Euronav (deel 2)
TIP
Re: Euronav (deel 2)
De langverwachte deal CMB - Frontline/Famatown werd eindelijk gepubliceerd, zie onderstaand persbericht. CMB lanceert samen met de overname van Frederiksen's belang een verplicht OPA aan $18.43 of 17.53€
De reactie van FrontlineREACTIE OP BERICHTGEVING IN DE MEDIA EN SCHORSING VAN HET AANDEEL
ANTWERPEN, België, 5 oktober 2023 – Euronav NV (“EURN”, “Euronav” of “de Vennootschap”) (NYSE: EURN & Euronext: EURN) neemt kennis van de recente speculatie over een mogelijke transactie met Euronav’s twee grootste aandeelhouders Frontline plc (“Frontline”) en CMB NV (“CMB”) wat aanleiding gaf e tot volatiliteit in het aandeel van Euronav en de schorsing van de notering op Euronext Brussels. Euronav bevestigt dat Frontline en CMB NV gesprekken voeren over een geïntegreerde oplossing voor de strategische en structurele deadlock in Euronav.
De potentiële transactie omvat de volgende onderling afhankelijke elementen:
• CMB zou het belang van Frontline in de Vennootschap 26.12% verwerven aan een prijs van $18.43 per aandeel (“de Aandelenverkoop”); gevolgd door een verplicht openbaar overnamebod aan dezelfde prijs.
• Frontline zou 24 VLCC tankers van de Euronav vloot verwerven aan een prijs van $2.35 miljard (de “Vloot Verkoop”), onderhevig aan de voltooiing van de bovengenoemde Aandelenaankoop en de daaropvolgende goedkeuring door de aandeelhouders tijdens een bijzondere algemene vergadering. Deze optie vereist de toepassing van de procedure inzake verbonden partijen naar Belgisch recht.
• De lopende arbitrage van de vennootschap tegen Frontline en verbonden vennootschappen zal worden beëindigd onder voorwaarde van voltooiing van de Aandelenverkoop.
De gesprekken tussen de partijen zijn al ver gevorderd. Er bestaat echter geen zekerheid dat deze gesprekken zullen leiden tot een overeenkomst. Bovengenoemde is in ieder geval onderhevig/onderworpen aan alle noodzakelijke interne goedkeuringen van de betrokken partijen. Indien de gesprekken leiden tot formele overeenkomsten, zullen deze onder voorbehoud zijn van de gebruikelijke mededingingsrechtelijke goedkeuringen en de vereiste goedkeuringsprocedures van de financiële marktautoriteiten in zowel België als in de Verenigde Staten.
Euronav zal de markt informeren over toekomstige ontwikkelingen in overeenstemming met de toepasselijke wetten en regelgevingen.
Contact: Contact: Brian Gallagher – Head of IR Communications & Management Board member Tel: +44 20 78 70 04 36 Email: IR@euronav.com
Publicatie resultaten derde kwartaal 2023: donderdag 2 november 2023
FRO - Reference to stock announcement by Euronav BV
05 OCT 2023 15:33 CEST
With reference to the stock announcement by Euronav BV ("Euronav") on 5 October
2023, Frontline plc ("Frontline" or the "Company") confirms that Frontline, CMB
NV ("CMB") and Euronav, are in discussions on an integrated solution to the
strategic and structural deadlock in Euronav.
The potential transaction, which is subject to board approval and documentation,
comprises the following interdependent elements:
* Frontline would acquire a modern fleet of 24 VLCC tankers from the Euronav
fleet for $2.35 billion, subject to completion of the below-mentioned share
purchase and to approval by shareholders voting at a Special General Meeting
of Euronav. This transaction requires the application of the related party
procedure under Belgian law (the "Acquisition")
* Frontline and Famatown will agree to sell all their shares (representing
26.12% of Euronav's issued shares) in Euronav to CMB at a price of USD
18.43 per share (the "Share Sale") to be followed by a public mandatory
takeover at the same price.
* Euronav's pending arbitration action against Frontline and affiliates would
be terminated conditional to the Share Sale.
Subject to documentation, Frontline will fully finance the Acquisition through
the sale of Frontline's shares in Euronav to CMB and an attractive long term
debt package.
The discussions between the parties are well advanced. However, there can be no
certainty that these discussions will lead to an agreement. The aforementioned
is in any case subject to all necessary internal approvals of the involved
parties. If the negotiations would result in a formal agreement, such agreement
will be subject to customary competition clearance procedures and any required
approval procedures with the financial market authorities in Belgium and the
U.S.
