Favoriete 5 voor 2017
TIP
Re: Favoriete 5 voor 2017
Ik zie voor 2017 extreme geopolitieke onzekerheid, een sterke dollar en een voortzetting van het langzame maar gestage herstel in Europa (en in mindere mate Japan). Daarom, en ook door mijn allergie aan volatiliteit, kies ik voor een aantal Eurocentrische, saaie aandelen met beperkte blootstelling aan geopolitieke shocks en een (voor zover ik kan inschatten) competent management:
1) AB Inbev
2) Ageas
3) GIMV
4) BPost
5) Elia
(ik heb er nu vijf uit mijn portefeuille genomen. Als je gewoon naar alle aandelen peilde had ik er misschien andere gegeven, maar het zouden er nog steeds vijf Europese uit dezelfde sectoren geweest zijn).
1) AB Inbev
2) Ageas
3) GIMV
4) BPost
5) Elia
(ik heb er nu vijf uit mijn portefeuille genomen. Als je gewoon naar alle aandelen peilde had ik er misschien andere gegeven, maar het zouden er nog steeds vijf Europese uit dezelfde sectoren geweest zijn).
Re: Favoriete 5 voor 2017
Heb zelf ook TomTom.Didymus schreef:Small/Mid caps waar ik mijn hoop op stel:
1) Resilux
2) Sioen Industries
3) Jensen Group
4) TomTom
5) RealDolmen
Re: Favoriete 5 voor 2017
Semantische discussie. Als je dat als innovatie beschouwt heb je gelijk.Wimpie85 schreef: http://www.autowereld.be/autonieuws/inn ... motor.html
+
alles rond de hybride versies.
https://pub.be/nl/serviceplan-toont-bmw ... autosalon/
Re: Favoriete 5 voor 2017
Euh.... wat verstaat u dan concreet onder 'innovatie', als ik vragen mag?sintorama schreef:Semantische discussie. Als je dat als innovatie beschouwt heb je gelijk.Wimpie85 schreef: http://www.autowereld.be/autonieuws/inn ... motor.html
+
alles rond de hybride versies.
https://pub.be/nl/serviceplan-toont-bmw ... autosalon/
Re: Favoriete 5 voor 2017
Mercedes:
http://www.autowereld.be/autonieuws/inn ... egels.html
Als dat geen innovatie is, dan heb ik een nieuwe Van Dale van doen, vrees ik.
http://www.autowereld.be/autonieuws/inn ... egels.html
Als dat geen innovatie is, dan heb ik een nieuwe Van Dale van doen, vrees ik.
Re: Favoriete 5 voor 2017
Zeer volatiele kasstromen en veel schulden. Er moet toch meer kwaliteit te vinden zijn in de dranksector. Al gehoord van de Duitse smallcaps Berentzen Gruppe en Schloss Wachenheim?Poldermol schreef:Refresco, mooi om te zien hoe dit bedrijf meer en meer opduikt. En met reden, ik verwacht een 9% free cash flow yield in 2018.
Re: Favoriete 5 voor 2017
Machine learning via neurale netwerken (bvb wat nVidea of Google doet), onderhoudsvrije auto's, software voor battery management, transport as a service,...Wimpie85 schreef:Euh.... wat verstaat u dan concreet onder 'innovatie', als ik vragen mag?
http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/ ... motors.png
Wat jij aanhaalt is eerder een doorontwikkeling van bestaande, achterhaalde techniek.
Re: Favoriete 5 voor 2017
Echt waar? De koplampen van een auto??? In de automobielsector is elke voorsprong slechts tijdelijk van aard. Verlichtingstechniek wordt ontwikkeld door toeleveranciers die dezelfde techniek even snel aan andere fabrikanten doorleveren. In het geval dat jij aanhaalt is misschien de concrete techniek patenteerbaar, maar het achterliggende concept toch niet? Ik zie dat als een doorontwikkeling van LED matrix lichten die je vandaag de dag bij elk automerk vindt. En zelfs al zou dat niet het geval zijn, dan moet je je toch ook afvragen of een koplamp een echt concurrentieel voordeel oplevert. De eerste persoon die een Mercedes koopt ipv een Volvo omwille van de koplanmpen moet ik nog tegenkomen.Wimpie85 schreef:Mercedes:
http://www.autowereld.be/autonieuws/inn ... egels.html
Als dat geen innovatie is, dan heb ik een nieuwe Van Dale van doen, vrees ik.
Re: Favoriete 5 voor 2017
Blijkbaar heb je het Mercedes-artikel niet helemaal in detail doorgelezen.
Verder discussiëren heeft weinig zin aangezien we toch op een compleet andere golflengte zitten.
Verder discussiëren heeft weinig zin aangezien we toch op een compleet andere golflengte zitten.
