fiscale aftrek tweede woning in het vizier
TIP
fiscale aftrek tweede woning in het vizier
wie nog wil genieten zal zich moeten reppen....
maar dan heb je nog altijd het langetermijnsparen natuurlijk; klak hetzelfde voordeel. Dan kun je je geld toch ergens kwijt ipv nu op een spaarboek.
maar dan heb je nog altijd het langetermijnsparen natuurlijk; klak hetzelfde voordeel. Dan kun je je geld toch ergens kwijt ipv nu op een spaarboek.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Re: fiscale aftrek tweede woning in het vizier
Heel goed dat deze anomalie weggewerkt wordt: waarom een fiscale aftrek voor een tweede, derde, ... woning als je voor je eigen eerste woning geen fiscale aftrek meer bekomt (in Vlaanderen en Brussel).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
alle fiscale aftrekken zijn in feite te mijden. Zowel van particulieren als bedrijven. ALLES afschaffen zou het eerlijkste zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het betreft niet "aftrek voor een tweede, derde, ... woning".
Het betreft "lange termijn sparen", waar een hypothecaire lening voor 2de woning inderdaad voor gebruikt kan worden. Keuze dus.
En tegenover de afschaffing van de woonbonus stond een verlaging van de registratierechten.
Gaan de registratierechten voor een 2de woning ook naar beneden als dat niet meer in aanmerking komt voor de aftrek langetermijnsparen ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 september 2021, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Fiscale maatregelen kunnen gebruikt worden om te sturen, zonder te moeten verplichten/verbieden.
Dus *op zich* vind ik daar niets mis mee.
fiscale aftrekken voor tweede woonst werden gezien als soort van investering voor het pensioen, (een beetje gelijk langetermijnsparen dus). Ik versta het niet zo goed waarom het ene wel en het andere niet behouden blijft. Als men "rijk" genoeg is zal men wel het geld hebben om de volle pot te storten in het langetermijnsparen. Winst voor de staat is dan nul komma nul.
Het blijft natuurlijk een vaststelling dat er een anomalie was tussen het fiscale voordeel voor een 1e en een 2e woning. Iemand die een 1e woning aankoopt die kan niet aan "lange termijn sparen" doen en een fiscaal voordeel bekomen, iemand met een 2e woning wél. De omgekeerde wereld want in mijn ogen is een 1e woning een basisbehoefte, een 2e woonst of buitenverblijf een luxe.EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 13:38Het betreft niet "aftrek voor een tweede, derde, ... woning".
Het betreft "lange termijn sparen", waar een hypothecaire lening voor 2de woning inderdaad voor gebruikt kan worden. Keuze dus.
En tegenover de afschaffing van de woonbonus stond een verlaging van de registratierechten.
Gaan de registratierechten voor een 2de woning ook naar beneden als dat niet meer in aanmerking komt voor de aftrek langetermijnsparen ?
Verlaagde registratierechten blijven enkel voor een 1e woning van toepassing. Lijkt me logisch ...
iemand die een fiscale aftrek doet voor tweede woonst kan ook niet meer aan langetermijnsparen doen eenmaal de korf leeg is, ik dacht 2350 Euro per persoon....
Deze aftrek is toch wel van een heel andere aard dan van een eerste woning.
Allemaal populisme van onze politici om het gewone (dom?) klootjesvolk te sussen.
Allemaal populisme van onze politici om het gewone (dom?) klootjesvolk te sussen.
Nu dat poortje wordt dichtgedaan - terecht volgens deze onderdaan van het domme klootjesvolk - kan iemand met een 2e woonst nog steeds gewoon aan lange termijnsparen doen. Omgekeerd gaat dat niet. Het domme klootjesvolk heeft meestal maar 1 woning, het is enkel het niet-domme niet-klootjesvolk dat meerdere woningen heeft.Lukske schreef: ↑16 september 2021, 16:13 iemand die een fiscale aftrek doet voor tweede woonst kan ook niet meer aan langetermijnsparen doen eenmaal de korf leeg is, ik dacht 2350 Euro per persoon....
Nogmaals, 1 woning is een basisbehoefte, meerdere woningen is zuivere luxe.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 16 september 2021, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben volledig akkoord dat dit afgeschaft wordt! Het verschil met lange termijn sparen is wel immens, lange termijn sparen brengt haast niets op (toch veel instap / beheerskosten) en is typisch voor mensen die net juist minder geld hebben, maar toch iets willen sparen.
Het is hetzelfde als iemand met een Tesla hetzelfde fiscaal voordeel geven als iemand die een 2de hands Peugeot koopt. Die persoon met de Tesla heeft dit echt niet nodig, kan je beter besteden aan iemand die het echt nodig heeft.
Het is hetzelfde als iemand met een Tesla hetzelfde fiscaal voordeel geven als iemand die een 2de hands Peugeot koopt. Die persoon met de Tesla heeft dit echt niet nodig, kan je beter besteden aan iemand die het echt nodig heeft.
