het niet als hoofdverwarming en zorgen toch voor backup voor het geval dat …
En je hebt natuurlijk ook nog steeds elektriciteit nodig om je WP te kunnen gebruiken. En in de wintermaanden produceren zonnepanelen niet veel elektriciteit.
Ik ben er vrij gerust in, ik ken genoeg mensen met een lange ervaring (lucht/lucht WP) die mij verzekeren dat er geen probleem is bij vorst overdag. Trouwens, het weinige vermogen dat je te kort zou komen kan je makkelijk tijdelijk aanvullen.Zwiertje schreef: ↑10 oktober 2021, 22:18nog interessante cijfers gevonden van mijn installatie:
Voor de krenteniers die er niet gerust in zijn:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/qli ... /p/B554297
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ook hier weer een alternatief voor het geval dat …Spaarplan schreef: ↑10 oktober 2021, 23:38Ik ben er vrij gerust in, ik ken genoeg mensen met een lange ervaring (lucht/lucht WP) die mij verzekeren dat er geen probleem is bij vorst overdag. Trouwens, het weinige vermogen dat je te kort zou komen kan je makkelijk tijdelijk aanvullen.Zwiertje schreef: ↑10 oktober 2021, 22:18
nog interessante cijfers gevonden van mijn installatie:
Voor de krenteniers die er niet gerust in zijn:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/qli ... /p/B554297
En dat alternatief is dan een petroleumkachel van de Gamma: die verbruikt zowel petroleum (een fossiele brandstof dus) als elektriciteit. En je verwarmt maar een beperkte oppervlakte en zeker niet alle kamers.
Er is blijkbaar nog een lange weg te gaan naar volledige zelfredzaamheid als zelf de grootste voorstanders niet verder komen dan dit soort van ideeën
Ik ben er vrij zeker van dat de tip van het petroleumkacheltje ironisch was bedoeld
Ik weet niet waar jij ziet dat de 'voorstanders' zelf twijfels hebben. Integendeel: ik heb nog niemand horen zeggen dat ze problemen hebben gehad. Ook in het algemeen (op het internet) heb ik niet echt reacties gevonden van mensen die in de problemen zijn geraakt met hun lucht/lucht WP.
Bij mij is het nooit als hoofdverwarming bedoeld, dus heb ik er ook nooit echt van wakker gelegen.
Ik weet niet waar jij ziet dat de 'voorstanders' zelf twijfels hebben. Integendeel: ik heb nog niemand horen zeggen dat ze problemen hebben gehad. Ook in het algemeen (op het internet) heb ik niet echt reacties gevonden van mensen die in de problemen zijn geraakt met hun lucht/lucht WP.
Bij mij is het nooit als hoofdverwarming bedoeld, dus heb ik er ook nooit echt van wakker gelegen.
Tot voor mijn digitale meter verwarmde ik primair met aardgas (laagste stand aquastaat cv)
De woonkamer thermostaat op 30gr
Zodat er altijd basis warmte was in winter bij buiten T 2 Gr.
Secundair vulde de Lucht/Lucht warmtepomp de temperatuur bij tot 21 Gr en ging die in deellast werken.
Voordeel was ik verbruikte gemiddeld over heel het stookseizoen 3 m3 aardgas/dag en verbruik van warmtepomp was 3500 kwh aan stroom die ik saldeerde door terugdraaiende meter.
Systeem werkte uitstekend.
Ja, dat is nu met digitale meter de nek omgewrogen. De warmtepomp is nu vervangen door houtkachel. Is nu wat meer werk.
Secundair vulde de Lucht/Lucht warmtepomp de temperatuur bij tot 21 Gr en ging die in deellast werken.
Voordeel was ik verbruikte gemiddeld over heel het stookseizoen 3 m3 aardgas/dag en verbruik van warmtepomp was 3500 kwh aan stroom die ik saldeerde door terugdraaiende meter.
Ja, dat is nu met digitale meter de nek omgewrogen. De warmtepomp is nu vervangen door houtkachel. Is nu wat meer werk.
Natuurlijk was dat ironisch bedoeld ... maar het blijft een vaststelling dat iedereen met een lucht/lucht WP die WP enkel als secundaire bron of als primaire bron (maar met een back up systeem voor het geval dat ...) gebruikt. Volledig autonoom of zelfredzaam ben je dan niet.Zwiertje schreef: ↑11 oktober 2021, 08:53 Ik ben er vrij zeker van dat de tip van het petroleumkacheltje ironisch was bedoeld
Dat is dus het probleem dat ik aankaartte enkele berichten hiervoor: net op het moment dat je extra elektriciteit nodig hebt voor je warmtepomp, brengen je zonnepanelen weinig of niks op. Je moet dus in de wintermaanden elektriciteit van het net afnemen.odbc schreef: ↑11 oktober 2021, 11:02 Tot voor mijn digitale meter verwarmde ik primair met aardgas (laagste stand aquastaat cv)
Ik begrijp dat je overstapt naar houtkachel maar ecologisch is dat niet (CO2-uitstoot, houtkap ...). Met de digitale meter en hoge energieprijzen schakelen meer en meer mensen over naar hout- of pelletkachels. Of zelf naar steenkool heb ik ook al van iemand vernomen.
Ik ken verschillende mensen die van hout- en pelletkachel zijn overgestapt naar een LLWP, zo zijn ze verlost van de stank, het stof, het gesleur en het lawaai. Bonus: koelte in de zomer en goedkoop.
Hier net het omgekeerde. Bijna iedereen met een warmtepomp heeft er een pelletkachel / houtkachel / finoven / speksteenkachel bijgeplaatst. Moet er wel bij vertellen dat de meeste over een eigen bos beschikken. Het blijft natuurlijk een heel karwei: zagen, klieven, drogen, vervoeren, ... En idd het zorgt voor meer stof in huis ( en wat fijn stof buiten ).
Het is een afweging die je maakt: extra fysieke arbeid tov u 'blauw' betalen aan elektriciteit.
Het is een afweging die je maakt: extra fysieke arbeid tov u 'blauw' betalen aan elektriciteit.
Dat was ook zo ... tot de recente stijgingen van de energieprijzen. Nu is er een omgekeerde beweging aan de gang: terug meer hout en pellets.
Het eigenaardige is dat, in de gevallen die ik ken, het juist de mensen zijn die voorheen beweerden heel ecologisch bezig te zijn die nu terug overstappen naar CO2-rampzalige energiebronnen zoals hout en pellets? Want hout is toch een product van de natuur, beweren ze?
Het succes van de WP:
https://www.bouwenwonen.net/artikel/Vla ... ogie/45795
In combinatie met zonnepanelen weg van fossiele brandstoffen.
https://www.bouwenwonen.net/artikel/Vla ... ogie/45795
In combinatie met zonnepanelen weg van fossiele brandstoffen.