Fysiek goud kopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Fysiek goud kopen
nog een believer van een felle stijgingJeffer schreef:Vandaag nog wat goud en zilver bijgekocht. Dan zou ik tegen het einde van het jaar rond de 6 a 7 % van men spaargeld in edele metalen moeten hebben. Bij een sterke daling kan ik dan nog bijkopen.
Voor de FOD financien: 6 a 7 % betekent in mijn geval dus 200 eurokes.

Voor de info, ik ben niet pro of contra, wil me gewoon goed informeren.
Ik koop het meer als een verzekering dan een belegging. In het beste geval geef ik dit gewoon door aan men kinderen.
Er wordt idd gigantisch veel geld gecreeerd, dus wat fysieke waarde in handen hebben/bezitten is IMO niet slecht, maar ik zou maar max tot 15% van je portefeuille gaan. Ik ben vooral een aanhanger van diversifiering (verschillende banken/producten/...)
Er wordt idd gigantisch veel geld gecreeerd, dus wat fysieke waarde in handen hebben/bezitten is IMO niet slecht, maar ik zou maar max tot 15% van je portefeuille gaan. Ik ben vooral een aanhanger van diversifiering (verschillende banken/producten/...)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Jeffer schreef:Vandaag nog wat goud en zilver bijgekocht. Dan zou ik tegen het einde van het jaar rond de 6 a 7 % van men spaargeld in edele metalen moeten hebben. Bij een sterke daling kan ik dan nog bijkopen.
Voor de FOD financien: 6 a 7 % betekent in mijn geval dus 200 eurokes.

Even denken: als het gaat om "bijkopen" wil het zeggen dat je al goud en zilver had. Nu koop je bij en tegen het einde van het jaar ga je rond de 6-7% zitten en dat alles heeft 'n waarde van 200€ op dat moment. Hoe heb je dan dat goud gekocht, dat vraag ik me wel af. 1 gram kost zo'n 42€, het kan dus al geen 5 gram aan goud zijn. Hoe koop je dat, minder dan 5 gram goud?
ik vermoed dat die 200 euro als grap was bedoeld was om de FOD belastingen niet wakker te maken 

