Fondsen
Re: Fondsen
Beurstax in sommige gevallen ook.
-
anonymous
De verschillende kosten van fondsen zijn:
Diegene die kunnen verschillen tussen de verschillende financiële instellingen en die je dus moet vergelijken:
* Instapkosten: Bij verschillende instellingen (MEdirect, rabobank, ...) zijn die meestal 0. Bij sommige fondsen max 1%. Bij grootbanken kunnen die oplopen tot 3% of meer. Deze kosten worden afgehouden wanneer je instapt.
* Uitstapkosten: Bij de meesten ook onbestaande. Ook weer opletten bij grootbanken.
* Bewaarloon: Kosten om je fondsen te bewaren. Is een jaarlijkse kost. Bij de meesten (rabo, medirect ed) zijn deze ook onbestaande. Bij sommigen zoals DB een vaste prijs per lijn (per lijn is in dit geval per fonds) van 8€. Bij grootbanken kunnen deze kosten soms ook weer oplopen.
Dan heb je nog kosten die bij iedereen hetzelfde zijn (deGiro is een speciaal geval, daar kan het afwijken. Maar dan zit je ook wel in een grijze zone):
* Beheerskost: Deze kost zit in de koers van je fonds inbegrepen. Je zal die kost dus nergens apart terug vinden
* RV en beurstaks bij verkoop of uitbetaling dividenten: afhankelijk van het type fonds is er een andere belasting.
Diegene die kunnen verschillen tussen de verschillende financiële instellingen en die je dus moet vergelijken:
* Instapkosten: Bij verschillende instellingen (MEdirect, rabobank, ...) zijn die meestal 0. Bij sommige fondsen max 1%. Bij grootbanken kunnen die oplopen tot 3% of meer. Deze kosten worden afgehouden wanneer je instapt.
* Uitstapkosten: Bij de meesten ook onbestaande. Ook weer opletten bij grootbanken.
* Bewaarloon: Kosten om je fondsen te bewaren. Is een jaarlijkse kost. Bij de meesten (rabo, medirect ed) zijn deze ook onbestaande. Bij sommigen zoals DB een vaste prijs per lijn (per lijn is in dit geval per fonds) van 8€. Bij grootbanken kunnen deze kosten soms ook weer oplopen.
Dan heb je nog kosten die bij iedereen hetzelfde zijn (deGiro is een speciaal geval, daar kan het afwijken. Maar dan zit je ook wel in een grijze zone):
* Beheerskost: Deze kost zit in de koers van je fonds inbegrepen. Je zal die kost dus nergens apart terug vinden
* RV en beurstaks bij verkoop of uitbetaling dividenten: afhankelijk van het type fonds is er een andere belasting.
- FinanceGeek
- Jr. Member

- Contacteer:
Zelf beheren lijkt mij een betere optie, Hou je nog wel iets over na betalen van alle kosten en taxen?anonymous schreef:De verschillende kosten van fondsen zijn:
-
anonymous
Ik weet niet juist wat je bedoelt met zelf beheren...
Maar als je bedoelt, dat je zelf aandelen/obligaties/ed gaat kopen:
* Een fonds belegt in, tot soms 100den verschillende aandelen/obligaties. Hoe ga jij dat zelf doen, als je een beperkt budget hebt?
* Hoe ga je beslissen wanneer je wat gaat kopen en verkopen? Jij kent er ongetwijfeld meer van dan fondsbeheerders die er hun dagtaak van gemaakt hebben?
* Als je zelf aandelen/obligaties koopt en verkoopt, zal je ook te maken krijgen met beurstaksen, en kosten van je broker (aankoop en verkoop) en belastingen.
Niemand zegt trouwens dat je of fondsen moet kopen of aandelen/obligaties etc. Het kan best én én zijn.
* Een fonds belegt in, tot soms 100den verschillende aandelen/obligaties. Hoe ga jij dat zelf doen, als je een beperkt budget hebt?
* Hoe ga je beslissen wanneer je wat gaat kopen en verkopen? Jij kent er ongetwijfeld meer van dan fondsbeheerders die er hun dagtaak van gemaakt hebben?
* Als je zelf aandelen/obligaties koopt en verkoopt, zal je ook te maken krijgen met beurstaksen, en kosten van je broker (aankoop en verkoop) en belastingen.
Niemand zegt trouwens dat je of fondsen moet kopen of aandelen/obligaties etc. Het kan best én én zijn.
