Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Het is niet mijn gewoonte om na te trappen maar te veel is trop. Bovendien wil ik Fortis-klanten waarschuwen tegen malafide praktijken, die deze bankverzekeraar meer en meer als huisstijl aanwendt.
Jarenlang had ik een brandverzekering bij de verzekeringspoot van Fortis met vvd 14/10.
Op 14/06 onderschreef ik een nieuwe polis bij Argenta waarbij de premie ongeveer 40 % goedkoper was. Tezelfdertijd ondertekende ik in het Argentakantoor een opzeggingsbrief om de Fortis-polis per 14/10/2013 op te zeggen.
Deze opzeg werd door Fortis (net zoals bij een andere polis waarvan in een vorig item sprake) genegeerd en er werd mij in het begin van October een brief gestuurd met opgave van de premie.
Ik contacteerde mijn Argenta-kantoor en onderschreef er een nieuwe opzegbrief. Dezelde dag begaf ik mij ook naar het plaatselijk Fortis-kantoor en onderschreef er nogmaals een door een personeelslid geattesteerde opzegbrief ( om zeker te zijn). Deze laatste opzegbrief refereerde aan het recht om een polis op te zeggen igv verhoging van de premie.
Toch werd een tijdje later de premie van mijn Fortis-rekening afgenomen en kreeg ik een brief dat mijn polis slechts tegen volgend jaar werd opgezegd.
Na een hartig telefonisch onderhoud met hun clientendienst, storten ze mij uiteindelijk de ten onrechte aangerekende premie terug en kreeg ik enkele dagen een schrijven dat de polis werd opgezegd per 14/10/2013.
Einde verhaal? Zeker niet!
Fortis heeft geen enkele connectie meer met de wettelijkheid en rekent er blijkbaar op dat hun clienten zich niet durven/kunnen verweren...
Jarenlang had ik een brandverzekering bij de verzekeringspoot van Fortis met vvd 14/10.
Op 14/06 onderschreef ik een nieuwe polis bij Argenta waarbij de premie ongeveer 40 % goedkoper was. Tezelfdertijd ondertekende ik in het Argentakantoor een opzeggingsbrief om de Fortis-polis per 14/10/2013 op te zeggen.
Deze opzeg werd door Fortis (net zoals bij een andere polis waarvan in een vorig item sprake) genegeerd en er werd mij in het begin van October een brief gestuurd met opgave van de premie.
Ik contacteerde mijn Argenta-kantoor en onderschreef er een nieuwe opzegbrief. Dezelde dag begaf ik mij ook naar het plaatselijk Fortis-kantoor en onderschreef er nogmaals een door een personeelslid geattesteerde opzegbrief ( om zeker te zijn). Deze laatste opzegbrief refereerde aan het recht om een polis op te zeggen igv verhoging van de premie.
Toch werd een tijdje later de premie van mijn Fortis-rekening afgenomen en kreeg ik een brief dat mijn polis slechts tegen volgend jaar werd opgezegd.
Na een hartig telefonisch onderhoud met hun clientendienst, storten ze mij uiteindelijk de ten onrechte aangerekende premie terug en kreeg ik enkele dagen een schrijven dat de polis werd opgezegd per 14/10/2013.
Einde verhaal? Zeker niet!
Fortis heeft geen enkele connectie meer met de wettelijkheid en rekent er blijkbaar op dat hun clienten zich niet durven/kunnen verweren...
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Ik wil hier toch wat bemerkingen bij plaatsen uit mijn eigen ervaring. Jaren terug veranderde ik mij autopolis naar Argenta. Argenta ging de overschakeling voor zich nemen. Hij deed de opzeg via niet aangetekend schrijven. Ik heb hierdoor een jaar extra bij de oude verzekeraar moeten blijven.
Eerst was ik van oordeel dat mijn toenmalige verzekeraar op een zielige manier moeilijk deed om mij nog een jaar langer als klant te houden. Ik bracht dat terloops ter sprake aan een onafhankelijke makelaar waar de familie al decennia klant is. Ze vertelde mij dat het gebruikelijk is in de sector om een opzeg steeds via aangetekend te versturen. Bij een opzeg door een makelaar dient deze het huidige contract goed te kennen. Desnoods kan hij dit opvragen.
