Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Ik had dit ook anders geïnterpreteerd. Dus kennis alleen volstaat blijkbaar om de vragenlijst voldoende correct te beantwoorden. Een portie geluk of meerdere pogingen zijn blijkbaar ook nodig. "Trial and accidental success" noemt dat in vakjargon.
Wie een beetje in de materie thuis is, weet wel wat er met een 3x long ETF bedoelt wordtsimonvb schreef: ↑23 december 2022, 21:27 Omg, ik merk hier nu wel welke interpretatie ik fout had.
Als je een 3x long index ETF hebt en de prijs van de onderliggende index stijgt met 10%, dan zal de waarde van je ETF:
Ik had de interpretatie dat 3 keer = 3 stuks was van de ETF. Merk hier nu dat ze eigenlijk met hefboom of leveraged bedoelen, lol. Zelf bezit ik geen ETF met hefboom waarschijnlijk dat ik er daarom niet bij stil stond, ze hadden dit toch wel beter kunnen verwoorden.
Zo een 3x ETF verkopen aan iemand zonder benul van de hefboom, lijkt mij geen goed idee, dus ja, terecht ongeschikt bevonden IMO.
Ja, hefbomen een mes dat aan twee kanten snijdt. Gevaarlijk bij verkeerde posities en gelukkig beperkt tot maximaal 5.
Dan hebben ze nog niets over de -2x inverse ETF gevraagd.
Neem nu de lyxor daily -2x inverse s&p 500, die volgt S&P 500 2X Inverse Daily Index.
https://live.euronext.com/nl/product/et ... nformation
Lol, dan zou je bij een aankoop eigenlijk 2 stuks verkopen en omgekeerd
Nee stijgt de s&p 500 index met 10%, maakt de ETF 20% verlies. Tenzij ze natuurlijk ook de juiste gelinkte index vermelden, dan is het terug 10% winst.
Hier vind je info over AIF: https://www.blackrock.com/nl/profession ... eleggingen
Hier over de short, long en inverse ETF: https://www.beursman.nl/etf/short-long-inverse-etf
Dan hebben ze nog niets over de -2x inverse ETF gevraagd.
Neem nu de lyxor daily -2x inverse s&p 500, die volgt S&P 500 2X Inverse Daily Index.
https://live.euronext.com/nl/product/et ... nformation
Lol, dan zou je bij een aankoop eigenlijk 2 stuks verkopen en omgekeerd
Nee stijgt de s&p 500 index met 10%, maakt de ETF 20% verlies. Tenzij ze natuurlijk ook de juiste gelinkte index vermelden, dan is het terug 10% winst.
Hier vind je info over AIF: https://www.blackrock.com/nl/profession ... eleggingen
Hier over de short, long en inverse ETF: https://www.beursman.nl/etf/short-long-inverse-etf
Laatst gewijzigd door Tycoon op 24 december 2022, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
3 dingen en dan ga ik iets nuttigs doen
Jefke of marieke hebben iets over Bogleheads gelezen en willen gewoon IWDA kopen en hebben aan al de rest geen boodschap.
Als Jefke of Marieke de antwoorden hier vinden dan hebben ze alvast de weg naar wat nuttige info gevonden op dit kwaliteitsforum en dat wil al wat zeggen
Ik vraag mij af of de individuen die hier de zoveelste belachelijke discussie willen starten wel klant zijn bij Saxo.
Prettige feestdagen!
Jefke of marieke hebben iets over Bogleheads gelezen en willen gewoon IWDA kopen en hebben aan al de rest geen boodschap.
Als Jefke of Marieke de antwoorden hier vinden dan hebben ze alvast de weg naar wat nuttige info gevonden op dit kwaliteitsforum en dat wil al wat zeggen
Ik vraag mij af of de individuen die hier de zoveelste belachelijke discussie willen starten wel klant zijn bij Saxo.
Prettige feestdagen!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Na 5 dagen proberen ben ik eindelijk geslaagd voor de test, en dan krijg ik net vandaag een mailtje met hoe tevreden ik ben over Saxo
Wel gasten van Saxo …. Jullie zijn ook niet meteen geslaagd.
Wel gasten van Saxo …. Jullie zijn ook niet meteen geslaagd.
Dan heb je ook weer niets om er over te schrijven...EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2022, 19:37
Ik heb geen ervaring met die vragenlijsten van Saxo, maar bij de posts op dit forum erover stel ik mij soms toch ook wel vragen.
