Erfenisbelasting vermijden
TIP
Re: Erfenisbelasting vermijden
Interessant, ga eens langs bij een notaris en laat het ons weten.schaakspeler schreef: ↑17 januari 2020, 21:02 Heb een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd in drie globale trackers (IWDA, SWRD & VWCE) bij KeyTradeBank, BinckBank en DeGiro. Ik heb twee meerderjarige kinderen die ik graag zo weinig mogelijk erfenisbelasting wil laten betalen als ik kom te overlijden. Een van de kinderen is echter niet zo verstandig op financieel vlak, wat de reden is waarom ik het geld niet gewoon wil schenken.
Bestaat er een manier waarop ik nog steeds het geld kan beheren, maar het reeds eigendom is van de kinderen zodat zij geen erfenisbelasting hoeven te betalen?
Ik dacht aan: 1) kinderen blote eigendom effectenrekening en ik vruchtgebruik, maar is dat überhaupt mogelijk bij die brokers? 2) Rekening op naam van kinderen waar ik de volmacht op heb.
Iemand ideeën of ervaring?
tot gauw
Snap niet goed wat hiermee bedoeld wordt ...
Opmerking:
Een schenking van roerende goederen onder de opschortende voorwaarde die wordt vervuld door het overlijden van de schenker, wordt naar aanleiding van de registratie belast met een algemeen vast recht. Op het moment dat de schenker overlijdt (vervulling van de opschortende voorwaarde) is er in regel geen schenkbelasting verschuldigd, maar wel erfbelasting. De schenking wordt in dit geval immers als legaat beschouwd.
Opmerking:
Een schenking van roerende goederen onder de opschortende voorwaarde die wordt vervuld door het overlijden van de schenker, wordt naar aanleiding van de registratie belast met een algemeen vast recht. Op het moment dat de schenker overlijdt (vervulling van de opschortende voorwaarde) is er in regel geen schenkbelasting verschuldigd, maar wel erfbelasting. De schenking wordt in dit geval immers als legaat beschouwd.
De oneerlijkheid van de erfbelasting
Neem 1 erflater 500.000 euro op zichtrekening :
1 kind betaald 85.ooo euro successie
2 kids betalen elk 19.000 = 38.000
3 kids betalen elk 12.000 = 36.000
Verschil tussen 1 of 3 kids is zo maar eventjes 49.000 euro voor hetzelfde bedrag te erven.
Of er nu 500.000 te verdelen is onder 1 of meerdere kids zou eerlijkheidshalve hetzelfde aan successie moeten zijn.
Verschil tussen 1 of 3 kids is zo maar eventjes 49.000 euro voor hetzelfde bedrag te erven.
Of er nu 500.000 te verdelen is onder 1 of meerdere kids zou eerlijkheidshalve hetzelfde aan successie moeten zijn.
Vennootschap?
Wat is er mis met het Nederlandse woord ‘kinderen’? Ik kan begrijpen dat je met kids kinderen bedoelt jonger dan 18 die nog bij je gezin horen maar wanneer je het over volwassenen hebt vind ik dat geen juiste term.
Het is een verkeerd woord, een dubbel meervoud. Vroeger was het meervoud kinder. Daarvan werd later nog een extra meervoud gemaakt.
Alsof je zou zeggen: paarderen, huizeren, stoeleren,...
Of schrijf je graag slordig?
Ludoludo schreef: ↑24 januari 2020, 05:17 De oneerlijkheid van de erfbelasting
Voor die onrechtvaardigheid is een oplossing schenking genaamd.
Dus de keuze is aan de schenker of hij zijn kid met erfenis belasting achterlaat of niet.
Estate Guru believer.
En de keuze is aan de ‘kid’ of hij zijn vader met lege handen achterlaat of niet.
Laatst gewijzigd door Yaris op 24 januari 2020, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind dat niet zo oneerlijk.ludo schreef: ↑24 januari 2020, 05:17 De oneerlijkheid van de erfbelasting
Sucessie wordt betaald door de erfgenaam.
Op een laag bedrag mag het % toch wat lager liggen dan op een hoog bedrag.
Er is nog meer oneerlijk.
Kinderen kiezen het aantal broers en zussen niet, dus waarom zou ik minder moeten krijgen als ik 12 broertjes en 6 zusjes heb.
En waarom krijgt mijn overbuur niks omdat zijn ouders niks gespaard hebben...
Zo kun je altijd verder gaan.
Ik ben het eens met hierboven. Als je een beetje kan lezen en schrijven, dan heb je geen notaris nodig. Je kan een schenking perfect zelf gaan registreren bij de diensten van Financiën. Dat is echt niet zo moeilijk, en je vindt makkelijk hoe dat moet.
Een notaris zal je ook graag helpen, maar dat kost iets.
Een maatschap opzetten heb ik niet gedaan, en ik ben het ook niet van plan. Maar een goede private banker kan je daar mee helpen, en misschien ook een notaris, maar dat kost sowieso een paar duizend euro.