Ik heb hierdoor mijn mening herzien. Er zijn veel charlatans en amateurs bij de makelaars. Verzekeraars hebben gelijk dat ze opzegbrieven zonder gevolg verticaal klasseren als deze hen niet op de juiste manier zijn bezorgd. Dit is een bescherming voor de consument tegen de cowboys in de sector.
Eerst was ik van oordeel dat mijn toenmalige verzekeraar op een zielige manier moeilijk deed om mij nog een jaar langer als klant te houden. Ik bracht dat terloops ter sprake aan een onafhankelijke makelaar waar de familie al decennia klant is. Ze vertelde mij dat het gebruikelijk is in de sector om een opzeg steeds via aangetekend te versturen. Bij een opzeg door een makelaar dient deze het huidige contract goed te kennen. Desnoods kan hij dit opvragen.
Ik heb hierdoor mijn mening herzien. Er zijn veel charlatans en amateurs bij de makelaars. Verzekeraars hebben gelijk dat ze opzegbrieven zonder gevolg verticaal klasseren als deze hen niet op de juiste manier zijn bezorgd. Dit is een bescherming voor de consument tegen de cowboys in de sector.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Tot voor kort kon een verzekering automatisch en stilzwijgend worden verlengd: als u vergeten was op te zeggen zat u weer voor een nieuwe periode aan betreffende verzekering vast. Het Verbond van Verzekeraars heeft nu een nieuwe richtlijn afgegeven voor het verlengen van verzekeringen: verzekeraars moeten een polishouder vooraf tegen het einde van het contract van de verzekering op de hoogte stellen dat de polis zal aflopen. Niet langer stilzwijgend de verzekering verlengen dus, maar de klant tijdig erop wijzen dat de polis door de klant kan worden beëindigd. Alle schadeverzekeringen die vanaf 1 januari 2010 worden afgesloten mogen dus nog maximaal een looptijd van een jaar hebben, als u niet expliciet wordt voorgelegd dat betreffende verzekering een langere looptijd heeft.
Een verzekeringspolis heeft een jaarvervaldag. De overeenkomst wordt elk jaar stilzwijgend verlengd. Wie zijn polis wilt opzeggen, moet een opzegtermijn respecteren. In de meeste contracten bedraagt die 3 maanden voor de vervaldag. In sommige gevallen kan dit op een ander moment.
De opzegging moet gebeuren via aangetekend schrijven aan de verzekeraar en niet aan de verzekeringsmakelaar. Tijdens de opzegperiode blijft de dekking gewoon gelden
Een verzekeringspolis heeft een jaarvervaldag. De overeenkomst wordt elk jaar stilzwijgend verlengd. Wie zijn polis wilt opzeggen, moet een opzegtermijn respecteren. In de meeste contracten bedraagt die 3 maanden voor de vervaldag. In sommige gevallen kan dit op een ander moment.
De opzegging moet gebeuren via aangetekend schrijven aan de verzekeraar en niet aan de verzekeringsmakelaar. Tijdens de opzegperiode blijft de dekking gewoon gelden
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Indien je mijn initiele tekst aandachtig gelezen hebt, kan je merken dat de opzegging ongeveer 4 maanden voor de vervaldag gebeurd is.
Opzeggen via de nieuwe verzekeraar is een gangbare praktijk, die overigens ook door Fortis wordt toegepast.
Het gaat mij enkel om er op te wijzen dat Fortis ondanks drie geldige opzeggingen (waaronder 1 in een Fortiskantoor en mede-ondertekend door een Fortis-bediende) zo arrogant optreedt dat ze alle vormen van welvoeglijkheid overschrijdt en met de wettelijkheid een loopje neemt.
De enige taal die dit instituut en hun vertegenwoordigers verstaan, is de vuist op de tafel.
Opzeggen via de nieuwe verzekeraar is een gangbare praktijk, die overigens ook door Fortis wordt toegepast.
