Engie corporate action geregistreerde aandelen
TIP
Engie corporate action geregistreerde aandelen
Hallo allen,
zit al een tijdje met Engie in mijn portefeuille, ben ook niet direct van plan ze te verkopen. Vandaag het bericht gelezen dat er een mogelijkheid is de aandelen om te zetten in geregistreerde aandelen en zo een extra dividend te verkrijgen na 3 jaar.
Nu vroeg ik mij af: zijn er hier die ingaan op deze optie? Lijkt me, zeker als je ze op lange termijn wil bijhouden, een logische keuze?
Anderzijds: mogelijk zijn er kosten aan verbonden om de aandelen te laten registeren. Al vind ik er niet direct info over terug bij saxobank.
zit al een tijdje met Engie in mijn portefeuille, ben ook niet direct van plan ze te verkopen. Vandaag het bericht gelezen dat er een mogelijkheid is de aandelen om te zetten in geregistreerde aandelen en zo een extra dividend te verkrijgen na 3 jaar.
Nu vroeg ik mij af: zijn er hier die ingaan op deze optie? Lijkt me, zeker als je ze op lange termijn wil bijhouden, een logische keuze?
Anderzijds: mogelijk zijn er kosten aan verbonden om de aandelen te laten registeren. Al vind ik er niet direct info over terug bij saxobank.
Re: Engie corporate action geregistreerde aandelen
De kosten zal je aan Saxo moeten vragen omdat er twee soorten van aandelen op naam voor het "prime de fidelité programma" zijn. Bij beide versies krijg je de uitnodigingen voor de AV/BAV en stemformulieren rechtstreeks van Engie. Eens je aandelen onder de permanente ISIN van Prime majoré zijn geregistreerd wordt de premie bij het dividend uitgekeerd.
Zie https://www.engie.com/espace-actionnair ... e-fidelite
Ik weet niet welke soort Saxo aanbiedt. Bij Bolero is het de nominatif adminstré met 50€ kosten voor de opnaamstelling en 5€ corp action/verandering van ISIN code.
De nominatif pur waarbij uw ingetekende aandelen niet meer bij Saxo staan maar bij SG. Voor elke actie (aankoop, verkoop, terug omzetten) moet je dan bij SG zijn. De kosten zullen dan denk ik transfer, corporate action bij Saxo zijn. Kosten opnaamstelling, omvorming naar ISIN Prime 2026 en in 2026 omvorming naar ISIN Prime majoré van SG zijn. Zie de voorwaarden van de effectenrekening bij SG en het orderformulier van SG op https://www.engie.com/espace-actionnair ... ctionnaire Hopelijk kan je de aankopen online uitvoeren en hoef je dat formulier niet steeds per post op te sturen.
De nominatif administré waarbij uw ingetekende aandelen zowel bij Engie als bij Saxo op naam zijn geregistreerd. Maar Saxo blijft uw contactpersoon en beheerder. De aandelen worden op naam gesteld en de ISIN wordt aangepast naar Prime 2026 en die aandelen zijn niet verhandelbaar. De kosten zullen dan denk ik corporate action bij Saxo, kosten opnaamstelling, omvorming naar ISIN Prime 2026 en in 2026 omvorming naar ISIN Prime majoré van Saxo zijn. De Prime majoré aandelen zijn ook niet verhandelbaar. Die laatste zijn mogelijk de 50€ van "Manuele verhandeling – verkoop van effecten die niet (meer) elektronisch kunnen verhandeld worden" met de 2%/75€ van corporate action.
Op Euronext kan je nog steeds aandelen aan toonder aan de gekende kosten van Saxo aankopen. Op het einde van het jaar krijg je dan opnieuw de optie die om te zetten.
Zie tarieven Saxo: https://www.home.saxo/-/media/documents ... 49aa0b628a
Ik weet niet welke soort Saxo aanbiedt. Bij Bolero is het de nominatif adminstré met 50€ kosten voor de opnaamstelling en 5€ corp action/verandering van ISIN code.
De nominatif pur waarbij uw ingetekende aandelen niet meer bij Saxo staan maar bij SG. Voor elke actie (aankoop, verkoop, terug omzetten) moet je dan bij SG zijn. De kosten zullen dan denk ik transfer, corporate action bij Saxo zijn. Kosten opnaamstelling, omvorming naar ISIN Prime 2026 en in 2026 omvorming naar ISIN Prime majoré van SG zijn. Zie de voorwaarden van de effectenrekening bij SG en het orderformulier van SG op https://www.engie.com/espace-actionnair ... ctionnaire Hopelijk kan je de aankopen online uitvoeren en hoef je dat formulier niet steeds per post op te sturen.
