fondsen rabobank.be
TIP
fondsen rabobank.be
Beste,
Momenteel denk ik erover na om via Rabobank.be te gaan beleggen in fondsen.
Mijn portefeuille bestaat uit
- spaargeld op internetrekening
- aankoop appartement
- tak21 product omdat dit na 8 jaar zich gaat gedragen als een gewone spaarrekening, hopelijk met wat meer rendement
- nu instap in fondsen
Voordelen
- geringe kosten
- gespreid risico
Nadelen
?
Wat denken jullie van? Welke fondsen zouden jullie momenteel overwegen en waarom?
Alvast bedankt
Momenteel denk ik erover na om via Rabobank.be te gaan beleggen in fondsen.
Mijn portefeuille bestaat uit
- spaargeld op internetrekening
- aankoop appartement
- tak21 product omdat dit na 8 jaar zich gaat gedragen als een gewone spaarrekening, hopelijk met wat meer rendement
- nu instap in fondsen
Voordelen
- geringe kosten
- gespreid risico
Nadelen
?
Wat denken jullie van? Welke fondsen zouden jullie momenteel overwegen en waarom?
Alvast bedankt
Re: fondsen rabobank.be
Het nadeel van fondsbeleggingen is dat je bereid moet zijn om verlies te lijden.
Mijn persoonlijke favoriet voor de defensieve fondsbelegger is Carmignac Patrimoine, al vele malen op dit forum besproken. Gebruik maar even de zoekknop van het forum.
Gemiddelde opbrengst op lange termijn: ca. 9% per jaar.
Twee belangrijke voordelen:
- Dit is een wereldwijd beleggingsfonds, dat dus in gelijk wat kan beleggen. In tegenstelling tot specifieke fondsen moet je dus zelf geen moeilijke keuzes maken welke sectoren nu precies interessant zijn om in te beleggen. Carmignac doet dit voor u.
- De voorbije 20 jaar heeft het fonds nog maar 2 keer een negatieve prestatie neergezet op jaarbasis, zelfs in 2008 is er geen verlies geleden, en dit is een unicum.
Mijn persoonlijke favoriet voor de defensieve fondsbelegger is Carmignac Patrimoine, al vele malen op dit forum besproken. Gebruik maar even de zoekknop van het forum.
- Dit is een wereldwijd beleggingsfonds, dat dus in gelijk wat kan beleggen. In tegenstelling tot specifieke fondsen moet je dus zelf geen moeilijke keuzes maken welke sectoren nu precies interessant zijn om in te beleggen. Carmignac doet dit voor u.
- De voorbije 20 jaar heeft het fonds nog maar 2 keer een negatieve prestatie neergezet op jaarbasis, zelfs in 2008 is er geen verlies geleden, en dit is een unicum.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
De laatste 6 maanden is de prestatie van dit fonds iets minder. En dan nog is het op die tijd 3% gestegen (heb net mijn instapkosten terug (was 3% bij Axa)). Ik ben alleszinds blij dat ik ingestapt ben, want gezien de historische winsten en dynamisch beheer is dit inderdaad een fonds met veel potentieel.robokat schreef:Het nadeel van fondsbeleggingen is dat je bereid moet zijn om verlies te lijden.
Spijtig te horen dat je 3% instapkosten hebt betaald. Je kan dit op meerdere plekken vinden aan 1% (Rabo, Keytrade, Deutsche Bank) en zelfs aan 0% bij Binck. Wist je dat niet ?WebsterMC schreef:En dan nog is het op die tijd 3% gestegen (heb net mijn instapkosten terug (was 3% bij Axa)).
Aan 3% betaal je ongeveer 150 euro instapkosten per deelbewijs, aan 1% slechts 50 euro en bij Binck een vaste kost van 9,50 euro.
Gezien de doorsnee spaargidser op eurocenten let, toch wel iets dat echt wel de moeite is om voor te gaan shoppen.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
't was een bevlieging van het moment. We hadden wat geld dat vrijkwam en onze bankier raadde voor een deel daarvan de Patrimoine Carmignac aan. Ik wist dat Patimoine Carmignac een goed fonds was en ben meteen akkoord te gaan, zonder echt naar de kosten te kijken.robokat schreef:Spijtig te horen dat je 3% instapkosten hebt betaald. Je kan dit op meerdere plekken vinden aan 1% (Rabo, Keytrade, Deutsche Bank) en zelfs aan 0% bij Binck. Wist je dat niet ?
Toen ik achteraf ontdekte dat ik bij Keytrade en Rabo (waar ik ook klant ben) veel goedkoper kon intekenen was ik uiteraard heel kwaad op mezelf. De bankier verwijt ik niets. Hij moet verkopen. Hij heeft ons trouwens al héél veel geld doen besparen. 't is op mezelf dat ik kwaad ben. Ik had niet meteen moeten toezeggen...
Maar les geleerd. De volgende keer zeg ik tegen mijn bankier dat hij het geld op mijn zichtrekening mag storten. En dan zoek ik zelf naar de goedkoopste instapkosten. Al doende leert men, zal ik maar zeggen.
Wat er niet bijgezegd wordt, is dat het een bruto rendement is. Bij dit fonds moet men de dividenten zelf aangeven op uw belastingsbrief. Voorheffing 15%, er is zelfs een module voorzien. U kunt het ook vergeten hoor, maar het moet gezegd.robokat schreef:Het nadeel van fondsbeleggingen is dat je bereid moet zijn om verlies te lijden.
