[Voorbeeld portefeuille 22-30] Factorbeleggen met ETF's
TIP
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Factorbeleggen met ETF's
Vandaag opnieuw een aantal aankopen met de nieuwe €1000. Zoals vermeld in een eerdere post, worden ZPRX en ZPRV afwisselend aangekocht. Deze maand was het de beurt aan ZPRX.
(klikken om te vergroten)
Om alles zo realistisch mogelijk te houden, voerde ik ook opnieuw de transacties uit bij een gesimuleerd account van mijn broker. Ik merkte echter op dan de aangerekende commissies veel te hoog waren. Ik moet dit verder uitzoeken, want deze commissies komen niet overeen met de prijslijst, en ook niet met de commissie die op mijn echte transactie vandaag werd aangerekend. In principe had alles voor maximaal €1,88 uitgevoerd moeten worden.
Om alles zo realistisch mogelijk te houden, voerde ik ook opnieuw de transacties uit bij een gesimuleerd account van mijn broker. Ik merkte echter op dan de aangerekende commissies veel te hoog waren. Ik moet dit verder uitzoeken, want deze commissies komen niet overeen met de prijslijst, en ook niet met de commissie die op mijn echte transactie vandaag werd aangerekend. In principe had alles voor maximaal €1,88 uitgevoerd moeten worden.
Waarde portefeuille 28/02/2022:
Effecten: €94.510,26
Cash: €22,82
Totaal: €94.533,08
Ik heb al even de beurzen wat minder gevolgd, en ik moet zeggen dat gezien de oorlog in Oekraïne de situatie beter is dan ik had verwacht.
Morgen worden de aankopen uitgevoerd zoals gepland. Zoals vermeld in een eerdere post, worden ZPRX en ZPRV afwisselend aangekocht. Deze maand was het de beurt aan ZPRV.
Effecten: €94.510,26
Cash: €22,82
Totaal: €94.533,08
Ik heb al even de beurzen wat minder gevolgd, en ik moet zeggen dat gezien de oorlog in Oekraïne de situatie beter is dan ik had verwacht.
Morgen worden de aankopen uitgevoerd zoals gepland. Zoals vermeld in een eerdere post, worden ZPRX en ZPRV afwisselend aangekocht. Deze maand was het de beurt aan ZPRV.
Dit topic valt mij nu pas op. Ik denk dat je,naast Lop, de enigste bent die een positief resultaat heeft.
Kun je bij factorbeleggen ook opteren om ETF's te nemen uit een specifieke sector? Bijvoorbeeld healthcare, informatie technologie,...
Edit:B7H4long staat ook (ligt) positief met de 80/20 en 60/40 strategie.
Kun je bij factorbeleggen ook opteren om ETF's te nemen uit een specifieke sector? Bijvoorbeeld healthcare, informatie technologie,...
Geen positief resultaat, aangezien er 109,000 euro ingelegd is. Wel een (voorlopig) beter resultaat dan het marktgemiddelde ontwikkelde markten.Denfi schreef: ↑6 november 2022, 15:15 Dit topic valt mij nu pas op. Ik denk dat je,naast Lop, de enigste bent die een positief resultaat heeft.
Ik denk niet dat dergelijke ETF's bestaan. Het is al bij al nog een niche, en er is typisch ook wat een afkeer voor sectorfondsen.
Factorbeleggen zie ik typisch als een systematische manier op zoek te gaan naar ondergewaardeerde maar toch kwalitatieve bedrijven, die desondanks geen negatief momentum ondervinden (kwestie van geen "vallende messen" te kopen, bijvoorbeeld). Het is daarbij ook belangrijk om factoren samen te nemen. Een value-ETF zal mogelijks rommel bevatten (bedrijven die terecht ondergewaardeerd zijn). Een small cap-ETF is onderhevig aan de zogenaamde "black hole of investing" (small-cap growth stocks, een categorie die zelden goed presteert).