Erfenisbelasting vermijden
TIP
Re: Erfenisbelasting vermijden
De gezamelijk pacte adjoint best aangetekend verzenden, anders kan niet bewijzen wat uw intentie was op het ogenblik van de overschrijving (kan bv een lening zijn). Door een aangetekende verzending (brief dichtplooien en adres erop) bewijs je dat op deze datum. Anders kan achteraf nog van alles aanpassen.
Volgens ik ergens gelezen heb schrijf je eerst een aangetekende brief ( brief dichtplooien) met de melding dat je een schenking wil doen van XXX euro.
Vervolgens antwoord de ontvanger aangetekend ( brief dichtplooien) dat hij de schenking aanvaard,en mag gestort worden op Rek. Nr. xxx.
Nadien kan je dan het geld op die rekening storten zonder mededeling...
De ontvanger kan dan zelf kiezen of hij al dan niet de schenking laat registreren..
Dat is de enige manier om een sluitend bewijs van een exacte bewijsbare datum te hebben,in verband met die 3 jaar. Anders zou je op het sterfbed nog rap rap zo een brief kunnen opstellen, en geld overmaken...
Vervolgens antwoord de ontvanger aangetekend ( brief dichtplooien) dat hij de schenking aanvaard,en mag gestort worden op Rek. Nr. xxx.
Nadien kan je dan het geld op die rekening storten zonder mededeling...
De ontvanger kan dan zelf kiezen of hij al dan niet de schenking laat registreren..
Dat is de enige manier om een sluitend bewijs van een exacte bewijsbare datum te hebben,in verband met die 3 jaar. Anders zou je op het sterfbed nog rap rap zo een brief kunnen opstellen, en geld overmaken...
Laatst gewijzigd door ludo op 24 januari 2020, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Toch best alles aangetekend verzenden hoor, liefst zelfs zonder enveloppe, dit om de poststempels op de documenten zelf te krijgen, waardoor je de datum waarop alles neergeschreven is, ontegensprekelijk kunt bewijzen.... al wordt in rechtzaken geen rekening gehouden met het flut-argument dat een enveloppe in principe ook leeg verstuurd zou kunnen zijn, dus in een enveloppe is in deze ook nog goed, maar nog beter zonder.
De manier waarop u het nu gedaan hebt echter, dus zonder enige aangetekende zending, sluit helaas niet uit dat de overschrijving initieel een lening was die u nadien hebt omgevormd tot een schenking met antidatering om de fiscus toch nog te snel af te zijn...
Bij discussie zal de methode die u nu gebruikt hebt helaas niet voldoende zijn!
Haast u dus maar snel naar de post; voor de kost van een paar aangetekende zendingen wil u toch écht niet riskeren om vormfouten te maken die uw kind(eren)(*) vele (tien)duizenden euro gaan kosten?
(*) sluit me voor de rest aan bij de discussie over dat irritante woord 'kids', dat in Vlaanderen te pas en vooral te onpas gebruikt wordt: niemand zegt bv dat hij 1 kid heeft, het komt enkel voor in het meervoud en dan nog alleen wanneer ze zo rond de 12 jaar oud zijn, dan worden kleine kinderen plots kids...
Ik denk dat de midlife crisis van de ouders die absoluut nog wat hip en jong willen blijven er voor meer tussen zit dan iets anders eigenlijk, want eens diezelfde kids de 25 gepasseerd zijn, worden het weer gewoon kinderen... Kortom: kids - weg ermee!
De manier waarop u het nu gedaan hebt echter, dus zonder enige aangetekende zending, sluit helaas niet uit dat de overschrijving initieel een lening was die u nadien hebt omgevormd tot een schenking met antidatering om de fiscus toch nog te snel af te zijn...
Haast u dus maar snel naar de post; voor de kost van een paar aangetekende zendingen wil u toch écht niet riskeren om vormfouten te maken die uw kind(eren)(*) vele (tien)duizenden euro gaan kosten?