- FinanceGeek
- Jr. Member

- Contacteer:
Misschien zijn ETFs een betere optie dan bankfondsen. De kosten bij deze liggen een pak lager dan bij traditionele bankfondsen. Voor het merendeel van de bankfondsen kan je een gelijkaardige etf vinden op de beurs.anonymous schreef:Ik weet niet juist wat je bedoelt met zelf beheren...
Ik vind het Fondsensysteem van Rabobank eigenlijk niet zo ideaal. Waar je elders gewoon het bedrag moet ingeven dat je wenst te investeren moet dat bij Rabobank het aantal deelbewijzen zijn dat je wil.
Ik kocht bv. 0,16 stuks van Carmignac Patrimoine aan (net iets meer dan 100 euro).
Ik heb de indruk dat je die dan ook aankoopt op de hoogste koers van die dag, zo leed ik bv. 1,78% verlies amper een half uur na de aankoop.
Ik mis ook het feit dat je je transacties niet in PDF kunt downloaden.
Ook de algemene indruk van het banking gegeven vind ik wat oudbollig aanvoelen. Daarenbuiten is Rabobank wel een sterke speler op de markt en krijg je een goeie service.
Ik kocht bv. 0,16 stuks van Carmignac Patrimoine aan (net iets meer dan 100 euro).
Ik heb de indruk dat je die dan ook aankoopt op de hoogste koers van die dag, zo leed ik bv. 1,78% verlies amper een half uur na de aankoop.
Ik mis ook het feit dat je je transacties niet in PDF kunt downloaden.
Ook de algemene indruk van het banking gegeven vind ik wat oudbollig aanvoelen. Daarenbuiten is Rabobank wel een sterke speler op de markt en krijg je een goeie service.
-
anonymous
Kevva, Fondsen hebben geen verschillende koersen doorheen de dag.
Van de meeste fondsen is er maar 1 koersnotering per dag. Fondsen koop je een beetje blind. Je koopt of verkoopt nu, maar de koers waartegen weet je pas morgen tot zelfs voor sommige fondsen pas binnen enkele dagen.
Bij rabobank kan je op de website zien wanneer het order uitgevoerd zal worden (zie tabblad "Uitvoering")
Van de meeste fondsen is er maar 1 koersnotering per dag. Fondsen koop je een beetje blind. Je koopt of verkoopt nu, maar de koers waartegen weet je pas morgen tot zelfs voor sommige fondsen pas binnen enkele dagen.
Bij rabobank kan je op de website zien wanneer het order uitgevoerd zal worden (zie tabblad "Uitvoering")
Ik dacht ook dat de koers van een fonds niet varieert, maar dat is niet voor alle fondsen zo. Hier zomaar een voorbeeld: Concentra dat je de hele dag ziet variëren op een overigens zeer goede website:anonymous schreef:Fondsen hebben geen verschillende koersen doorheen de dag.
Van de meeste fondsen is er maar 1 koersnotering per dag.
http://www.finanzen.net/fonds/Concentra_-_A_-_EUR" onclick="window.open(this.href);return false;
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Hoi dit is de variant van het fonds van Concentra die verpakt is als aandeel op de beurs van Frankfurt...
Het normale fonds heeft maar 1koersnotering per dag
Het normale fonds heeft maar 1koersnotering per dag
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
De discussie over retrocessies (kick-backs) wordt niet enkel op spaargids.be maar ook in de fondsenwereld momenteel uitvoerig gevoerd. Het VK en Nederland voerden vorig jaar al kick-backvrije fondsen in. In beide landen is het momenteel verboden voor een fondsendistributeur om nog vergoedingen te ontvangen van een fondsenmanager via het kick-back/retrocessie systeem. Hiermee anticiperen deze twee landen op de nieuwe Europese spaarrichtlijn, Mifid II, die momenteel in Europa wordt geïmplementeerd.JulusCesar schreef: Ongeveer helft van deze kosten is voor het beheer zelf de andere helft voor de bank/broker die het fonds levert en bewaart voor jouw. Ze storten dit dus door achter jouw rug om naar bv Rabo. Lijkt onschuldig maar sommige fondsen leveren voor de bank (tijdelijk) meer op en worden dus met meer overtuiging door de broker/bank in de markt gezet terwijl het voor de klanten niet de beste fondsen zijn.
Bij een concurrent van Rabo kan je dit zien per fonds.
In Nederland is deze praktijk afgeschaft en betaald de klant enkel de echte fonds kosten + een fee aan de broker of bank.
Bij Binck nl is dit 0,15 % terwijl je bij de meeste banken/brokers bij ons 0,7 % door jawel "verborgen opbrengsten voor de bank" aan je broek krijgt.
