ETF's, hoe eigendom bewijzen?
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: ETF's, hoe eigendom bewijzen?
Enkele sleutelfiguren zijn genoeg.
Verder bestaat er geen onfeilbaar backup systeem. Het is zeer complex en uitgedacht en ontwikkeld door mensen. Mensen maken fouten, vergissen zich, zijn slordig of lui.
Zelfs in eenvoudige websites, apps, software, ... zijn er constant fouten.
Alles wordt nochtans zeer grondig getest voor het in productie geplaatst wordt. Toch zijn er constant fouten.
Zomaar geloven dat een backup systeem feilloos is, is dus niet erg realistisch.
Vandaar mijn stelling: als Keytrade failliet gaat, of om het even welke bank, broker, custodian, sub-custodian, ....kun je maar beter zoveel mogelijk documentatie hebben.
En je kunt uiteraard best over zoveel mogelijk banken en brokers spreiden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik blijf me afvragen waarom éénheden van etf's en deelbewijzen van fondsen geen nummer hebben.
Toen ze nog op papier beschikbaar waren, stond er toch wel een nummer op, dacht ik...
Toen ze nog op papier beschikbaar waren, stond er toch wel een nummer op, dacht ik...
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, maar nu zijn ze "fungible" zoals de juridische term luidt. Ze zijn "inwisselbaar". De ene eenheid heeft dezelfde waarde als de andere, en kan vrij met een ander verwisseld worden.spaarfreakje schreef: ↑22 december 2023, 17:19 Ik blijf me afvragen waarom éénheden van etf's en deelbewijzen van fondsen geen nummer hebben.
Als jij mij 20 euro leent, dan leen je mij niet een specifiek briefje van 20 euro uit. Je leent mij de waarde van 20 euro uit. Om mijn schuld af te betalen, moet ik jou niet hetzelfde briefje van 20 euro teruggeven. Ik mag een ander teruggeven (behalve als we anders overeengekomen zijn).
Aandelen, ETFs, obligaties,... zijn fungible.
In sommige gevallen kun je als belegger vragen (en ervoor betalen) dat specifieke effecten van jou zijn.
Andere dingen zijn niet fungible. Leen je een auto in een verhuurbedrijf, dan moet je dezelfde auto terugbrengen. Geef je een kunstwerk in bewaring, dan wil je hetzelfde kunstwerk terug.
-
- Hero Member
- Contacteer:
En hoe gaat de fiscus dan ooit de meerwaarde ervan bepalen?
Op eenzelfde dag van aankoop, hebben ze tientallen verschillende aankoopprijzen gehad...
Wanneer ge ze bovendien al eens getransfereerd hebt naar een andere broker, zijn zelfs de aankoopgegevens vaak verloren gegaan. Volgens mij geeft bvb degiro die info niet mee
Met welke aankoopborderel gaat gij die gegevens ooit bewijzen aan de fiscus, als de éénheden niet genummerd waren?
Merk het verschil op met obligaties op de secundaire markt. Die zijn identificeerbaar door hun UITGIFTEPRIJS (en uitbetalingsprijs), waaruit de meerwaarde blijkt en idd onafhankelijk van tussentijdse verkoop/aankoopprijzen.
Op eenzelfde dag van aankoop, hebben ze tientallen verschillende aankoopprijzen gehad...
Wanneer ge ze bovendien al eens getransfereerd hebt naar een andere broker, zijn zelfs de aankoopgegevens vaak verloren gegaan. Volgens mij geeft bvb degiro die info niet mee
Met welke aankoopborderel gaat gij die gegevens ooit bewijzen aan de fiscus, als de éénheden niet genummerd waren?
Merk het verschil op met obligaties op de secundaire markt. Die zijn identificeerbaar door hun UITGIFTEPRIJS (en uitbetalingsprijs), waaruit de meerwaarde blijkt en idd onafhankelijk van tussentijdse verkoop/aankoopprijzen.
Dat gaan ze aan de banken en brookers overlaten, die weten aan welke prijs jij de stukken hebt gekocht en verkocht. Meerwaarde belasting gaat pas bij verkoop aangerekend worden.spaarfreakje schreef: ↑22 december 2023, 18:08 En hoe gaat de fiscus dan ooit de meerwaarde ervan bepalen?
-
- Verbannen Gebruiker
De fiscus doet ook steekproeven bij banken en brokers. Ze willen zeker zijn dat ze de correcte roerende voorheffing, taksen, ... doorgestort krijgen.vortex schreef: ↑22 december 2023, 18:26Dat gaan ze aan de banken en brookers overlaten, die weten aan welke prijs jij de stukken hebt gekocht en verkocht. Meerwaarde belasting gaat pas bij verkoop aangerekend worden.spaarfreakje schreef: ↑22 december 2023, 18:08 En hoe gaat de fiscus dan ooit de meerwaarde ervan bepalen?
Als de banken en de brokers er een zootje van maken, en niet kunnen bewijzen dat ze de correcte roerende voorheffing, taksen, ... hebben afgehouden en doorgestort, ... kunnen ze ferme boetes krijgen.
Het is in elk geval aangeraden om steeds alle oorspronkelijke borderellen bij te houden.