Frontline will inform the market of future developments in accordance with
applicable laws and regulations.
October 5, 2023
The Board of Directors
Frontline plc
Limassol, Cyprus
Re: Euronav (deel 2)
Afgelopen donderdag 5/10/2023 was de deal CMB/Frontline-Famatown nog niet volledig rond. Vandaag 9/10/2023 werd de deal CMB/Frontline-Famatown officieel bekrachtigd. Zie persbericht van Euronav: https://www.euronav.com/media/67501/eur ... ase_nl.pdf
CMB koopt het belang van Frontline-Famatown in Euronav voor 18.4$/aandeel aan of in totaal 1.06 miljard $ (1.059.351.681,92$). Edit: Waarvan Frontline 252 miljoen $ krijgt en Famatown het saldo, zie persbericht Frontline van 9/10/2023 https://newsweb.oslobors.no/message/600995
Frontline koopt 24 VLCC schepen van Euronav over voor 2.35 miljard $. De overgekocht schepen hebben een gemiddelde leeftijd van 5.3 jaar. Die verkoop moet nog door een later BAV worden bevestigd. De schepen in aanbouw blijven bij Euronav. Voor de aangekochte vloot zou Frontline netto 1.29 miljard $ betalen tenzij Famatown zijn deel van de verkoopopbrengst bijhoudt. Edit: Famatown houdt haar deel van de aandelenverkoop bij, zie uittreksel persbericht Frontline van 9/10/2023.
Euronav stopt de arbitrageprocedure tegen Frontline.
Na de overname van het Frontline-Famatown belang heeft CMB 49.05% van de aandelen Euronav en 53% stemrechten in handen. Waardoor CMB een verplicht overnamebod op Euronav aan 18.43$/aandeel - de uit te keren dividenden zal uitbrengen. Het eventuele superdividend /extra dividend uit de verkoop van de schepen gaat van de biedprijs af.
Als Euronav 4$/aandeel bruto uit de verkoop van de schepen uitkeert dan zal het bod van CMB nog maar 14.43$/aandeel bedragen.
CMB koopt het belang van Frontline-Famatown in Euronav voor 18.4$/aandeel aan of in totaal 1.06 miljard $ (1.059.351.681,92$). Edit: Waarvan Frontline 252 miljoen $ krijgt en Famatown het saldo, zie persbericht Frontline van 9/10/2023 https://newsweb.oslobors.no/message/600995
Frontline koopt 24 VLCC schepen van Euronav over voor 2.35 miljard $. De overgekocht schepen hebben een gemiddelde leeftijd van 5.3 jaar. Die verkoop moet nog door een later BAV worden bevestigd. De schepen in aanbouw blijven bij Euronav. Voor de aangekochte vloot zou Frontline netto 1.29 miljard $ betalen tenzij Famatown zijn deel van de verkoopopbrengst bijhoudt. Edit: Famatown houdt haar deel van de aandelenverkoop bij, zie uittreksel persbericht Frontline van 9/10/2023.
Euronav stopt de arbitrageprocedure tegen Frontline.
Na de overname van het Frontline-Famatown belang heeft CMB 49.05% van de aandelen Euronav en 53% stemrechten in handen. Waardoor CMB een verplicht overnamebod op Euronav aan 18.43$/aandeel - de uit te keren dividenden zal uitbrengen. Het eventuele superdividend /extra dividend uit de verkoop van de schepen gaat van de biedprijs af.
Als Euronav 4$/aandeel bruto uit de verkoop van de schepen uitkeert dan zal het bod van CMB nog maar 14.43$/aandeel bedragen.
Verplicht overnamebod van CMB op Euronav:ii) Frontline zal 24-VLCC tankers van Euronav verwerven voor een totale verkoopprijs
van $2,35 miljard, onder voorbehoud van de voltooiing van de Aandelenverkoop.
De Verkoop van de Vloot van Euronav aan Frontline heeft betrekking op schepen met
een gemiddelde leeftijd van 5,3 jaar (zie overzicht in bijlage) en is voorwaardelijk aan
goedkeuringen van de mededingingsautoriteiten en goedkeuring van de
voorwaardelijkheid van de Verkoop van de Vloot aan de voltooiing van de
Aandelenverkoop door de Bijzondere Algemene Vergadering (BAV) van de
aandeelhouders van Euronav in overeenstemming met artikel 7:151 van het Wetboek
voor vennootschappen en verenigingen. De prijs in contanten is onderworpen aan een
prijsaanpassings-mechanisme dat de definitieve leveringsschema’s weerspiegelt.