Re: Favoriete 5 voor 2017
Ik zie u in een later artikel verwijzen naar Tesla en de indruk wekken dat dit een superieur bedrijf zou zijn. Ik heb daar serieus mijn twijfels bij. Wees maar gerust dat de traditionele autofabrikanten volop aan het innoveren zijn. BMW bv. wil in 2021 zijn eerste zelfrijdende auto te koop aanbieden (de BMW i Next) vol technologische snufjes. Volgend jaar test met zelfrijdende taxi's in Duitsland. Het grote voordeel van de klassieke constructeurs is natuurlijk dat ze een uitgebreid garagenetwerk hebben, iets wat Tesla, Google of Apple totaal niet hebben. Die bedrijven kunnen misschien wat voorsprong hebben wat technologie betreft en veel show verkopen maar uiteindelijk zie ik de klassieke constructeurs als winnaars uit de bus komen. Ik denk ook dat de meeste mensen liever een auto kopen van een merk dat al een hele geschiedenis heeft dan van een merk dat nog niet lang bestaat.sintorama schreef:Klassieke automobielfabrikanten, en zeker de grote zoals BMW, Mercedes en VW laat ik liever links liggen. Totaal gebrek aan innovatie en dus op langere termijn risicovol. Goed, 2017 zullen ze nog wel zonder kleerscheuren doorkomen, maar ik kies mijn aandelen met het plan om ze zeer lang bij te houden. Dan hoef ik mij geen zorgen te maken in het geval 2017 toch een slecht jaar zou worden.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Re: Favoriete 5 voor 2017
Bovendien hebben zowel Apple als Google hun ambitieuze plannen om snel zelf zelfrijdende auto's te bouwen al teruggeschroefd. Een auto bouwen is duidelijk stukken complexer dan een stuk software of hardware op de markt brengen.
Re: Favoriete 5 voor 2017
Refresco: vrije kasstroom €96,9 mio in 2014 en €46,4 mio vorig jaar. Dit jaar wellicht iets hoger. Uitgaande van een vks van €60 mio en een multiple van 18 kom ik uit op de huidige beurswaarde. Schulden idd zeer hoog. Maar soit, misschien ziet Poldermol redenen om aan te nemen dat de kasstromen in de toekomst fors hoger zullen liggen.jens_dev schreef:Zeer volatiele kasstromen en veel schulden. Er moet toch meer kwaliteit te vinden zijn in de dranksector. Al gehoord van de Duitse smallcaps Berentzen Gruppe en Schloss Wachenheim?Poldermol schreef:Refresco, mooi om te zien hoe dit bedrijf meer en meer opduikt. En met reden, ik verwacht een 9% free cash flow yield in 2018.
Berentzen: vrije kasstroom van €3,9 mio in 2014 en €26,6 mio vorig jaar. Dit jaar weer een minieme kasstroom. Positief is dat het bedrijf op een nettokaspositie zit. Moeilijk uit te maken of aandeel ondergewaardeerd is.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Re: Favoriete 5 voor 2017
Tesla heeft wat technologische voorsprong op de markt maar verliest aan sneltempo geld en de tijd dringt voor hun om de model 3 op de markt te brengen en in vlotte massaproductie terecht te komen. Ik vrees dat zij te laat zullen komen.
De Model S voorziet hun nu van de nodige omzet, maar in dat duurdere premium segment is hun moat binnen 2 jaar tijd verdwenen.
Het voordeel van Tesla was lange tijd dat klassieke constructeurs zoals BMW en Daimler (te) lang zouden wachten met ontwikkelen van EV's, of enkel met flauwe hybrides iets zouden aanbieden. Maar de geest is uit de fles en er zijn ook politieke engagementen die de full electric ontwikkeling gelanceerd hebben.
Bovendien is de kans realistisch dat Trump de $7500 tax incentive voor de Tesla Model 3 schrapt, wat game over zou betekenen voor Tesla denk ik. Misschien net daarom dat Trump het toch niet zal doen als protectionist
Elon Musk zal zijn gelijk wel halen wat de revolutie op zich betreft, maar zijn bedrijf Tesla zal niet met het grootste marktaandeel gaan lopen.
De Model S voorziet hun nu van de nodige omzet, maar in dat duurdere premium segment is hun moat binnen 2 jaar tijd verdwenen.
Het voordeel van Tesla was lange tijd dat klassieke constructeurs zoals BMW en Daimler (te) lang zouden wachten met ontwikkelen van EV's, of enkel met flauwe hybrides iets zouden aanbieden. Maar de geest is uit de fles en er zijn ook politieke engagementen die de full electric ontwikkeling gelanceerd hebben.