(*) sluit me voor de rest aan bij de discussie over dat irritante woord 'kids', dat in Vlaanderen te pas en vooral te onpas gebruikt wordt: niemand zegt bv dat hij 1 kid heeft, het komt enkel voor in het meervoud en dan nog alleen wanneer ze zo rond de 12 jaar oud zijn, dan worden kleine kinderen plots kids...
Ik denk dat de midlife crisis van de ouders die absoluut nog wat hip en jong willen blijven er voor meer tussen zit dan iets anders eigenlijk, want eens diezelfde kids de 25 gepasseerd zijn, worden het weer gewoon kinderen... Kortom: kids - weg ermee!
Laatst gewijzigd door inquirer op 24 januari 2020, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kinderen is veel te lang om te schrijven,
Kid en kids, bespaar je het toetsenbord en inkt mee uit...
Als je alle verengelste woorden zou moeten bannen, je zou nogal wat werk ermee hebben.
Denk dat ieder meer engelse woorden en termen gebruikt dan dat hij zelf weet.
Om er maar enkele te noemen :
sales deal – fixen – level – uploaden - downloaden – upgraden – release – speed - merchandise - support-act - computer- e-mail
je zegt toch ook niet " vrouwenarts maar wel gyneacoloog. enz; enz.
Kid en kids, bespaar je het toetsenbord en inkt mee uit...
Als je alle verengelste woorden zou moeten bannen, je zou nogal wat werk ermee hebben.
Denk dat ieder meer engelse woorden en termen gebruikt dan dat hij zelf weet.
Om er maar enkele te noemen :
sales deal – fixen – level – uploaden - downloaden – upgraden – release – speed - merchandise - support-act - computer- e-mail
je zegt toch ook niet " vrouwenarts maar wel gyneacoloog. enz; enz.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Jawadde ...
Hier ging het niet over een "verengelst woord" maar over een Engels woord waar een veel beter Nederlands alternatief voor is.
Ten eerste: de meeste van je voorbeelden zijn leenwoorden waarvan sommige niet echt een Nederlandse tegenhanger hebben.
Ten tweede: speed? Ik ken persoonlijk geen enkele Vlaming die het woord speed gebruikt als hij het over snelheid heeft.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
De overschrijving zelf, met als melding schenking is ook een bewijs van de datum.inquirer schreef: ↑24 januari 2020, 11:57 Toch best alles aangetekend verzenden hoor, liefst zelfs zonder enveloppe, dit om de poststempels op de documenten zelf te krijgen, waardoor je de datum waarop alles neergeschreven is, ontegensprekelijk kunt bewijzen.... al wordt in rechtzaken geen rekening gehouden met het flut-argument dat een enveloppe in principe ook leeg verstuurd zou kunnen zijn, dus in een enveloppe is in deze ook nog goed, maar nog beter zonder.
Ik maak me geen zorgen, aangetekende brieven zijn niet meer noodzakelijk.
Nu, als het om miljoenen gaat, dan zou ik dat ook doen, maar niet voor een paar 10k.
Trouwens, als je weet dat je gaat sterven, dan kan je op de dag zelf nog een schenking doen, maar dan met de notaris aan 3%+notariskosten, als die aan het ziektebed wil en kan verschijnen.
En dat is wettelijk in orde.
En dat is wettelijk in orde.
Zou je misschien wel een probleem kunnen hebben om het geld direkt erna over te schrijven omdat je met dag en week limieten zit.
Ben in '69 (1969) programmeur geworden.
- downloaden: wij zeiden afladen (zoveel mogelijk NL woorden, omdat de noodzaak voor EN eenvoudigweg niet bestond.
- te pas en te onpas gebruiken van Engelse termen: voor ons het bewijs dat we met een beunhaas of domoor te maken hadden, tenzij het een Hollander betrof. Daar had de Engelse ziekte toen reeds toegeslagen.
Denk dat als je nu " afladen " of " opladen " gebruikt in plaats van " downloaden " en " uploaden " tegen de gewone dagelijkse mensen u ofwel niemand gaat begrijpen wat je bedoelt, of ze U vierkantig uitlachen...
Ik beklaag de " taalmafiosen " als die met iemand een gesprek hebben.. Hoe druk moeten die zich wel maken???