Bijlage
Overzicht van schepen die zullen worden verworven door Frontline uit de Euronav-vloot
Bouwjaar No. Schepen
2015 1 Dominica
2016 9 Alboran, Alex, Alice, Andaman, Anne, Arafura, Aral, Desirade, Drenec
2017 5 Amundsen, Aquitaine, Ardeche, Hatteras, Heron
2019 1 Derius
2020 1 Dalis
2021 4 Delos, Dickens, Diodorus, Doris
2023 3 Camus, Cassius, Clovis
Uittreksel uit persbericht Frontline van 9/10/2023: https://newsweb.oslobors.no/message/600995Na diens verwerving van de Euronav-aandelen van Frontline, zal CMB eigenaar zijn 49,05%
van de aandelen uitgegeven door de Vennootschap (die 53% van de stemrechten in Euronav
vertegenwoordigen). Euronav houdt 8,23% van haar aandelen aan in eigen bezit. In
overeenstemming met de Belgische overnamewetgeving, zal CMB een verplicht openbaar
overnamebod (het “Bod”) uitbrengen op alle uitstaande aandelen van de Vennootschap die
nog geen eigendom zijn van CMB of diens verbonden partijen, aan een prijs van $18,43 per
aandeel, verminderd op een dollar-voor-dollarbasis met het brutobedrag per aandeel van
enige toekomstige uitkeringen door Euronav aan haar aandeelhouders met een ex-dividend
datum voorafgaand aan de betaaldatum van het Bod. De biedprijs zal betaald worden in
contanten.
Lieve Logghe, Euronav CFO en interim CEO, zei: “Na vele maanden van onzekerheid, maakt
de transactie die vandaag werd aangekondigd gebruik van de waarde die Euronav en haar
medewerkers hebben gecreëerd gedurende vele jaren van hard werk. Het weerspiegelt een
evenwichtig resultaat voor de aandeelhouders, die nu de keuze hebben tussen het realiseren
van die waarde in contanten of het volgen van Euronav in een nieuwe strategische richting
onder de nieuwe controlerende aandeelhouder.”
The Acquisition is fully funded by the sale of Frontline's 13.7 million shares
in Euronav to CMB, generating proceeds of $252 million, cash on hand, drawdown
under the existing $275 million senior unsecured revolving credit facility
provided by an entity related to Hemen Holding Ltd., Frontline's largest
shareholder (the credit facility has been extended by 20 months to January
4, 2026, at an interest rate of 10.0% and otherwise on existing terms), and a
new 5-year senior secured term loan facility in an amount of $1,410 million
provided by a selection of leading lending banks. Lastly, Hemen, has offered
Frontline a subordinated unsecured shareholder loan of up to $540 million on
similar terms as the bank loan. This may not be fully drawn as the Company is
exploring other alternatives to free up capital including re-leveraging part of
the existing Frontline fleet on attractive terms and/or sale of non-core assets.
Mr. John Fredriksen, Director of Frontline, commented:
"I firmly believe in building best in class companies through consolidation.
This transaction will solidify Frontline's position as the leading publicly
listed tanker company, and significantly expand our exposure towards modern
efficient VLCCs at an opportune time in the cycle."
Re: Euronav (deel 2)
De nieuwe strategie die CMB met Euronav nastreeft is een vergroeiing van de vloot en een diversificatie van de getransporteerde producten. Merk op dat CMB en CMB Tech een deel of hun volledige vloot aan Euronav willen verkopen. Die nieuwe strategie, creatie van een crude-, product- en bulkvervoerder, lijkt mij een goede optie op langetermijn. Ik houd mijn aandelen bij en ga mee in dit nieuw avontuur. Met die voorgestelde investeringen is het ook duidelijk dat Euronav het leeuwendeel van de verkoopsopbrengst herinvesteerd en er mogelijk geen of een klein verkoopsdividend wordt uitgekeerd. Persoonlijk verwacht ik ook geen extra dividend voor de kleine aandeelhouder maar de opstroming van de verkoopopbrengst als aankoopprijs voor de schepen van CMB/CMB Tech.
