Fysiek zilver kopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Fysiek zilver kopen
Wel blijkbaar speelt dit wel een rol voor oude gebruikte munten als je die per munt verkoopt.
Versleten munten wegen immers wat minder.
Verkoop je in gewicht dan zal dit minder een rol spelen tenzij de prijs zodanig zou dalen dat de (eventuele) verzamelwaarde weer hoger wordt dan de zilverprijs.
Versleten munten wegen immers wat minder.
Verkoop je in gewicht dan zal dit minder een rol spelen tenzij de prijs zodanig zou dalen dat de (eventuele) verzamelwaarde weer hoger wordt dan de zilverprijs.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Oude niet-numismatieke munten worden dan ook vrijwel altijd per gewichtseenheid en per zuiverheidsgehalte verkocht.
Bvb. 2,778 kilogram voor Nederlandse zilvermunten (72% zilver) kan je kopen aan de spotprijs van 2kg zuiver zilver.
Bvb. 2,778 kilogram voor Nederlandse zilvermunten (72% zilver) kan je kopen aan de spotprijs van 2kg zuiver zilver.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Mag ik hierbij eventjes wijzen op de kleine lettertjes op de site van hierboven (bof ze zijn eigenlijk niet zo klein)
Spruitekop had er waarschijnlijk gewoon over gelezen.
Voor de beoordeling van de munten (touwens ook voor oz munten) wordt onder andere dit systeem gebruikt.
Kwaliteitsaanduiding (bron linders munten)
Gepolijste stempel - een proofmunt wordt opgeslagen op, gepolijste muntplaatjes. De op de munt hoger liggende delen, liggen in de stempel
verdiept. Bij het polijsten van de stempel worden de dieper liggende delen niet geraakt. Deze blijven ruw en zorgen er voor dat op de munt de hoger liggende
delen, mat zijn na het slaan. Terwijl het veld glimmend is ten gevolge van het polijsten van muntplaat en stempel.
Prooflike - bij prooflike munten worden alleen de muntplaatjes gepolijst en de stempels worden met extra zorg behandeld.
Per stempel worden meer munten geslagen dan bij proofmunten.
Unc - ongecirculeerd: als een munt de pers verlaat is die fdc. Daarna valt die in een emmer door transport en het schuren, waardoor lichte
beschadigingen ontstaan. Zijn deze beschadigingen zeer gering dan is deze unc.
Fdc - fleur de coin: een munt die nog niet in omloop is geweest maar zoals die uit muntpers gekomen is, de munt vertoont geen enkele slijtage.
Prachtig: de munt is heel even in omloop geweest en vertoont nauwelijks zichtbare sporen van slijtage.
Zeer fraai: de munt is iets langer in omloop geweest en vertoont enkele slijtageplekken.
Fraai: de munt is langer in omloop geweest en vertoont grote slijtageplekken.
Zeer goed: de munt is veel in omloop geweest, alle details niet meer voldoende zichtbaar.
Goed: de munt is nog langer in omloop geweest en daardoor zeer sterk afgesleten.
Bij gouden munten speelt de kwaliteit nog meer een rol.
Hieronder dan een andere indeling.
Evenwel van gouden munten met hierbij het prijsverschil(bron goldex)
Benaming Beschadigd VF XF AU 60/61 62 63
20 Dollar "St. Gaudens" 1251 1307 1311 1346 1358 1362 1370
20 Dollar "Liberty" 1251 1299 1303 1339 1350 1362 1370
10 Dollar "Indiaan" 623 659 671 691 694 710 718
10 Dollar "Liberty" 623 651 663 667 675 702 750
5 Dollar "Indiaan" 299 330 334 338 350 410 0
5 Dollar "Liberty" 298 306 314 317 336 344 0
2 1/2 Dollar "Liberty" 151 174 189 197 197 0 0
2/12 Dollar "Indiaan" 151 182 204 212 212 0 0
Beschadigd : Sterk versleten stuk, schoongemaakt, afgeborsteld of gewassen met een produkt dat zijn originele kleur heeft doen verdwijnen
VF : Very Fine. Stuk dat veel in omloop is geweest, waarop details ontbreken, vooral op de hoogste punten van zijn reliëf
XF : Extra Fine. Stuk dat in omloop is geweest, weinig versleten, waarvan alle details van het motief duidelijk zichtbaar zijn. Maar de glans en de zuiverheid van de slag ontbreken
AU : Almost Uncirculated. Stuk dat nauwelijks in omloop is geweest en dat een gedeelte van zijn originele glans kwijt is
60/61 : Mint State 60/61. Stuk dat niet in omloop is geweest. Zijn zuiverheid en glans zijn de voornaamste troeven. Daarentegen vertoont het stuk enkele kleine krassen en een oppervlakte die iets aangetast is maar zonder risico voor de patina
62 : Mint State 62. Stuk dat niet in omloop is geweest, zuiver, mooie glans, mooi patina, geen krassen met een buitengewoon perfect reliëf
63 : Mint State 63. Veel betere kwaliteit, originele glans, geen enkele kras op het gelaat of standbeeld en niet schoongemaakt. Zijn zeldzaamheid geeft het verschil in waarde aan. Bijna perfect stuk.
