ETF portefeuille
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF portefeuille
Ik heb gewoon de maximum termijn genomen om het effect van verschillende durations te laten zien.
En de startdatum van een grafiek heeft niets te maken met instap- of uitstapmoment.
Maar heb speciaal voor jou een grafiekje toegevoegd met een ongunstige startdatum als je graag dergelijke grafiekjes ziet.
etf-portefeuille-t31278-135.html#p573419
Nog even inpikken op IMIE.
Het lijkt de ideale etf en blijkbaar zou Easyinvest deze ook gebruikten maar waarom is er dan zo extreem weinig handel in ?
Volume IWDA LSE 676439
Volume IWDA XAMS 50871
Volume IMIE XPAR 197
Volume IMIE MIL 37
Onbekend maakt onbemind?
"Je betaald meer voor minder": IMIE doet aan sampling van de indexen; 1800 aandelen daar waar de combinatie van de fondsen in meer dan 8000 aandelen belegd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is dat zo?
En waarom vergelijk je nu ineens met IWDA alleen en niet de combinatie van de drie fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Doen IWDA + EMIM + ZPRS dan niet aan sampling? Hebben die al die 8.000 aandelen in portefeuille? Welke etf geeft het meest correct de toestand van de aandelenmarkten weer: IMIE of IWDA + EMIM + ZPRS?
Iwda+emim+zprs hebben samen 8000 aandelen in hun bezit.
Iwda+emim volgen heel getrouw de index die ze volgen.
Voor de small caps van zprs is dit iets moeilijker je kan zelf nakijken hoeveel aandelen de Index bevat en hoeveel zprs ervan heeft aangekocht.
In de documentatie van msci kan je bekijken hoe de indexen zich tot elkaar verhouden.
Sampling: het fonds bezit niet alle aandelen van de index; ze zullen een sample kiezen dat ze hopen dat een goede vertegenwoordiging is; bvb ING (sic) als vertegenwoordiger van de Belgische banken.
Ok, bedankt voor de uitleg. Ik dacht ergens al in die richting...
Ik zoek enkel een reden waarom ik IMIE zou kopen en niet de combinatie van de drie.
1 etf/maand = jaarlijks €72 kosten, 3 etf's/maand = jaarlijks €216 kosten
In vergelijking presteert IMIE beter dan de drie omdat EMIM het rendement naar beneden trekt.
IWDA 3 Jaar geannualiseerd 12,80%
EMIM 3 Jaar geannualiseerd 5,41%
IUSN 3 Jaar geannualiseerd 13,14%
IMIE 3 Jaar geannualiseerd 12,10%
IMIE 10 Jaar geannualiseerd 10,35%
IWDA10 Jaar geannualiseerd 11,13
Ik heb IMIE voor het gemak. Je hebt heel de wereld in één etf: "De MSCI ACWI IMI Index is een vrij verhandelbare, voor marktkapitalisatie gewogen index die is ontworpen voor het meten van de performance van de aandelenmarkten van ontwikkelde en opkomende markten. De index bevat ca. 9000 verschillende effecten van grote, middelgrote en kleinere bedrijven en bestaat uit 45 landenindices, waarvan ongeveer de helft in ontwikkelde markten en de andere helft in opkomende markten."
0. Er is geen reden om alle 3 ETFs elke maand te kopen. Je kan bvb 4x IWDA, 1x IUSN, 4x IWDA,karine schreef: ↑7 maart 2023, 16:56 Ik zoek enkel een reden waarom ik IMIE zou kopen en niet de combinatie van de drie.
1 etf/maand = jaarlijks €72 kosten, 3 etf's/maand = jaarlijks €216 kosten
In vergelijking presteert IMIE beter dan de drie omdat EMIM het rendement naar beneden trekt.
IWDA 3 Jaar geannualiseerd 12,80%
EMIM 3 Jaar geannualiseerd 5,41%
IUSN 3 Jaar geannualiseerd 13,14%
IMIE 3 Jaar geannualiseerd 12,10%
1. Waarom gebruik je de tegenwoordige tijd "presteert" voor resultaten uit het verleden.
2. Ik krijg ook exact 12,10 als ik het gewogen gemiddelde neem van IWDA (80%), EMIM (10%) en IUSN (10%).
... en waarvan IMIE er dus een 1800 tal aantal aandelen kiestYaris schreef: ↑7 maart 2023, 17:36 Ik heb IMIE voor het gemak. Je hebt heel de wereld in één etf: "De MSCI ACWI IMI Index is een vrij verhandelbare, voor marktkapitalisatie gewogen index die is ontworpen voor het meten van de performance van de aandelenmarkten van ontwikkelde en opkomende markten. De index bevat ca. 9000 verschillende effecten van grote, middelgrote en kleinere bedrijven en bestaat uit 45 landenindices, waarvan ongeveer de helft in ontwikkelde markten en de andere helft in opkomende markten."
MSCI ACWI IMI is ongeveer MSCI world + MSCI emerging markets IMI + MSCI world small caps
En daarom dat de drie fondsen samen meer dan 8150 aandelen bezitten; enkel de laatste doet sampling.
Het verschil zal waarschijnlijk niet groot zijn, maar het zou spijtig zijn moest je de volgende Tesla, Amazon, ... missen.