Zie het CMB persbericht van 9/10/2023 en onderstaand uittreksel i.v.m. de nieuwe strategie: https://www.cmb.be/news/press-release-c ... at-euronav
Zie het CMB persbericht van 9/10/2023 en onderstaand uittreksel i.v.m. de nieuwe strategie: https://www.cmb.be/news/press-release-c ... at-euronav
CMB's toekomstige strategie voor Euronav
CMB heeft een duidelijke strategie voor Euronav die gebaseerd is op drie pijlers:
Diversificatie van de vloot
CMB wil de vloot van Euronav diversifiëren naar verschillende andere scheepvaartsegmenten om de afhankelijkheid van transport van ruwe olie te verminderen. Dit betekent niet het volledig verlaten van de tankeractiviteiten, maar wel een geleidelijke afbouw van het aandeel van de inkomsten uit het transport van ruwe olie door verschillende types van scheepvaartactiva toe te voegen aan de Euronav portefeuille.
Deze diversificatie kan gerealiseerd worden door :
De aankoop van tweedehandse toekomstgerichte tonnage
Het bestellen van toekomstgerichte nieuwbouwschepen
De verwerving van een deel of het geheel van de toekomstgerichte vloot van CMB en CMB.TECH (zie vlootlijst in Bijlage 2)
Toekomstgericht betekent in de visie van CMB efficiënte schepen met een lage koolstofuitstoot en/of schepen aangedreven door waterstof en/of schepen aangedreven door ammoniak.
Vergroening van de vloot
CMB is ervan overtuigd dat het aanbieden van schepen met een lage uitstoot een belangrijke trend in de scheepvaart is. Het zal van cruciaal belang zijn om aanzienlijke hoeveelheden kapitaal van de industrie en rederijen te besteden aan de ontwikkeling van koolstofarme motoren, brandstoftoevoersystemen en de productie van koolstofarme brandstoffen. CMB wil dat Euronav een leidende rol speelt in de vergroening van de scheepvaartindustrie en de referentie reder wordt als het gaat om groene schepen.
Optimalisatie van de bestaande vloot
De kwaliteit van de Euronav vloot is altijd uitstekend geweest. Door minder efficiënte/oudere tankers van de hand te doen en de opbrengst te herinvesteren in nieuwbouw/moderne tweedehandse tonnage of technische upgrades (bv. energiebesparende systemen), wil CMB de grote overblijvende vloot van tankers van Euronav optimaliseren om zo blijvend de beste vloot aan te bieden aan haar klanten.
Onder voorbehoud van voltrekking van de Transactie, onderzoekt CMB de mogelijkheden voor Euronav om een deel van de opbrengst van de Koop/verkoop van Schepen te investeren om deze strategie te versnellen.
CMB wordt met betrekking tot het Verplicht Bod bijgestaan door Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, KBC Securities NV en Sociéte Générale als financiële adviseurs, en door Argo Law en Reed Smith LLP als juridische adviseurs.
Re: Euronav (deel 2)
24 VLCC´s zonder premie verpatst aan FRO terwijl de supercyclus eraan komt. De kleine machteloze aandeelhouders gaan als dit plan doorgaat, net als bij Exmar, weer meerdere euro´s per aandeel mislopen.
Re: Euronav (deel 2)
Inderdaad op korte termijn gaat de vergroening de kleine aandeelhouder veel geld kosten. Volgens mij wil CMB.TECH zijn ammoniakmotoren in die schepen installeren.
Alle overgenomen schepen varen op de SPOT markt maar Frontline moet de prijsschommelingen erbij nemen.
Euronav blijft met de meer stabiele inkomsten achter. De FSO's, 2YR-charters (TC IN) en TI-pool (TC OUT) schepen blijven bij Euronav. Voor de twee 2YR-charters schepen betaalt Euronav $26,500/dag/schip aan Trafigura maar volgens resultaten Q2 2023 zou het transport $27,315/dag/schip opbrengen. Dat contract zou eind oktober/begin november 2023 aflopen of met 1 jaar verlengt worden, volgens een artikel in Tradewinds van 19/10/2020.
Alle overgenomen schepen varen op de SPOT markt maar Frontline moet de prijsschommelingen erbij nemen.
