Federale Vita Invest Dynamic
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Federale Vita Invest Dynamic
De eerste datum telt voor alles. Zeker en vast.annetje schreef: ↑23 januari 2023, 11:57Had je alles in 1 keer gestort, bij het aangaan ? Of in meerdere keren ?
Ik heb enkele jaren geleden ook ingetekend op de Vita Invest, en daarna nog eens een extra storting gedaan. Uiteraard zit ik nog niet aan de 8 jaar. Maar ik hoorde onlangs dat ik na 8 jaar alleen het 1e deel kan verkopen, en dan nog moet wachten om het 2e deel te verkopen. Klopt dat ? Of telt de 1e datum voor alles ?
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Dat dacht ik ook, maar ik was helemaal in de war... Bedankt voor de bevestiging .
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb ook een contract lopen. Op 28/11/2017 gestart en bijgestort op 30/10/2018.
Volgens Uw bron zou ik het totaal bedrag kunnen opnemen na 8 jaar +1 dag.
Mijn vraag is nu :
1. Zal er op het bedrag van 30/10/2018 geen 30% roerende voorheffing afgehouden worden daar dit
bedrag nog geen 8 jaar op de rekening staat?
2. Worden er geen uitstapkosten aangerekend op dit bedrag?
Ik zal dit ook eens voorleggen aan Futuria daar er volgend jaar ook enkele contracten van andere
maatschappijen op einddatum komen.
Volgens Uw bron zou ik het totaal bedrag kunnen opnemen na 8 jaar +1 dag.
Mijn vraag is nu :
1. Zal er op het bedrag van 30/10/2018 geen 30% roerende voorheffing afgehouden worden daar dit
bedrag nog geen 8 jaar op de rekening staat?
2. Worden er geen uitstapkosten aangerekend op dit bedrag?
Ik zal dit ook eens voorleggen aan Futuria daar er volgend jaar ook enkele contracten van andere
maatschappijen op einddatum komen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Federale Vita Invest 2
Federale Vita Invest 2 ( een 7000 euro) verkocht dat uitliep na 8 jaar. Toch teleurgesteld dat men op het einde nog € 75 uitstapkosten moet aanrekenen. Na 2 jaar intrestverlies voor taks en kosten, mag je op het einde nog een jaar intrest ophoesten voor die uitstapkosten. Dit bracht dan netto gekapitaliseerd 0,9 % per jaar op, ipv de geafficheerde 1,25 %. Dit was een contract van Rabobank dat daarna bij Federale in Brussel geplaatst werd en waarvan ik online elk jaar mijn resultaat kon raadplegen.
Mijn vraag : is dit bij alle spaarverzekeringen tak 21, dat men op het einde nog uitstapkosten vraagt ?
Mijn vraag : is dit bij alle spaarverzekeringen tak 21, dat men op het einde nog uitstapkosten vraagt ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Federale Vita Invest 2 ( een 7000 euro) verkocht dat uitliep na 8 jaar. Toch teleurgesteld dat men op het einde nog € 75 uitstapkosten moet aanrekenen. Na 2 jaar intrestverlies voor taks en kosten, mag je op het einde nog een jaar intrest ophoesten voor die uitstapkosten. Dit bracht dan netto gekapitaliseerd 0,9 % per jaar op, ipv de geafficheerde 1,25 %. Dit was een contract van Rabobank dat daarna bij Federale in Brussel geplaatst werd en waarvan ik online elk jaar mijn resultaat kon raadplegen.
Ik weet, het gaat hier over kleine bedragen. Maar omdat ik bij Patronale eventueel een grotere som zou willen inbrengen in een tak 21, als ze de gewaarborgde rente nog eens zouden optrekken, herhaal ik hier nog eens mijn vraag :
Is dit normaal dat men achteraf nog hoge hoge uitstapkosten kan aanrekenen, want dit scheelt uiteindelijk toch nog wat aan werkelijk rendement. Ik had daar echter ook niets over gelezen bij het aangaan van het contract. En is dat een vast bedrag of is dit een percentage op het geïnvesteerd bedrag? Als je 75 euro betaalt op 7000 euro en dit blijft hetzelfde bedrag op een investering van 50 000 euro, dan knaagt dit al heel wat minder aan het totale rendement.
Is er iemand die weet of Patronale ook uitstapkosten aanrekent en hoeveel bedragen die dan ?
