ETF dividend
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF dividend
Ik zou eerst en vooral dit niet doen n.a.v. de mail van Medirect.BeginnendBelegger schreef: ↑30 maart 2022, 07:53 Goeiemorgen allen,
Naar aanleiding van de mail van Medirect dat er een maand geen kosten zijn voor etf’s:
Ik zou mijn eerst etf willen kopen (al jaren koop ik enkel dividend fondsen), maar de welke…
Welke raden jullie aan voor (hoog) dividend?
Ik heb 6000 euro over, 1 a 2 zou ik er kopen.
1 a 2 met een horizon van nog een 30tal jaar aangezien we pas van plan zijn te verkopen als we met pensioen gaan ofzo![]()
Het lijkt mij beter om eerst te bepalen hoe en waarin je wil beleggen en vervolgens een daarvoor geschikte broker te nemen.
niemand in het bezit van dividend ETFs ?
Nog niet maar ooit komt het ervan! Ik had het plan om in februari zprg te kopen maar uiteindelijk niet gedaan.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
En je hebt nog altijd niet door waarom er:
- weinig populaire dividend trackers bestaan en ze
- bij Belgen zéker niet in de smaak vallen (redenen zie boven). Je moet gek zijn of graag belastingen betalen.
- weinig populaire dividend trackers bestaan en ze
- bij Belgen zéker niet in de smaak vallen (redenen zie boven). Je moet gek zijn of graag belastingen betalen.
Hier zie je het rendement van 2 populaire ETFs.
- VWRL bestrijkt de volledige wereldmarkt
- VHYL focust daarin op de High Dividend Yield

Bron: https://finansjaal.nl/vwrl-vs-vhyl/
een leuk artikel om eens te lezen (wel abstractie maken van de typische Nederlandse elementen)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
High Dividend Yield is zelden een goede strategie.Zijn meestal aandelen waarvan de koers (langzaam) blijft zakken. Kijk bijvoorbeeld maar naar proximus.
Algemeen ben ik niet enthousiast over ETF's met focus op dividend.Ik heb ze vorig jaar bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om een port op te bouwen met individuele aandelen met een mooie dividendengroei.
Ook geen vooorstanders voor reit ETF's.Als je een beetje tijd en kennis hebt,is het ook hier veel beter om individuele aandelen te kiezen.
Algemeen ben ik niet enthousiast over ETF's met focus op dividend.Ik heb ze vorig jaar bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om een port op te bouwen met individuele aandelen met een mooie dividendengroei.
Ook geen vooorstanders voor reit ETF's.Als je een beetje tijd en kennis hebt,is het ook hier veel beter om individuele aandelen te kiezen.
Het grootste deel van mijn port zit in www index fondsen, daarnaast delen in:
- enkele holdings
- enkele gvv en reits
- enkele individuele dividend groeiers
- zeer klein deel in paar individuele aandelen
- zeer klein deel in crypto
in die context onderzoek ik welke dividend etfs er zouden zijn om aan te vullen of te vergelijken met delen van mijn portefeuille
Ik zoek ook niet perse high yield, maar eerder dividend appreciation
Ik deel mijn portefeuille in via https://www.portfolio-performance.info/ en zo kan ik elk van de assets apart volgen qua rendement, reactie op nieuws, begrijpen, opvolgen, en vergelijken.
Er zit ook risico spreiding in. Ikzelf wil niet alles in één ETF steken. Op zich zit daar ook een risico aan verbonden, nl als er iets misgaat met die ETF om god weet welke reden (hacking, fraude, ...).
In dat opzicht overweeg ik ook om één appartement te verkopen en verhuren. Niet omdat ik denk dat dat meer zal opbrengen dan in www index fonds. Integendeel. Wel om risico te spreiden (fysiek versus papieren beleggingen).
Hopelijk geeft dit wat context.
Dus, moeten er hier mensen zijn met dividend-oriented ETFs in port, mag je altijd ervaring delen.
- enkele holdings
- enkele gvv en reits
in die context onderzoek ik welke dividend etfs er zouden zijn om aan te vullen of te vergelijken met delen van mijn portefeuille
Ik deel mijn portefeuille in via https://www.portfolio-performance.info/ en zo kan ik elk van de assets apart volgen qua rendement, reactie op nieuws, begrijpen, opvolgen, en vergelijken.
