Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Omdat je nu een rekening hebt van het Belgische bijkantoor van BinckBank N.V. Vanaf de fusie heb je een rekening bij het Belgische bijkantoor van Saxo Bank A/S..huisjetuintjefiets schreef: ↑25 maart 2024, 16:55 Aangezien onze Belgische rekeningen behouden blijven, moeten we niets van buitenlandse rekeningen aangeven.
Nu, met moedermaatschappij Binckbank Nederlands, moeten we dat ook niet doen.
Het bijkantoor blijft onder het toezicht van de NBB en FSMA staan, dus niet nodig om de rekening aan te geven. De NBB kent de rekeningen van Belgische bijkantoren en Belgische banken al.
Op dit moment bent u rekeninghouder bij BinckBank N.V., via het Belgische bijkantoor. In België is Saxo daarvan de handelsnaam. Als gevolg van de juridische fusie zal BinckBank N.V. verdwijnen en wordt de dienstverlening voortgezet onder de Deense bankvergunning in plaats van de huidige Nederlande bankvergunning. Dit betekent ook dat u rechtstreeks rekeninghouder wordt bij onze Deense moedermaatschappij Saxo Bank A/S.
Het Belgische bijkantoor blijft onder toezicht staan van de Nationale Bank van België (NBB) en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), naast de Deense Financiële Toezichthouder (DFSA).
Blijkbaar doen ze geen terugbetalingen meer. 'k Heb een mail gestuurd naar Saxo, en kan het bedrag, beperkt tot een bepaald bedrag (ben vergeten hoeveel) terugkrijgen in transactietegoed. Daar heb je niet veel aan met die lagere kosten die ingaan op 8/4.
'k Ga mijn aandeel in NOK laten staan waar het staat, en bijkopen bij Saxo.
en waar is de spread dan gunstiger? Bolero?
En wat betreft de kosten: wanneer een bank de kosten verhoogt, is het moord en brand en verontwaardiging alom.
Verlagen ze de kosten, dan zien sommigen daar het nakende einde in
Ze gaan inderdaad de kosten voor orders verlagen. Ze gaan dat misschien compenseren door een grotere spread te geven.
Veel beleggers lopen daarin. Zie bijvoorbeeld degiro dat in elk geval een deel van de orders doorsluist naar 1 vaste broker, waarvoor degiro betaald wordt door die broker. En de beleggers een minder gunstige koers krijgen.
Maar de beleggers vinden dat blijkbaar niet erg.
Saxo heeft dat gesnapt
-
- Verbannen Gebruiker
(Voor mij gaat het enkel over obligaties. Ik koop geen aandelen. Enkel nog ETF maar die koop ik niet bij Bolero. Ik koop naast obligaties enkel IWDA / SWRD waar de spread sowieso klein is. Ik koop die dus waar ze het goedkoopst zijn)
Ja, je krijgt namelijk de spread van de beurs van Frankfurt waar in Europa meest obligaties verhandeld worden (en waar alle marktpartijen de spread bepalen, waaronder één of meerdere markt maker(s)).
Correcter gezegd: jouw order wordt rechtstreeks naar de beurs van Frankfurt gestuurd. Het staat daar tussen de andere orders. Geen brokers ertussen die een stuk van de koek willen.
Op de website van de beurs van Frankfurt zie je je eigen order als je order tussen de laatste spread zit. Je kunt dus geleidelijk de koers van je order aanpassen tot het order passeert.
Of je wacht af. Dat kan goed of slecht uitdraaien. Ik wil altijd dat het heel snel uitgevoerd wordt, en daarom pas ik mijn order snel aan zodat het in hoogstens 15 minuten wordt uitgevoerd.
Op die manier win je heel snel de hogere kosten van Bolero terug.
Doen DeGiro en Saxo dat effectief?huisjetuintjefiets schreef: ↑30 maart 2024, 14:53(Voor mij gaat het enkel over obligaties. Ik koop geen aandelen. Enkel nog ETF maar die koop ik niet bij Bolero. Ik koop naast obligaties enkel IWDA / SWRD waar de spread sowieso klein is. Ik koop die dus waar ze het goedkoopst zijn)
Ja, je krijgt namelijk de spread van de beurs van Frankfurt waar in Europa meest obligaties verhandeld worden (en waar alle marktpartijen de spread bepalen, waaronder één of meerdere markt maker(s)).
Correcter gezegd: jouw order wordt rechtstreeks naar de beurs van Frankfurt gestuurd. Het staat daar tussen de andere orders. Geen brokers ertussen die een stuk van de koek willen.
Op de website van de beurs van Frankfurt zie je je eigen order als je order tussen de laatste spread zit. Je kunt dus geleidelijk de koers van je order aanpassen tot het order passeert.
Of je wacht af. Dat kan goed of slecht uitdraaien. Ik wil altijd dat het heel snel uitgevoerd wordt, en daarom pas ik mijn order snel aan zodat het in hoogstens 15 minuten wordt uitgevoerd.