Het gaat mij enkel om er op te wijzen dat Fortis ondanks drie geldige opzeggingen (waaronder 1 in een Fortiskantoor en mede-ondertekend door een Fortis-bediende) zo arrogant optreedt dat ze alle vormen van welvoeglijkheid overschrijdt en met de wettelijkheid een loopje neemt.
De enige taal die dit instituut en hun vertegenwoordigers verstaan, is de vuist op de tafel.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Overigens ben ik benieuwd naar het standpunt van Assuralia ivm het opzeggen van een polis via de nieuwe verzekeraar...
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Fortis speelt het spel NIET eerlijk,of is VALS een beter woord?
1. Fortis heeft GEEN ENKELE zeggenschap op de verzekeringsproducten. AG-Insurance doet dit.
2.Fortis promoot het internetgebeuren,maar vraagt wel een "aangetekende brief" bij opzegging van een contract.
FORTIS IS EEN HOPELOZE BANK.
1. Fortis heeft GEEN ENKELE zeggenschap op de verzekeringsproducten. AG-Insurance doet dit.
2.Fortis promoot het internetgebeuren,maar vraagt wel een "aangetekende brief" bij opzegging van een contract.
FORTIS IS EEN HOPELOZE BANK.
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Wat voor een hoop zever is hier weer te lezen.
Er is een conventie tussen verschillende maatschappijen die stipuleert dat een polis opgezegd kan worden via fax en email. Een polis aangetekend opzeggen is niet de normale gang van zaken tussen maatschappijen. Er zijn een aantal formaliteiten die wel juist moeten zijn (fax naar het juiste faxnummer, één fax per opzeg, naam van overnemende maatschappij vermelden, ...).
Als daar discussie over is, volstaat het de faxbevestiging te tonen en de zaak komt in orde. (ja, faxen en emails graken soms nog altijd verloren)
Het gaat hier wel over een conventie tussen maatschappijen. Dus als klant kan je dit niet voor alle duidelijkheid.
Een polis wordt nog altijd stilzwijgend verlengd.
Er is een conventie tussen verschillende maatschappijen die stipuleert dat een polis opgezegd kan worden via fax en email. Een polis aangetekend opzeggen is niet de normale gang van zaken tussen maatschappijen. Er zijn een aantal formaliteiten die wel juist moeten zijn (fax naar het juiste faxnummer, één fax per opzeg, naam van overnemende maatschappij vermelden, ...).
Als daar discussie over is, volstaat het de faxbevestiging te tonen en de zaak komt in orde. (ja, faxen en emails graken soms nog altijd verloren)
Het gaat hier wel over een conventie tussen maatschappijen. Dus als klant kan je dit niet voor alle duidelijkheid.
Een polis wordt nog altijd stilzwijgend verlengd.
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Beste forumgebruikers,
Waarmee kan ik jullie precies helpen?
Nathalie Leemans
Pers & Communicatie Assuralia
Waarmee kan ik jullie precies helpen?
Nathalie Leemans
Pers & Communicatie Assuralia
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Mevrouw,
Zie mijn derde reactie in dit item...
Zie mijn derde reactie in dit item...
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Mevrouw Fortis Leemans,
WAAR IS HET PROBLEEM??
Nog niet gezien? Nog niet ervaren? Wij forumbezoekers hebben DAGELIJKS de gestelde problemen.
Enkele voorbeelden:
1.Ik schakel over van bank X naar bank Y voor een zichtrekening.
Kan perfect per mail (bij sommige banken, kan perfect via een promotie "WIJ REGELEN ALLES VOOR U ",kan eveneens via persoonlijk contact). Bij "de Fortis" kan het niet per mail, "onpersoonlijk", niet via Fax "is wettelijk niet toegelaten want WIJ banken werken zo niet",Tf "Ha,dat zeker niet...).
2.Ik draag mijn effecten over van een effectenrekening FORTIS naar een andere bank.Ik ga hetzelfde verhaal niet vertellen.
