Ethias first fiscaal: bijstortingen 2019 en 2020 geweigerd
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Ethias first fiscaal: bijstortingen 2019 en 2020 geweigerd
Ik heb sinds jaren een Ethias First fiscaal met einddatum 2050. In het verleden werd regelmatig bijgestort, zodat dit fiscaal in mindering kon worden gebracht. Deze week ontving ik een brief waaruit bleek dat mijn bijstorting voor 2019 geweigerd was, en dat het maximumbedrag dat ik in dit contract kon storten €0,00 was.
Volgens de algemene voorwaarden art .3 kan ik echter steeds bijstorten.
Bij mijn weten is Ethias Fiscaal niet overgenomen, en zou er dus niets veranderd mogen zijn.
Zijn er nog spaarders in dit geval, of heeft iemand een zinnige verklaring hiervoor?
Bij mijn weten is Ethias Fiscaal niet overgenomen, en zou er dus niets veranderd mogen zijn.
Zijn er nog spaarders in dit geval, of heeft iemand een zinnige verklaring hiervoor?
Re: Ethias first fiscaal: bijstortingen 2019 en 2020 geweigerd
En hoe oud bent u heden en ten tijde van de bijstortingen.stranger schreef: ↑7 mei 2020, 17:21 Ik heb sinds jaren een Ethias First fiscaal met einddatum 2050. In het verleden werd regelmatig bijgestort, zodat dit fiscaal in mindering kon worden gebracht. Deze week ontving ik een brief waaruit bleek dat mijn bijstorting voor 2019 geweigerd was, en dat het maximumbedrag dat ik in dit contract kon storten €0,00 was.
Mogelijk ligt daar de oorzaak.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben nu 68!
Er moet op de site van Ethias een FAQ-pagina hierover zijn, maar ik kan die link niet vinden.
Er moet op de site van Ethias een FAQ-pagina hierover zijn, maar ik kan die link niet vinden.
Estate Guru believer.
Bedankt voor de info, maar het gaat bij mij wel om het "oude" First Fiscaal.
? Max leeftijd 65j: volgens mij slaat dit op het starten van het contract, niet op het later bijstorten/fiscaal inbrengen.
? Max leeftijd 65j: volgens mij slaat dit op het starten van het contract, niet op het later bijstorten/fiscaal inbrengen.
@stranger
Hier de link met de voorwaarden om verder te storten. Ethias is in onderhandeling geweest met de fiscus en men heeft onderling de voorwaarden vastgelegd. Ik mag bvb verder storten tot mijn 99ste, maar het bedrag is nu lager en mag niet meer verhoogd worden. Reden, ik stortte niet het maximum. Een streep door mijn rekening. U zult waarschijnlijk in de beschouwde periode niks gestort hebben. De voorwaarden zijn niet voor iedereen gelijk.
https://www.ethias.be/part/nl/lp/faq-leven.html
Hier de link met de voorwaarden om verder te storten. Ethias is in onderhandeling geweest met de fiscus en men heeft onderling de voorwaarden vastgelegd. Ik mag bvb verder storten tot mijn 99ste, maar het bedrag is nu lager en mag niet meer verhoogd worden. Reden, ik stortte niet het maximum. Een streep door mijn rekening. U zult waarschijnlijk in de beschouwde periode niks gestort hebben. De voorwaarden zijn niet voor iedereen gelijk.
https://www.ethias.be/part/nl/lp/faq-leven.html
Mijn man heeft hetzelfde voor. Hij heeft jaren, zonder onderbreking, het maximumbedrag gestort en nu mag dat plots nog maar 25 euro zijn !!!
Ik vraag mij af wie die nieuwe criteria i.v.m. het maximumbedrag heeft opgesteld. KAFKA??
En is dat allemaal wettelijk? Ik heb over die verandering in de media nog nooit iets vernomen !
Ik noem dat een rondje oudere mensen pesten !!
Ik vraag mij af wie die nieuwe criteria i.v.m. het maximumbedrag heeft opgesteld. KAFKA??
En is dat allemaal wettelijk? Ik heb over die verandering in de media nog nooit iets vernomen !
Terug pesten en schenken.evita schreef: ↑8 mei 2020, 09:54 Mijn man heeft hetzelfde voor. Hij heeft jaren, zonder onderbreking, het maximumbedrag gestort en nu mag dat plots nog maar 25 euro zijn !!!
I.p.v later de volle pot met onderhandse schenking of geregistreerde schenking.
Zo doen wij het toch ( onderhands met nodige aangetekende bewijzen na 3j of is het nu reeds 4 j taks free)
Centen kan men niet mee nemen later.
Estate Guru believer.
ONGELOOFLIJK!!!
Is er wel nog wettelijke (fiscale) zekerheid in dit land? Wie gelooft die mensen nog????
