Fondsen kopen bij Argenta ?
TIP
Re: Fondsen kopen bij Argenta ?
Intussen zijn de zaken geregeld en verdeeld.
Portefeuille is gewoon in 2 gedeeld en ieder doet ermee wat hij wil. Ieder heeft zijn eigen effectenrekening met zijn eigen fondsen erop.
Het gaat om gewone Argenta fondsen. Ik heb vandaag de papieren van mijn vader meegekregen en zal de lijst met de rendementen en datum van aankoop hier posten.
Het gaat om 17 fondsen en het rendement is gemiddeld 88%. Moet nu alles nog eens bekijken wanneer de aankopen gebeurd zijn.
Ik heb dat van die kosten ook aangehaald bij Argenta en wat ze eventueel konden doen was de aankoopkosten weglaten bij eventueel volgende aankopen.
Portefeuille is gewoon in 2 gedeeld en ieder doet ermee wat hij wil. Ieder heeft zijn eigen effectenrekening met zijn eigen fondsen erop.
Het gaat om gewone Argenta fondsen. Ik heb vandaag de papieren van mijn vader meegekregen en zal de lijst met de rendementen en datum van aankoop hier posten.
Het gaat om 17 fondsen en het rendement is gemiddeld 88%. Moet nu alles nog eens bekijken wanneer de aankopen gebeurd zijn.
Ik heb dat van die kosten ook aangehaald bij Argenta en wat ze eventueel konden doen was de aankoopkosten weglaten bij eventueel volgende aankopen.
Gefeliciteerd Karine!Het is nu zaak om de juiste beslissingen te nemen en het spaarpotje van uw pa intact te houden. Wanneer ze voelen dat je er iets of wat vanaf weet dan zijn ze ogenblikelijk een stuk meegaander. Zal je ook zelden nog opgebeld worden voor een gesprek is mijn ervaring. Blijf vooral hier posten, kan een hele leerrijke topic voor veel argenta klanten worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Neem vooral geen overhaaste beslissingen...
Ja dat is de standaard "commerciële geste" van banken.
Helaas zijn de jaarlijkse beheerskosten veel belangrijker, en daar kunnen ze niet mee spelen: die kosten worden rechtstreeks op de (koers van het) fonds ingehouden en elk (compartiment van) fonds kan maar 1 koers hebben.
ETFs: je kan bij Argenta geen ETFs aanschaffen blijkbaar.
In 2017 schreef TA invest hierover:
Is van 2017, al even geleden, maar mijn recente poging botste ook op njet.De bank met het groene appeltje beschouwt trackers of ETF's (exchange traded funds) als "complexe instrumenten" en laat de handel in deze producten niet toe. Zowel beleggers die aan internetbankieren doen als klanten die naar hun kantoor gaan om advies, botsen op dit njet.
Even afwijken van mijn openingsvraag.
De effectenportefeuille staat nu op mijn naam(ik ben titularis). Ik ben getrouwd met gemeenschap van goederen. Moet ik ondanks dat ik titularis ben dit nog door een notaris laten vastleggen zodat bij een eventuele scheiding mijn man er niet vandoor kan met het zuur verdiende geld van mijn vader of blijft alles van mij omdat ik titularis ben ?
Is het trouwens misschien altijd zo omdat je titularis bent dat je ook rechthebbende bent van alles wat er op die rekening staat ?
De man bij Argenta wist het alvast niet en stelde voor om bij een notaris te informeren.
P:S : de man bij Argenta leek me trouwens niet goed op de hoogte want hij heeft de effectenrekening gewoon op mijn naam gezet en op die van mijn broer zonder iets van bewijs. Ik stelde hem nog de vraag of dit dan gezien werd als een gift maar kreeg daar als antwoord dat bij deze hogere bedragen een gift niet kon. Heeft hij hier correct gehandeld ?
De effectenportefeuille staat nu op mijn naam(ik ben titularis). Ik ben getrouwd met gemeenschap van goederen. Moet ik ondanks dat ik titularis ben dit nog door een notaris laten vastleggen zodat bij een eventuele scheiding mijn man er niet vandoor kan met het zuur verdiende geld van mijn vader of blijft alles van mij omdat ik titularis ben ?
Is het trouwens misschien altijd zo omdat je titularis bent dat je ook rechthebbende bent van alles wat er op die rekening staat ?
De man bij Argenta wist het alvast niet en stelde voor om bij een notaris te informeren.
P:S : de man bij Argenta leek me trouwens niet goed op de hoogte want hij heeft de effectenrekening gewoon op mijn naam gezet en op die van mijn broer zonder iets van bewijs. Ik stelde hem nog de vraag of dit dan gezien werd als een gift maar kreeg daar als antwoord dat bij deze hogere bedragen een gift niet kon. Heeft hij hier correct gehandeld ?
Ik zou met deze vragen heel snel naar de notaris gaan.karine schreef: ↑4 mei 2021, 21:09 Even afwijken van mijn openingsvraag.
Een incorrecte aktie kan een eeuwig effect hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
My god ...
Misschien had je die dingen *op voorhand* moeten uitzoeken...
Er bestaat inderdaad zoiets als "schenking buiten gemeenschap" of zo... de notaris kent daar inderdaad alles over ... maar volgens mij moet je dat regelen bij de schenking, niet erna.
Misschien had je die dingen *op voorhand* moeten uitzoeken...
Er bestaat inderdaad zoiets als "schenking buiten gemeenschap" of zo... de notaris kent daar inderdaad alles over ... maar volgens mij moet je dat regelen bij de schenking, niet erna.
Het was gepland om dit gewoon als gift te doen.
Maar ik zal morgen de notaris even contacteren.
Maar ik zal morgen de notaris even contacteren.