De nominatif administré waarbij uw ingetekende aandelen zowel bij Engie als bij Saxo op naam zijn geregistreerd. Maar Saxo blijft uw contactpersoon en beheerder. De aandelen worden op naam gesteld en de ISIN wordt aangepast naar Prime 2026 en die aandelen zijn niet verhandelbaar. De kosten zullen dan denk ik corporate action bij Saxo, kosten opnaamstelling, omvorming naar ISIN Prime 2026 en in 2026 omvorming naar ISIN Prime majoré van Saxo zijn. De Prime majoré aandelen zijn ook niet verhandelbaar. Die laatste zijn mogelijk de 50€ van "Manuele verhandeling – verkoop van effecten die niet (meer) elektronisch kunnen verhandeld worden" met de 2%/75€ van corporate action.
Op Euronext kan je nog steeds aandelen aan toonder aan de gekende kosten van Saxo aankopen. Op het einde van het jaar krijg je dan opnieuw de optie die om te zetten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb het niet gedaan, ze keren zo weinig uit aan dividend dat het niet de moeite is.
Ze keren 1,40 euro uit, met een 10% bonus krijg je dan 1,54 bruto, je moet al heel veel aandelen bezitten wil dit netto iets opleveren.
Ik heb er 400, dus 400x0,14=56 euro bruto, netto blijft er amper 30 euro over, daar kom ik mijn bed niet voor uit
Ze keren 1,40 euro uit, met een 10% bonus krijg je dan 1,54 bruto, je moet al heel veel aandelen bezitten wil dit netto iets opleveren.
Ik heb er 400, dus 400x0,14=56 euro bruto, netto blijft er amper 30 euro over, daar kom ik mijn bed niet voor uit
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
De premie is dan ook bedoelt voor lange termijnaandeelhouders met een beleggingshorizon van minstens 8 jaar. Voor de conversie moet je de terugverdientijd via de premie t.o.v. je beleggingshorizon afwegen. De premie volgt de dividendgroei van het aandeel maar voor de berekening houd je die op 0% of op het minimum dividend.
Met 400 aandelen duurt het 8,4 jaar voor je de geschatte 250€ kosten van saxo met 30€ premie hebt terugverdiend. Je beleggingshorizon moet dan minstens 11 jaar zijn wegens de 2 jaar wachttijd.
Met 400 aandelen duurt het 8,4 jaar voor je de geschatte 250€ kosten van saxo met 30€ premie hebt terugverdiend. Je beleggingshorizon moet dan minstens 11 jaar zijn wegens de 2 jaar wachttijd.
Bedankt voor de info. Het lijkt me niet echt de moeite dan.Tycoon schreef: ↑26 oktober 2023, 16:48 De kosten zal je aan Saxo moeten vragen omdat er twee soorten van aandelen op naam voor het "prime de fidelité programma" zijn. Bij beide versies krijg je de uitnodigingen voor de AV/BAV en stemformulieren rechtstreeks van Engie. Eens je aandelen onder de permanente ISIN van Prime majoré zijn geregistreerd wordt de premie bij het dividend uitgekeerd.
Daar kom ik ook mijn bed niet voor uitBassie schreef: ↑26 oktober 2023, 17:31 Ik heb het niet gedaan, ze keren zo weinig uit aan dividend dat het niet de moeite is.
Aan die prijzen heeft dat inderdaad amper zin. Snap niet goed waarom ze dit dan doen, er gaan er toch weinigen in mee gaan. Tenzij je echt gigantische aantallen hebt en echt decennia aanhoudt.Tycoon schreef: ↑27 oktober 2023, 10:10 De premie is dan ook bedoelt voor lange termijnaandeelhouders met een beleggingshorizon van minstens 8 jaar. Voor de conversie moet je de terugverdientijd via de premie t.o.v. je beleggingshorizon afwegen. De premie volgt de dividendgroei van het aandeel maar voor de berekening houd je die op 0% of op het minimum dividend.
Wel je moet het anders zien, als jij Fransman bent dan heeft het mogelijk wel zin, of als je heel groot aandeelhouder bent.Jonaske schreef: ↑27 oktober 2023, 16:27Aan die prijzen heeft dat inderdaad amper zin. Snap niet goed waarom ze dit dan doen, er gaan er toch weinigen in mee gaan. Tenzij je echt gigantische aantallen hebt en echt decennia aanhoudt.Tycoon schreef: ↑27 oktober 2023, 10:10 De premie is dan ook bedoelt voor lange termijnaandeelhouders met een beleggingshorizon van minstens 8 jaar. Voor de conversie moet je de terugverdientijd via de premie t.o.v. je beleggingshorizon afwegen. De premie volgt de dividendgroei van het aandeel maar voor de berekening houd je die op 0% of op het minimum dividend.
Voor ons kleine wurmen ga je er nauwelijks iets aan overhouden.
Kan je beter zorgen dat je de papieren ingevuld hebt voor de dubbele-belasting-op-dividend in orde hebt, bij Bolero vul je dat in en daarna voeren ze de terugvraag automatisch uit als het 50 euro of meer oplevert (zo uit mijn hoofd), dus doen geen nutteloze aangiften.
Want die dubbele-bron/onroerende-belasting kost je veel meer en daar is vrij snel wel geld te verdienen. Op die mogelijkheid heb ik me wel ingetekend.
Groeten Bas.