Mooie en juiste post, maar voorlopig vul ik bij Saxo niks meer in...JW1 schreef: ↑23 december 2022, 12:04 Bij een eerste poging mislukt voor de ETF vragenlijst, tweede vandaag gelukt, maar sommige vragen verschillen dus telkens!
Gisteren stond er bijvoorbeeld een vraag bij over AIF's
Ik denk dat ik gisteren ergens gemist heb waar "alle bovenstaande antwoorden zijn juist" tot de mogelijkheden behoorde. Iets te snel geweest. Het is ronduit belachelijk dat één fout antwoord je onbekwaam maakt voor een hele categorie van producten en je bovendien nog zelf moet gaan puzzelen waar het dan fout was. Bij DeGiro nog nooit probleem gehad.
Soit - hier zijn de juiste antwoorden
Actief beheerde en alternatieve index ETF's
Op basis van de Europese MiFID-richtlijn zijn wij verplicht om te controleren of dit product op basis van uw kennis en ervaring passend voor u is
Vraag 1
Hoeveel aankopen of verkopen met minimale tegenwaarde van 1.000 EUR heeft u het afgelopen jaar in ETF's verricht?
Minder dan 5 transacties
Tussen 5 en 50 transacties
Meer dan 50 transacties
- > misschien best hier niet het eerste antwoord kiezen
Vraag 2
Ik heb de productinformatie gelezen en ben op de hoogte van de relevante risico's.
Vraag 3
Wat is de beste omschrijving van een index ETF?
Een mandje van financiële producten (bv. aandelen) dat de prijsontwikkeling van een index volgt (bijvoorbeeld: NASDAQ 100, FTSE100, DAX40)
Een preferent aandeel waarbij de aandeelhouder bij verkoop een hogere waarde ontvangt dan de marktwaarde
Een speculatief instrument voor kortetermijnstrategieën in de markt
Ik weet het niet
Vraag 4
Wat is het maximale bedrag dat verloren kan gaan door te beleggen in een ETF?
10% van mijn investering
Het hele bedrag
Mijn initiële investering is gegarandeerd dus geen enkel bedrag kan verloren gaan
Ik weet het niet
Vraag 5
Een order geplaatst in een ETF kan worden uitgevoerd:
Wanneer de beurs waarop de ETF wordt verhandeld open is
Op elk moment bij het plaatsen van het order
24 uur per dag van maandag tot vrijdag
Ik weet het niet
Vraag 6
Waar vindt u informatie over de doelstellingen, het beleggingsbeleid, de risico's/rendementen, de kosten en de historische rendementen van een ETF?
In financiële publicaties
In het Key Information Document (KID)
In het jaarverslag
Ik weet het niet
Vraag 7
U kunt een short tracker ETF gebruiken voor het volgende:
Prijsontwikkelingen in de onderliggende index of sector in kaart brengen
Volatiele koersbewegingen in de onderliggende index of sector
Dalende prijsontwikkelingen in de onderliggende index of sector
Neutrale prijstrends in de onderliggende index of sector
Ik weet het niet
Vraag 8
Als je een 3x long index ETF hebt en de prijs van de onderliggende index stijgt met 10%, dan zal de waarde van je ETF:
Stijgen met ongeveer 30%
Dalen met ongeveer 30%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Vraag 9
Een kapitalisatie (Acc) ETF betekent het volgende:
U doet regelmatige bijdragen aan het fonds, waardoor uw investering accumuleert
Inkomsten uit activa in het fonds (bijvoorbeeld dividenden) worden herbelegd in het fonds en niet uitbetaald aan de belegger
Het is een fonds met gecumuleerde rechten waarbij beleggers alleen op specifieke tijdstippen/data kunnen kopen en verkopen
Inkomsten (dividenden en fondsen) worden uitgekeerd aan de beleggers
Ik weet het niet
Vraag 10
Als je een 2x long index ETF hebt en de prijs van de onderliggende index daalt met 10%, dan zal de waarde van je ETF…
Stijgen met ongeveer 20%
Dalen met ongeveer 20%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Vraag 11
Illiquide activa is een term die betrekking heeft op activa die:
Minder frequent verhandeld en de prijzen kunnen meer schommelen dan bij liquide activa
Verhandeld tegen lagere prijzen dan de marktwaarde doet vermoeden
Niet verhandelbaar
Ik weet het niet
Vraag 12
In tegenstelling tot een synthetische ETF…