Wat betreft die spaarrichtlijn, zal land per land worden beslist door de lokale autoriteiten hoe de voorgeschreven Europese regels lokaal zullen worden toegepast. De Europese richtlijn beschrijft geen expliciete afschaffing van de kick-backs voor alle distributievormen, dus in België zal er ook moeten beslist worden of kick-backs worden afgeschaft of niet. Meer duidelijkheid volgt vermoedelijk begin 2016.
Kick-backs afschaffen zou ten goede moeten komen van de eindbelegger. De transparantie verhoogt en zijn er geen verborgen kosten meer bij fondsbeleggen.
Wij zien echter toch enkele mogelijke nadelen: we merken dat bij onze noorderburen het fondsenlandschap verschraalt. Meer en meer passieve indexproducten verdringen het aandeel actief beheerde fondsen. Open architectuur ruimt ten dele plaats voor ‘huisfondsen’. Want via huisfondsen heeft een distributeur wel de mogelijkheid om een rechtstreekse kost aan te rekenen.
Een ander mogelijk nadeel is dat klanten die aan- en verkoopadvies willen van hun bankier, voor elk uurtje advies in het bankkantoor gefactureerd zullen worden. Niet iedereen is echter gemotiveerd of in staat om zelf een beleggingsportefeuille te beheren. Met mogelijk mindere resultaten van de beleggingsportefeuilles tot gevolg.
Zoals steeds zijn we absolute verdedigers van transparantie, ook over kosten die klanten dienen te betalen. We moeten daar niet flauw over doen, we willen groeien, we zijn nu eenmaal een bedrijf. Dat doen we door sterke producten en een goede service te bieden aan onze klanten. En dus ook door te verdienen op distributie van fondsen. Maar dan wel via een duurzaam en transparant inkomstenmodel. We zijn dus absoluut voorstander om expliciet te afficheren welke vergoeding Rabobank.be per fonds ontvangt, van zodra de lokale Belgische wetgeving hier meer duidelijkheid over verschaft en/of dit vereist.
We geven via onderstaande link al duidelijke informatie op onze website over hoe het kostenplaatje van een fonds in mekaar zit. De vergoeding die Rabobank.be ontvangt van de fondsenhuizen bedraagt ongeveer de helft van de beheersvergoeding (management fee, niet de TER/TKR) van een fonds.
https://www.rabobank.be/nl/beleggen/par ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Rabobank.be op 11 februari 2015, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Wij geloven niet dat het verstandig is om u fondsen of andere producten op te dringen. Of om u in een richting te duwen die vooral óns goed uitkomt. U bankiert bij Rabobank.be autonoom en ongebonden. Daarvoor reiken wij u objectieve, heldere informatie en relevante tools aan. Dat is zeker ook het geval bij de Test-Aankoop modelportefeuilles:JulusCesar schreef:Verder blijf ik Rabo's Test aankoop portfolio's rechtuit schandalig vinden. Zo stelt test aankoop voor te beleggen in MEX via een tracker. Rabo kan dit niet aanbieden en stelt dan met de vingers in de neus gewoon een algemeen fonds van Zuid Am voor.
Nog kwalijker bij de obligaties. Test aankoop stelt BRL en SEK obligaties voor rabo vervangt dit doodleuk door een universeel bond fonds. Waar wel een percentage BRL inzit (en misschien zelfs voor de modale belegger een beter oplossing is dan enkel SEK en BRL)
Ze zouden op zijn minst mogen aangeven dat dit vervangers zijn voor de portfolio van Test aankoop invest....deze laten dit blijkbaar ook zo maar toe hun naam aan zulke praktijken te kleven.
De modelportfeuilles via Rabobank.be zijn een weerslag van de uitgebreide fondsenportefeuilles die Test-Aankoop Invest publiceert in zijn eigen magazines, ingevuld met het fondsenaanbod dat beschikbaar is via Rabobank.be. Test-Aankoop Invest kiest zelf met welke fondsen ze de modelportefeuilles invult. Als een specifiek land of regio wordt aanbevolen door Test-Aankoop Invest, waarvoor er geen specifiek product via Rabobank.be beschikbaar is, dan kiest Test-Aankoop Invest het alternatief dat daar het dichtst bij aanleunt. Uiteraard wordt dit steeds expliciet vermeld in de detailuitleg van de modelportefeuilles op onze website. Enkele voorbeelden uit de huidige modelportefeuilles:
https://www.rabobank.be/nl/beleggen/rab ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
JulusCesar schreef:Klopt, rabo is gunstig voor de fondsen die ze aanbieden maar waarom nemen ze Ethna niet op in hun assortiment
JulusCesar schreef:Gezien Rabo dit niet publiceert ben ik daar niet zeker van![]()
Bij de giro te verkrijgen zonder retrosessie. 0,7 % meer opbrengst per jaar en bij keytrade in fiscaal gunstige versie.
