Fysiek goud kopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Fysiek goud kopen
Kent er iemand http://www.goudforum.com" onclick="window.open(this.href);return false;?
Ik leer graag bij via forums (met aan de top spaargids natuurlijk) doch na registratie en het héén en weer sturen van inloggegevens wordt mij de toegang tot het forum geweigerd.
Iemand ook bezoeker van dit formum?
Ik leer graag bij via forums (met aan de top spaargids natuurlijk) doch na registratie en het héén en weer sturen van inloggegevens wordt mij de toegang tot het forum geweigerd.
Iemand ook bezoeker van dit formum?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ooit was ik bezoeker van dit forum - daar wordt vanuit gegaan dat goud zal doorstijgen tot zo'n niveau dat de gehele wereldschulden er kunnen door gedragen worden (momenteel iets van +/- 45000€/Oz
)- iets wat vrij onrealistisch is. Er zaten 'n 5-tal regelmatige posters en ook nog 'n 5-tal die af en toe iets posten (totaal ong. 50-tal forumleden vorig jaar)
Omdat er maar 'n 10-tal waren die daar iets gingen posten, en de rest gewoon "lezers" waren die dus meedreven op de vermeende "kennis" van "the few" (die zichzelf de naam "denktank" hebben toegemeten) hebben ze het betalend gemaakt: 1/10 Oz in Goud (of aan de huidige koers: 125€/jaar) Je kan ook intekenen op hun seminaries die ze her-en-der geven (tegen betaling)
Een deel die ontevreden was over deze maatregel (betalend maken van je account) heeft zich afgescheiden en leeft nu 'n succesvol eigen leven met een veel realistisere visie, (freegoldforum) en is geheel gratis! Die zijn nu 'n goed half jaar op het net en toch al 76 leden (net gekeken), iets wat aangeeft dat goud nog steeds véél te weinig gekend is en nog veel mogelijkheden kan/zal bieden.

Omdat er maar 'n 10-tal waren die daar iets gingen posten, en de rest gewoon "lezers" waren die dus meedreven op de vermeende "kennis" van "the few" (die zichzelf de naam "denktank" hebben toegemeten) hebben ze het betalend gemaakt: 1/10 Oz in Goud (of aan de huidige koers: 125€/jaar) Je kan ook intekenen op hun seminaries die ze her-en-der geven (tegen betaling)

Een deel die ontevreden was over deze maatregel (betalend maken van je account) heeft zich afgescheiden en leeft nu 'n succesvol eigen leven met een veel realistisere visie, (freegoldforum) en is geheel gratis! Die zijn nu 'n goed half jaar op het net en toch al 76 leden (net gekeken), iets wat aangeeft dat goud nog steeds véél te weinig gekend is en nog veel mogelijkheden kan/zal bieden.
Rond fysiek goud/vrijgoud was er jaren terug een levendige draad op het forum van Cash.be, nu Trends MoneyTalk (Goud en goudmijnaandelen: de bearmarket voorbij?). Toen die draad verzadigd raakte door een bende spammers, hebben enkele forumleden het Goudforum.com opgericht.
Zoals Spruitekop opmerkte, liep het goed. Tot enkele "denktankers" zichzelf de hemel begonnen in te prijzen, overgingen tot censuur van afwijkende meningen en het forum betalend hebben gemaakt. Een dwaas idee. Omdat niet iedereen op dezelfde lijn zat, kan je nu gratis terecht op Freegoldforum.com.
Zoals Spruitekop opmerkte, liep het goed. Tot enkele "denktankers" zichzelf de hemel begonnen in te prijzen, overgingen tot censuur van afwijkende meningen en het forum betalend hebben gemaakt. Een dwaas idee. Omdat niet iedereen op dezelfde lijn zat, kan je nu gratis terecht op Freegoldforum.com.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
@ 3.1415: Aanhanger van Martin Armstong ?? ==> 3.1415 = Pi-cyclus. 