Bezit een fysieke ETF de onderliggende activa en effecten niet, waardoor het gevoelig is voor het tegenpartijrisico
Houdt een fysieke ETF uitsluitend swaps aan, waardoor het gevoelig is voor marktrisico's
Bezit een fysieke ETF de onderliggende activa en effecten, waardoor de tegenpartijrisico's worden beperkt
Houdt een fysieke ETF uitsluitend swaps en collaterals aan om de marktrisico's te beperken
Ik weet het niet
Vraag 13
Actief beheerde ETF's:
Actief beheerde ETF's zijn instrumenten die worden beheerd door financiële professionals, die actief kunnen afwijken van de benchmark om het rendement te verhogen
Actief beheerde instrumenten zijn doorgaans duurder dan passief beheerde gelijkwaardige producten
Alle bovenstaande antwoorden
Ik weet het niet
Ik had er op gerekend dat obligaties bij Saxo vanaf 1 Januari terug beschikbaar zouden zijn voor aankoop maar gisteren was er nog geen wijziging in de tijdelijke beperkingen. Met de huidige rendementen io obligaties, wil ik niet langer wachten. Wat is het beste alternatief voor Saxo qua obligatieaanbod?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik zat in dezelfde situatie. Een paar maand geleden daarom rekening geopend bij Bolero. Ondertussen obligaties gekocht in eur en usd. Bolero is niet de goedkoopste maar goed aanbod. En je kunt obligaties laten toevoegen. Gebeurt snel.
Bij gesplitste orders rekenen ze 2 keer commissie aan. Moet je zelf terugvragen maar is snel.
Bvb beschikbaar
Usa 2020-2023 USD 0,125%
EU 2020-2025 Eur 0%
Mercedes Benz 2019-2024 Eur 0%
BMW 2019-2027 eur 0,375%
Astrazeneca 2020-2027 usd 0,7%
Alohabet 2020-2027:usd 0,8%
Visa 2020-2027 usd 0,75%
Vw 2021-2024 eur 0%
Belgie 20-27 eur 0%
Belgie 21-30 eur 0%
Deutsche post 20-26 eur 0,375%
Usa 20-27 usd 0,375%
Bedankt voor je antwoord. Ga een Bolero rekening openen.
Ze rekenen initieel niet altijd 2 keer makelaarsloon aan. Dat hangt o.a. af van de beurs van uitvoering:huisjetuintjefiets schreef: ↑3 januari 2023, 08:24 Bij gesplitste orders rekenen ze 2 keer commissie aan. Moet je zelf terugvragen maar is snel.
https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... elaarsloon
-
- Verbannen Gebruiker
Mooi. Nog enkele tips: de tarieven zijn een vast bedrag per schijf van 10.000 nominaal. Dus best per schijf van 10.000 of veelvoud kopen. Euronext is goedkoper dan bvb Frankfurt, maar grotere spreads, dus zeker altijd met limietkoers kopen.
Standaard worden dividenden en coupons in EUR betaald. Als je dat niet wil: aanpassen in jouw profiel (dan oorspronkelijke munt kiezen).
Je krijgt geen eigen bankrekening. Je schrijft geld naar de rekening in Bolero, met jouw eigen gestructureerde mededeling die je krijgt van Bolero. Ik heb al van meerdere banken geld overgeschreven naar Bolero: is steeds vlot.
Van MeDirect kun je geen gestructureerde mededeling geven. Ik heb de schuine strepen door spaties vervangen. Werkte perfect. Zo ook voor USD overgeschreven van bij Keytrade.
Bij saxobank moet je de rekening naar waar je overschrijft, eerst als bestemming laten goedkeuren door saxobank. Moet in principe jouw eigen rekening zijn. Bij bolero gaat dat niet want je hebt geen eigen rekening. Aangezien back office in buitenland zit, heeft het moeite gekost om dat uit te leggen. De Belgische helpdesk is moeten tussenkomen. Want buitenland verstaat geen Nederlands en begrijpt dus de documenten van Bolero niet: ze verwerpen het dus automatisch. Maar uiteindelijk in orde gekomen, na veel moeite.
Succes!
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 3 januari 2023, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Aha, dat wist ik niet. Goed om weten.Jeky schreef: ↑3 januari 2023, 12:37Ze rekenen initieel niet altijd 2 keer makelaarsloon aan. Dat hangt o.a. af van de beurs van uitvoering:huisjetuintjefiets schreef: ↑3 januari 2023, 08:24 Bij gesplitste orders rekenen ze 2 keer commissie aan. Moet je zelf terugvragen maar is snel.
https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... elaarsloon