ETF Portefeuille
TIP
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Re: ETF Portefeuille
Er zijn 2 mogelijkheden:gilberke schreef: ↑Gisteren 09:23 Iemand ervaring met of een mening over de ETF "Invesco MSCI World Equal Weight UCITS ETF Acc"
https://www.invesco.com/lu/en/financial ... f-acc.html
- Ofwel zal in de toekomst de markt sterk geconcentreerd zijn (vergelijkbaar met de huidige situatie maar mogelijk een totaal andere sector of totaal andere bedrijven). In dit scenario zal een equal weight underperformen tov marktgewogen.
- Ofwel zal de markt niet sterk geconcentreerd zijn, maar zeer egaal verdeeld. In dit scenario zal een marktgewogen index er automatisch net hetzelfde uitzien als een equal weighted index. Bijgevolg mag men dan gelijkaardige returns verwachten.
Nemen we beide scenario's met hun uitkomst in overweging dan zie je dat er geen argument bestaat voor een equal weighted index. Er is geen scenario te bedenken waarbij een equal weighted zal outperformen, tenzij tijdelijk wanneer trends zich keren.
Je was misschien niet de enige die handelde maar of die anderen ook aan de koopkant stonden...
Voor de echte kosten zou ik naar de jaarveslagen kijken.
De spread neemt ook een deel van die kosten op.
Over lange termijn presteerden kleinere aandelen beter dan de megacaps. Over de recente decennia was het juist het omgekeerd.
De spread neemt ook een deel van die kosten op.
Over lange termijn presteerden kleinere aandelen beter dan de megacaps. Over de recente decennia was het juist het omgekeerd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wtf kraam je uit...MeneerParmentier schreef: ↑Gisteren 12:56 Er zijn 2 mogelijkheden:
- Ofwel zal in de toekomst de markt sterk geconcentreerd zijn (vergelijkbaar met de huidige situatie maar mogelijk een totaal andere sector of totaal andere bedrijven). In dit scenario zal een equal weight underperformen tov marktgewogen.
- Ofwel zal de markt niet sterk geconcentreerd zijn, maar zeer egaal verdeeld. In dit scenario zal een marktgewogen index er automatisch net hetzelfde uitzien als een equal weighted index. Bijgevolg mag men dan gelijkaardige returns verwachten.
Nemen we beide scenario's met hun uitkomst in overweging dan zie je dat er geen argument bestaat voor een equal weighted index. Er is geen scenario te bedenken waarbij een equal weighted zal outperformen, tenzij tijdelijk wanneer trends zich keren.
Als de concentratie afneemt dan zal de equal weight stevig outperformen, pas NA die stijging, zal het rendement gelijkaardig zijn in jouw voorbeeld.
Wat jij zegt is " als je de stijging verwaarloosd, dan is er geen stijging meer"
I agree, maar dit is een zeer typische strategie voor indexbeleggers, maar de essentie zit hem net in je assumptie, als je fair bent maak je die assumptie niet.
Zeker in huidige markten zal equal weight aan te raden zijn boven marketcap gewogen, niet voor rendement( dat kan je niet voorspellen), maar puur vanuit een betere risicobeheersing.
Risicobeheersing kan je echter niet mee opscheppen, dus het is inderdaad de vraag of je daar naar moet kijken.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Het is net andersom. Een outperformance van equal weighted mag alleen verwacht worden nadat er een sterke concentratie (trend) is opgetreden die zich vervolgens volledig keert. Per definitie is dat dus nadat er een underperformance voor equal weigh geweest is.
Je kunt het eigenlijk zien als een anti-momentum tracker: een tracker die erop gokt dat de bedrijfswinsten in de toekomst om een of andere bizarre reden gelijkmatig gespreid zullen zijn over bedrijven.
Historische data toont aan dat over lange periodes (in het verleden!!) equal weighted indexen iets beter presteren dan marktgewogen, maar de keerzijde is toegenomen volatiliteit. Ik zou dat dus eveneens niet beschouwen als minder risicovol, eerder in tegendeel.
