Etf
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Etf
Hallo,
Kan er iemand mij een etf in staatsobligaties aanbevelen bij bolero? Ik geraak er niet wijs uit welke fiscaal de betere zijn.
Kan er iemand mij een etf in staatsobligaties aanbevelen bij bolero? Ik geraak er niet wijs uit welke fiscaal de betere zijn.
Re: Etf
Fiscaal gezien zijn die allemaal rampzalig. Toch?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, enkel qua beurstaks kan het verschillen (0,12% of 1,32%). Bij distribuerende ETF's is de beurstaks altijd 0,12%, bij accumulerende moet je nagaan of de ETF in België geregistreerd is.
Die geldt toch voor elke ETF?
De Reynderstaks is enkel van toepassing op etfs die minstens voor 10% in obligaties beleggen, niet op zuivere aandelen-etfs.
De vraag ging over obligatie-ETF's.
Jij had het over "elke" etf.
De Reynderstax geldt enkel voor accumulerende ETFs, niet voor distribuerende.
Dus fiscaal de beste zijn diegene met 0,12% beurstaks en die distribueren. Het moet dan wel duidelijk zijn dat de volledige opbrengsten uitgekeerd worden als ETF dividend.
Dus fiscaal de beste zijn diegene met 0,12% beurstaks en die distribueren. Het moet dan wel duidelijk zijn dat de volledige opbrengsten uitgekeerd worden als ETF dividend.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Is dat in de praktijk ooit zo qua ETF's? Misschien wel, maar hoe kunnen we dat achterhalen?
-
- Verbannen Gebruiker
Extra aandachtspunt, voor gemengde ETF/fondsen:
Als de uitgever van een fonds/ETF niet exact berekent wat de winst is op het obligatie-gedeelte, dan betaal je op de volledige winst 30% Reynderstaks. Vb 70% aandelen, 30% obligaties. Dan betaal je 30% op 100% van de koerswinst.
Obligatie ETFs en gemengde ETFs zijn fiscaal geen goed idee in Belgie. Beter zelf verdelen in 100% aandelen ETF + eigen keuze obligaties. Met de goede keuze van obligaties op de secundaire markt betaal je geen of bijna geen RV.
De Belgische fiscus doet niet veel cadeaus. Maar geen belasting op meerwaarde is een ferm cadeau. Neem het in dank aan
Distribuerend of accumulerend, wat voor verschil maakt het eigenlijk? Je betaalt altijd 30% taks. Als RV op de dividenden of als Reynderstaks op de meerwaarde.
-
- Verbannen Gebruiker
Opbrengst van een obligatie komt altijd uit zowel coupon als meerwaarde/minderwaarde. Net zoals wij obligaties onder pari kopen, doet een ETF dat ook meestal.
In Belie betaal je een RV als er geen meerwaarde en geen dividenden/coupons/intresten zijn.
Er zijn verschillende situaties waar er noch meerwaarde is, noch dividenden/coupons/interest.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.