Re: Donkere wolken boven goud
ik ga volgende week naar een seminarie van goudforum, eens kennis maken
freegold forum klinkt zeer interessant
btw, iemand ervaring met het fysiek goud kopen bij de banken? wat voor premie rekenen ze op bvb een kilo?
freegold forum klinkt zeer interessant
btw, iemand ervaring met het fysiek goud kopen bij de banken? wat voor premie rekenen ze op bvb een kilo?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Premie is afhankelijk van bank tot bank, hoeveelheid van aankoop, hoe je aankoopt (10 x 100g of 1kg), de muts van de contactpersoon bij de bank: (wil die voor 'n andere (lagere/hogere) prijs naar de "beursvloer" bellen), ...
Persoonlijk zou ik nooit voor 'n staaf van 1kg gaan. (vergroot de kans op tungsten, een bank test als ze aankoopt, volgens mij test ze niet als ze verkoopt)
Persoonlijk zou ik nooit voor 'n staaf van 1kg gaan. (vergroot de kans op tungsten, een bank test als ze aankoopt, volgens mij test ze niet als ze verkoopt)
goed punt, daarvoor lijken munten me ook interessanter
maar een kilo is 1% premie tegenover 2.5% premie voor de goedkoopste munten (totaal), op grote bedragen ga je dat wel voelen
wat zou dan veiliger zijn, staven van 500g (1.6%) tot 100 g (1.9%)?
andere vraag, is er een reden om bvb Kruggerands (5% premie) te nemen boven de 50 Mexican Pesos (2.5% premie) of Ecus (2.7% premie)?
maar een kilo is 1% premie tegenover 2.5% premie voor de goedkoopste munten (totaal), op grote bedragen ga je dat wel voelen
wat zou dan veiliger zijn, staven van 500g (1.6%) tot 100 g (1.9%)?
andere vraag, is er een reden om bvb Kruggerands (5% premie) te nemen boven de 50 Mexican Pesos (2.5% premie) of Ecus (2.7% premie)?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
De premies die jij aanhaalt zijn wel vrij hoog hoor. Ik weet niet of jouw bank zo'n hoge premies aanrekent maar als je deze met de munters vergelijkt... (premie staat er naast in de tabel)
Hoe kleinder de staven hoe minder kans op gerommel imo.
Munten misschien wel nog het veiligst, al moet je daar ook eigenlijk nog opletten dat ze het juiste gewicht hebben. Zo circuleren er berichten dat er Kruggers (slag 2011) zouden zijn met ondergewicht.
Volgens mij bieden Kruggers/Maple Leafs/Eagles het voordeel dat ze bekend zijn en daarom quasi overal ter wereld om te zetten zijn in fiat.

Hoe kleinder de staven hoe minder kans op gerommel imo.