Laatst gewijzigd door Ief op 26 januari 2013, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lees overal dat er 21% zou moeten betaald worden op zilver, maar op deze site vond ik dit:
2.3. BTW - Muntstukken
De invoer van muntstukken die wettig betaalmiddel zijn en die niet als verzamelobject worden beschouwd, is vrijgesteld van de BTW (BTW-Wetboek, art. 40, § 1, 1° en art. 44, § 3, 9° ). Overeenkomstig art. 44, § 3, 9° van het BTW-Wetboek worden als verzamelobject beschouwd, de munten die normaliter niet als wettig betaalmiddel worden gebruikt of die een numismatische waarde hebben.
Invoer van munten (gouden e.a.) die normaliter niet als wettig betaalmiddel worden gebruikt of die een numismatische waarde hebben (andere dus dan gouden munten die beleggingsgoud in de zin van artikel 1, § 8, van het BTW-Wetboek zijn; z. punt 2.4 hierna) :6 % btw.
Zie: http://www.zilver999.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit correct, of absolute bullshit? Dus in principe betaal je geen belastingen op zilver en goud?
2.3. BTW - Muntstukken
De invoer van muntstukken die wettig betaalmiddel zijn en die niet als verzamelobject worden beschouwd, is vrijgesteld van de BTW (BTW-Wetboek, art. 40, § 1, 1° en art. 44, § 3, 9° ). Overeenkomstig art. 44, § 3, 9° van het BTW-Wetboek worden als verzamelobject beschouwd, de munten die normaliter niet als wettig betaalmiddel worden gebruikt of die een numismatische waarde hebben.
Invoer van munten (gouden e.a.) die normaliter niet als wettig betaalmiddel worden gebruikt of die een numismatische waarde hebben (andere dus dan gouden munten die beleggingsgoud in de zin van artikel 1, § 8, van het BTW-Wetboek zijn; z. punt 2.4 hierna) :6 % btw.
Is dit correct, of absolute bullshit? Dus in principe betaal je geen belastingen op zilver en goud?
hallo,
ik heb een vraagske
ik heb 2kg zilver en 250gr goud
als er hyperinflatie komt zou ik daar dan mee toekomen?
om toch gewoon de dagelijkse dingen mee te kopen?
bedankt
katje
ik heb een vraagske
ik heb 2kg zilver en 250gr goud
bedankt
katje
Marcke schreef:Ik lees overal dat er 21% zou moeten betaald worden op zilver, maar op deze site vond ik dit:
2.3. BTW - Muntstukken
Klopt beleggingsgoud art. 1 § 8 van het BTW wetboek is vrijgesteld van BTW,
Enkel handel tussen particulieren van zilver ( vrij onbestaande markt dus ) is ook vrijgesteld van btw
§ 8. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder " beleggingsgoud " :
1° goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, al dan niet belichaamd in certificaten.
De kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram worden evenwel niet aangemerkt als beleggingsgoud.
2° gouden munten die :
- een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben,
- na 1800 zijn geslagen,
- in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben gefungeerd, en
- normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt.
Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun numismatisch belang.
Spruitekop, was een (flauw) graptje.Spruitekop schreef:Jeffer schreef:Vandaag nog wat goud en zilver bijgekocht. Dan zou ik tegen het einde van het jaar rond de 6 a 7 % van men spaargeld in edele metalen moeten hebben. Bij een sterke daling kan ik dan nog bijkopen.
Voor de FOD financien: 6 a 7 % betekent in mijn geval dus 200 eurokes.![]()
Even denken: als het gaat om "bijkopen" wil het zeggen dat je al goud en zilver had. Nu koop je bij en tegen het einde van het jaar ga je rond de 6-7% zitten en dat alles heeft 'n waarde van 200€ op dat moment. Hoe heb je dan dat goud gekocht, dat vraag ik me wel af. 1 gram kost zo'n 42€, het kan dus al geen 5 gram aan goud zijn. Hoe koop je dat, minder dan 5 gram goud?

waarom goud kopen... omdat er voor de schulden geen plafond is, nooit geweest en nooit zal zijn. Voorbij een bepaald punt (al voorbij) kan je schulden alleen laten schieten, eraan verzaken of.... uithollen door inflatie. Er is geen alternatief.
Inflatie is overigens de enige belasting waarvoor je niks moet invullen in een vakje op uw belastingsformulier. Handig toch ?
Als Bernanke nu nog eens 43 miljard extra per maand mag drukken, waarom mogen wij ons geld dan niet zelf printen ? Waar zit hem eigenlijk het verschil ?
Inflatie is overigens de enige belasting waarvoor je niks moet invullen in een vakje op uw belastingsformulier. Handig toch ?
Als Bernanke nu nog eens 43 miljard extra per maand mag drukken, waarom mogen wij ons geld dan niet zelf printen ? Waar zit hem eigenlijk het verschil ?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zal het eens vragen op de btw-administratie als ik er aan denkMarcke schreef:Ik lees overal dat er 21% zou moeten betaald worden op zilver, maar op deze site vond ik dit:
2.3. BTW - Muntstukken

vandaag is dat ongeveer 100.000 euro, dat lijkt me een mooie reserve, wat er ook gebeurdkatje2560 schreef:ik heb 2kg zilver en 250gr goud
een kilo goud is echter meer iets voor een huis mee te kopen