Op die manier win je heel snel de hogere kosten van Bolero terug.
-
- Verbannen Gebruiker
Saxo en DB treden zelf op als broker.
Ze zijn hier transparant over. Ze moeten ook transparant zijn. De wet vereist dat ze duidelijk communiceren over hoe orders worden uitgevoerd.
Hier mijn eerdere opmerkingen hierover.
huisjetuintjefiets schreef: ↑24 maart 2024, 10:13
Ik beperk me tot obligaties die op de beurs van Frankfurt noteren. Overheidsobligaties zijn daar zeer liquide, met een zeer kleine spread (behalve degene die nog heel lang lopen).
Wanneer de beurzen open zijn, zou je de spread van die obligatie eens kunnen vergelijken met de spread van de Nederlandse obligaties die wel op Frankfurt noteren:
https://www.boerse-frankfurt.de/anleihe ... CTION=DESC
Ik weet niet hoe bij Lynx de transacties worden uitgevoerd: gaan ze naar de beurs, of gaan ze naar brokers. In het laatste geval ga je meestal een minder goede prijs krijgen (grotere spread).
Als ik op Saxo obligaties koop, dan gaan mijn orders ook niet naar de beurs. Maar ik vergelijk altijd hun spread met de spread op Frankfurt. Als de spread bij Saxo te groot is, koop ik ze niet bij Saxo.
Bij DB gaan ze ook niet naar de beurs. Maar ik heb daar steeds een goede prijs gekregen, soms zelf aan een lagere aankoopkoers dan mijn limiet. DB is wel duur qua kosten. Ik koop er enkel obligaties die nog lang lopen, en in grotere volumes want er is ook een jaarlijkse kost per positie.
De giro is een ander verhaal. Je kunt het best als bedrieglijke praktijken omschrijven.
Ze misleiden de klant en blijven daarover doorliegen als de klant uitleg vraagt.
Hiermee overtreden ze uiteraard de wet, waarvoor ze beboet zijn, en minstens in 1 geval schadevergoeding hebben moeten betalen.
huisjetuintjefiets schreef: ↑21 maart 2024, 15:47
De giro stuurt in elk geval een deel van de orders naar 1 specifieke broker waardoor de kans reëel is dat je een minder goede koers krijgt.
De giro wordt hiervoor betaald door die broker.
Toen ze nog Nederlands waren zijn ze hiervoor veroordeeld. Eén bepaalde Nederlander heeft hiervoor klacht neergelegd, en heeft een schadevergoeding gekregen van 31.500 euro. Deels voor het financiële verlies, deels omdat de giro maar bleef volhouden dat ze dit niet deden.
Net zoals je een hypothecaire lening niet enkel op basis van de rentevoet moet beoordelen (bij lage rentevoet hoort een dure SSV), kun je een broker niet alleen op basis van de kost voor een order beoordelen.
huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 17:42
De giro heeft aan 1 enkele klant 31.500€ schadevergoeding moeten geven, om de klant te compenseren voor het verlies dat hij gemaakt heeft omdat zijn orders niet aan de beste prijs werden uitgevoerd.
Je betaalt dan wel 3€ per order, maar maakt eigenlijk 31.500€ verlies.
Broker DeGiro krijgt tik op de vingers: misleiding klanten bij uitvoeren orders
24 jul. 2023in FINANCIEEL
DEN HAAG (ANP) - DeGiro moet een klant een schadevergoeding van in totaal ruim 31.500 euro betalen vanwege misleiding over de wijze waarop zijn beleggingsorders zijn uitgevoerd.
© ANP / HH
Dat blijkt uit een uitspraak van financiële geschillencommissie Kifid. Volgens de Commissie van Beroep zijn de orders namelijk niet uitgevoerd zoals overeengekomen en heeft de onlinebroker daarover onjuiste informatie verstrekt om de klant te misleiden.
Volgens de overeenkomst zouden de orders namelijk direct via beursuitbater Euronext worden uitgevoerd. Zonder de klant te informeren zijn de orders echter vanaf februari 2020 via Morgan Stanley geplaatst in plaats van direct op Euronext, oordeelt de commissie. Volgens de klant is daardoor een slechter resultaat bereikt.
De Commissie van Beroep stelt dat de klant mocht verwachten dat de DeGiro zoals gebruikelijk zijn orders direct op Euronext zou plaatsen en dat de orders dus anders zijn uitgevoerd dan overeengekomen. De onlinebroker is dan ook tekortgeschoten in zijn verplichting tegenover de klant en moet de schade als gevolg hiervan, in totaal 7500 euro, vergoeden.
Euronext
De geschillencommissie concludeert daarnaast dat de broker haar klanten niet persoonlijk en niet via de website heeft geïnformeerd over het feit dat orders niet meer direct op Euronext werden geplaatst. Op de orderoverzichten bleef de broker namelijk vermelden dat dit wel het geval was.