In de huidige marktomstandigheden zou je equal weighted kunnen overwegen, daar ze reeds een hele tijd underperformen. Dat wil ik wel toegeven. Maar dat is timing the market en bovendien ga je ook weer op tijd moeten omschakelen naar een gewone tracker die niet die expliciete keuze maakt.
Ga je er trouwens ook voor zorgen dat alle sectoren equal weighted zijn? Want de keuze om niet te concentreren in bedrijven kan tot gevolg hebben dat je net wel gaat concentreren in sector. Immers, er kunnen meer elektronikabedrijven in de index zitten dan automobielbedrijven, ik zeg maar wat. Of wat doe je wanneer 2 bedrijven fuseren? Dan ga je plots nog maar half zoveel gewicht geven aan dat nieuwe bedrijf. Waarom? Wat ga je doen emt geografische spreiding? Ga je er actief voor zorgen dat alle landen naar capita even hard vertegenwoordigd zijn? Wat doe je met een land dat vele kleine bedrijven heeft maar geen grote? Etc etc...
Ik laat liever de markt beslissen.
Je kunt het eigenlijk zien als een anti-momentum tracker: een tracker die erop gokt dat de bedrijfswinsten in de toekomst om een of andere bizarre reden gelijkmatig gespreid zullen zijn over bedrijven.
Historische data toont aan dat over lange periodes (in het verleden!!) equal weighted indexen iets beter presteren dan marktgewogen, maar de keerzijde is toegenomen volatiliteit. Ik zou dat dus eveneens niet beschouwen als minder risicovol, eerder in tegendeel.
In de huidige marktomstandigheden zou je equal weighted kunnen overwegen, daar ze reeds een hele tijd underperformen. Dat wil ik wel toegeven. Maar dat is timing the market en bovendien ga je ook weer op tijd moeten omschakelen naar een gewone tracker die niet die expliciete keuze maakt.
Ga je er trouwens ook voor zorgen dat alle sectoren equal weighted zijn? Want de keuze om niet te concentreren in bedrijven kan tot gevolg hebben dat je net wel gaat concentreren in sector. Immers, er kunnen meer elektronikabedrijven in de index zitten dan automobielbedrijven, ik zeg maar wat. Of wat doe je wanneer 2 bedrijven fuseren? Dan ga je plots nog maar half zoveel gewicht geven aan dat nieuwe bedrijf. Waarom? Wat ga je doen emt geografische spreiding? Ga je er actief voor zorgen dat alle landen naar capita even hard vertegenwoordigd zijn? Wat doe je met een land dat vele kleine bedrijven heeft maar geen grote? Etc etc...
Ik laat liever de markt beslissen.
Dat heeft op zich niks met het principe van equal weight te maken maar eerder met het feit dat je - door de equal weighting - een grotere blootstelling aan andere risicofactoren krijgt.MeneerParmentier schreef: ↑Gisteren 16:34 Historische data toont aan dat over lange periodes (in het verleden!!) equal weighted indexen iets beter presteren dan marktgewogen
Het gewicht van de kleinere aandelen neemt toe bij equal weighting waardoor je blootstelling krijgt aan de 'size' factor.
Op dit moment is de markt overwogen in het growth-gedeelte. Bij equal weighting krijg je dus meer blootstelling aan de 'value' factor.
Je zou hetzelfde kunnen bekomen door een marktgewogen tracker te combineren met een small cap tracker en een value tracker.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Je gaat me niet horen zeggen dat equal weight de perfecte spreiding is, dat is absoluut niet het geval, en dat beweert niemand hier.
Het is gewoon beter portefeuillemanagement op dit moment dan marketcap gewogen.
Maar de eerlijkheid dient te zeggen dat de lat heeeeel erg laag ligt .
Ik vind ook niet dat alles in een equal weight etf steken een goed idee is.
Het is gewoon beter portefeuillemanagement op dit moment dan marketcap gewogen.
Maar de eerlijkheid dient te zeggen dat de lat heeeeel erg laag ligt .
Ik vind ook niet dat alles in een equal weight etf steken een goed idee is.