Fintro Metropolitan Rentastro Growth Classic/
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Fintro Metropolitan Rentastro Growth Classic/
Beste,
Ik ben nieuw hier op forum en heb volgende vraag:
Momenteel doe ik aan pensioensparen via fintro Metropolitan Rentastro “Growth” Classic.
Zoals u allen wellicht weet is het rendement voor 2018 diep in het rood.
Wat raden jullie mij aan? Overschakelen van Growth(hoog risico)naar stability(laag risico) of naar balanced(gemiddeld risico) in datzelfde fonds of toch overstappen naar een pensioenspaarverzekering?
Dank voor uw mening
Momenteel doe ik aan pensioensparen via fintro Metropolitan Rentastro “Growth” Classic.
Wat raden jullie mij aan? Overschakelen van Growth(hoog risico)naar stability(laag risico) of naar balanced(gemiddeld risico) in datzelfde fonds of toch overstappen naar een pensioenspaarverzekering?
Dank voor uw mening
Re: Fintro Metropolitan Rentastro Growth Classic/
Eerst en vooral is het belangrijk te weten wat je leeftijd is, of met andere woorden hoever je nog van je pensioen staat. Als je eind de 50 bent, zal dat een ander advies zijn dan als je nog maar 30 bent.
Op zich is het Growth fonds een heel goed pensioenspaarfonds. Maar de onderliggende waarden (de aandelen en obligaies) zijn de laatste tijd door de beursmalaise gezakt. Aangezien het fonds het totaal is van de onderliggende waarden, is het logisch dat het nu gezakt is.
Zie ook het draadje over het Argenta pensioenspaarfonds : argenta-pensioenspaarfonds-t21999-45.html#p378755.
Op zich is het Growth fonds een heel goed pensioenspaarfonds. Maar de onderliggende waarden (de aandelen en obligaies) zijn de laatste tijd door de beursmalaise gezakt. Aangezien het fonds het totaal is van de onderliggende waarden, is het logisch dat het nu gezakt is.
Zie ook het draadje over het Argenta pensioenspaarfonds : argenta-pensioenspaarfonds-t21999-45.html#p378755.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
45 jaarannetje schreef: ↑30 december 2018, 13:37 Eerst en vooral is het belangrijk te weten wat je leeftijd is, of met andere woorden hoever je nog van je pensioen staat. Als je eind de 50 bent, zal dat een ander advies zijn dan als je nog maar 30 bent.

In dat geval zou ik gewoon in het Metropolitan Growth fonds blijven kopen. Ik ben ongeveer even oud, en ik blijf ook gewoon in mijn pensioenspaarfonds kopen.
Zolang de beurs blijft dalen, wacht je best nog. Dan kan je wellicht nog meer stukken krijgen dan nu.
Lees zeker ook dit eens : https://www.mijnkapitaal.be/thema/algem ... oensparen/.
Zolang de beurs blijft dalen, wacht je best nog. Dan kan je wellicht nog meer stukken krijgen dan nu.
Lees zeker ook dit eens : https://www.mijnkapitaal.be/thema/algem ... oensparen/.
Vind ik ook. Gewoon verder doen, en over vijf à tien jaar nog eens bekijken.
Aandelen gaan omhoog en omlaag. Gemiddeld 1x per jaar een correctie van -10%, om de 3 of 4 jaar een bearmarkt van -20%, die af en toe doordaalt tot -50% of meer. Het is mogelijk dat dit zelfs na meerdere jaren niet goedgemaakt word.Nevis schreef: ↑30 december 2018, 13:23 Beste,
Dank voor uw mening
De mogelijkheden die je aanhaalt hebben een verschillend niveau van aandelen, en dus een verschillend risiconiveau.
Je moet dus eerst kiezen hoeveel risico je Il nemen. Met een hoger risico heb je meer kans op een hoger rendement, maar ook op verlies.
Aan jou de keuze.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ben je nu niet lichtelijk aan het overdrijven !
Het is niet dat topicstarter over 1 of 2 jaar met pensioen gaat en dan dat geld opvraagt.
Met pensioensparen heb je niet zo heel veel keuze. Het is sowieso een gemengd fonds, met een percentage aandelen en obligaties. En het Metropolitanfonds is een goede keuze.
Iemand die 45 is, zit nog minstens 20 jaar van zijn/haar pensioen. Dus zullen er sowieso ook nog andere beurscrashes zich voordoen.
Of je nu 1x/jaar, of 3x/jaar of 12x/jaar of nog een andere variant bijkoopt, het bedrag ligt vast en het is sowieso een vorm van gespreid in de tijd "sparen". Voor mensen die niet veel van de beurs kennen is dit spaarplan een heel goede vorm van beleggen op lange termijn en met beperkte bedragen.