ervaringen follow-up door crowdfundingplatformen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: ervaringen follow-up door crowdfundingplatformen
I stand corrected, het was inderdaad geen echt faillissement:
De onderneming is een zogenaamde WHOA-procedure gestart. Deze relatief recente wetgeving stelt de onderneming in staat om, buiten een faillissement om, haar bedrijf te saneren. Het belangrijkste uitgangspunt van de wet is dat alle partijen (onderneming en alle schuldeisers) minimaal net zo veel terugkrijgen als in een faillissement het geval zou zijn. Vanwege deze WHOA-procedure kan er nu geen faillissement worden aangevraagd. Verder kan de onderneming een ‘afkoelingsperiode’ inroepen waarin wij geen executietraject mogen uitvoeren (d.w.z. ten gelden maken van zekerheidsrechten is dan niet mogelijk).
zijn er nog die bij Look&Fin nu toch al een paar dossiers hebben die mank lopen ? Ik heb weliswaar nog maar één die echt in faling is, maar nu toch al twee die donkeroranje staan (meer dan een maand achter) en nog een die in geel staat (juist geen maand achter).
Dat zijn 4 op 20 dossiers die niet betalen zoals het moet...
Op mijn 50 lopende dossiers heb ik er 6 die in het rood staan.
Waarvan 1 die al hangende is sinds 2021, een C dossier waarvan ik niet veel meer hoop koester.
De rest zijn A dossiers met hypotheekwaarborg, daar maak ik me weinig zorgen over. In 1 dossier is de beslaglegging en verkoop al opgestart sinds maart 2023. Het wordt afwachten om te zien hoe sterk die hypotheekwaarborgen in de praktijk zullen blijken, en hoelang alles zal aanslepen
Waarvan 1 die al hangende is sinds 2021, een C dossier waarvan ik niet veel meer hoop koester.
De rest zijn A dossiers met hypotheekwaarborg, daar maak ik me weinig zorgen over. In 1 dossier is de beslaglegging en verkoop al opgestart sinds maart 2023. Het wordt afwachten om te zien hoe sterk die hypotheekwaarborgen in de praktijk zullen blijken, en hoelang alles zal aanslepen
Op 20 dossiers is dat wel sneu voor je ...nuyttie schreef: ↑5 september 2023, 14:48 zijn er nog die bij Look&Fin nu toch al een paar dossiers hebben die mank lopen ? Ik heb weliswaar nog maar één die echt in faling is, maar nu toch al twee die donkeroranje staan (meer dan een maand achter) en nog een die in geel staat (juist geen maand achter).
Welke classifiactie rating had L&F aan die dossiers gegeven ? (A+ , A, B+, B, C, ... ?)
Dit is inderdaad handelen zoals je zou verwachten.
Zelf zit ik ook met een aantal dossiers bij ecconova , maar geen ervaring of weet hoe zij de probleemdossiers van slechte betalers aanpakken
de faling heeft een A, 2 dossiers A+ en één C
ondertussen zijn er in de A+ dossiers een betaling binnen gekomen waardoor de achterstand terug minder dan een maand is.
Dus blijft nu één echte faling (A) en één 'gele' C (betaling 10 augustus gemist).
Ik wacht ook hoeveel een hypotheek waard is in Frankrijk... Loopt de intrest niet door tot de lening wordt terug betaald ? Indien wel is het nog zo erg niet als ik uiteindelijk de centen terug zie ten minste
ondertussen zijn er in de A+ dossiers een betaling binnen gekomen waardoor de achterstand terug minder dan een maand is.
Dus blijft nu één echte faling (A) en één 'gele' C (betaling 10 augustus gemist).
Ik wacht ook hoeveel een hypotheek waard is in Frankrijk... Loopt de intrest niet door tot de lening wordt terug betaald ? Indien wel is het nog zo erg niet als ik uiteindelijk de centen terug zie ten minste
ik probeer projecten te vermijden met een te hoge LTV, dan blijft er meer marge als de openbare verkoop tegenvalt.
ik mag hopen dat dan inderdaad ook de intresten vergoed worden.
dossiers die bij mij haperen
Socafimm (C dossier, laatste betaling dateert van april 2021, zaakvoerder overleden door corona, er is pandrecht op de aandelen van de vennootschap, de erfgenamen vechten dat aan)
NG Promotion (C dossier waar de terugbetaling kapitaal uitblijft in afwachting van het verlijden van de verkoopaktes)
Confort Immobilier Mignotieres (A dossier) LTV ratio 56%
Confort Immobilier Mignotiers phase 2 (A dossier) LTV ratio 41%
Elixone La Tarentaise - (A dossier): LTV ratio 53% procedure tot inbeslaglegging en verkoop opgestart in maart 23
Confort Immobilier Rance (A dossier): LTV ratio 71%
het lijkt er wel op dat Confort Immobilier in vieze papieren zit, achteraf bekeken was het niet slim om 3 verschillende projecten in te tekenen
-
- Newbie
- Contacteer:
Lookandfin: steeds meer dossiers met vertraging, en het duurt een maand of langer eer een aanmaning wordt verstuurd. De intrest klopt dus helemaal niet, want er wordt geen enkele inspanning gedaan om betalingen op te volgen. Ik sta op een gemiddeld rendement van 3,5%, maar in de praktijk is dat een stuk lager. Met het risico erbij is mijn conclusie dat het sop de kool niet waard is.
ik ben er ook minder en minder tevreden van. Vragen worden gewoon weg niet meer beantwoord.
