fondsen: dummievragen
TIP
fondsen: dummievragen
Net als zovele vind ik dat mijn spaarrekening niet al te veel meer opbrengt. Daarom ben ik mijn weg aan het zoeken in andere beleggingen. Als klant bij Rabobank ben ik bezig met het maken van een selectie uit hun verschillende fondsen. (binnen een paar dagen volgt daar een post over)
Er zijn echter een paar dingen die niet mij niet duidelijk zijn:
- wat is het verschil tussen kapitalisatie en distributie?
- de juridische aard van een fonds; heeft dit toegevoegde waarde? Als het nu naar Belgisch/Frans/luxemburgs recht is, dan maakt toch niet uit?!
- Snap ik het goed en het heeft een fonds geen vaste looptijd? Ik kan erin en uit stappen wanneer ik wil (mits betaling van instap en uitstapkasten)
Waarschijnlijk zijn het allemaal 'domme' vragen, maar dit is nu eenmaal mijn leefwereld niet. Als het hier over biochemie ging, dan kon ik een actieve bijdrage leveren
Voorlopig zal het echter bij vragen blijven 
Er zijn echter een paar dingen die niet mij niet duidelijk zijn:
- wat is het verschil tussen kapitalisatie en distributie?
- de juridische aard van een fonds; heeft dit toegevoegde waarde? Als het nu naar Belgisch/Frans/luxemburgs recht is, dan maakt toch niet uit?!
- Snap ik het goed en het heeft een fonds geen vaste looptijd? Ik kan erin en uit stappen wanneer ik wil (mits betaling van instap en uitstapkasten)
Waarschijnlijk zijn het allemaal 'domme' vragen, maar dit is nu eenmaal mijn leefwereld niet. Als het hier over biochemie ging, dan kon ik een actieve bijdrage leveren
Re: fondsen: dummievragen
1. Bij distributie keert het fonds ieder jaar dividenden en intresten uit (indien die er zijn). Bij kapitalisatie worden dergelijke "winsten" geherinvesteerd in het fonds zelf. Het eerste kies je indien je van het fonds regelmatig inkomsten wil ontvangen, het tweede herbelegt deze en zal dus sneller in waarde toenemen.
2. de juridische aard is meestal van weinig belang behalve in sommige specifieke gevallen zoals de Carmignac fondsen (cfr. topic hierover op dit forum).
3. een "open" fonds heeft inderdaad geen einddatum en is ten allen tijde verkoopbaar. Er bestaan er ook andere, die dan een vaste looptijd hebben en vaak een vorm van kapitaalsbescherming.
2. de juridische aard is meestal van weinig belang behalve in sommige specifieke gevallen zoals de Carmignac fondsen (cfr. topic hierover op dit forum).
3. een "open" fonds heeft inderdaad geen einddatum en is ten allen tijde verkoopbaar. Er bestaan er ook andere, die dan een vaste looptijd hebben en vaak een vorm van kapitaalsbescherming.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Thnx Robokat, precies het antwoord dat ik nodig had;-)
Er meestal aan toevoegen dat fondsen met vaste looptijd vaak slecht scoren. Je kan beter voor een open fonds opteren. In staatsobligaties als je weinig risico wilt nemen (uiteraard staten die kredietwaardig zijn) en meer risico in gemengde fondsen en aandelen fondsen.robokat schreef:1. Bij distributie keert het fonds ieder jaar dividenden en intresten uit (indien die er zijn). Bij kapitalisatie worden dergelijke "winsten" geherinvesteerd in het fonds zelf. Het eerste kies je indien je van het fonds regelmatig inkomsten wil ontvangen, het tweede herbelegt deze en zal dus sneller in waarde toenemen.
Nog een bijkomende dummievraag; in een ander topic zag ik een discussie over belastingen op fondsen. In de FAQ van rabobank vond ik hier al wat info over, maar wat mij vooral interesseert is: worden de belastingen automatisch afgehouden of moet je dit zelf invullen op je belastingsbrief?
Het lijkt me het meest logisch dat ze automatisch worden afgehouden, anders zie jij als 'grote' (lees veel fondsen) het bos toch niet meer door de bomen.
Het lijkt me het meest logisch dat ze automatisch worden afgehouden, anders zie jij als 'grote' (lees veel fondsen) het bos toch niet meer door de bomen.
In 99,99% van de gevallen moet je je hier niets van aantrekken.
Er zijn maar enkele uitzonderingen met bepaalde buitenlandse fondsen, bvb. Carmignac.
Er zijn maar enkele uitzonderingen met bepaalde buitenlandse fondsen, bvb. Carmignac.
Wat bedoel je precies? Dat het automatisch in orde is, of dat het niet in orde is maar dat er geen haan naar kraait?
En hoe kan je nagaan dat het fonds bij die 99.99% behoort? Niet dat het in mij geval veel gaat uitmaken, want die paar duizend euro waar ik mee wil starten, daar zal niemand van wakker liggen, maar ik wil toch graag in orde zijn.
En hoe kan je nagaan dat het fonds bij die 99.99% behoort? Niet dat het in mij geval veel gaat uitmaken, want die paar duizend euro waar ik mee wil starten, daar zal niemand van wakker liggen, maar ik wil toch graag in orde zijn.
De banken of tussenpersonen zijn verantwoordelijk om de nodige belastingen af te houden ten gepaste tijde. Je bent dus automatisch in orde (op die paar uitzonderingen na).