Uit de infofiche van bv. Starfix:
Afkoopkosten
• Afkoopkost gedurende de eerste 5 jaar na elke individuele premiestorting
Een degressieve afkoopkost van 3,00% van de af te kopen reserve met een minimum van 75 EUR (geïndexeerd) wordt
aangerekend. (Na elke periode van 12 maanden daalt de kost met 0,60%.)
• Afkoopkost van 75 EUR (geïndexeerd) gedurende het 6de tot en met het 8e
jaar na elke individuele premiestorting
• Na 8 jaar zijn er geen afkoopkosten van toepassing voor de betreffende premiestorting
Heb zelf ook Starfix van ouder dan 8 en DAAROP (dus na 8 jaar) nog geen afkoopkost moeten betalen.
Afkoopkosten
• Afkoopkost gedurende de eerste 5 jaar na elke individuele premiestorting
Een degressieve afkoopkost van 3,00% van de af te kopen reserve met een minimum van 75 EUR (geïndexeerd) wordt
aangerekend. (Na elke periode van 12 maanden daalt de kost met 0,60%.)
• Afkoopkost van 75 EUR (geïndexeerd) gedurende het 6de tot en met het 8e
jaar na elke individuele premiestorting
• Na 8 jaar zijn er geen afkoopkosten van toepassing voor de betreffende premiestorting
Heb zelf ook Starfix van ouder dan 8 en DAAROP (dus na 8 jaar) nog geen afkoopkost moeten betalen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Lucas schreef :
Mijn Vita Invest werd afgerekend na de vervaldatum van 8 jaar. Maar ze spreken hier niet van afkoopkosten, maar van uitstapkosten en ik krijg enkel het bedrag te zien zonder enig detail waarop deze uitstapkosten betrekking hebben. Vandaar dat ik niet weet hoe die berekening voor die kosten worden gemaakt.
Voor mijn jaarlijks resultaat kon ik telkens hun website raadplegen en zij moesten mij enkel het bedrag overmaken. En voor de afrekening hebben ze mij slechts één brief moeten toesturen. Daarom zou ik eens willen weten of nog andere beleggers uitstapkosten moesten betalen bij tak 21 producten waarvan zij na 8 jaar hun centen opvragen en of dit ook bij Patronale zo is.
Beste dank bij voorbaat.
Beste Lucas,Na 8 jaar zijn er geen afkoopkosten van toepassing voor de betreffende premiestorting
Mijn Vita Invest werd afgerekend na de vervaldatum van 8 jaar. Maar ze spreken hier niet van afkoopkosten, maar van uitstapkosten en ik krijg enkel het bedrag te zien zonder enig detail waarop deze uitstapkosten betrekking hebben. Vandaar dat ik niet weet hoe die berekening voor die kosten worden gemaakt.
Voor mijn jaarlijks resultaat kon ik telkens hun website raadplegen en zij moesten mij enkel het bedrag overmaken. En voor de afrekening hebben ze mij slechts één brief moeten toesturen. Daarom zou ik eens willen weten of nog andere beleggers uitstapkosten moesten betalen bij tak 21 producten waarvan zij na 8 jaar hun centen opvragen en of dit ook bij Patronale zo is.
Beste dank bij voorbaat.
Heb ook geen UITSTAPkosten of eender welke kost moeten betalen op Startfix.
Mijn andere belegging, Vita Invest.2: daar kreeg ik na 8 jaar (via een brief gemeld) de mogelijkheid om gedurende 1 maand het geld 'kosteloos' op te nemen. (Daarna automatische verlenging, maar overgestapt (weer kosteloos) naar Vita Flex.)
Mijn andere belegging, Vita Invest.2: daar kreeg ik na 8 jaar (via een brief gemeld) de mogelijkheid om gedurende 1 maand het geld 'kosteloos' op te nemen. (Daarna automatische verlenging, maar overgestapt (weer kosteloos) naar Vita Flex.)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Betreft :
Uitstapkosten
Begin februari heb ik mijn contract afgekocht in de veronderstelling dat de 8 jaar verstreken waren, en in werkelijkheid was dit ook zo, maar er zat nog een adder onder het gras. In de verzekeringsovereenkomst stond ergens in kleine lettertjes dat het einde van de achtjarige periode voor hen pas in werking treedt op de 31ste december, die volgt op de 8ste verjaardag .
Ze bieden u op de website formulieren aan om uit te treden. Ik denk dat 90 procent van hun klanten op deze manier dan nog met uitstapkosten zit. Nooit heb ik gehoord dat acht jaar tak 21 er ook negen jaar kunnen worden, ook niet van Rabo destijds. Bij Patronale is 8 jaar effectief ook 8 jaar.