Op voorwaarde dat die tweede woningbezitter, tussen de 60-64 jaar, onmiddellijk het fiscale maximum stort wanneer hij aan LT-sparen doet. Na 10 jaar betaal je dan de 10% eindbelasting.m-peeters schreef: ↑16 september 2021, 16:30Nu dat poortje wordt dichtgedaan - terecht volgens deze onderdaan van het domme klootjesvolk - kan iemand met een 2e woonst nog steeds gewoon aan lange termijnsparen doen. Omgekeerd gaat dat niet. Het domme klootjesvolk heeft meestal maar 1 woning, het is enkel het niet-domme niet-klootjesvolk dat meerdere woningen heeft.Lukske schreef: ↑16 september 2021, 16:13 iemand die een fiscale aftrek doet voor tweede woonst kan ook niet meer aan langetermijnsparen doen eenmaal de korf leeg is, ik dacht 2350 Euro per persoon....
Nogmaals, 1 woning is een basisbehoefte, meerdere woningen is zuivere luxe.
Die tweede woningbezitter van 65 jaar of ouder die nog geen slapend LT-contract had is er aan voor de moeite. Je kan een LT-contract afsluiten t.e.m. 1 dag voor 65ste verjaardag! Dat zullen de grote verliezers zijn, als de huurinkomsten de leninglasten, onroerende voorheffing en personenbelasting op hun tweede woonst niet dekken. Uiteindelijk zullen het de huurders zijn, want die kosten worden wel doorgerekend, bij de volgende indexatie van het huurcontract.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Fiscaal langetermijnsparen is inderdaad een fiscale stimulans om een extra eigen potje voor het pensioen op de bouwen met je inkomen.Lukske schreef: ↑16 september 2021, 15:31 fiscale aftrekken voor tweede woonst werden gezien als soort van investering voor het pensioen, (een beetje gelijk langetermijnsparen dus). Ik versta het niet zo goed waarom het ene wel en het andere niet behouden blijft. Als men "rijk" genoeg is zal men wel het geld hebben om de volle pot te storten in het langetermijnsparen. Winst voor de staat is dan nul komma nul.
Je kan dit opvullen met een levensverzekering of met *lening voor* een 2de woning, de exacte details ken ik niet.
Geen idee wat men wel en niet gaat behouden of afschaffen.
Maar "rijk" genoeg heeft er weinig mee te maken. Het gaat over een fiscaal voordeel waarvoor je belasting moet betalen.
Het maximum voordeel hangt af van je inkomen en dit is helemaal niet enkel voor "de rijken".
Persoonlijk heb ik geen langetermijnsparen omdat mijn woonbonus nog loopt.
Ja maar die Tesla-rijder kreeg t.e.m. het aanslagjaar 2013 een belastingvermindering en de sukkelaar met zijn tweedehands Peugot kon op zijn kin kloppen. De voorwaarde was dat het uw eigendom was, elektrisch en ‘in nieuwe staat’.SMGGM schreef: ↑16 september 2021, 16:45 Ik ben volledig akkoord dat dit afgeschaft wordt! Het verschil met lange termijn sparen is wel immens, lange termijn sparen brengt haast niets op (toch veel instap / beheerskosten) en is typisch voor mensen die net juist minder geld hebben, maar toch iets willen sparen.
Die tesla-rijder deed het dan nog via een financiële leasing zodat hij twee keer langs de kassa passeert, de Peugot-rijder met zijn auto-lening maar één keer bij de beroepskosten.
Die Peugot-rijder moet dan maar een 125cc moto kopen om in de lente en zomer mee naar het werk te rijden

* Edit: Een elektrische step met zetel die 50km/u haalt is voldoende, was vandaag op de inspecteur bij radio 2

Zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... voertuigen
Er is sinds het aanslagjaar 2014 (inkomsten 2013) geen belastingvermindering meer voor de aankoop van een elektrische personenwagen, wagen voor dubbel gebruik of minibus, noch voor de installatie van een laadpaal.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 16 september 2021, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er zijn nog andere voordelen bij 1ste woning hoor.m-peeters schreef: ↑16 september 2021, 15:52 Het blijft natuurlijk een vaststelling dat er een anomalie was tussen het fiscale voordeel voor een 1e en een 2e woning. Iemand die een 1e woning aankoopt die kan niet aan "lange termijn sparen" doen en een fiscaal voordeel bekomen, iemand met een 2e woning wél. De omgekeerde wereld want in mijn ogen is een 1e woning een basisbehoefte, een 2e woonst of buitenverblijf een luxe.
En iemand die een 1ste woning aankoopt kan wél aan langetermijnsparen doen met levensverzekering.
Wat zou daar "logisch" aan zijn ?
Nu, ik zeg niet dat dat moet gebeuren hé ... ;-)
Bij het fiscale langetermijnsparen zijn er voorwaarden en mogelijkheden (keuze).
Als een lening voor een 2de woning niet meer kan dienen voor langetermijnsparen, dan neem je gewoon een levensverzekering.
Of het moest zijn dat ze het langetermijnsparen gewoon volledig gaan afschaffen (zoals ze met de woonbonus gedaan hebben).
Voor mij niet gelaten... alleen vraag ik me af of ze dan iets van compensatie gaan voorzien of niet...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is het maximum in te brengen bedrag inderdaad, stelt dus niet zo veel voor.Lukske schreef: ↑16 september 2021, 16:13 iemand die een fiscale aftrek doet voor tweede woonst kan ook niet meer aan langetermijnsparen doen eenmaal de korf leeg is, ik dacht 2350 Euro per persoon....
En afhankelijk van je inkomen is het maximum nog lager.
Waar het om gaat is:
- dat je van dit voordeel kan genieten als je bijdraagt aan het systeem
- dat je een keuze hebt hoe je dat extra "potje voor later" opbouwt