3. Ik vraag ... Het antwoord is klaar en duidelijk :"Geachte wij zijn niet bezig met uw dossier. Voor een lening of krediet voor een bedrag onder de 250000 €,daar steken we onze tijd NIET MEER in. De tijd van de ASLK is voorbij. Goedkope leningen kunt ge vinden bij andere banken. WIJ KENNEN? DE REGELS.
4.Voormalige ASLK klanten betalen zich nu "donkerblauw" aan maandelijkse kosten op de rekening. Reactie van "de FORTIS": Ge kunt ook naar een andere bank gaan,meneer.
OK
Dus :Ik schakel over van bank X naar bank Y ....
HOPELOOS, Mevr FORTIS.
WAAR IS HET PROBLEEM??
Nog niet gezien? Nog niet ervaren? Wij forumbezoekers hebben DAGELIJKS de gestelde problemen.
Enkele voorbeelden:
1.Ik schakel over van bank X naar bank Y voor een zichtrekening.
Kan perfect per mail (bij sommige banken, kan perfect via een promotie "WIJ REGELEN ALLES VOOR U ",kan eveneens via persoonlijk contact). Bij "de Fortis" kan het niet per mail, "onpersoonlijk", niet via Fax "is wettelijk niet toegelaten want WIJ banken werken zo niet",Tf "Ha,dat zeker niet...).
2.Ik draag mijn effecten over van een effectenrekening FORTIS naar een andere bank.Ik ga hetzelfde verhaal niet vertellen.
3. Ik vraag ... Het antwoord is klaar en duidelijk :"Geachte wij zijn niet bezig met uw dossier. Voor een lening of krediet voor een bedrag onder de 250000 €,daar steken we onze tijd NIET MEER in. De tijd van de ASLK is voorbij. Goedkope leningen kunt ge vinden bij andere banken. WIJ KENNEN? DE REGELS.
4.Voormalige ASLK klanten betalen zich nu "donkerblauw" aan maandelijkse kosten op de rekening. Reactie van "de FORTIS": Ge kunt ook naar een andere bank gaan,meneer.
OK
Dus :Ik schakel over van bank X naar bank Y ....
HOPELOOS, Mevr FORTIS.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Oei! Gaan we boos worden?
Mevrouw Leemans probeert hier op het forum mensen op een correcte manier te helpen en informatie te geven. Is het teveel gevraagd om mensen die je willen helpen op dezelfde manier te behandelen?
Mevrouw Leemans is geen betrokken partij in uw probleem en is hier enkel maar om duidelijkheid te scheppen en de forumleden van informatie te voorzien.
Klop jij je buurman ook af als je problemen hebt met Fortis Roedie? Anders moet je dringend hulp zoeken.
Je moet begrijpen dat mevr. Leemans hier in name van Assuralia uw vragen wil beantwoorden en dat de gebruikelijke waarden en normen van het forum daardoor niet moeten genegeerd worden.

Mevrouw Leemans probeert hier op het forum mensen op een correcte manier te helpen en informatie te geven. Is het teveel gevraagd om mensen die je willen helpen op dezelfde manier te behandelen?
Mevrouw Leemans is geen betrokken partij in uw probleem en is hier enkel maar om duidelijkheid te scheppen en de forumleden van informatie te voorzien.
Klop jij je buurman ook af als je problemen hebt met Fortis Roedie? Anders moet je dringend hulp zoeken.
Je moet begrijpen dat mevr. Leemans hier in name van Assuralia uw vragen wil beantwoorden en dat de gebruikelijke waarden en normen van het forum daardoor niet moeten genegeerd worden.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
- Het is 'Mevrouw Leemans' en niet anders. Zo heeft ze zich duidelijk voorgesteld.
