ETF Portefeuille
TIP
Re: ETF Portefeuille
Met die horizon zou ik precies niet in aandelen stappen...
Misschien de moeite om andere zaken te bekijken, zelfs al zijn het klassiekere spaarproducten
Misschien de moeite om andere zaken te bekijken, zelfs al zijn het klassiekere spaarproducten
Hoe ga je als voorzichtige spaarder reageren wanneer je 10% van je spaarcenten ziet verdampen in een correctie? Ga je dat emotioneel aankunnen? Ga je rustig blijven in de wetenschap dat het weer goed komt of in paniek alles verkopen om te redden wat er nog te redden valt?
Aandelen zijn een goed idee op elke leeftijd. Zie gewoon dat je ook genoeg andere dingen koopt, zoals obligaties en goud. 50% aandelen is perfect verdedigbaar. Naargelang wat je emotioneel aankan en uw financiële draagkracht, kan je het percentage optrekken.
Als beginner zou ik inderdaad beginnen met de msci world. Da’s de eenvoudigste optie.
Als beginner zou ik inderdaad beginnen met de msci world. Da’s de eenvoudigste optie.
Het is niet dat hij over 18 maanden ineens al zijn geld wenst te hebben natuurlijk. Hangt wat af van zijn horizon, maar ik zou toch wel met de nodige voorzichtigheid handelen. De index staat op een YTD van bijna 30% en correcties zijn eigen aan de markt.
Winst of verlies is recht evenredig met risico.
Niets doen is niets winnen, maar wel wat verliezen i.v.m. inflatie.
Niets doen is niets winnen, maar wel wat verliezen i.v.m. inflatie.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Het allerbelangrijkste is het bepalen van een passende asset allocatie. Hoeveel ga je cash aanhouden, hoeveel in obligaties, hoeveel in aandelen. Dit is een heel persoonlijke keuze en hangt af van veel factoren: je bereidheid tot risico, je leeftijd, gezinssituatie, financiele situatie,...bibitv schreef: ↑Vandaag 16:29 Ik sta op 1,5 jaar van mijn prepensioen en ik wil natuurlijk mijn zuurverdiende spaarcenten niet zien verdampen, hetzij aan inflatie, de bedroevende rente op spaarproducten en de verzwakte Europese economie of door misschien al te voortvarend op de beurs te stappen.
Als ik me hier goed inlees, dan begrijp ik dat starten met een ETF à la MSCI World Index of S&P 500 een basis kan zijn.
De keuze van welke producten je moet kopen is niet hetgeen waarvan je moet wakker liggen. Die keuze is eenvoudig van zodra je een goede asset allocatie gevonden hebt.
De meeste onervaren beleggers doen het andersom: ze gaan zich eerst vragen stellen rond welk financieel product ze moeten kopen om pas achteraf bij de vraag te komen of ze niet teveel of te weinig aandelen aan boord hebben. Zoiets kan zuur opbreken.
+1MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 18:04Het allerbelangrijkste is het bepalen van een passende asset allocatie. Hoeveel ga je cash aanhouden, hoeveel in obligaties, hoeveel in aandelen. Dit is een heel persoonlijke keuze en hangt af van veel factoren: je bereidheid tot risico, je leeftijd, gezinssituatie, financiele situatie,...bibitv schreef: ↑Vandaag 16:29 Ik sta op 1,5 jaar van mijn prepensioen en ik wil natuurlijk mijn zuurverdiende spaarcenten niet zien verdampen, hetzij aan inflatie, de bedroevende rente op spaarproducten en de verzwakte Europese economie of door misschien al te voortvarend op de beurs te stappen.
Als ik me hier goed inlees, dan begrijp ik dat starten met een ETF à la MSCI World Index of S&P 500 een basis kan zijn.
De keuze van welke producten je moet kopen is niet hetgeen waarvan je moet wakker liggen. Die keuze is eenvoudig van zodra je een goede asset allocatie gevonden hebt.
De meeste onervaren beleggers doen het andersom: ze gaan zich eerst vragen stellen rond welk financieel product ze moeten kopen om pas achteraf bij de vraag te komen of ze niet teveel of te weinig aandelen aan boord hebben. Zoiets kan zuur opbreken.
Bedankt iedereen alweer.
Ik was wel zover dat ik niet alle spaarcenten zou inzetten op de beurs, maar ik vrees dat ik hier niet duidelijk genoeg over was.
Het zou dus eerder gaan om een deel van de spaartegoeden, een goede asset allocatie is essentieel, helemaal mee eens. Ik hoef me geen zorgen meer te maken over huisvesting of hypotheek. Dat is verleden tijd, maar uiteraard wil je graag naast een pensioen wat extra naast de beperkte interesten op spaarrekeningen of termijnrekening.
@Barryke Bedankt voor de bevestiging rond MSCI World. Geldt dit ook voor S&P 500? Ga je nu vooral aankopen bij EFT’s of toch eerder bij individuele bedrijven zoals Apple, Visa, etc…
Ik zou niet meteen panikeren als de beurs klappen krijgt, ik ben me er zeer zeker van bewust dat een langetermijnvisie onontbeerlijk is.
Ondertussen is ‘De hangmatbelegger’ aangekocht, start er vandaag nog in.
Ik was wel zover dat ik niet alle spaarcenten zou inzetten op de beurs, maar ik vrees dat ik hier niet duidelijk genoeg over was.
Het zou dus eerder gaan om een deel van de spaartegoeden, een goede asset allocatie is essentieel, helemaal mee eens. Ik hoef me geen zorgen meer te maken over huisvesting of hypotheek. Dat is verleden tijd, maar uiteraard wil je graag naast een pensioen wat extra naast de beperkte interesten op spaarrekeningen of termijnrekening.
@Barryke Bedankt voor de bevestiging rond MSCI World. Geldt dit ook voor S&P 500? Ga je nu vooral aankopen bij EFT’s of toch eerder bij individuele bedrijven zoals Apple, Visa, etc…
Ik zou niet meteen panikeren als de beurs klappen krijgt, ik ben me er zeer zeker van bewust dat een langetermijnvisie onontbeerlijk is.
Ondertussen is ‘De hangmatbelegger’ aangekocht, start er vandaag nog in.
De wereldindex is tegenwoordig ook al ongeveer 70% VS.
De vooruitzichten voor de VS zijn goed maar dat zit misschien ook al in de koersen.
De vooruitzichten voor de VS zijn goed maar dat zit misschien ook al in de koersen.
Ik beleg persoonlijk niet in de s&p500, msci world is nu al voor zo’n 72% US denk ik, da’s voldoende. Als het daar dan toch eens tegenvalt heb je tenminste nog iets anders.
Als je op jouw leeftijd nog nooit zelf belegd heb, zou ik alleen etf’s kopen. Je kan als hobby eens met wat aandelen proberen, maar houd dat bedrag dan beperkt als je het echt wil proberen. Ik denk dat je het goed aanpakt. Bravo.
Als je op jouw leeftijd nog nooit zelf belegd heb, zou ik alleen etf’s kopen. Je kan als hobby eens met wat aandelen proberen, maar houd dat bedrag dan beperkt als je het echt wil proberen. Ik denk dat je het goed aanpakt. Bravo.