Dat die nog geen infarct gekregen hebben... man.. man.. man...
Kunde het lezen, kunde het verstaan, begrijp je wat ze ermee bedoelen.. awel meer moet da ni zijn...
Probeer is gewoon te doen... is al moeilijk genoeg...
https://www.youtube.com/watch?v=6aYl10E83Xo
Ik beklaag de " taalmafiosen " als die met iemand een gesprek hebben.. Hoe druk moeten die zich wel maken???
Dat die nog geen infarct gekregen hebben... man.. man.. man...
Kunde het lezen, kunde het verstaan, begrijp je wat ze ermee bedoelen.. awel meer moet da ni zijn...
Probeer is gewoon te doen... is al moeilijk genoeg...
https://www.youtube.com/watch?v=6aYl10E83Xo
Combinatie van overschrijving met vermelding 'schenking' en een aangetekende zending zonder envelop is wat 'onze bankier' toepast.
En alles uiteraard 3j goed bijhouden.
En alles uiteraard 3j goed bijhouden.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
1/ schrijf NOOIT een opmerking bij de storting en al zeker niet 'schenking', of de schenking dreigt te vallen onder artikel 931 van het BW, waardoor heel wat modaliteiten verbonden aan uw schenking plots niet meer kunnen!
Hou het gewoon zo neutraal mogelijk... en schrijf er niets bij!
Waarom dingen erbij schrijven die niet echt moeten en die u wettelijk verder inbeperken?
2/ een aangetekend schrijven is wel degelijk nodig om een pacte adjointe ontegensprekelijk te dateren: wat garandeert nu immers dat een overschrijving initieel niet in het kader van een lening werd gedaan die ACHTERAF werd omgezet in een schenking, met vernietiging van de leenovereenkomst en antidatering van de schenking????
Waar zit hem precies het onweerlegbare bewijs van datum op/in uw pacte adjointe, als ik u vragen mag?
Voor mij hoeft u zich geen zorgen te maken, maar of uw kinderen ook zorgeloos zullen blijven, betwijfel ik, want u haalt hier al minstens 2 mogelijke vormfouten aan om de schenking achteraf nietig pogen te verklaren en de middelen toch nog bij de nalatenschap te tellen...
Ik zou uw methode zonder aangetekend schrijven alleszins NIET aanraden aan anderen, want het zal van de gretigheid van de fiscus op het moment van uw overlijden afhangen of hij dit zonder meer laat passeren of niet... Doe dat pacte adjointe gewoon op de post in een aangetekende brief en er is geen discussie meer, want dan staat er een datumstempel op.
https://www.tiberghien.com/media/Bewijs ... k%20DB.pdf
De dag van overlijden om 00 u00 behoort tot het nalatenschap ( dat is de stand die de banken ook moeten opgeven, om te vermijden dat iemand die die dag overlijdt vlug nog alle bankautomaten leeghaalt ), je zal het de dag voor het overlijden moeten doen
Ik vind het niet nodig om te pas en te onpas Engelstalige woorden te gebruiken wanneer er reeds een perfect ingeburgerd Nederlandstalig woord bestaat. Voorbeeld: kids. Wat is er plots mis met kinderen?
Anderzijds moet je ook geen kunstmatige Nederlandstalige woorden gaan verzinnen voor ingebeurgerde Engelstalig begrippen. Voorbeelden: streaming, airbag, smartphone.
schenking
-Overschrijving doen ZONDER MEDEDELING
-een paar dagen later een pacte adjoint opstellen (altijd in de verleden tijd) in evenveel exemplaren als er partijen zijn en laten ondertekenen door alle partijen
-pacte adjoint aangetekend versturen naar alle partijen
-daarna rekening uittreksels bijvoegen als bewijs en alles goed bewaren
-Overschrijving doen ZONDER MEDEDELING
-een paar dagen later een pacte adjoint opstellen (altijd in de verleden tijd) in evenveel exemplaren als er partijen zijn en laten ondertekenen door alle partijen
-pacte adjoint aangetekend versturen naar alle partijen
-daarna rekening uittreksels bijvoegen als bewijs en alles goed bewaren