Communicatie van Ethias: onbestaande of veéééeel te laat !!! Communicatie van de fiscus op Corona- niveau .
Ik ga dit in het weekend eens rustig bestuderen, maar iets zegt me dat ik elk jaar €700 op mijn buik mag schrijven.
Is er wel nog wettelijke (fiscale) zekerheid in dit land? Wie gelooft die mensen nog????
Communicatie van Ethias: onbestaande of veéééeel te laat !!! Communicatie van de fiscus op Corona- niveau .
Ik ga dit in het weekend eens rustig bestuderen, maar iets zegt me dat ik elk jaar €700 op mijn buik mag schrijven.
bedrag mag na 65/55 jaar niet verhoogd worden , anders beschouwt de FISCUS dat als een nieuw contract enz
-------------------
Re: levensverzekeringen
Meld dit bericht
Bericht
door Assuralia » 25 Oktober 2012, 16:06
Beste Paul,
Er zijn twee aspecten wat de fiscaliteit betreft. In je eerste punt gaat het om de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de jaarlijkse fiscale aftrek via de personenbelasting. In het tweede punt gaat het om het kader rond de belasting van de kapitalen.
In jouw voorbeeld met een einddatum op 99 jaar is er duidelijk geen probleem wat de periode van 10 jaar – en dus de aftrek van de premie – betreft. De eindbelasting zal in dit geval gebeuren op 66 jarige leeftijd in plaats van op 60.
Hierbij even een verduidelijking per punt dat je aanhaalde:
1) De belastingvermindering op de premie. Als algemene regel geldt dat een levensverzekering minimum 10 jaar moet duren om te kunnen genieten van het fiscaal voordeel op de premie. Als er tijdens het contract premieverhogingen gebeuren, dan moeten die ook 10 jaar duren. Dus als je een verhoging toekent moet je contract nog minimum 10 jaar kunnen lopen, zoniet komt de verhoging niet in aanmerking voor het fiscaal voordeel. Er zijn uitzonderingen op die regel (indexatieclausule, aanpassing aan de fiscale barema’s). Dit staat in de Administratieve Commentaar op het Wetboek Inkomstenbelastingen (Com. IB. n° 145/4/34).
2) Belasting van de kapitalen – anticipatieve heffing. Vermits de premie werd afgetrokken, zijn de kapitalen van die levensverzekering belastbaar. Dit gebeurt normaal op de theoretische afkoopwaarde van het contract op de leeftijd van 60 jaar. Nu zegt de wet (artikel 184, §3 Wetboek Diverse Rechten en Taksen) , bij wijze van uitzondering, dat als verhogingen worden toegekend vanaf de leeftijd van 55 jaar, die contracten niet belastbaar zijn op 60 jaar, maar op de tiende verjaardag van het contract. In de wet staat letterlijk dat deze contracten worden beschouwd « als zijnde afgesloten op de dag waarop de verhoging ingaat.» Het is dus het gehele contract dat als een nieuwe overeenkomst wordt beschouwd.
Met vriendelijke groeten,
Nathalie Leemans
Pers & Communicatie Assuralia
werd in 2012 op spaargids geschreven
Tot de dag voor zijn 65 levens jaar kan men een nieuw contract afsluiten.
Is hier al meermaals de revue gepasseerd.
Is hier al meermaals de revue gepasseerd.
Estate Guru believer.
Mag men beide blijven gebruiken , uiteraard niet tegelijk in het zelfde jaar?
Heb ook zulke brief gekregen.
Ik stortte €50 teveel in 2019 en die werd zopas prompt teruggestort.
Blijkbaar ligt volgens die FAQ mijn maximum vast op €1500 tot en met einddatum @leeftijd 99 jaar en geldt de maximum aftrekbaarbaarheid volgens de belastingsberekening niet voor mij. Geen indexatie dus! Alle Belgen gelijk voor de wet, maar de wet is niet voor iedere Belg gelijk :-(
Nu ja, ik klaag niet, de magere opbrengst wordt straks belastingsvrij!
Ik stortte €50 teveel in 2019 en die werd zopas prompt teruggestort.
Blijkbaar ligt volgens die FAQ mijn maximum vast op €1500 tot en met einddatum @leeftijd 99 jaar en geldt de maximum aftrekbaarbaarheid volgens de belastingsberekening niet voor mij. Geen indexatie dus! Alle Belgen gelijk voor de wet, maar de wet is niet voor iedere Belg gelijk :-(
Nu ja, ik klaag niet, de magere opbrengst wordt straks belastingsvrij!
Wat mij stoort is de zeer onduidelijke communicatie en het feit dat blijkbaar de verzekeringsmaatschappij, en niet de fiscus, beslist of haar clienten een belastingvermindering mogen aanvragen.
Ik ga volgende week eens naar mijn vrienden van Ethias bellen voor meer info. Zou Ethias te veel klanten hebben??