ETF dividend
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
ETF dividend
Goeiemorgen allen,
Naar aanleiding van de mail van Medirect dat er een maand geen kosten zijn voor etf’s:
Ik zou mijn eerst etf willen kopen (al jaren koop ik enkel dividend fondsen), maar de welke…
Welke raden jullie aan voor (hoog) dividend?
Ik heb 6000 euro over, 1 a 2 zou ik er kopen.
1 a 2 met een horizon van nog een 30tal jaar aangezien we pas van plan zijn te verkopen als we met pensioen gaan ofzo
Naar aanleiding van de mail van Medirect dat er een maand geen kosten zijn voor etf’s:
Ik zou mijn eerst etf willen kopen (al jaren koop ik enkel dividend fondsen), maar de welke…
Welke raden jullie aan voor (hoog) dividend?
Ik heb 6000 euro over, 1 a 2 zou ik er kopen.
1 a 2 met een horizon van nog een 30tal jaar aangezien we pas van plan zijn te verkopen als we met pensioen gaan ofzo

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: ETF dividend
Als je niet van plan bent om de dividenden intussen te gebruiken om rekeningen te betalen, is het een beter idee om een accumulerende tracker ipv een distribuerende te kiezen voor zo’n lange periode.
Zo’n dividenden-tracker is een typisch product voor een gepensioneerde die geen aangroei van zijn/haar kapitaal meer nastreeft.
Zo’n dividenden-tracker is een typisch product voor een gepensioneerde die geen aangroei van zijn/haar kapitaal meer nastreeft.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Goed punt, maar enige verduidelijking:
Wij gaan op termijn de dividenden gebruiken om ons loon aan te vullen. Binnen x aantal jaren wensen we allebei minder te werken
Wij gaan op termijn de dividenden gebruiken om ons loon aan te vullen. Binnen x aantal jaren wensen we allebei minder te werken
Het voordeel van een accumulerende tracker is dat een deel van de meerwaarde gegenereerd is door herbelegde dividenden. Bij verkoop ben je slechts de beurstaks verschuldigd (+ kosten broker) en niet de volle 30% roerende voorheffing op deze dividenden.
topic starter weet dit allemaal denk ik wel (accumulerend vs distribuerend en verschil in taxes), maar zoekt een dividend ETF.
In een lost decade zoals tussen 2000 en 2010 is het toch makkelijker om te leven van dividenden dan van regelmatige verkopen van je portefeuille.
Ikzelf heb ooit eens beetje IDVY gekocht, en laat het gewoon staan. Het betaalt zichzelf terug, en eens je de aankoop som terug hebt is het gewoon netto opbrengsten. Beetje zoals appartement kopen en verhuren, maar dan zonder al het werk.
Daarnaast heb ik geen dividend ETFs, maar wel een aantal posities die samen een mooi regelmatig inkomen vormen. Voordeel van individuele posities is dat je ze kan kopen als hun yield historisch hoog staat (gegeven dat je gelooft dat earnings en dividend wel nog zal stijgen in toekomst).
Relatief klein [edit: "klein" toegevoegd] deel van mij portefeuille is dividend oriented, maar vind het wel een goede oefening om concreet te zien wat er uitrolt qua dividenden per € dat je er in steekt.
Ben geïnteresseerd welke dividend ETFs de rest hier zo allemaal heeft en waarom.
In een lost decade zoals tussen 2000 en 2010 is het toch makkelijker om te leven van dividenden dan van regelmatige verkopen van je portefeuille.
Ikzelf heb ooit eens beetje IDVY gekocht, en laat het gewoon staan. Het betaalt zichzelf terug, en eens je de aankoop som terug hebt is het gewoon netto opbrengsten. Beetje zoals appartement kopen en verhuren, maar dan zonder al het werk.
Daarnaast heb ik geen dividend ETFs, maar wel een aantal posities die samen een mooi regelmatig inkomen vormen. Voordeel van individuele posities is dat je ze kan kopen als hun yield historisch hoog staat (gegeven dat je gelooft dat earnings en dividend wel nog zal stijgen in toekomst).
Relatief klein [edit: "klein" toegevoegd] deel van mij portefeuille is dividend oriented, maar vind het wel een goede oefening om concreet te zien wat er uitrolt qua dividenden per € dat je er in steekt.
Ben geïnteresseerd welke dividend ETFs de rest hier zo allemaal heeft en waarom.
Laatst gewijzigd door depie op 30 maart 2022, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit is nog een interessante website:https://www.justetf.com/en/ daar kun je de verschillende soorten etf's vergelijken.