BEKIJK OOK:
’Kosten bij beleggen vaak verstopt’
Ook bleef de broker na vragen van de klant beweren dat de orders direct via Euronext waren uitgevoerd, terwijl dit onwaar was. DeGiro heeft daarmee de klant willen misleiden over de werkelijke gang van zaken. De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker hiervoor 24.000 euro aan de klant moet vergoeden.
De uitspraak kan mogelijk leiden tot meer schadevergoedingseisen van klanten van DeGiro die zijn benadeeld. Matthijs van den Broek, de DeGiro-klant die de zaak aanspande bij Kifid, laat in een reactie weten dat hetgeen waar DeGiro in zijn zaak voor is veroordeeld namelijk voor alle klanten geldt.
Het begint bij mij stilaan over aanzienlijke bedragen te gaan en ik wil op lange termijn goed zitten.
Hierdoor voelt het met mijn huidige broker Degiro niet meer goed. Dat ze ooit op het matje geroepen zijn en dat het toch een buitenlandse broker is bv.
Ik twijfel nu om over te zetten naar Bolero. Ik koop vooral ETF's, aandelen zou ik bv wel bij Degiro laten.
Iemand hetzelfde gedacht of overdrijf ik?
Ik overweeg ook Saxo omdat dit wel "Belgisch" is.
Als je een lijn overdraagt, weet iemand of je dan nog kan zien hoeveel winst/verlies je gemaakt hebt bij je nieuwe broker?
Hierdoor voelt het met mijn huidige broker Degiro niet meer goed. Dat ze ooit op het matje geroepen zijn en dat het toch een buitenlandse broker is bv.
Ik twijfel nu om over te zetten naar Bolero. Ik koop vooral ETF's, aandelen zou ik bv wel bij Degiro laten.
Als je een lijn overdraagt, weet iemand of je dan nog kan zien hoeveel winst/verlies je gemaakt hebt bij je nieuwe broker?
Ben van DeGiro naar Lynx gegaan omwille van dezelfde reden. Bonds + dividendaandelen zit ik bij Saxo omwille van de tarieven.
Bolero zit ik ook maar heeft me al veel aan transactiekosten gekost voor de bonds, maar je kan er wel elke bond vastkrijgen.
Als je een lijn overdraagt wordt de teller op nul gezet bij je nieuwe broker, dus je kan best van te voren noteren hoeveel winst/verlies je had bij je oude broker.
Saxo is overigens Deens en heeft alleen een virtuele vestiging in België.guest0306 schreef: ↑5 april 2024, 10:54 Het begint bij mij stilaan over aanzienlijke bedragen te gaan en ik wil op lange termijn goed zitten.
Sommige banken betalen transferkosten terug (tot bepaalde hoeveelheid). Ik dacht dat het bij MeDirect alleszins zo was.guest0306 schreef: ↑5 april 2024, 10:54 Het begint bij mij stilaan over aanzienlijke bedragen te gaan en ik wil op lange termijn goed zitten.
Zou het dan geen optie zijn om enkele grote posities te transfereren naar andere brokers en zodoende je portefeuille te spreiden over enkele brokers?
Als je voor 60 of 70 K bonds koopt, is Bolero toch juist goedkoop? Maar ik vermoed dat dat dikwijls niet in 1 keer lukt en je dan moet onderhandelen om niet verschillende keren kosten te moeten ophoesten?karine schreef: ↑5 april 2024, 11:08Ben van DeGiro naar Lynx gegaan omwille van dezelfde reden. Bonds + dividendaandelen zit ik bij Saxo omwille van de tarieven.
Bolero zit ik ook maar heeft me al veel aan transactiekosten gekost voor de bonds, maar je kan er wel elke bond vastkrijgen.
Als je een lijn overdraagt wordt de teller op nul gezet bij je nieuwe broker, dus je kan best van te voren noteren hoeveel winst/verlies je had bij je oude broker.
Lukt best, als je maar een liquide obligatie neemt en niet te ver van de ask gaat zitten. Gisteren nog 3 zulke plukken gekocht.mver schreef: ↑5 april 2024, 20:49Als je voor 60 of 70 K bonds koopt, is Bolero toch juist goedkoop? Maar ik vermoed dat dat dikwijls niet in 1 keer lukt en je dan moet onderhandelen om niet verschillende keren kosten te moeten ophoesten?karine schreef: ↑5 april 2024, 11:08
Ben van DeGiro naar Lynx gegaan omwille van dezelfde reden. Bonds + dividendaandelen zit ik bij Saxo omwille van de tarieven.
En landenobligaties (Duitsland of Frankrijk) zijn liquide genoeg dan, vermoed ik?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat bedoel je juist met een "virtuele" vestiging" ?
Ze handelen wel alle Belgische specifics (zoals TOB en RV) automatisch af begrijp ik.
Is dat dan niet gelijkaardig aan bv. Medirect in België ?
Ik denk niet dat het velen hier gegeven is om meerdere posities te nemen voor 60-70K.
Order van €100.000 moet je trouwens ook maar 1x betalen wanneer dit in meerdere keren wordt uitgevoerd.