België heeft een belasting op erfenis. Elke erfgenaam betaald de belasting op zijn deel volgens de belastings schalenludo schreef: ↑24 januari 2020, 05:17 De oneerlijkheid van de erfbelasting
Andere landen hebben een belasting op de nalatenschap. Eerst word de belasting geheven op de gehele nalatenschap en de rest word verdeeld.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Jamaar, kids is toch wel megahip zeker?
Je bent de enige niet die zich eraan ergert. Toen in 2013 voor de eerste maal het meest ergerlijke woord werd verkozen won kids glansrijk met 40% van de stemmen. De tweede volgde op geruime afstand, 14% voor yolo.
"Ik ben dan wel mama, maar ik heb kids, geen kinderen, dus ik ben me een partijtje jong en hip!"
Vijf jaar Weg met dat woord!
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 24 januari 2020, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Oneerlijk? Wat met illegaal? Successiebelasting is confiscatie van eigendom, in tegenstelling tot een, vooral klein, deel van je inkomen afstaan ter financiering van collectieve noodzakelijkheden van algemeen nut.
Art.17 Belgische grondwet
De straf van verbeurdverklaring der goederen kan niet worden ingevoerd.
Dit ter vermijding van confiscatie van eigendom door de overheid, omdat de burger nu eenmaal beschermd moet worden tegen de willekeur van een overheid. Deze lijn van redenering kan m.i. gemakkelijk doorgetrokken worden naar de erfbelasting, of juister successieroof.
Art.17 Belgische grondwet
De straf van verbeurdverklaring der goederen kan niet worden ingevoerd.
Dit ter vermijding van confiscatie van eigendom door de overheid, omdat de burger nu eenmaal beschermd moet worden tegen de willekeur van een overheid. Deze lijn van redenering kan m.i. gemakkelijk doorgetrokken worden naar de erfbelasting, of juister successieroof.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Kids is gewoon engels voor kinderen... voor diegene die het niet door hebben...
"Hey teachers, leave those kids alone "
"Hey teachers, leave those kids alone "
Onze voorouders hebben generaties lang gevochten tegen de verfransing van Vlaanderen (Leuven Vlaams) en wij omhelzen het Engels. Maar zoals ik al schreef hebben kind en kid niet dezelfde betekenis. Spreek je over je volwassen kinderen nog als ‘mijn kids’? En waarom schrijf je in eenzelfde bericht ‘1 kind - 2 kids’?
Omdat ik nog niet direct plan om tussen 6 planken te eindigen heb ik die schenking niet geregistreerd.contextbinder schreef: ↑23 januari 2020, 11:22Mag ik vragen met wie (bank, notaris, andere ...) je dergelijke regeling hebt uitgewerkt? Of beschik je zelf over de kennis om dit wettelijk in goede banen te leiden? Mag uiteraard ook via privé bericht als je deze info niet graag publiek deelt. Mijn ouders zouden nl ook graag een dergelijke regeling uitwerken maar we zijn samen op zoek naar de juiste begeleiding.Blackbelt schreef: ↑23 januari 2020, 10:07 Dat laatste is de meest veilige manier, maar niet de meest eenvoudige.
Ik heb geschonken aan mijn kinderen met een "terugkeerbeding", en de plicht om dat in hun persoonlijk vermogen te houden.
Als ze overlijden, dan moet dat geld terug komen. In de praktijk, als ze tegen dan kinderen hebben, dan mag het daar naar toe gaan, als het maar niet naar een losse scharrel gaat die toevallig bij hen woont.
De constructie met blote eigendom van een effectenrekening is legaal ook mogelijk, maar niet alle banken ondersteunen dat op een correcte manier. (Argenta wel, Keytrade niet bvb).
Het geld op hun rekening zetten met een volmacht voor jou, of jij houdt de digipass is absoluut niet veilig in geval je ruzie krijgt.
De rekeninghouder kan altijd de volmacht intrekken, en als je kinderen naar de bank gaan en zeggen dat ze hun digipass kwijt zijn, hebben ze een paar dagen een nieuwe vermits de rekening op hun naam staat.
Veel hangt af van de grootte van de som. Als het over 7 digits gaat, denk dan maar aan die maatschap. Een maatschap kost ook geld, en dat moet van het rendement betaald worden.
Andere mogelijkheden zijn goedkoper, maar dan kan je niet meer met de goedkoopste brokers werken.
Schenkbelasting kan je vermijden door brieven op te maken, maar dan weet je ook dat het alsnog in de erfenis valt als je binnen de 3 jaar overlijdt. 3% betalen en je bent absoluut vrij van erfenisrechten.
Ik heb het geld op hun rekening gestort, en dan hebben we samen de brief opgesteld en in 2-voud ondertekend.
Die modelbrieven vind je wel met wat google werk, maar je bankier kan je dat waarschijnlijk ook bezorgen.
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 05/related
Wij hebben geen aangetekende brieven opgesteld, maar een gezamelijk pacte adjoint, ondertekend, en dan een afdruk van de overschrijving er bij. Dat moet volstaan als bewijs van datum, want dat is het allerbelangrijkste.