Bij gemeenschap van goederen zijn alle goederen van beiden, op wiens naam een rekening of voertuig of bedrijf staat doet er niet toe.
Tenzij de goederen expliciet uitgesloten zijn van de huwelijksgemeenschap, wat in dit geval kan.
Papieren voor een gift (laten) opmaken.
Daar hebben we het al eens over gehad, erfbelasting-betalen-op-niet-gekregen-g ... ft#p498718
Papieren voor bankgift worden opgemaakt na de gift: je beschrijft immers hoe de gift gebeurd is, dat je de gift aanvaardt en onder welke voorwaarden.
Dus dat je dit nog niet gedaan hebt is geen probleem m.i.
Wat jij nodig hebt is een voorwaarde (opgelegd door uw vader via papierwerk gift) van verbod op inbrenging in huwelijksgemeenschap. Dan blijft die schenking erbuiten (net zoals bij een erfenis die je ontvangt trouwens)
Je moet dan uiteraard de effectenrekening wel gescheiden houden van uw andere beleggingen.
Een professional die de materie kent is zeer aan te raden, maar dat hoeft geen notaris te zijn.
Tenzij de goederen expliciet uitgesloten zijn van de huwelijksgemeenschap, wat in dit geval kan.
Papieren voor een gift (laten) opmaken.
Daar hebben we het al eens over gehad, erfbelasting-betalen-op-niet-gekregen-g ... ft#p498718
Papieren voor bankgift worden opgemaakt na de gift: je beschrijft immers hoe de gift gebeurd is, dat je de gift aanvaardt en onder welke voorwaarden.
Dus dat je dit nog niet gedaan hebt is geen probleem m.i.
Wat jij nodig hebt is een voorwaarde (opgelegd door uw vader via papierwerk gift) van verbod op inbrenging in huwelijksgemeenschap. Dan blijft die schenking erbuiten (net zoals bij een erfenis die je ontvangt trouwens)
Je moet dan uiteraard de effectenrekening wel gescheiden houden van uw andere beleggingen.
Een professional die de materie kent is zeer aan te raden, maar dat hoeft geen notaris te zijn.
Inderdaad el perro,
Je had dit eerder al eens aangehaald.
Je kan steeds kiezen of je schenking/bankgift laat registreren en 3% betaalt of niet registreert, niks betaalt, maar risico loopt op extra erfbelasting als uw ouders sterven binnen 3 jaar.
Betreft of het geld van mij is moet er inderdaad iets op papier komen, zo niet heeft mijn man evenveel recht op.
Straks eens werk maken van de fondsenlijst.
Je had dit eerder al eens aangehaald.
Je kan steeds kiezen of je schenking/bankgift laat registreren en 3% betaalt of niet registreert, niks betaalt, maar risico loopt op extra erfbelasting als uw ouders sterven binnen 3 jaar.
Betreft of het geld van mij is moet er inderdaad iets op papier komen, zo niet heeft mijn man evenveel recht op.
Straks eens werk maken van de fondsenlijst.
karine schreef: ↑4 mei 2021, 21:09 Even afwijken van mijn openingsvraag.
Voor zover ik weet zal in het geval van een scheiding eerst een verdeling gedaan worden van de (gekende) bezittingen van elk persoon vooraleer de rest te verdelen.
Een erfenis naar u toe zou dus eerst aan u toegekend worden vooraleer het gemeenschappelijke te verdelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar dan moeten die individuele bezittingen wel als zodanig "gekend" zijn... bij de schenking, niet bij de scheiding.
Je moet dus voorwaarden koppelen aan de schenking indien gewenst.
Zie ook: https://www.wikifin.be/nl/erven/schenki ... chenkingen
Denk dat de "oude" manier van handgift voor jullie wel ééns de gepaste en goedkoopste oplossing zou kunnen zijn. Je weet wel met de 2 aangetekende brieven dat je moet vouwen als een envelop.(poststempels dienen als bewijs). Je pa stuurt u de uitnodigingsbrief,waar hij ook in stelt dat het geschonkene ten alle tijde van u blijft. En dan stuur jij hem de bedankingsbrief.
Vroeger een paar maal meegewerkt.Nooit mee problemen gehad!
Dat is inderdaad de beste en goedkoopste(gratis) manier.Divi schreef: ↑5 mei 2021, 11:46 Denk dat de "oude" manier van handgift voor jullie wel ééns de gepaste en goedkoopste oplossing zou kunnen zijn. Je weet wel met de 2 aangetekende brieven dat je moet vouwen als een envelop.(poststempels dienen als bewijs). Je pa stuurt u de uitnodigingsbrief,waar hij ook in stelt dat het geschonkene ten alle tijde van u blijft. En dan stuur jij hem de bedankingsbrief.
Heb deze info nog eens van el perro doorgekregen ook.
Intussen is het zelfs al zo dat het aangetekend opsturen niet meer hoeft en de datum op de overschrijving van de bankinstelling geldt al geldig bewijs.
Daarnet alles eens uit de doeken gedaan betreft de fondsen wat niet zo simpel was omdat er meerdere van naam waren veranderd.
Het totale rendement komt inderdaad op 88,47%.
Alles apart omgerekend komt dit op een gemiddelde op jaarbasis van 11,9% wat ik zeker niet slecht vindt.
Eerste aankopen waren in 2008 en de laatste in 2017.
In bijlage is een overzicht hiervan in Word gegoten.
Het totale rendement komt inderdaad op 88,47%.
Alles apart omgerekend komt dit op een gemiddelde op jaarbasis van 11,9% wat ik zeker niet slecht vindt.
Eerste aankopen waren in 2008 en de laatste in 2017.
In bijlage is een overzicht hiervan in Word gegoten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.