Echt degoutant dergelijke truken van de foor. Ooit nog gehoord van termijnrekeningen die men automatisch liet doorlopen zonder te verwittigen, terwijl het woordje 'termijn' toch genoeg zegt.
- aangegaan 29/01/2015.Vita Invest 2 van Federale - aangegaan destijds bij Rabobank en daarna met een account te raadplegen bij Federale
Uitstapkosten
Begin februari heb ik mijn contract afgekocht in de veronderstelling dat de 8 jaar verstreken waren, en in werkelijkheid was dit ook zo, maar er zat nog een adder onder het gras. In de verzekeringsovereenkomst stond ergens in kleine lettertjes dat het einde van de achtjarige periode voor hen pas in werking treedt op de 31ste december, die volgt op de 8ste verjaardag .
Ze bieden u op de website formulieren aan om uit te treden. Ik denk dat 90 procent van hun klanten op deze manier dan nog met uitstapkosten zit. Nooit heb ik gehoord dat acht jaar tak 21 er ook negen jaar kunnen worden, ook niet van Rabo destijds. Bij Patronale is 8 jaar effectief ook 8 jaar.
Echt degoutant dergelijke truken van de foor. Ooit nog gehoord van termijnrekeningen die men automatisch liet doorlopen zonder te verwittigen, terwijl het woordje 'termijn' toch genoeg zegt.
Dat wist ik zelf ook niet. Dan heb ik geluk gehad. Ik heb ingetekend in februari 2014 maar mijn verzekering na februari 2022 bijgehouden. In december kreeg ik een brief dat ik in januari zonder kosten kon uitstappen. Ik heb van die mogelijkheid gebruik gemaakt.witte merel schreef: ↑21 februari 2023, 13:00 In de verzekeringsovereenkomst stond ergens in kleine lettertjes dat het einde van de achtjarige periode voor hen pas in werking treedt op de 31ste december, die volgt op de 8ste verjaardag.
Bedankt voor de tip.Yaris schreef: ↑21 februari 2023, 15:14Dat wist ik zelf ook niet. Dan heb ik geluk gehad. Ik heb ingetekend in februari 2014 maar mijn verzekering na februari 2022 bijgehouden. In december kreeg ik een brief dat ik in januari zonder kosten kon uitstappen. Ik heb van die mogelijkheid gebruik gemaakt.witte merel schreef: ↑21 februari 2023, 13:00 In de verzekeringsovereenkomst stond ergens in kleine lettertjes dat het einde van de achtjarige periode voor hen pas in werking treedt op de 31ste december, die volgt op de 8ste verjaardag.
'k Ga zeker eens kijken wat er bij mij vermeld staat, en anders laat ik hem ook staan tot na 31/12.
Ja, het staat erin:
DEFINITIES
E. Eerste periode
Periode die begint op de datum van de inwerkingtreding van de verzekeringsovereenkomst en die eindigt op de 31ste december die volgt of samenvalt met de 8ste verjaardag van de inwerkingtreding van de verzekeringsovereenkomst.
Dank om het op te zoeken.
Wat ik me nog wel afvraag. Als het geëindigd is in februari, en je laat het staan tot net na 31/12, krijg je dan nog rente op die periode, of niet ?
Wat ik me nog wel afvraag. Als het geëindigd is in februari, en je laat het staan tot net na 31/12, krijg je dan nog rente op die periode, of niet ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hoe dan ook vind ik dit misleidend, want ik heb nog geen tak 21 spaarproduct tegengekomen dat zo te werk gaat. Zij die afwijken van de gewone spelregels, zouden dat bij elke verkoop expliciet vooraf moeten mededelen. Dit zomaar tussen de vele tekst middenin het contract invoegen zonder vermelding of verwittiging bij je afkoop, dat zij met eigen periodes werken en alleen maar eind december uitbetalen (in mijn geval nog 11 maanden), dit vind ik niet kunnen. Ik denk dat 90 % van de spaarders hierin een fout zouden maken.
ik heb ooit een levensverzekering gehad (niet bij federale) en de spaarpot opgevraagd in november - later bleek dat ik wel intrest kreeg maar geen winstdeelname voor dat jaar - indien ik mijn geld tot 1 januari had laten staan, zou ik wel winstdeelname gekregen hebben