Ook moet bij verkoop de meerwaarde betaald worden waar er 25% voorheffing is.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Je moet dit niet aangeven, noch roerende voorheffing betalen als je dit product aankoopt in een zogenaamde Tak-23. Dan wordt dit fonds niet aanzien als beleggingsproduct, maar als een verzekeringsproduct. En dat is bij mij nu wel het gevallowietje schreef:Wat er niet bijgezegd wordt, is dat het een bruto rendement is. Bij dit fonds moet men de dividenten zelf aangeven op uw belastingsbrief. Voorheffing 15%, er is zelfs een module voorzien. U kunt het ook vergeten hoor, maar het moet gezegd.
Ook moet bij verkoop de meerwaarde betaald worden waar er 25% voorheffing is.

Deze week hebben we het even over de (Luxemburgse) Tak 23, want een aandachtige lezer van onze tip van de week merkte terecht op dat we hier nog maar weinig aandacht in het verleden hebben aan besteed. Nochtans is dit een prachtinstrument. Een Tak 23 is eigenlijk een beleggingsproduct maar dan gekaderd in een verzekeringsproduct. Een Tak 23 is zeer voordelig en flexibel. U kunt ofwel uw bestaande aandelenportefeuille mee laten overzetten vanaf een bepaald volume of er kan in overleg met uw bankier voor een geheel of gedeeltelijke nieuwe belegging worden gekozen. Een Tak 23 is een fonds dat belegt in obligaties, aandelen, vastgoed, enz. Hier betaalt u nooit roerende voorheffing op de opbrengsten (die ook gekapitaliseerd worden). Een Tak 23 wordt als verzekeringsproduct beschouwd en geniet het zeer discrete Luxemburgse verzekeringsgeheim. In uw Belgische aangifte van de personenbelasting moet u melding maken van het al dan niet aanhouden van buitenlandse bankrekeningen. Als u in een Tak 23, zelfs in Luxemburg, belegd hebt dan hoeft u hier geen melding van te maken. Daar het immers niet om een bankrekening gaat.
Bron: http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... -voor-mij/
Tak23 is een optie, maar het voordeel is niet zo groot als je denkt. Ten eerste heb je instapkosten van enkele procenten en een instaptax van 1,1%. Daarnaast heb je jaarlijkse beheerskosten (bovenop de beheerskosten van de onderliggende patrimoine).WebsterMC schreef: Je moet dit niet aangeven, noch roerende voorheffing betalen als je dit product aankoopt in een zogenaamde Tak-23. Dan wordt dit fonds niet aanzien als beleggingsproduct, maar als een verzekeringsproduct.
ik heb vroeger een paar simulaties gedaan, het netto verschil qua rendement is uiteindelijk relatief klein. Je moet het inderdaad wel niet aangeven in je belastingen, zodat de fiscus minder zicht heeft op je vermogen.
-
- Full Member
- Contacteer:
[quote="WebsterMC"][quote="lowietje"]Je moet dit niet aangeven, noch roerende voorheffing betalen als je dit product aankoopt in een zogenaamde Tak-23. Dan wordt dit fonds niet aanzien als beleggingsproduct, maar als een verzekeringsproduct. En dat is bij mij nu wel het geval
Waar heb je dit in een tak23 aangekocht aub?

Waar heb je dit in een tak23 aangekocht aub?
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Via mijn Axa bankier. Ik heb ingetekend van een "Axa-Invest" . Dit staat er bij mijn PC-banking: "Belegingsverzekeringen zonder eindvervaldag (Tak23)". Ze hebben dit vanzelf in een Tak 23 gestoken toen ik vroeg om de carmignac patrimoine aan te kopen.centjessparen schreef:WebsterMC schreef:
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Moet je op de opbrengsten van die fondsen bij rabobank belastingen betalen? En hoe verhoudt zich dat tot tak 21 en tak 23 producten?
Alvast bedankt
Moet je op de opbrengsten van die fondsen bij rabobank belastingen betalen? En hoe verhoudt zich dat tot tak 21 en tak 23 producten?
Alvast bedankt
Zoals hoger al aangehaald betaal je op het fonds 15%RV op het rentegedeelte en (bij verkoop) 25% RV op het dividendgedeelte. Door de structuur van Patrimoine (veel afgeleide producten) zijn dit echter heel kleine bedragen.tvde schreef:Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alvast bedankt
Bij tak23 heb je deze belastingen dus niet, maar je betaalt (bij bvb. Axa) tot 3% instapkosten, 1,1% taks, 0,60% beheerkosten/jaar, en eventueel 1% uitstapkosten, 1% arbitragekosten, ... Je ziet dat de kosten hier snel kunnen oplopen, wat het fiscale voordeel grotendeels teniet doet. Voor wie <5 jaar belegt, zullen instapkosten, uitstapkosten en taks op de tak23 zeker zwaarder doorwegen dan dit voordeel.
Nu ik een effectenrekening heb bij Keytrade en de instap tijdelijk gratis is overweeg ik om 'Carmignac Patrimoine ' aan te kopen.
Ik heb gezien dat dit jaar het rendement niet zo denderend is. Is het nog altijd een aanrader?
Mvg
Ik heb gezien dat dit jaar het rendement niet zo denderend is. Is het nog altijd een aanrader?
Mvg
Fondsbeleggen doe je niet een paar maanden. Je hebt een horizon van 3 tot 5 jaar nodig, dus wat er in die luttele maanden van 2010 gebeurd is, is niet ter zake doende voor een keus voor een bepaald fonds.evita schreef:Nu ik een effectenrekening heb bij Keytrade en de instap tijdelijk gratis is overweeg ik om 'Carmignac Patrimoine ' aan te kopen.
Mvg
Bedankt hoor robokat!