Euronav blijft met de meer stabiele inkomsten achter. De FSO's, 2YR-charters (TC IN) en TI-pool (TC OUT) schepen blijven bij Euronav. Voor de twee 2YR-charters schepen betaalt Euronav $26,500/dag/schip aan Trafigura maar volgens resultaten Q2 2023 zou het transport $27,315/dag/schip opbrengen. Dat contract zou eind oktober/begin november 2023 aflopen of met 1 jaar verlengt worden, volgens een artikel in Tradewinds van 19/10/2020.
Re: Euronav (deel 2)
Ze kondigen uitbreiding van de vloot aan.....lijkt me toch een gezonde situatie.
https://www.euronav.com/nl/investeerder ... ing-aan-1/
https://www.euronav.com/nl/investeerder ... ing-aan-1/
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Euronav (deel 2)
De Bijzondere Algemene Vergadering over de verkoop van de 24 schepen en de stopzetting van de arbitrageprocedure vindt op 21 november 2023 plaats. Stemmen kan via Lumi op https://www.lumiconnect.com/meeting/eur ... ?hsLang=en
Lees het volledige persbericht op Euronext: https://live.euronext.com/en/markets/br ... e-12251044
Daarnaast werd ook het aandeelhoudersakkoord tussen Frederiksen en Saverys (de 13D voor de SEC) gepubliceerd, zie https://live.euronext.com/en/markets/br ... e-12251037
Zij stemmen dus als één blok voor beide agendapunten.
Lees het volledige persbericht op Euronext: https://live.euronext.com/en/markets/br ... e-12251044
Daarnaast werd ook het aandeelhoudersakkoord tussen Frederiksen en Saverys (de 13D voor de SEC) gepubliceerd, zie https://live.euronext.com/en/markets/br ... e-12251037
Zij stemmen dus als één blok voor beide agendapunten.
Re: Euronav (deel 2)
Verwacht geen superdividend zoals bij Exmar maar investeringen, overkopen van CMB's vloot en toekomstige kapitaalverhogingen bij Euronav. Afgelopen zaterdag lichtte CMB de plannen met Euronav in Trends Talk van Kanaal Z toe. Herbekijk de uitzending hier: https://trends.knack.be/kanaal-z/trends ... -21-10-23/
Laatst gewijzigd door Tycoon op 24 oktober 2023, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Euronav (deel 2)
Omdat de kans op een superdividend er toch inzit (er wordt overal over gesproken, zelfs in hun eigen persbericht), heb ik gisteren alles verkocht. Met 20% winst ben ik tevreden, zeker met een aandeel van een sector waar ik eigenlijk niets van ken en ook niet lang in wil blijven.
Re: Euronav (deel 2)
Vrees dat je nog spijt gaat hebben van je verkoop want de olie en gas prijzen stijgen al heel lang en blijven stijgen.
Euronav vervoert die grondstoffen met tankers, gezien de sabotage aan olie en gas leidingen in heel Europa alsook de noodzaak van voldoende import met schepen gaan de winsten van deze bedrijven blijven stijgen.
Het uitkeren van dividend gaat hier weinig aan veranderen.
Kijk naar bv Shell, die keert 4x per jaar uit en het aandeel blijft gewoon stijgen, daarom verkopen mensen het aandeel niet
Zie de koers sinds covid....toen was er even een dipje:
https://www.tijd.be/markten-live/aandel ... 10964.html
Euronav had dat dipje niet, maar zie wat er gebeurde sinds Rusland aanviel...en die gaat niet dalen:
https://www.tijd.be/markten-live/aandel ... 88239.html
Wel even de grafieken bekijken op 5 of 10 jaar, want anders zie je het niet.
Euronav vervoert die grondstoffen met tankers, gezien de sabotage aan olie en gas leidingen in heel Europa alsook de noodzaak van voldoende import met schepen gaan de winsten van deze bedrijven blijven stijgen.
Het uitkeren van dividend gaat hier weinig aan veranderen.
Kijk naar bv Shell, die keert 4x per jaar uit en het aandeel blijft gewoon stijgen, daarom verkopen mensen het aandeel niet
Zie de koers sinds covid....toen was er even een dipje:
https://www.tijd.be/markten-live/aandel ... 10964.html
Euronav had dat dipje niet, maar zie wat er gebeurde sinds Rusland aanviel...en die gaat niet dalen:
https://www.tijd.be/markten-live/aandel ... 88239.html
Wel even de grafieken bekijken op 5 of 10 jaar, want anders zie je het niet.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Euronav (deel 2)
Betere Q3-resultaten dan verwacht. Tot de BAV van 21/11/2023 wilt Euronav geen pottenkijkers. Daarom is er geen conference call. Ondertussen kan CMB het OBA/OPA prospectus opstellen.
