ETF portefeuille
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF portefeuille
Je kan toch evengoed individuele obligaties kopen om te speculeren op rentewijzigingen ?
Er zijn net heel veel overeenkomsten. Ze zijn beide vastrentend met normaal kleinere schommelingen dan aandelen. Je gebruikt ze om je portefeuille wat minder volatiel te krijgen, niet om op heel lange termijn rendement te behalen. Als je continu je obligaties herbelegt, kan je net zo goed een ETF kopen die eenzelfde duration heeft. Als je echter met een vaste einddatum zit waarop je het geld wil, zijn individuele obligaties handiger. Bij een ETF zou je constant naar andere ETFs moeten switchen om de duration voortdurend nagenoeg gelijk te krijgen met je holding periode, wat uiteraard een berg transactiekosten met zich meebrengt.
Uiteraard kan je ze als instrument gebruiken om te speculeren op de rentevoeten ook, maar dat kan je opnieuw zowel met een ETF als een individuele obligatie met dezelfde duration, die gaan gelijkaardig reageren op rentewijzigingen.
Hoe heb je die etf's eigenlijk gevonden?
EarthNvstr1 schreef: ↑23 februari 2023, 08:47 Ik heb er dus 3 gevonden bij Bolero op A'dam of Parijs en met 0,12% TOB:Code: Selecteer alles
ISIN Name Inc Class Region Type TER SIZEm€ #Comp %C/I Cur Repl Lend Inception Domicile Xetra A'dam Parijs Milaan LU1650490474 Lyxor Euro Government Bond (DR) UCITS ETF - Acc Acc Bonds Europe EZ Gov IG 0,14 880 377 EUR P OS No 8/12/2003 Luxemburg LYQ1 MTX EMG IE00BMYHQM42 SPDR Bloomberg Euro Government Bond UCITS ETF (Acc) Acc Bonds Europe EZ Gov IG 0,10 728 426 EUR P OS No 20/11/2020 Ireland GOVA GOVA IE00B3DKXQ41 iShares Euro Aggregate Bond ESG UCITS ETF Dis S Bonds World EUR Agg IG ESG 0,16 1.527 3.840 EUR P OS Yes 6/03/2009 Ireland EUN4 IEAG IEAG
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Yaris vliegt in de ETFs ...
Sinds de corona crash:
Mooie selectie. Welke verhouding ga je nemen ?
Een paar maand geleden vond Yaris nog dat ik niet in ETF's moest investeren maar in individuele aandelen, omdat het leuker is ( en terecht)
Wat is er veranderd?
We moeten minstens nog met een aanzienlijke groep in individuele aandelen blijven investeren, anders worden we zoals sommige anderen op dit forum dat we topics gaan maken over 69% ipv 70% verdeling etc
Wat is er veranderd?
We moeten minstens nog met een aanzienlijke groep in individuele aandelen blijven investeren, anders worden we zoals sommige anderen op dit forum dat we topics gaan maken over 69% ipv 70% verdeling etc
Raar, dat is toch niet het doel van een obligatie ETF in mijn portefeuille.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet onlogisch dat er een verschil is ... IEAG is Euro aggregate ESG, MTX/GOVA/EGOV zijn Eurozone government.
Voorbije 5 jaar:
Voorbije 10 jaar:
Voorbije 14 jaar:
50-50
Heb ik dat ooit geschreven? Soit, ik wilde eens iets anders dan fondsen. Ik ben ingestapt in MeManaged maar was teleurgesteld in de etf die ze gekozen hadden. Ik ben dan zelf op zoek gegaan naar een andere etf en nu heb ik volgende etf's:
- SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF | IMIE
- iShares € Aggregate Bond ESG UCITS ETF | IEAG
Dat is het voordeel van IEAG (voor mij toch): IEAG is ruimer dan alleen maar overheidsobligaties. Ik ben nu aan het nadenken of ik niet verder zou verruimen naar landen buiten de eurozone. Ik denk dat ik nu goed kan zoeken dankzij:EarthNvstr1 schreef: ↑26 februari 2023, 10:25 Niet onlogisch dat er een verschil is ... IEAG is Euro aggregate ESG, MTX/GOVA/EGOV zijn Eurozone government.
Bedankt voor de tip.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
EGOV heb je al terug verkocht (dus 2 x 1,32% TOB + TK) dan of zo ?
Of post jij zomaar wat voor de lol ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 26 februari 2023, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, al verkocht, ineens de korte pijn. Dan blijft mijn portefeuille overzichtelijk.
Ik zit en post hier voor de lol net zoals jij maar dat wil niet zeggen dat ik leugens schrijf.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: