Erfenis 150.000 euro, wat moet ik hiermee doen?
Re: Erfenis 150.000 euro, wat moet ik hiermee doen?
Voor mij is goed bestuur een evenwicht vinden tussen inkomsten en uitgaven en niet teren op toekomstige belastingen te betalen door volgende generaties. De belastingdruk is in België al veel te hoog en boven gemiddeld, nieuwe extra belastingen zoals jij ze simplistisch voorstelt zijn dus geen voorbeeld van goed bestuur, dat men eerst maar eens naar de uitgaven kijkt, er gaan best wel enkele zaken efficiënter kunnen. En ja een belasting verschuiving van loon naar vermogens inkomsten lijkt niet meer dan normaal, loon is te zwaar belast terwijl verschillende vormen van vermogenswinst buiten schot blijven.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 januari 2024, 09:29 In Nederland betaal je al gauw 2% belastingen per jaar op jouw vermogen. Als Belgie dat ook zou doen, krijgen ze 60 miljard extra per jaar binnen
Is dat het soort goed bestuur dat je wilt?
Welke overheidsuitgaven zou je dan willen schrappen of verminderen?
Subsidies aan nieuwe gascentrales, veel minder overheid, steunmaatregelen zoals energie premie betalen aan consumenten die het niet nodig hebben, de hoge ambtenaren pensioenen, allerlei subsidies in vraag stellen, behoud maximum factuur in gezondheidszorg maar afschaffen van bijna gratis dokter bezoek en minder subsidiëren van het buitensporig medicijn verbruik in ons land. Kortom meer dan genoeg heilige huisjes die gesloopt of een grondige sanering nodig hebben.
Alsof de belastingdruk nog niet hoog genoeg is in Belgiëvortex schreef: ↑13 januari 2024, 10:15Voor mij is goed bestuur een evenwicht vinden tussen inkomsten en uitgaven en niet teren op toekomstige belastingen te betalen door volgende generaties. De belastingdruk is in België al veel te hoog en boven gemiddeld, nieuwe extra belastingen zoals jij ze simplistisch voorstelt zijn dus geen voorbeeld van goed bestuur, dat men eerst maar eens naar de uitgaven kijkt, er gaan best wel enkele zaken efficiënter kunnen. En ja een belasting verschuiving van loon naar vermogens inkomsten lijkt niet meer dan normaal, loon is te zwaar belast terwijl verschillende vormen van vermogenswinst buiten schot blijven.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 januari 2024, 09:29 In Nederland betaal je al gauw 2% belastingen per jaar op jouw vermogen. Als Belgie dat ook zou doen, krijgen ze 60 miljard extra per jaar binnen
De eeuwige oplossing: de overheid geeft teveel uit, laten we dan maar de belastingen verhogen.
Of een nieuwe belasting uitvinden. En daarvoor kijken ze dan naar andere landen en vinden ze een belasting die België nog niet heeft maar vergeten welke belastingen wij wel betalen die ze in het andere land niet moeten betalen (of niet zoveel).
Je moet dus naar de globale belastingdruk kijken en die is al hoog genoeg in België …
PS: we hebben geen algemene vermogensbelasting in België maar betalen al wel belastingen op delen van ons vermogen
Is er vermogensbelasting in België?
Het is belangrijk om erop te wijzen dat er in België al vermogensbelastingen bestaan. Vermogen wordt belast via belastingen op inkomsten uit activa (roerende voorheffing, belasting op onroerende inkomens, enz.), het bezit van activa (onroerende voorheffing, enz.) en op de overdracht van activa (successie- en schenkingsrechten, registratierechten, enz.)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als je voorbij de interpunctie, de dt-fouten en andere taalfouten en het veelvuldige gebruik van uitroeptekens kijkt dan heeft lop wel degelijk een punt.lop schreef: ↑13 januari 2024, 01:51
Een gemiddeld loon in Belgie is 3886 € bruto als bediende heb je daar 2521 € netto van over als arbeider 2497 €
Dus is het totaal dat je afdraagt rond de 16000 € per jaar aan belastingen .
Maar hiervan moet je aftrekken de sociale zekerheid want als je naar de dokter gaat krijg je geld terug als je opgenomen wordt in het ziekenhuis betaal je eveneens maar een heel klein stukje zelf .
Kostprijs 4000 € gemiddeld levenslang !
Het onderwijs iedereen hier of de meesten toch zullen naar school zijn geweest al is het vaak niet te zeggen
Dit alleen is al 7300 € per jaar aan kost .
De pensioenleeftijd is gemiddeld rond de 63 jaar gemiddelde leeftijdsverwachting mannen en vrouwen is 81,5 jaar .
Of 18,5 jaar dat je dit uitgekeerd krijgt laat ons zeggen aan het minimum bedrag van vandaag aan 1500 €
Of 330 000 €
Onderwijs 87600 €
Gezondheidszorg 326000 €
Zal nog zwijgen van werkloosheid kindergeld enz .