De resultaten van het derde kwartaal 2023 vind je hier: https://www.euronav.com/en/investors/co ... 3-results/
De resultaten van het derde kwartaal 2023 vind je hier: https://www.euronav.com/en/investors/co ... 3-results/
CONFERENCE CALL
Er zal geen earnings call worden georganiseerd aangezien Euronav zich op een keerpunt in haar ontwikkeling bevindt met de grote waarschijnlijkheid van een wijziging in het meerderheidsbelang en de aangenomen diversificatiestrategie.
Re: Euronav (deel 2)
0,57USD bruto interimdividend voor Q3. Saverys will be Saverys! Alexander doet een Exmartje. Zie https://www.euronav.com/investors/compa ... ss-update/
Distribution to shareholders for Q3 2023
The Supervisory Board is proposing a gross dividend of USD 57 cents per share to reflect both the strong tanker market fundamentals and the robust operational leverage that the current Euronav platform had to such market conditions.
As mentioned before, this means that the bid price will be reduced by USD 57 cents per share to USD 17.86 per share.
Re: Euronav (deel 2)
Euronav koopt voor 1.15 miljard USD in cash alle aandelen CMB.TECH van CMB over, zie het persbericht https://www.euronav.com/nl/investeerder ... strategie/
Euronav zet hiermee de eerste stap in de vergroeningsstrategie. Daarnaast heeft CMB nu voldoende cash om het verplicht overname bod in maart 2024 te financieren. Zeker als ze nog een deel van haar vloot aan Euronav verkoopt.
Euronav zet hiermee de eerste stap in de vergroeningsstrategie. Daarnaast heeft CMB nu voldoende cash om het verplicht overname bod in maart 2024 te financieren. Zeker als ze nog een deel van haar vloot aan Euronav verkoopt.
Re: Euronav (deel 2)
Kan iemand een en ander verduidelijken n.a.v. bericht broker en “Memorie van antwoord van de raad van toezicht van 13 februari 2024”.
Aandelen noteren in mijn geval aan de NYSE.
1) wanneer de overname succesvol is zal men in bepaalde gevallen de overblijvende aandelen moeten afstaan (squeeze out) - de bank kan de aandeelhouder dan verplichten een transfer van deze aandelen uit te voeren naar de Deposito- en Consignatiekas of aanvullende administratieve bijstand vragen aan de bank, transferkosten €150.
Vraag : hoe groot is hier de kans?
2) aanbieden van de aandelen kan van invloed zijn op de fiscale afhandeling van de TOB en de RV.
Vraag : zijn alle kosten bij verkoop op last van CMB?
3) Vraag : wat als niet meer kan worden voldaan aan notering op de beurs van New York?
4) Vraag : liquiditeit, marktwaarde, dividenden van de overgebleven aandelen?
Verder, welke argumenten zijn er nog voor jullie om de aandelen al dan niet te verkopen?
Aandelen noteren in mijn geval aan de NYSE.
1) wanneer de overname succesvol is zal men in bepaalde gevallen de overblijvende aandelen moeten afstaan (squeeze out) - de bank kan de aandeelhouder dan verplichten een transfer van deze aandelen uit te voeren naar de Deposito- en Consignatiekas of aanvullende administratieve bijstand vragen aan de bank, transferkosten €150.
Vraag : hoe groot is hier de kans?
2) aanbieden van de aandelen kan van invloed zijn op de fiscale afhandeling van de TOB en de RV.
Vraag : zijn alle kosten bij verkoop op last van CMB?
3) Vraag : wat als niet meer kan worden voldaan aan notering op de beurs van New York?
4) Vraag : liquiditeit, marktwaarde, dividenden van de overgebleven aandelen?
Verder, welke argumenten zijn er nog voor jullie om de aandelen al dan niet te verkopen?
Re: Euronav (deel 2)
Belangrijk niet VERKOPEN maar AANBIEDEN, anders mag je zelf de amerikaanse verkoopbelasting van de NYSE betalen. Bij de aanbieding is er geen TOB en RV van toepassing! Bij de verkoop is er wel die amerikaanse verkoopsbelasting van de NYSE. Vraag aan je broker om je NYSE aandelen om te zetten naar Euronext Brussels aandelen voordat je ze aanbiedt.