Bovendien is de kans realistisch dat Trump de $7500 tax incentive voor de Tesla Model 3 schrapt, wat game over zou betekenen voor Tesla denk ik. Misschien net daarom dat Trump het toch niet zal doen als protectionist

Elon Musk zal zijn gelijk wel halen wat de revolutie op zich betreft, maar zijn bedrijf Tesla zal niet met het grootste marktaandeel gaan lopen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Favoriete 5 voor 2017
Als je vandaag een discussie voert over automerken of auto's kun je nu eenmaal niet om Tesla heen.gpv1 schreef:Ik zie u in een later artikel verwijzen naar Tesla en de indruk wekken dat dit een superieur bedrijf zou zijn. Ik heb daar serieus mijn twijfels bij. Wees maar gerust dat de traditionele autofabrikanten volop aan het innoveren zijn. BMW bv. wil in 2021 zijn eerste zelfrijdende auto te koop aanbieden (de BMW i Next) vol technologische snufjes. Volgend jaar test met zelfrijdende taxi's in Duitsland. Het grote voordeel van de klassieke constructeurs is natuurlijk dat ze een uitgebreid garagenetwerk hebben, iets wat Tesla, Google of Apple totaal niet hebben. Die bedrijven kunnen misschien wat voorsprong hebben wat technologie betreft en veel show verkopen maar uiteindelijk zie ik de klassieke constructeurs als winnaars uit de bus komen. Ik denk ook dat de meeste mensen liever een auto kopen van een merk dat al een hele geschiedenis heeft dan van een merk dat nog niet lang bestaat.
Ik zou zelf ook het liefst bij een gevestigde waarde een auto kopen, alleen sluit het aanbod niet meer aan bij de vraag.
Alleen al het feit dat BMW een uitgebreid netwerk NODIG heeft is een enorme rem.
De grote zwaktes van Tesla:
* auto's maken is extreem kapitaalintensief. Een bedrijf als Tesla heeeft buiten de US geen enkele reden tot bestaan
* capaciteit. Je kunt alleen maar winst maken door enorme volumes te verkopen. Tesla is voorlopig niet in staat om die grote volumes te leveren, maar er is wel behoorlijke ambitie, en de investeringen laten niet op zich wachten.
* engineering achterstand. Op vlak van bepaalde engineering aspecten heeft Tesla een achterstand, ik denk bvb aan vibro-akoestische engineering. Klassieke fabrikanten zoals BMW hebben hier decennia ervaring en voorsprong. De klant is meedegenloos. Elke automerk kan voor een andere ingeruild worden. Ik reed vroeger met een VW, nadien een BMW en nu een Audi. 1 enkel negatief punt kan de klant doen kiezen voor een concurrent.
De grote sterke van Tesla is volgens mij NIET zozeer wat jij beweert (technologische voorsprong), maar wel dit: Als je met een Tesla model S rijdt dan lijkt het wel dat Tesla al jaaaaren auto's bouwt. De korte rijd waarin ze erin geslaagd zijn om een auto van uit het niets te ontwerpen tot iets wat niet bij de eerste bocht uit mekaar valt is nooit eerder gezien. Toyota heeft bang van de snelheid waarme Tesla erin slaagt om problemen en kinderziektes op te lossen. Geen enkele japanse, koreaanse of chinese fabrikant komt in de buurt van de ontwikkelings-efficientie van Tesla. Als Tesla over 2 jaar kan herhalen wat het gedaan heeft met de model S, maar ditmaal op een grotere schaal met de Model 3, dan verwacht ik dat het aandeel van BMW, VW en MB een steile duik neemt. Aandelen kijken altijd vooruit. Ze zeggen iets over de relatieve toekomstverwachting van het bedrijf.
Re: Favoriete 5 voor 2017
Oow, daar ben je nu eens ZO fout in!! Software op de markt brengen is juist 1000 keer complexer. Sofware zoals een PC besturingssysteem bouwen is moeilijker dan een vliegtuig te bouwen!Didymus schreef:Bovendien hebben zowel Apple als Google hun ambitieuze plannen om snel zelf zelfrijdende auto's te bouwen al teruggeschroefd. Een auto bouwen is duidelijk stukken complexer dan een stuk software of hardware op de markt brengen.
Het effectieve bouwen van auto's is een complexe logistieke oefening, maar dat is het bouwen van een iPhone ook. De CEO van Apple is gekozen omwille van zijn supply-chain management kwaliteiten.
En tot slot nog iets: Er zijn gesprekken geweest tussen Apple en BMW. BMW wilde niet mee in het verhaal van Apple stappen omdat het vreesde om te degraderen tot toeleverancier voor Apple: Apple maakt de software, de chips, het design, etc terwijl BMW de productie doet. Dat maakt van BMW het nieuwe Foxconn. Zal Apple leverancier worden aan BMW (CarPlay) of zal het andersom zijn?
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen idee hoe de automarkt gaat evolueren of wat er de komende 10 jaar te gebeuren staat. Ik zo udus ook zeker Tesla niet aanraden als investering. Ik weet enkel dat het wat gaat rommelen in die sector, en dus vind ik automerken momenteel te mijden. We spreken mekaar terug over 10 jaar

Laatst gewijzigd door sintorama op 14 december 2016, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.