Energierijk gas
-
- Newbie
- Contacteer:
Energierijk gas
Zoals zoveel mensen heb ik onlangs een brief gekregen van Fluvius omdat de gemeente binnenkort omschakeld van enegiearm naar energierijk gas.
Ik heb een recente ketel, is het echt nodig om een technieker langs te laten komen
Wat zijn de eventuele gevolgen?
Kan mijn verbruik plots de hoogte in gaan of zou het net moeten verminderen, gaat de gasprijs hierdoor nog duurder worden of heeft het daar niets mee te maken
Ik heb een recente ketel, is het echt nodig om een technieker langs te laten komen
Wat zijn de eventuele gevolgen?
Kan mijn verbruik plots de hoogte in gaan of zou het net moeten verminderen, gaat de gasprijs hierdoor nog duurder worden of heeft het daar niets mee te maken
Re: Energierijk gas
Wat staat er op die brief?
Normaal moet Fluvius de kost voor de omschakeling betalen.
Naar kosten van verbruik blijft dit hetzelfde.
Je zal minder m³ verbruiken, maar een m³ rijk gas bevat meer kWh; dit komt dus op hetzelfde neer.
Normaal moet Fluvius de kost voor de omschakeling betalen.
Naar kosten van verbruik blijft dit hetzelfde.
Je zal minder m³ verbruiken, maar een m³ rijk gas bevat meer kWh; dit komt dus op hetzelfde neer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat hangt ervan af. Een klein aantal moderne ketels doet zelf de omschakeling naarmate de gaskwaliteit varieert. Bij de meeste ketels echter, waaronder ook nieuwe, moet je de technieker laten langskomen. Het kan meestal geen kwaad om dat niet (onmiddellijk) te doen, maar gezien de huidige gasprijzen wil je natuurlijk wel graag dat je gasbrander altijd in zijn optimale zone werkt. Even met de installateur bellen dus, die weet of er aan jouw toestel een aanpassing gedaan moet worden en hoe dringend dat is.crazypoggers schreef: ↑27 augustus 2022, 15:32 Ik heb een recente ketel, is het echt nodig om een technieker langs te laten komen
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Hier een Junkers van een 8-tal jaar oud, hoefde niets aan gedaan te worden.
Volgens onze installateur moet er niets gebeuren aan moderne condensatieketels, die werken probleemloos op beide zonder aanpassingen.
Volgens onze installateur moet er niets gebeuren aan moderne condensatieketels, die werken probleemloos op beide zonder aanpassingen.
Als er G20 en G25 op staat is het oké
https://www.tonyjanssens.be/nl/gas-omsc ... /index.htm
Mijn HR vloerketel van Vaillant uit 1996 is oké.
Zal enkel in nood nog werken.
Alles vanaf nu op WP en bij kouder weer hout.
Dat ze het duur aardgas steken waar de zon niet schijnt. In de schaduw zeker :-)
https://www.tonyjanssens.be/nl/gas-omsc ... /index.htm
Mijn HR vloerketel van Vaillant uit 1996 is oké.
Zal enkel in nood nog werken.
Alles vanaf nu op WP en bij kouder weer hout.
Dat ze het duur aardgas steken waar de zon niet schijnt. In de schaduw zeker :-)
Elke gasketel zal op beide gassen werken. Er stelt zich ook nooit een probleem naar veiligheid. Maar om de verbranding optimaal te laten verlopen kan een bijregeling nodig zijn. In principe kan dat wachten tot het volgend onderhoud. Een aantal gasketels regelen zichzelf bij, maar dat is eerder de uitzondering.PinkPanther1970 schreef: ↑30 augustus 2022, 15:28 Hier een Junkers van een 8-tal jaar oud, hoefde niets aan gedaan te worden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat zeggen ze er niet bij natuurlijk in die brief. Daar moet je maar naar raden.
Ze verwijzen in die brief wel naar www.lne.be/veilig-verwarmenVerviertig schreef: ↑30 augustus 2022, 17:24Dat zeggen ze er niet bij natuurlijk in die brief. Daar moet je maar naar raden.
En als je daar op de juiste linken klikt...
Maar het komt er wel op neer dat de kosten voor de klant zijn.
De kosten voor het omschakelen van energiearm op energierijk aardgas zijn voor Fluvius (maar zullen wel (deels) doorgerekend worden aan de klanten).
De kosten om aanpassingen te doen aan aardgasketel, gashaard, gasvuur in de keuken, ... zijn voor de klant, daar komt Fluvius niet in tussen.
De kosten om aanpassingen te doen aan aardgasketel, gashaard, gasvuur in de keuken, ... zijn voor de klant, daar komt Fluvius niet in tussen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is je gasinstallatie 10 jaar of ouder? Is je huis vrij goed geïsoleerd? Overweeg dan de overstap naar een warmtepomp. Financieel én ecologisch een pak interessanter=.
Ik zat een paar jaar geleden ook in de situatie. Normaal lichten ze je best wel vroeg in waardoor je bij een eerstvolgend onderhoud dit even kan vermelden.
Bij mij is het vlekkeloos verlopen, ketel was een jaar of 4 (Vaillant EcoTec).
Bij mij is het vlekkeloos verlopen, ketel was een jaar of 4 (Vaillant EcoTec).
-
- Full Member
- Contacteer:
Huis is goed geisolleerd, helaas opteerde ik 1 jaar geleden voor een gasketel. Betaalbaarder. Ik kreeg er ook een premie voor wegens laag inkomen.fropskottel schreef: ↑30 augustus 2022, 19:46 Is je gasinstallatie 10 jaar of ouder? Is je huis vrij goed geïsoleerd? Overweeg dan de overstap naar een warmtepomp. Financieel én ecologisch een pak interessanter=.
Betwijfel of ik nu ook weer de premie kan vangen voor de warmtepomp.
Hier 2 jaar op voorhand.
Moet hier nog gebeuren. 12 Jaar oude gascondensatieketel hier...Bij mij is het vlekkeloos verlopen, ketel was een jaar of 4 (Vaillant EcoTec).
Ben eens benieuwd ...
Nadeel van een niet correct afgestelde gasketel kan zijn:
* Meer roetvorming en dus meer slijtage op langere termijn
* Hoger verbruik
Dus inderdaad best toch onderhoud plannen na de omschakeling
* Meer roetvorming en dus meer slijtage op langere termijn
* Hoger verbruik
Dus inderdaad best toch onderhoud plannen na de omschakeling