Erfenisbelasting vermijden
TIP
Re: Erfenisbelasting vermijden
Engelse woorden,of de Engelse taal is rijker dan de nederlandse/vlaamse woordenschat, en met één Engels woord kan je soms iets veel beter benadrukken.
Laatst gewijzigd door ludo op 24 januari 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
kids is een overbodig kutwoord
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
https://www.scientias.nl/nederlands-ver ... gste-eind/
Het Nederlands is geen monument
Het mag dan langzaam gaan: de verre toekomst van het Nederlands is weinig rooskleurig. Maar De Caluwe kan daar niet wakker van liggen. “Je moet de Nederlandse taal niet zien als een monument,” vindt hij. In feite is ook het Nederlands maar een manier om je uit te drukken en als gaandeweg blijkt dat er effectievere manieren zijn om dat te doen: dan zij dat zo. “Als je Engels spreekt, ontstaan er nieuwe mogelijkheden.
Het Nederlands is geen monument
Het mag dan langzaam gaan: de verre toekomst van het Nederlands is weinig rooskleurig. Maar De Caluwe kan daar niet wakker van liggen. “Je moet de Nederlandse taal niet zien als een monument,” vindt hij. In feite is ook het Nederlands maar een manier om je uit te drukken en als gaandeweg blijkt dat er effectievere manieren zijn om dat te doen: dan zij dat zo. “Als je Engels spreekt, ontstaan er nieuwe mogelijkheden.
En wat dan met ETF. Dat zijn 3 overbodige kutwoorden Ik heb nog niemand horen pleiten om "Beursgenoteerde fondsen" te gebruiken
Heel juist verwoord. Engelse woorden zijn prima als er geen alternatief voor is in het Nederlands maar we moeten niet heel onze taal verengelsen en bijvoorbeeld kinderen door kids vervangen.sintorama schreef: ↑24 januari 2020, 15:00 Ik vind het niet nodig om te pas en te onpas Engelstalige woorden te gebruiken wanneer er reeds een perfect ingeburgerd Nederlandstalig woord bestaat. Voorbeeld: kids. Wat is er plots mis met kinderen?
Anderzijds moet je ook geen kunstmatige Nederlandstalige woorden gaan verzinnen voor ingebeurgerde Engelstalig begrippen. Voorbeelden: streaming, airbag, smartphone.
Zeker als we algemeen gebruikte Nederlandse woorden door Engelse vervangen.
Perfect juist, is hetgene wat ik ook reeds gemeld heb in een vorige tussenkomst.door merlina » Vandaag 15:02
schenking
-Overschrijving doen ZONDER MEDEDELING
-een paar dagen later een pacte adjoint opstellen (altijd in de verleden tijd) in evenveel exemplaren als er partijen zijn en laten ondertekenen door alle partijen
-pacte adjoint aangetekend versturen naar alle partijen
-daarna rekening uittreksels bijvoegen als bewijs en alles goed bewaren
Vraagje :
Stel dat ik schenkbelasting wil vermijden en een som overschrijf zonder documenten en nog 3 jaar blijf leven, dan wordt die som toch belastingsvrij ?
Met documenten kan ik die direct in een belastingskantoor indienen om schenkbelasting te betalen of de documenten pas later, minstens 1 dag voor mijn overlijden, indienen. Anders wordt die som bij een overlijden binnen de 3 jaar bij het nalatenschap gerekend en riskeert men meer dan 3% te betalen.
Na 3 jaar zijn overgedragen sommen (bankgift, handgift) sowieso belastingsvrij.
Is dit correct of zie ik iets verkeerd ?
Stel dat ik schenkbelasting wil vermijden en een som overschrijf zonder documenten en nog 3 jaar blijf leven, dan wordt die som toch belastingsvrij ?
Met documenten kan ik die direct in een belastingskantoor indienen om schenkbelasting te betalen of de documenten pas later, minstens 1 dag voor mijn overlijden, indienen. Anders wordt die som bij een overlijden binnen de 3 jaar bij het nalatenschap gerekend en riskeert men meer dan 3% te betalen.
Kan het nog duidelijker????door merlina » Gisteren 15:02
schenking
-Overschrijving doen ZONDER MEDEDELING
-een paar dagen later een pacte adjoint opstellen (altijd in de verleden tijd) in evenveel exemplaren als er partijen zijn en laten ondertekenen door alle partijen
-pacte adjoint aangetekend versturen naar alle partijen
-daarna rekening uittreksels bijvoegen als bewijs en alles goed bewaren
Je kan natuurlijk juist vóór het overlijden (binnen de drie jaar) met de pacte adjiont naar de fiscus gaan en 3% op de waarde van de schenking betalen,op dat ogenblik, dan is alles OK.
Klopt, met dien verstande dat het de ontvangers van de schenking zijn die de 3% betalen. Als je meerdere kinderen hebt, kan elk apart kiezen wat ze doen. De een kan direct registreren en 3% betalen en er zo vanaf zijn; hier wordt gekozen voor gemoedsrust. Een ander kan wachten en dan net op tijd registreren. Die laatste loopt dan wel het risico dat zij of hij naar het registratiekantoor moet lopen, in plaats van jou bij te staan in jouw laatste momenten.iejoor schreef: ↑25 januari 2020, 08:39 Vraagje :
Als je als begiftigde het zekere voor het onzekere wil nemen, betaal dan gewoon 3%. Op een schenking van 100.000 euro blijft er voor de begiftigde 97.000 euro over... Zal ook wel goed zijn zeker???
Je kan die 3% bezien als een soort verzekering die je betaald...Betaal die en moet je van niks wakker liggen en of je allerlei vragen stellen...
Je kan die 3% bezien als een soort verzekering die je betaald...Betaal die en moet je van niks wakker liggen en of je allerlei vragen stellen...
Laatst gewijzigd door ludo op 25 januari 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
En iedereen blijft maar bezig over 3 j.
Terwijl het volgens mij nu 4 j is. ( nieuwe Vlaamse regering)
https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 1579942625
Laatst gewijzigd door platin op 25 januari 2020, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
https://www.tijd.be/netto/belastingen/s ... 67517.html
Vindt wel nergens terug waar dit akkoord bekrachtigd is geworden of in het staatslad is verschenen.
Vindt wel nergens terug waar dit akkoord bekrachtigd is geworden of in het staatslad is verschenen.
De tekst is nog niet in wetgeving gegoten, dus momenteel geldt nog een termijn van 3 jaar als je een belastingvrije handgift of bankgift wil doen. Maar weet dat er plannen zijn om er 4 jaar van te maken in Vlaanderen.platin schreef: ↑25 januari 2020, 09:51 En iedereen blijft maar bezig over 3 j.