daarom dat ik voor munten ga, zeker de kleintjes zijn veel vlotter om in te wisselen voor dagelijkse uitgaven, en kan je zeker ook vlotter onderhands kwijtgeraken
exact mijn gedacht, Griekenland is hier het voorbeeld van, binnenkort de regelVrenelli schreef:waarom goud kopen... omdat er voor de schulden geen plafond is, nooit geweest en nooit zal zijn. Voorbij een bepaald punt (al voorbij) kan je schulden alleen laten schieten, eraan verzaken of.... uithollen door inflatie. Er is geen alternatief.
fantastisch toch, een belasting waar de burger niet over kan klagen aangezien de overheid er geen controle over heeftVrenelli schreef:Inflatie is overigens de enige belasting waarvoor je niks moet invullen in een vakje op uw belastingsformulier. Handig toch ?
het is veel gemakkelijker om de consumptieprijzen te laten stijgen dan de lonen te laten dalen
en het verschil is dat als je één mens vermoord je een moordenaar bent, 10 mensen en je bent een seriemoordenaar, 100 mensen en je bent een koning (edit: en daarom dat ze vind ik Bernanke als president hadden moeten verkiezen in november, al dat pop achter de pop gedoe is toch maar verwarrend)
-
- VIP member
- Contacteer:
Even opnieuw rekenen, sanem, 2kg ZILVER! En 250g goud... 

Als ik al mijn geld op de banken laat staan , dan krijg ik er misschien ook spijt van . Goud blijft blinken . Geld op de bank kan morgen weg zijn . Goud is een buffer tegen de drama's die ons misschien te wachten staan .Ik geloof geen enkele bankier meer en zeker als ze het allemaal zo mooi kunnen uitleggen .Niemand heeft die glazen bol ....zelfs als die kristalhelder is .Goud koop ik ook voor langere termijn , niet om volgend jaar al te verkopen .MeOnline schreef:
hopelijk krijg je er geen spijt van...
oepsreppiepeppie schreef:Even opnieuw rekenen, sanem, 2kg ZILVER! En 250g goud...
dan raad ik 2 kg goud aan

precies, de bankiers zagen de crash van 2008 ook niet aankomen (of hebben er hun klanten toch niet voor gewaarschuwd). Bernanke bleef maar zeggen dat de vastgoedmarkten in het slechtste geval gingen stabiliseren. dat is slechte wil of incompetentie, hoe dan ook geen mensen waar ge uw zuurverdiende spaargeld aan wilt toevertrouwenCoike schreef:Als ik al mijn geld op de banken laat staan , dan krijg ik er misschien ook spijt van . Goud blijft blinken . Geld op de bank kan morgen weg zijn . Goud is een buffer tegen de drama's die ons misschien te wachten staan .Ik geloof geen enkele bankier meer en zeker als ze het allemaal zo mooi kunnen uitleggen .Niemand heeft die glazen bol ....zelfs als die kristalhelder is .Goud koop ik ook voor langere termijn , niet om volgend jaar al te verkopen .
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben ah twijfelen, mn spaargeld gedeeltelijk omzetten in Au en Ag ofwel een deel van mijn nog zeer jonge hypotheek (2 vd 20j afgelost) aflossen. Vastzetten aan rentes waarmee ze me in feite uitlachen is out of the question.
Of misschien wel met het maandelijks uitgespaarde bedrag edelmetaal kopen.
Ik heb reeds een pot edelmetaal, diep begraven in de grond, dus echt haastig ben ik niet, maar ik begin toch te geloven dat we de 2008 toer opgaan en koop nu dus niet bij.
Wat ik wel ga doen bij zwaar dalende prijzen is goud omruilen voor zilver. Dalende koersen is vaak stijgende GSR.
Of misschien wel met het maandelijks uitgespaarde bedrag edelmetaal kopen.
Ik heb reeds een pot edelmetaal, diep begraven in de grond, dus echt haastig ben ik niet, maar ik begin toch te geloven dat we de 2008 toer opgaan en koop nu dus niet bij.
Wat ik wel ga doen bij zwaar dalende prijzen is goud omruilen voor zilver. Dalende koersen is vaak stijgende GSR.