fonds of tak 23 of tak 21
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: fonds of tak 23 of tak 21
Je hebt gelijk, er is inderdaad geen premietaks bij TAK21 pensioensparen, heb bovenstaande berekening aangepast.boonpwnz schreef: ↑11 juli 2018, 12:20 Bedankt voor de info.
Sowieso zie ik dat de premietaks er niet meer is op pensioenspaarverzekeringen?
Premietaks
Op elke premie die u in een tak 21-polis stort, betaalt u 2% premietaks. Op pensioenspaarverzekeringen betaalt u geen premietaks.
http://www.kapitalevragen.be/2018/hoeve ... rzekering/
Of lees ik dat verkeerd?
Ja, je minimum rendement is 1,99% zonder risico's, is toch nog 18 keer meer dan het minimum rendement van een spaarboekje momenteel. Streefcijfer van de ECB wat inflatie betreft is onder maar dicht bij 2%. Maar de rente zal de komende jaren wel wat stijgen zodat er ook nog winstdeelname gaat zijn.boonpwnz schreef: ↑11 juli 2018, 12:20 Dus als ik bij men huidige tak 21 blijf maak ik hoe dan ook winst?
Dat ik de inflatie mogelijk niet inhaal kan wel.
Dan zou ik toch gewoon tak21 blijven behouden als ik alles lees. Ja fonds is veel beter maar eigenlijk is het gewoon een spaarpotje dat ik wil niets minder of meer dan dat.
Ok dan ga ik toch voor de tak21. Ja het is niet het beste en dat besef ik dat ik daar niet teveel van moet verwachten.
Voor mij is het simpelste en meest voorspelbare.
Alvast bedankt iedereen
Voor mij is het simpelste en meest voorspelbare.
Alvast bedankt iedereen

FYI: Mijn werkgever zal vanaf nu maandelijks 80 EUR in een TAK21 groepsverzekering storten. (Ik weet niet wat hem bezielt om daar in dit lage renteklimaat mee te starten.) Volgens de projectie die nu wordt meegegeven zal er tegen mijn pensioenleeftijd (over 36 jaar) ongeveer 39.000 EUR zal gespaard zijn. Da's minder dan 1% jaarlijkse interest en dus ruim onvoldoende om de door de ECB gewenste inflatie (net onder de 2%) te counteren.
Wat ga ik in 2054 nog met dat bedrag kunnen kopen? Niet veel vrees ik. Had dus liever zelf kunnen beslissen wat er met dat geld moet gebeuren.
Wat ga ik in 2054 nog met dat bedrag kunnen kopen? Niet veel vrees ik. Had dus liever zelf kunnen beslissen wat er met dat geld moet gebeuren.
Ja kan wel maar ik ga het toch zo doen. Ik besef dat ik niet veel opbrengst ga hebben maarja dan is dat maar zo.
Trouwens bij mij is er ook een groepsverzekering. Dat is naast men pensioensparen.
Trouwens bij mij is er ook een groepsverzekering. Dat is naast men pensioensparen.
Dan zou ik uw plaats zeker diversifiëren.
Het is niet omdat de rente vandaag historisch laag staat dat die de volgende 36 jaar net zo laag blijft hé. In dit geval stort je werkgever in een groepsverzekering, alles wat het opbrengt is winst voor jou. Indien je als werknemer in zo een groepsverzekering mag bijdragen krijg je daar ook een belastingsvoordeel voor, moet je meerekenen met het rendement.Didymus schreef: ↑12 juli 2018, 10:15 FYI: Mijn werkgever zal vanaf nu maandelijks 80 EUR in een TAK21 groepsverzekering storten. (Ik weet niet wat hem bezielt om daar in dit lage renteklimaat mee te starten.) Volgens de projectie die nu wordt meegegeven zal er tegen mijn pensioenleeftijd (over 36 jaar) ongeveer 39.000 EUR zal gespaard zijn. Da's minder dan 1% jaarlijkse interest en dus ruim onvoldoende om de door de ECB gewenste inflatie (net onder de 2%) te counteren.
Dat je er op het eind van de rit niet stinkend rijk van wordt is een feit, het is in elk geval een extra die je voor het zelfde geld niet hebt. Als je werkgever je maandelijks €80 bruto loon bijgeeft hou je daar misschien €35 netto aan over, probeer daar maar eens (zonder risico) €39.000 mee te sparen op 36 jaar.
Punt is net dat ik persoonlijk helemaal niet risicoavers ben, maar nu ongevraagd met een spaarverzekering word opgescheept waar ik helemaal niet achter sta.
PS: Wat voor de rente geldt, geldt mogelijk ook voor de inflatie hé.
PS: Wat voor de rente geldt, geldt mogelijk ook voor de inflatie hé.
Technisch is die spaarverzekering van je werkgever, pas op je 65ste krijg je het gespaarde bedrag.
Klopt dat rente en inflatie gelinkt zijn, de huidige situatie met zo goed als nul rente en 2% inflatie is echter niet de normale marktwerking, maar het gevolg van de ECB acties. Eenmaal de opkoop van rente papier stopt zal de rente wel terug stijgen. Kijk anders maar naar de VS, daar ligt de middellange termijnrente ook alweer een tijd boven de inflatie.
Klopt dat rente en inflatie gelinkt zijn, de huidige situatie met zo goed als nul rente en 2% inflatie is echter niet de normale marktwerking, maar het gevolg van de ECB acties. Eenmaal de opkoop van rente papier stopt zal de rente wel terug stijgen. Kijk anders maar naar de VS, daar ligt de middellange termijnrente ook alweer een tijd boven de inflatie.
Daar ben ik het mee eens, maar stel dat het verschil tussen rente en inflatie oploopt tot 1 à 2%, dan zou ik dat nog altijd veel te weinig vinden voor een langetermijnbelegging.
Belastingsvoordeel niet vergeten mee te rekenen in de berekening...
Niet van plan om er zelf iets in te storten, dus geen belastingsvoordeel.