Totaal belastingen betaald = 640 000 €
Totaal teruggekregen = 743 600 €
Waar sta je nu met je hoge belastingen dat jij betaald
Een gemiddelde werknemer betaal NIKS in Belgie dat hij niet terug krijgt !
Misschien zie je nu beter in waarom Belgie met zoveel schulden zit en het gat altijd maar groter komt .
...
De werkgeversbijdrage is een extra inkomst voor de overheid per werkende, maar wordt niet door deze werkende betaald maar door de werkgever. Aangezien het niet door de werknemer wordt betaald is het logisch om het niet op te nemen in de berekening.
Correcter vind ik de opmerking dat er van het loon toch nog heel wat terugvloeit naar de staat onder vorm van BTW, accijnzen op brandstof, onroerende voorheffing, BTW, erf- of schenkbelasting enzovoort.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Verbannen Gebruiker
De Belgen hebben een netto vermogen van 3000 miljard.
De Nederlanders 2500 miljard.
De Belgen zijn met 12 miljoen, de Nederlanders met 18 miljoen. De Nederlanders zouden 4500 miljard moeten hebben ipv 2500.
Naar mediaan vermogen zijn de Belgen de rijkste ter wereld.
Als de globale belastingen in Belgie zo hoog zijn, welk wereldwonder zorgt voor al die rijkdom in Belgie?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1vortex schreef: ↑13 januari 2024, 10:15Voor mij is goed bestuur een evenwicht vinden tussen inkomsten en uitgaven en niet teren op toekomstige belastingen te betalen door volgende generaties. De belastingdruk is in België al veel te hoog en boven gemiddeld, nieuwe extra belastingen zoals jij ze simplistisch voorstelt zijn dus geen voorbeeld van goed bestuur, dat men eerst maar eens naar de uitgaven kijkt, er gaan best wel enkele zaken efficiënter kunnen. En ja een belasting verschuiving van loon naar vermogens inkomsten lijkt niet meer dan normaal, loon is te zwaar belast terwijl verschillende vormen van vermogenswinst buiten schot blijven.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 januari 2024, 09:29 In Nederland betaal je al gauw 2% belastingen per jaar op jouw vermogen. Als Belgie dat ook zou doen, krijgen ze 60 miljard extra per jaar binnen
Ik zou minder gaan werken met 150.000 euro.
Daar ben ik het niet mee eens.Charlesvdw schreef: ↑13 januari 2024, 11:55 De werkgeversbijdrage is een extra inkomst voor de overheid per werkende, maar wordt niet door deze werkende betaald maar door de werkgever. Aangezien het niet door de werknemer wordt betaald is het logisch om het niet op te nemen in de berekening.
Of de werkgever een bedrag nu rechtstreeks doorstort aan de roverheid (rsz werkgever) of via de werknemer (bv), blijft in principe hetzelfde. De rest zijn truken van de foor. Als ik morgen niet meer werk bij mijn werkgever, moet ie die rsz ook niet meer betalen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat was de vraag nu weer?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het antwoord is: "opzij zetten om de vele belastingen te betalen"
De vraag ? Wat je zou doen met 150.000 euro erfenis.
Ik zou het periodiek beleggen in IWDA en CSPX.
... Dit doet pijn aan de ogen: "zijn gelanceert".Lirec schreef: ↑12 januari 2024, 13:53 Zoals al vermeld:
-1e en 2e verblijf afbetalen heeft weinig zin gegeven dat het jaarlijks betaalde bedrag (bijna) geheel fiscaal ingebracht kan worden, en je dit dan verliest
Nieuw:
-je kids zijn al "gelanceert" zeg je, extra zetje kan nooit kwaad.
-als je zelf er al warm bijzit: misschien tijd om aan erfenisplanning te starten?
-kies ervoor om bedrag x (de volle 150K bvb) over 5 jaar gespreid te beleggen. Zet dan 4x 30K telkens vast in een goede obligatie of termijnrekening over 1/2/3/4 jaar. De 20K voor het komende jaar pomp je in 12x (elke maand) naar je beleggersrekening om in automatische opdracht naar de gekozen ETF en/of goede holding te investeren. Zo stap je perfect gespreid in.
Alternatief: mijn rekeningnummer is beschikbaar via PB, ikzelf alsook de 3 kids zijn nog niet echt gelanceert ;-)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
I feel your pain, Sammy
Lops " Waar sta je nu met je hoge belastingen dat jij betaald " deed ook pijn aan mijn ogen.
Om op de vraag te antwoorden: steek de 150.000 euro eerst in een termijnrekening op 1 jaar en denk er intussen eens rustig over na.
Lops " Waar sta je nu met je hoge belastingen dat jij betaald " deed ook pijn aan mijn ogen.
Om op de vraag te antwoorden: steek de 150.000 euro eerst in een termijnrekening op 1 jaar en denk er intussen eens rustig over na.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.