Een ander aandachtspunt, hier niet direct mee te maken, maar zeer belangrijk:
Als je 40 jaar een gemengde ETF hebt gehad (aandelen en obligaties), of een gemengd fonds, en de broker / uitgever / .... zijn administratie niet op orde heeft, dan ga je 30% (Reynderstaks) bewaren op de meerwaarde van de volledige ETF, terwijl dit enkel op het obligatiegedeelte zou moeten gelden.
Kijk dus goed welk gemengd fonds of ETF je koopt. Het kan een zeer dure zaak zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd. Ik heb nog nooit gemengde of obligatie- fondsen/trackers gekocht, hetgeen u op dit forum terecht afraadt.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 december 2023, 18:37 ...
Een ander aandachtspunt, hier niet direct mee te maken, maar zeer belangrijk:
Als je 40 jaar een gemengde ETF hebt gehad (aandelen en obligaties), of een gemengd fonds, en de broker / uitgever / .... zijn administratie niet op orde heeft, dan ga je 30% (Reynderstaks) bewaren op de meerwaarde van de volledige ETF, terwijl dit enkel op het obligatiegedeelte zou moeten gelden.
Kijk dus goed welk gemengd fonds of ETF je koopt. Het kan een zeer dure zaak zijn.
Ik las onlangs iets dat Van Petegem een hervorming uitgewerkt heeft voor wat betreft taks op beleggingen.
Die is ondertussen wel al doorgeschoven naar de volgende regering.
Voor zo ver ik begrepen heb zou de 0,12%/1,32% aankoop- en verkooptaks (met al zijn eigenaardigheden) vervangen worden door enkel een verkooptaks van 1,5%.
Maakt niet uit of je verkoopt met winst of verlies.
Voor zo ver ik begrepen heb zou de 0,12%/1,32% aankoop- en verkooptaks (met al zijn eigenaardigheden) vervangen worden door enkel een verkooptaks van 1,5%.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vrees dat banken/brokers daardoor eerder TEVEEL dan TE WEINIG afhouden:huisjetuintjefiets schreef: ↑22 december 2023, 18:37 ...
De fiscus doet ook steekproeven bij banken en brokers. Ze willen zeker zijn dat ze de correcte roerende voorheffing, taksen, ... doorgestort krijgen.
Als de banken en de brokers er een zootje van maken, en niet kunnen bewijzen dat ze de correcte roerende voorheffing, taksen, ... hebben afgehouden en doorgestort, ... kunnen ze ferme boetes krijgen.
...
1) door de Reynderstaks op de volledige meerwaarde van gemengde fondsen/trackers aan te rekenen ipv enkel op het obligatiegedeelte
2) ik heb ze er trouwens ook al op betrapt, zelfs op zuivere aandeel-etf's, Reynderstaks af te houden!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Had ik nog ni gelezen.Woz schreef: ↑22 december 2023, 19:05 Ik las onlangs iets dat Van Petegem een hervorming uitgewerkt heeft voor wat betreft taks op beleggingen.
Hij leert bij, de bestaande taksen aanpassen lijkt me slimmer.
Ik had daar destijds iets over gepost. Voordelen lijken mij duidelijk:spaarfreakje schreef: ↑22 december 2023, 19:28Had ik nog ni gelezen.Woz schreef: ↑22 december 2023, 19:05 Ik las onlangs iets dat Van Petegem een hervorming uitgewerkt heeft voor wat betreft taks op beleggingen.
Hij leert bij, de bestaande taksen aanpassen lijkt me slimmer.
- gelijkgeschakeld tarief, ook voor fondsen, ongeacht het type en waar het fonds geregistreerd is
- enkel taks op verkoop = eenvoudiger voor buy-and-holdbelegger om bij buitenlandse brokers aankopen te doen.
Ik vind het eigenlijk ook geen slecht idee. Het lijkt mij redelijk eenvoudig toe te passen, te controleren en 1,5% lijkt misschien niet veel maar zal volgens mij best wel wat opbrengen.
Waarbij weer terugkomen op de topicvraag: op iedere aankoop van een etf werd er een beurstaks betaald door de koper.
Die beurstakstransactie wordt ergens geregistreerd door de overheid(of vraagt aan de bank om dit te registeren en gestructureerd ter verificatie aan de overheid te bezorgen). Dus aan de hand daarvan bestaat er een bewijs dat jij diegene bent die voor x bedrag een etf gekocht hebt bij die bank op die datum.
Waarbij weer terugkomen op de topicvraag: op iedere aankoop van een etf werd er een beurstaks betaald door de koper.
Die beurstakstransactie wordt ergens geregistreerd door de overheid(of vraagt aan de bank om dit te registeren en gestructureerd ter verificatie aan de overheid te bezorgen). Dus aan de hand daarvan bestaat er een bewijs dat jij diegene bent die voor x bedrag een etf gekocht hebt bij die bank op die datum.
Dat lijkt mij toch niet echt het geval te zijn. Het aangifteformulier voor de beurstaks (ik ga ervan uit dat banken niet meer gegevens moeten doorgeven) vraagt enkel naar het aantal transacties en transactiebedrag.Woz schreef: ↑22 december 2023, 20:36 (...)