ik maak de som van aan- en verkooppremie (dus wat je totaal betaalt als je goud koopt en daarna terug verkoopt)
bvb
om te kopen is de premie op Kruggerands 4% en op 10g baren 4.38%
maar als je ze verkoopt gaat er bij de Kruggerands 1.5% af, en bij de 10g baren maar 0.39%
in totaal is de premie op Kruggerands dus 5.51% en op 10g 4.77%
dat kan natuurlijk nog evolueren over de jaren, maar ik ga er vanuit dat de verhoudingen ongeveer hetzelfde zullen blijven
wat de naambekendheid van de munten betreft, daar kan ik je zeker in volgen
maar 50 Ecus en 50 Pesos lijken me nochtans zowat even bekend als Kruggerands etc, toch in deze contreien
van die munten gesproken, ik zie nu op de site van gold4ex het "bod van de dag", rechtsboven: "50 Pesos at 2 % above spot & 50 Ecus at 1 % above spot"
voor 50 Ecus is dat 1% minder dan normaal, best indrukwekkend, in totaal is dat ongeveer even duur/goedkoop als een baar van 500g (1.59%)
bvb
om te kopen is de premie op Kruggerands 4% en op 10g baren 4.38%
maar als je ze verkoopt gaat er bij de Kruggerands 1.5% af, en bij de 10g baren maar 0.39%
in totaal is de premie op Kruggerands dus 5.51% en op 10g 4.77%
dat kan natuurlijk nog evolueren over de jaren, maar ik ga er vanuit dat de verhoudingen ongeveer hetzelfde zullen blijven
wat de naambekendheid van de munten betreft, daar kan ik je zeker in volgen
maar 50 Ecus en 50 Pesos lijken me nochtans zowat even bekend als Kruggerands etc, toch in deze contreien
van die munten gesproken, ik zie nu op de site van gold4ex het "bod van de dag", rechtsboven: "50 Pesos at 2 % above spot & 50 Ecus at 1 % above spot"
voor 50 Ecus is dat 1% minder dan normaal, best indrukwekkend, in totaal is dat ongeveer even duur/goedkoop als een baar van 500g (1.59%)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Of die verhouding gelijk gaat blijven weet ik nog zo niet. De premie hangt eigenlijk ook af van vraag/aanbod, als de dag komt dat ze in de rij gaan staan om goud te kopen gaan de premies d'er héél anders uitzien imo. Vorige zomer was er 'n schaarste bij sommige munten, sommige munten waren moeilijk verkrijgbaar en het was merkbaar in de premies.Sanem2 schreef:...dat kan natuurlijk nog evolueren over de jaren, maar ik ga er vanuit dat de verhoudingen ongeveer hetzelfde zullen blijven
Op papier zijn zo'n cycli wel mooi, maar ik hecht er weinig geloof aan. Zeker in deze manipulatieve tijden.Spruitekop schreef:@ 3.1415: Aanhanger van Martin Armstong ?? ==> 3.1415 = Pi-cyclus.
uit het "fysiek zilver kopen" topic:
ze verkopen inderdaad ook baren kleiner dan 1 kilo; de precieze premies heb ik niet gevraagd, maar het zal ook lager liggen vermoed ik
hun baren zijn van Umicore etc, inclusief certificaat, dus hetzelfde als bij een ander
en ze kopen massaal in groothandel aan, daardoor kunnen ze zo'n lage prijzen hanteren
ik heb het eens nagevraagd:Spruitekop schreef:Klopt Sanem2, het zou wel eens de goedkooptste (Gold Commodities Forex) kunnen zijn maar ik merk dat er naast z'n aanbod in munten maar één bar staat, nl. van 1kg. Biedt deze dan nog andere aan? Aan welke premie?
Verder merkte ik op dat de afbeelding van deze 1kg-bar d'er een is van Engelhard, 'n smelter die geen LBMA-certifitaat meer heeft en waar je dus wel moet voor opletten dat de bar nog komt uit de periode dat deze wel Good Delivery bars kon afleveren.
Anders kan je ze van prijs niet vergelijken met de andere goudwinkels die wel LBMA-bars afleveren.
ze verkopen inderdaad ook baren kleiner dan 1 kilo; de precieze premies heb ik niet gevraagd, maar het zal ook lager liggen vermoed ik
hun baren zijn van Umicore etc, inclusief certificaat, dus hetzelfde als bij een ander
en ze kopen massaal in groothandel aan, daardoor kunnen ze zo'n lage prijzen hanteren
andere vraag: in hoeverre is het in België de gewoonte om over prijzen te onderhandelen? iemand daar ervaring mee?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Over de onderliggende prijzen valt natuurlijk (nog) niet te onderhandelen die worden bepaald op de Comex, dan zou het nog enkel om de premies gaan.
De vraag is: heeft het nut om over de premies te onderhandelen met zo'n volatiel product. Ga je onderhandelen over de marge...?
Stel: dat je d'er moest in slagen (waar ik niet in geloof) over hoeveel gaat het dan? Een paar procentpunten minder premie betalen?
Ik snap het nut er niet van, de prijzen fluctueren in die mate dat zelfs bij 'n prijszetting, de bevestiging quasi onmiddellijk moet gegeven worden, dus geen tijd voor onderhandelen. Buy or Go.
De vraag is: heeft het nut om over de premies te onderhandelen met zo'n volatiel product. Ga je onderhandelen over de marge...?
Stel: dat je d'er moest in slagen (waar ik niet in geloof) over hoeveel gaat het dan? Een paar procentpunten minder premie betalen?
Ik snap het nut er niet van, de prijzen fluctueren in die mate dat zelfs bij 'n prijszetting, de bevestiging quasi onmiddellijk moet gegeven worden, dus geen tijd voor onderhandelen. Buy or Go.
Speciaal "alert" deze morgen van enkele goudhandelaars: Goud stijgt deze morgen met 1.300 euro per kg in 2 u tijd....
Dit ter info.
Dit ter info.