Ondertussen een tweede dossier in faling. Hopelijk zijn de zekerheden (fiduciaire zekerheid / hypotheek) iets waard...
Ondertussen een tweede dossier in faling. Hopelijk zijn de zekerheden (fiduciaire zekerheid / hypotheek) iets waard...
Stel uw vragen aan Look & Fin straks op finance avenue: https://www.tijd.be/finance-avenue/programma
Heb je wel een punt in wat de weergave van gezamelijke intrest betreft voor uw portfolio. "Geen enkele inspanning" , is misschien wat overdreven gesteld.Constant40 schreef: ↑17 november 2023, 22:18 Lookandfin: steeds meer dossiers met vertraging, en het duurt een maand of langer eer een aanmaning wordt verstuurd. De intrest klopt dus helemaal niet, want er wordt geen enkele inspanning gedaan om betalingen op te volgen. Ik sta op een gemiddeld rendement van 3,5%, maar in de praktijk is dat een stuk lager. Met het risico erbij is mijn conclusie dat het sop de kool niet waard is.
De gemiddelde rentevoet weergegeven in hun dashboard zou gerust mee de wanbetalingen en falingen in rekening mogen nemen.
Ik heb maar in 1 dossier 'C' van 10% geïnvesteerd en na 5 betalingen staat het ook reeds in oranje ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Constant40 schreef: ↑17 november 2023, 22:18 Lookandfin: steeds meer dossiers met vertraging, en het duurt een maand of langer eer een aanmaning wordt verstuurd. De intrest klopt dus helemaal niet, want er wordt geen enkele inspanning gedaan om betalingen op te volgen. Ik sta op een gemiddeld rendement van 3,5%, maar in de praktijk is dat een stuk lager. Met het risico erbij is mijn conclusie dat het sop de kool niet waard is.
Eerder er serieus over als je 't mij vraagt.
En zouden dat dan de effectieve of de te verwachten wanbetalingen moeten zijn ? Zal nooit goed zijn.
Het staat er bij dat die aangegeven gewogen gemiddelde rentevoet zonder wanbetalingen en voor belastingen is.
klopt, dat men dit duidelijk aangeeft. In mijn portfolio zit ik met een gemiddelde rentevoet van een 7.11%EarthNvstr1 schreef: ↑18 november 2023, 12:34Constant40 schreef: ↑17 november 2023, 22:18 Lookandfin: steeds meer dossiers met vertraging, en het duurt een maand of langer eer een aanmaning wordt verstuurd. De intrest klopt dus helemaal niet, want er wordt geen enkele inspanning gedaan om betalingen op te volgen. Ik sta op een gemiddeld rendement van 3,5%, maar in de praktijk is dat een stuk lager. Met het risico erbij is mijn conclusie dat het sop de kool niet waard is.En zouden dat dan de effectieve of de te verwachten wanbetalingen moeten zijn ? Zal nooit goed zijn.
Het staat er bij dat die aangegeven gewogen gemiddelde rentevoet zonder wanbetalingen en voor belastingen is.
Dit mede door het dossiertje van '10%'.
Indien deze het definitief laat afweten (al na 5betalingen) zit ik toch met een heel andere reële opbrengst, is de aangegeven rentevoet in de portfolio maar indicatief wat het theoretisch zou zijn.
De reële moet je dan maar zelf even uitrekenen
als de onafhankelijke taxatierapporten van de panden vooraf correct gebeurd zijn, maak ik me vooralsnog weinig zorgen.
Bij de dossiers van Confort Immobilier is de inbeslagname procedure opgestart.
In het dossier Rance werd ook nog het volgende meegedeeld
Ter herinnering, bij wanbetaling is contractueel een vaste schadevergoeding verschuldigd van 5% van de verschuldigde en niet-betaalde bedragen. Bovendien zullen alle niet-betaalde bedragen automatisch worden verhoogd met een verwijlintrest van 10% per jaar. Deze bedragen zullen worden opgenomen in de sommen in het kader van de ingeleide invorderingsprocedure.
Dat lijkt ook overeen te komen met hun AV
9.18 Wanneer de Projecteigenaar in gebreke blijft en de termijn daardoor verbeurd verklaard wordt krachtens de artikels 9.16 en 9.17, ongeacht de oorzaak, zal het volledige resterende verschuldigde saldo, in kapitaal en rente, onmiddellijk opeisbaar worden en zullen de door de Projecteigenaar verschuldigde bedragen van rechtswege een verwijlinterest gelijk aan de rente van de lening opleveren ten gunste van LOOKANDFIN FINANCE of, in het geval van een Directe Fondsenwerving, ten gunste van de Beleggers, zonder dat hiervoor een ingebrekestelling moet worden verstuurd. Bovendien zal er een forfaitaire schadevergoeding van 5% van de verschuldigde bedragen in kapitaal en vervallen rente verschuldigd zijn aan LOOKANDFIN FINANCE of, in het geval van een Directe Fondsenwerving, aan de Beleggers.