Waarom zou in dat geval een distribuerende ETF beter zijn dan een accumulerende ETF?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Met een distribuerende ETF betaal je jaarlijks zo'n 1% aan belastingen, en heb je daarboven nog de kost om het resterende dividend te herbeleggen.BeginnendBelegger schreef: ↑30 maart 2022, 10:12 Goed punt, maar enige verduidelijking:
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Misschien koop je dan nu best een accumulerende ETF en als het moment er aan komt dat je dividend nodig hebt om je loon aan te vullen kan je dan eens alles herbekijken en zien als het dan beter is om over te schakelen op een distribuerende ETF.BeginnendBelegger schreef: ↑30 maart 2022, 10:12 Goed punt, maar enige verduidelijking:
Ik schreef niet "beter" (qua rendement), maar "makkelijker".
Stel, de komende 10 jaar verlopen zoals 2000 - 2010.
Als je leeft van je portefeuille is het makkelijker om het vol te houden als je je assets niet (extra) ziet dalen door regelmatige verkopen, bij een reeds dalende of vlakke markt. Je zal veel minder geneigd zijn om in paniek alles te verkopen, en het is makkelijker te blijven geloven in je systeem als je gewoon dividenden ontvangt en niet aan je hoofdkapitaal moet komen.
Je weet immers niet wanneer het stopt met dalen, en ondertussen zie je jaar na jaar je portefeuille slinken. En net van die portefeuille moet je leven. Niet iedereen (of ik kan zelf zeggen weinigen) houden dat vol, als je moet leven van je portefeuille.
Ik zeg helemaal niet dat de return hoger is. Integendeel, distribuerende ETF return ligt per definitie lager wegens tax.
Topic starter wil leven van zijn portefeuille voor cashflow zo lees ik (of toch loon aanvullen met). Dus mijn antwoord is in die context.
Als je wil accumuleren en je bent jong, zitten we in een ander verhaal.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met een beleggingshorizon van 30 jaar is een accumulerende etf bij de huidige fiscale stand van zaken beter geschikt dan een distribuerende.
Wil je begrijpen waarom, lees je dan in. https://www.bogleheads.org/wiki/Investi ... in_Belgium is mogelijk een goed startpunt.
Wil je begrijpen waarom, lees je dan in. https://www.bogleheads.org/wiki/Investi ... in_Belgium is mogelijk een goed startpunt.
Volledig mee akkoord,(accumulatie beter dan distributie),maar favoriete etf is vwce,door hoge (1,32 versus 0,12)beurstaks,neem ik toch vwrl.
Tijdens de accumulatiefase lijkt het heel duidelijk.depie schreef: ↑30 maart 2022, 11:24 Als je leeft van je portefeuille is het makkelijker om het vol te houden als je je assets niet (extra) ziet dalen door regelmatige verkopen, bij een reeds dalende of vlakke markt. Je zal veel minder geneigd zijn om in paniek alles te verkopen, en het is makkelijker te blijven geloven in je systeem als je gewoon dividenden ontvangt en niet aan je hoofdkapitaal moet komen.
Je weet immers niet wanneer het stopt met dalen, en ondertussen zie je jaar na jaar je portefeuille slinken. En net van die portefeuille moet je leven. Niet iedereen (of ik kan zelf zeggen weinigen) houden dat vol, als je moet leven van je portefeuille.
Ook tijdens de fase waar je van je portfeuille leeft hou je meer over met accumulerende fondsen
Telkens de distribuerende ETF een dividend uitbetaald (typisch elk kwartaal), zal je portefeuille zal op dat moment dalen met het bruto dividend; waarvan je dus zelf maar 70% overhoud.
De persoon met accumulerende fondsen hoeft maar die 70% "af te halen", en houdt dus de overblijvende 30% van het dividend in zijn portefeuille.
Voor een typische belegging met 3a4% dividend, zal de belegger met accumulerende fondsen jaarlijks zo'n 1% winst hebben.
Denk je dat je dan goed bezig bent als je vertrouwt op inkomsten die niet gedekt zijn door cashflow van de onderliggende activa ?
Dat is hetzelfde dan aandeel x kopen en hopen dat het dividend met 10% op jaarbasis blijft groeien zodat je 10% kan verkopen om aan je inkomsten te voldoen .
Krachtig plan
Dat is hetzelfde dan aandeel x kopen en hopen dat het dividend met 10% op jaarbasis blijft groeien zodat je 10% kan verkopen om aan je inkomsten te voldoen .
Krachtig plan

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
lop, in een wereld zonder apart verkrijgbare aandelen, welke dividend-etf zou jij dan kiezen? (Gesteld dat je niet meteen voor een accumulerende tracker zou gaan, zoals elke belegger die een beetje kan rekenen.)