CMB maakte reeds duidelijk dat ze geen squeeze out willen dus de aandelen zullen beursgenoteerd blijven ook al is er bijvoorbeeld nog maar 4,9% freefloat.
Geen notering meer op NYSE dan zet een goede broker de NYSE-aandelen automatisch over naar Euronext Brussels aandelen.
Lees https://www.euronav.com/media/67686/prospectus-nl.pdf en vooral de waarschuwing in bijlage 1.
CMB maakte reeds duidelijk dat ze geen squeeze out willen dus de aandelen zullen beursgenoteerd blijven ook al is er bijvoorbeeld nog maar 4,9% freefloat.
Geen notering meer op NYSE dan zet een goede broker de NYSE-aandelen automatisch over naar Euronext Brussels aandelen.
Lees https://www.euronav.com/media/67686/prospectus-nl.pdf en vooral de waarschuwing in bijlage 1.
Toekomstige dividenden volgens hun uitleg op markets day, de BAV en in de prospectus op basis van het resultaat en kwartaal/kwartaal bepaalt, de huidige vaste regeling van 0.03USD/kwartaal is niet meer van toepassing.Bijlage 1: Aanvaardingsformulier
Aanvaardingsformulier voor gedematerialiseerde aandelen
Woorden met een hoofdletter die in dit Aanvaardingsformulier worden gehanteerd en die hierin niet uitdrukkelijk
worden gedefinieerd hebben de betekenis zoals eraan toegekend in het Prospectus
HOUDERS VAN U.S. AANDELEN, OPGELET:
Aandeelhouders met U.S. Aandelen (nl. Aandelen geformatteerd voor verhandeling op NYSE) die hun Aandelen
wensen in te brengen in het Bod worden aangespoord om onmiddellijk contact op te nemen met hun financiële
tussenpersoon of bewaarder, die op zijn beurt contact dient op te nemen met Computershare (de U.S. transfer
agent van Euronav) om ervoor te zorgen dat dergelijke U.S. Aandelen worden geherpositioneerd naar Belgische
Aandelen vóór het indienen van dit Aanvaardingsformulier. Voor verdere informatie over het
herpositioneringsproces wordt verwezen naar deel 7.9.1 van het Prospectus en de begeleidingsinstructies op de
website van Euronav (www.euronav.com).
Elders in de prospectus:
8.2 Taks op de beursverrichtingen
In het kader van het Bod, zal de taks op de beursverrichtingen met betrekking tot de Aandelen die in het
Bod worden aangeboden, gedragen worden door de Bieder.
7.5.2 Geen intentie tot vereenvoudigd uitkoopbod
Zoals uiteengezet in deel 6 van dit Prospectus, is de onmiddellijke doelstelling van het Bod de
naleving door CMB van haar wettelijke verplichting om een openbaar overnamebod uit te
brengen overeenkomstig artikel 5 van de Overnamewet en artikel 50 van het Overnamebesluit.
Het is niet de bedoeling van CMB om de notering van Euronav op de gereglementeerde markt
van Euronext Brussels of NYSE te schrappen (onder voorbehoud van overeenstemming met de
standaarden en criteria die gelden voor verderzetting van de notering op NYSE
Zoals hierboven uiteengezet, is de Bieder echter niet van plan om een dergelijk vereenvoudigd
uitkoopbod uit te brengen aangezien zij de notering van Euronav op de gereglementeerde markt
van Euronext Brussels en NYSE wenst te behouden (onder voorbehoud van overeenstemming
met de standaarden en criteria die gelden voor verderzetting van de notering op NYSE).
In de prospectus:
De Bieder heeft bovendien in het Prospectus aangegeven dat ze niet gedreven wordt door
vaste verwachtingen ten aanzien van een jaarlijks dividend of een andere vorm van
rendement voor Aandeelhouders. Bijgevolg mogen Aandeelhouders niet veronderstellen dat
het huidige dividendbeleid van de Vennootschap zal worden voortgezet in de toekomst. De
Bieder ziet het toekomstig dividendbeleid van de Vennootschap op een volledig
discretionaire, ad hoc basis ingevuld worden, in het licht van relevante factoren (zie Sectie
6.3.6 van het Prospectus). Niet-aanbiedende Aandeelhouders zouden daarom kunnen zien
dat het dividend van de Aandelen in de toekomst beperkt wordt.