- Sommige bankproblemen werden voor mij door vriendelijk personeel opgelost omdat ik ook begrip toonde voor de moeilijkheid van hun job. Voor hen veranderen er dagelijks wel hier of daar een regel, een wetgeving, of iets aan de computerprogrammering dat wordt verzorgd vanuit een datacenter. Roepen en tieren helpt niemand vooruit. En forumbezoekers hebben er ook niets aan.
mvg,
Yves
- Ik als forumbezoeker zal wel zelf bepalen welke problemen ik heb.Roedie schreef:Wij forumbezoekers hebben DAGELIJKS de gestelde problemen
- Sommige bankproblemen werden voor mij door vriendelijk personeel opgelost omdat ik ook begrip toonde voor de moeilijkheid van hun job. Voor hen veranderen er dagelijks wel hier of daar een regel, een wetgeving, of iets aan de computerprogrammering dat wordt verzorgd vanuit een datacenter. Roepen en tieren helpt niemand vooruit. En forumbezoekers hebben er ook niets aan.
mvg,
Yves
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 03 mei 2012
- Locatie: Entre les tours de Bruges et Gand
- Contacteer:
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Kort samengevat:Assuralia schreef:Beste forumgebruikers,
Waarmee kan ik jullie precies helpen?
Nathalie Leemans
Pers & Communicatie Assuralia
- Veelal vermelden verzekeringscontracten dat de opzeg tijdig dient te gebeuren - 3 maand voor de verjaardag van het contract + de gebruikelijke postdagen is standaard. In veel contracten staat expliciet dat de opzeg dient te gebeuren per aangetekende brief. Zelfs indien niet contractueel vastgesteld lijkt mij dit wenselijk als bewijsmiddel.
- In de Belgische verzekeringwereld blijkt dit echter niet altijd de gangbare praktijk te zijn: Forumlid Stier en Vlo beschrijven situaties waarbij de makelaar/wederverkoper de opzeg voor zich neemt en die dus in de plaats van de eindklant/verzekeringnemer doet. Ikzelf had onlangs nét dezelfde ervaring. Geheel terzijde: het betrof de tijdige opzegging van een AG-polis, door AG pertinent genegeerd. Probleem door m'n makelaar op een professionele manier opgelost en verder niet beschreven op dit forum.
Het probleem is dat deze opzeg "tussen partijen in de sector" een stuk informeler gedaan wordt (soms? vaak?). Forumlid Nuyttie, zelf actief in de verzekeringssector, beschrijft deze. Ik snap zo'n opzeg met fax of mail wel, zo'n aangetekende brief verwerken is nu eenmaal niet efficient en de marges zijn niet wat ze waren. Als eindklant heb je echter geen been om op te staan in het geval er in de in het tweede punt beschreven situatie iets misgaat. Wat doe je dan als je oude maatschappij begint je af te dreigen met aangetekende brieven, ingebrekestellingenen en ander deurwaarders-ongein? Zelf heb je amper verhaal tegen je makelaar in die situatie.
Wat is het standpunt van Assuralia hierin?
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
Gelukkig hebben we hier nog Yvesds (met gezond verstand) en de Oudere Jongere (die bovendien ook nog hands-on blijkt en die een samenvatting wil maken) om het hier op de juiste weg te houden in deze draad.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Fortis weeral in de fout, nu met Brandverzekering
OK,geen ambras,geen zever.
Ik nodig alle spaargids.be bezoekers uit om mij EEN argument te geven om bij Fortis te blijven.
Ik engageer mij om op elk argument een duidelijk antwoord te geven. Wie durft deze uitdaging aan,zonder schelden en zeveren,maar "to the point"?
Van bij de geboorte werd ik gebonden aan de ASLK. Dit was een correcte spaarbank voor het "kleine volk". Nu is het de elitebank voor de grote spaarder.
Argumenten graag vooraleer we beginnen over "Wat voor een hoop zever is hier weer te lezen..." Nuyttie
Ik nodig alle spaargids.be bezoekers uit om mij EEN argument te geven om bij Fortis te blijven.
Ik engageer mij om op elk argument een duidelijk antwoord te geven. Wie durft deze uitdaging aan,zonder schelden en zeveren,maar "to the point"?
Van bij de geboorte werd ik gebonden aan de ASLK. Dit was een correcte spaarbank voor het "kleine volk". Nu is het de elitebank voor de grote spaarder.
Argumenten graag vooraleer we beginnen over "Wat voor een hoop zever is hier weer te lezen..." Nuyttie