Waarom wacht Rabo met een tegenzet; misschien kunnen ze ons genoeg in slaap wiegen met hun folders en 50 euro acties ?
Volgens ons heeft Ethenea in België een exclusiviteitsovereenkomst met een specifieke Belgische fondsendistributeur. Enkele andere distributeurs omzeilen deze exclusiviteitsovereenkomst door de fondsen aan te bieden zonder officiële overeenkomst via buitenlandse tussenpersonen.Rabobank.be kiest ervoor om steeds te werken met een fondsenhuis via een rechtstreekse distributieovereenkomst zodat de dienstverlening naar ons en onze klanten ten allen tijde kan worden gewaarborgd en eventueel juridisch kan afgedwongen worden, indien nodig. Het is dus een juridische indekking om onze belangen en die van onze klanten te vrijwaren.
Tiens tiens, dat is nu de vraag die ik gisteren aan Rabobank heb gevraagd. Ik zou net als een doorlopende opdracht bij pensioensparen willen storten in een fonds. Nu doe ik dit handmatig. Is dit mogelijk?Kevva schreef:Ik vind het Fondsensysteem van Rabobank eigenlijk niet zo ideaal. Waar je elders gewoon het bedrag moet ingeven dat je wenst te investeren moet dat bij Rabobank het aantal deelbewijzen zijn dat je moet ingeven.
En vooral wat men hierboven zegt: vreselijk omslachtig om om te rekenen hoeveel deelbewijzen een bepaald bedrag inhoudt.
Er is een apart topic hierover, het antwoord van Rabo:Eiji schreef:Tiens tiens, dat is nu de vraag die ik gisteren aan Rabobank heb gevraagd. Ik zou net als een doorlopende opdracht bij pensioensparen willen storten in een fonds. Nu doe ik dit handmatig. Is dit mogelijk?Kevva schreef:Ik vind het Fondsensysteem van Rabobank eigenlijk niet zo ideaal. Waar je elders gewoon het bedrag moet ingeven dat je wenst te investeren moet dat bij Rabobank het aantal deelbewijzen zijn dat je moet ingeven.
En vooral wat men hierboven zegt: vreselijk omslachtig om om te rekenen hoeveel deelbewijzen een bepaald bedrag inhoudt.
Ik zou het ook wel graag zien. BNP heeft zo'n beleggingsplan, maar er is meestal 2,5% instapkost op hun fondsen.Rabobank.be schreef:Voorlopig is maandelijks beleggen inderdaad enkel mogelijk door zelf elke maand de gekozen fondsen handmatig aan te kopen. Dat kan al vanaf relatief kleine bedragen: minimaal 100 € per aankooporder.
Automatisch maandelijks beleggen staat hoog op onze prioriteitenlijst om toe te voegen aan onze dienstverlening. We zien dit zelf als een zeer nuttig hulpmiddel bij het beleggen dat goed is voor zowel onze klanten als voor onszelf. We staan echter redelijk dicht bij een grote update van ons bestaande banksysteem. Eens deze update achter de rug is staan nieuwe ontwikkelingen gepland, waarbij deze toepassing zeker hoog bovenaan de gewenste ontwikkelingen staat.
Het omrekenen vind ik niet omslachtig, gewoon te investeren bedrag delen door huidige koers = aantal deelbewijzen.
Koers bij effectieve uitvoering kan dan weer wat afwijken.
Je moet er wel telkens zelf aan denken, en zelf gaan uitvoeren, dus deze functie zou ik zeker ook welkom heten.
@kronosek: heb vandaag antwoord gehad van Rabobank en inderdaad nu nog niet mogelijk. Dat vind ik persoonlijk een minpunt maar bon men werkt eraan.
Het omrekenen is gewoon de regel van 3 toepassen, dat weet ik ook wel, maar nog steeds is dit omslachtig om om te rekenen.
Zeker als je het omgekeerde gewoon bent.
Gr
Het omrekenen is gewoon de regel van 3 toepassen, dat weet ik ook wel, maar nog steeds is dit omslachtig om om te rekenen.
Zeker als je het omgekeerde gewoon bent.
Gr