Wanneer de Projecteigenaar in gebreke blijft zonder dat de termijn verbeurd verklaard wordt, zal het resterende verschuldigde bedrag vanaf de eerste dag na de vervaldatum van rechtswege een rente vermeerderd met 3 punten opbrengen, die de jaarlijkse rente zal vervangen gedurende de volledige periode van de betalingsachterstand.
In het geval van Verzekerde en Standaardfondsenwerving zal de forfaitaire vergoeding die LOOKANDFIN FINANCE daadwerkelijk ontvangt, in de eerste plaats worden gebruikt om de eventuele kosten te financieren die LOOKANDFIN FINANCE heeft gemaakt om de uitvoering van de met de Projecteigenaar gesloten leenovereenkomst te verkrijgen. Het eventuele saldo van deze vergoedingen dat overblijft na verrekening van de door LOOKANDFIN FINANCE gemaakte kosten, zal aan de Beleggers worden teruggestort naar rato van hun vorderingen.
Bij de dossiers van Confort Immobilier is de inbeslagname procedure opgestart.
In het dossier Rance werd ook nog het volgende meegedeeld
Ter herinnering, bij wanbetaling is contractueel een vaste schadevergoeding verschuldigd van 5% van de verschuldigde en niet-betaalde bedragen. Bovendien zullen alle niet-betaalde bedragen automatisch worden verhoogd met een verwijlintrest van 10% per jaar. Deze bedragen zullen worden opgenomen in de sommen in het kader van de ingeleide invorderingsprocedure.
Dat lijkt ook overeen te komen met hun AV
9.18 Wanneer de Projecteigenaar in gebreke blijft en de termijn daardoor verbeurd verklaard wordt krachtens de artikels 9.16 en 9.17, ongeacht de oorzaak, zal het volledige resterende verschuldigde saldo, in kapitaal en rente, onmiddellijk opeisbaar worden en zullen de door de Projecteigenaar verschuldigde bedragen van rechtswege een verwijlinterest gelijk aan de rente van de lening opleveren ten gunste van LOOKANDFIN FINANCE of, in het geval van een Directe Fondsenwerving, ten gunste van de Beleggers, zonder dat hiervoor een ingebrekestelling moet worden verstuurd. Bovendien zal er een forfaitaire schadevergoeding van 5% van de verschuldigde bedragen in kapitaal en vervallen rente verschuldigd zijn aan LOOKANDFIN FINANCE of, in het geval van een Directe Fondsenwerving, aan de Beleggers.
Wanneer de Projecteigenaar in gebreke blijft zonder dat de termijn verbeurd verklaard wordt, zal het resterende verschuldigde bedrag vanaf de eerste dag na de vervaldatum van rechtswege een rente vermeerderd met 3 punten opbrengen, die de jaarlijkse rente zal vervangen gedurende de volledige periode van de betalingsachterstand.
In het geval van Verzekerde en Standaardfondsenwerving zal de forfaitaire vergoeding die LOOKANDFIN FINANCE daadwerkelijk ontvangt, in de eerste plaats worden gebruikt om de eventuele kosten te financieren die LOOKANDFIN FINANCE heeft gemaakt om de uitvoering van de met de Projecteigenaar gesloten leenovereenkomst te verkrijgen. Het eventuele saldo van deze vergoedingen dat overblijft na verrekening van de door LOOKANDFIN FINANCE gemaakte kosten, zal aan de Beleggers worden teruggestort naar rato van hun vorderingen.
-
- Newbie
- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑18 november 2023, 12:34Constant40 schreef: ↑17 november 2023, 22:18 Lookandfin: steeds meer dossiers met vertraging, en het duurt een maand of langer eer een aanmaning wordt verstuurd. De intrest klopt dus helemaal niet, want er wordt geen enkele inspanning gedaan om betalingen op te volgen. Ik sta op een gemiddeld rendement van 3,5%, maar in de praktijk is dat een stuk lager. Met het risico erbij is mijn conclusie dat het sop de kool niet waard is.Eerder er serieus over als je 't mij vraagt.
Er serieus over? Als je intekent om geld uit te lenen bestoken ze je met rappels al voor het geld op de rekening moet staan. De kredietnemer die een maand over tijd is staat nog steeds niet onder status "aanmaning verstuurd". Je kan ze dus niet verdenken van veel inspanning op het vlak van credit control. Als je ziet hoe ze nu kredietnemers werven en welke korte termijnen ze beloven om een krediet toe te staan, lijkt het me ook allemaal haastwerk. Ik laat mijn dossiers in ieder geval gewoon aflopen en teken voor niets nieuws meer in.