Ethias : First rekening : roerende voorheffing :
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Ethias : First rekening : roerende voorheffing :
Als je bij Ethias op een gewone first rekening waar normaal je , je geld 8jaar moet laten staan om geen roerende voorheffing (15%) te moeten betalen je geld toch voor een stuk vroeger afhaalt hoe werkt dit ? Die 15% wordt blijkbaar op een rentevoet van 4,75% gezien, dat heb ik gelezen.
We zitten in het 4de jaar van de 8jaar.
Als vb (ik heb 1000 euro kapitaal genomen om het gemakkelijk te maken en ongeveer 4 % interest genomen) :
- begin 2005 : 1000 euro gestort
- begin 2006 : met bonus + interest : ong 1004 euro
- begin 2007 : met bonus + interest : ong 1009 euro
- begin 2008 : met bonus + interest : ong 1014 euro
===> ik wil er nu 500 euro afdoen , op wat moet ik dan 15% roerende voorheffing betalen (op die 4,75% verondersteld nog 4 jaar te doen vooraleer die 8 jaar om zijn, of 4,75% op de reeds verkregen interesten) ?
Als vb (ik heb 1000 euro kapitaal genomen om het gemakkelijk te maken en ongeveer 4 % interest genomen) :
===> ik wil er nu 500 euro afdoen , op wat moet ik dan 15% roerende voorheffing betalen (op die 4,75% verondersteld nog 4 jaar te doen vooraleer die 8 jaar om zijn, of 4,75% op de reeds verkregen interesten) ?
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Ethias : First rekening : roerende voorheffing :
je kan een simulatieberekening uitvoeren op de Ethias site. Dan heb je onmiddellijk het resultaat
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Die simulatieberekening op de ethias site werkt niet, althans bij niet.
Hier werkt die simulatie wel.
Anders een e-mail sturen en dan maken zij die berekening voor jouw.
Beter het geld in nanuari afhalen anders ben je de bonus kwijt.
Anders een e-mail sturen en dan maken zij die berekening voor jouw.
Beter het geld in nanuari afhalen anders ben je de bonus kwijt.
Ik denk dat je die bonus dit jaar op uwe buik kunt schrijven.
Maar ik ga niet weg bij Ethias. Ik ben er nu 6 jaar, nog 2 jaar te gaan.
Moest ik nu opstappen, ben ik meer dan 1200 euro kwijt aan RV.
Maar ik ga niet weg bij Ethias. Ik ben er nu 6 jaar, nog 2 jaar te gaan.
Moest ik nu opstappen, ben ik meer dan 1200 euro kwijt aan RV.
Ze kunnen toch niet minder gaan geven dan het max op een spaarrekening voor hun trouwe klanten.
Zou goede reclame zijn.![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Zou goede reclame zijn.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Heb reactie gekregen over mijn vraag i.v.m de bonussen voor 2008.
Antwoord :
Geachte
De gewone spaarrekeningen geven op dit ogenblik inderdaad mooie rendementen, maar deze kunnen ook weer ten allen tijd aangepast worden.
De FIRST Rekening is een tak 21 belegging die een vast rendement garandeert voor de eerste 8 jaar.
Dus iedere gedane storting behoudt zijn eigen basisintrest van indertijd en dit voor de eerste 8 jaar.
Dit dient u dus te bekijken op middellange tot langere termijn.
De bonus wordt ieder jaar opnieuw bepaald en wat u de voorbije jaren heeft ontvangen, blijft gewaarborgd ( is gekapitaliseerd ).
De bonus voor 2008 zal een vermoedelijke impact ondergaan van de financiële actualiteit, maar Ethias doet al het mogelijke om het vertrouwen van de klanten te behouden.
Antwoord :
Geachte
De gewone spaarrekeningen geven op dit ogenblik inderdaad mooie rendementen, maar deze kunnen ook weer ten allen tijd aangepast worden.
De FIRST Rekening is een tak 21 belegging die een vast rendement garandeert voor de eerste 8 jaar.
Dus iedere gedane storting behoudt zijn eigen basisintrest van indertijd en dit voor de eerste 8 jaar.
Dit dient u dus te bekijken op middellange tot langere termijn.
De bonus wordt ieder jaar opnieuw bepaald en wat u de voorbije jaren heeft ontvangen, blijft gewaarborgd ( is gekapitaliseerd ).
De bonus voor 2008 zal een vermoedelijke impact ondergaan van de financiële actualiteit, maar Ethias doet al het mogelijke om het vertrouwen van de klanten te behouden.
Zo gemakkelijk is het blijkbaar ook niet... 4% op 1000 € is bij mij nog altijd 40 € en geen 4 € !janverf schreef: Als je bij Ethias op een gewone first rekening waar normaal je , je geld 8jaar moet laten staan om geen roerende voorheffing (15%) te moeten betalen je geld toch voor een stuk vroeger afhaalt hoe werkt dit ? Die 15% wordt blijkbaar op een rentevoet van 4,75% gezien, dat heb ik gelezen.
De roerende voorheffing wordt berekend op een verondersteld rendement van 4,75%, ongeacht of het rendement in realiteit veel lager of veel hoger is...
Als je dus na 2 jaar een deel wenst op te nemen is er reeds een verondersteld rendement van ongeveer 97€, ook al bedraagt jou kapitaal aan een rendement van 4% slechts 1081,6€.
Als je dan, om het "simpel" te houden, de helft wenst af te halen (540,8 €), dan zal je 15% RV betalen op 48,5 € (97/2). Dit betekent een RV van 7,28 €.
Mocht je een rendement van 6% gehaald hebben, dan nog zou de RV hetzelfde blijven. Dus in dat geval heb je een héél voordelige RV.
Duidelijk ?