Er zit ook risico spreiding in. Ikzelf wil niet alles in één ETF steken. Op zich zit daar ook een risico aan verbonden, nl als er iets misgaat met die ETF om god weet welke reden (hacking, fraude, ...).
In dat opzicht overweeg ik ook om één appartement te verkopen en verhuren. Niet omdat ik denk dat dat meer zal opbrengen dan in www index fonds. Integendeel. Wel om risico te spreiden (fysiek versus papieren beleggingen).
Dus, moeten er hier mensen zijn met dividend-oriented ETFs in port, mag je altijd ervaring delen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zijn jullie ook fan van de VanEck Developed Markets Dividend Leaders ETF of is er een betere dividend ETF? Ik zie dat hij als beste staat aangeschreven op het blog van dejongebelegger: https://dejongebelegger.nl/beste-dividend-etfs/
Zeer voordelig voor Nederlanders me dunkt,langetermijnbelegger schreef: ↑24 april 2023, 21:40 Zijn jullie ook fan van de VanEck Developed Markets Dividend Leaders ETF of is er een betere dividend ETF? Ik zie dat hij als beste staat aangeschreven op het blog van dejongebelegger: https://dejongebelegger.nl/beste-dividend-etfs/
wij Belgen betalen 2 keer voorheffing (15% Ned. en 30% Bel.),maar inderdaad met deze etf kan je weinig misdoen,ik zelf heb v.eck conservatief(gemengd etf fonds)...
WisdomTree Europe SmallCap Dividend UCITS ETF Acc (0.38% lopende kosten, staat in London genoteerd, maar dat is eigenlijk niet relevant. IK kan hem nu niet meer bijkopen bij Saxo, maar misschien kunnen anderen bij andere banken dat wel)
Amundi ETF MSCI Emu High Dividend UCITS (0.30% lopende kosten, Parijs)
Amundi Index Solution MSCI Europe High Dividend Factor UCITS ETF - EUR ACC (vrij gelijkaardig aan vorige: deze heeft UK en Zwitserland er wel bij (en zelfs stevig, circa 40% totaal), de vorige heeft alleen de Eurozone)
Een paar leuke dividend ETF's lijken mij IWDP, SPYD en IDVY.depie schreef: ↑5 april 2022, 10:21 Het grootste deel van mijn port zit in www index fondsen, daarnaast delen in:
- enkele holdings
- enkele gvv en reits
IWDP en SPYD laten een leuke groei zien en met dividend te herinvesteren kun je iets moois opbouwen. Vooral als je de accumulerende versie neemt. Als je de distribuerende versie neemt verlies je een deel aan taksen, daar komt wel bij dat er geen bronbelasting is daar de domicilie in Ierland is gevestigd.
IDVY focust op de 'hoogste dividendbetalers uit Europa'. De ETF heeft een yield van 5% wat een erg mooie uitkering geeft. Maar dan offer je wel koersgroei op.
Zelf investeer ik enkel in een globale accumulerende etf. Maar ik snap wel dat het aanlokkelijk kan zijn om toch iets van je geld in iets te investeren waar je jaarlijks/per kwartaal/maandelijks iets voor terug krijgt. Dat kan psychologisch wel motiverend werken. Maar voor de rest zou ik vooral volgen wat hier reeds over geschreven is binnen deze topic.
Is er dan een accumulerende versie van IWDP en SPYD?Tarbo schreef: ↑25 april 2023, 10:37 IWDP en SPYD laten een leuke groei zien en met dividend te herinvesteren kun je iets moois opbouwen. Vooral als je de accumulerende versie neemt. Als je de distribuerende versie neemt verlies je een deel aan taksen, daar komt wel bij dat er geen bronbelasting is daar de domicilie in Ierland is gevestigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is CSPX geen accumulerende?
Niet voor SPYD wel voor IWDP. Zie https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etfdepie schreef: ↑29 augustus 2023, 15:14Is er dan een accumulerende versie van IWDP en SPYD?Tarbo schreef: ↑25 april 2023, 10:37 IWDP en SPYD laten een leuke groei zien en met dividend te herinvesteren kun je iets moois opbouwen. Vooral als je de accumulerende versie neemt. Als je de distribuerende versie neemt verlies je een deel aan taksen, daar komt wel bij dat er geen bronbelasting is daar de domicilie in Ierland is gevestigd.
SPYD https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000UHC5