Dus aan dertig euro meer dan de spotprijs. Op andere sites kan je wel effectief aan spotprijs kopen.Wij verhandelen deze zakken met zilver tegen de huidige zilverprijs plus EUR 30 per kilo puur zilver. Dit is de meest goedkope manier om zilver te kopen
Spruitekop had er waarschijnlijk gewoon over gelezen.
Voor de beoordeling van de munten (touwens ook voor oz munten) wordt onder andere dit systeem gebruikt.
Kwaliteitsaanduiding (bron linders munten)
Gepolijste stempel - een proofmunt wordt opgeslagen op, gepolijste muntplaatjes. De op de munt hoger liggende delen, liggen in de stempel
verdiept. Bij het polijsten van de stempel worden de dieper liggende delen niet geraakt. Deze blijven ruw en zorgen er voor dat op de munt de hoger liggende
delen, mat zijn na het slaan. Terwijl het veld glimmend is ten gevolge van het polijsten van muntplaat en stempel.
Prooflike - bij prooflike munten worden alleen de muntplaatjes gepolijst en de stempels worden met extra zorg behandeld.
Per stempel worden meer munten geslagen dan bij proofmunten.
Unc - ongecirculeerd: als een munt de pers verlaat is die fdc. Daarna valt die in een emmer door transport en het schuren, waardoor lichte
beschadigingen ontstaan. Zijn deze beschadigingen zeer gering dan is deze unc.
Fdc - fleur de coin: een munt die nog niet in omloop is geweest maar zoals die uit muntpers gekomen is, de munt vertoont geen enkele slijtage.
Prachtig: de munt is heel even in omloop geweest en vertoont nauwelijks zichtbare sporen van slijtage.
Zeer fraai: de munt is iets langer in omloop geweest en vertoont enkele slijtageplekken.
Fraai: de munt is langer in omloop geweest en vertoont grote slijtageplekken.
Zeer goed: de munt is veel in omloop geweest, alle details niet meer voldoende zichtbaar.
Goed: de munt is nog langer in omloop geweest en daardoor zeer sterk afgesleten.
Bij gouden munten speelt de kwaliteit nog meer een rol.
Hieronder dan een andere indeling.
Evenwel van gouden munten met hierbij het prijsverschil(bron goldex)
Benaming Beschadigd VF XF AU 60/61 62 63
20 Dollar "St. Gaudens" 1251 1307 1311 1346 1358 1362 1370
20 Dollar "Liberty" 1251 1299 1303 1339 1350 1362 1370
10 Dollar "Indiaan" 623 659 671 691 694 710 718
10 Dollar "Liberty" 623 651 663 667 675 702 750
5 Dollar "Indiaan" 299 330 334 338 350 410 0
5 Dollar "Liberty" 298 306 314 317 336 344 0
2 1/2 Dollar "Liberty" 151 174 189 197 197 0 0
2/12 Dollar "Indiaan" 151 182 204 212 212 0 0
Beschadigd : Sterk versleten stuk, schoongemaakt, afgeborsteld of gewassen met een produkt dat zijn originele kleur heeft doen verdwijnen
VF : Very Fine. Stuk dat veel in omloop is geweest, waarop details ontbreken, vooral op de hoogste punten van zijn reliëf
XF : Extra Fine. Stuk dat in omloop is geweest, weinig versleten, waarvan alle details van het motief duidelijk zichtbaar zijn. Maar de glans en de zuiverheid van de slag ontbreken
AU : Almost Uncirculated. Stuk dat nauwelijks in omloop is geweest en dat een gedeelte van zijn originele glans kwijt is
60/61 : Mint State 60/61. Stuk dat niet in omloop is geweest. Zijn zuiverheid en glans zijn de voornaamste troeven. Daarentegen vertoont het stuk enkele kleine krassen en een oppervlakte die iets aangetast is maar zonder risico voor de patina
62 : Mint State 62. Stuk dat niet in omloop is geweest, zuiver, mooie glans, mooi patina, geen krassen met een buitengewoon perfect reliëf
63 : Mint State 63. Veel betere kwaliteit, originele glans, geen enkele kras op het gelaat of standbeeld en niet schoongemaakt. Zijn zeldzaamheid geeft het verschil in waarde aan. Bijna perfect stuk.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, Spruitekop had daar inderdaad over gekeken. Goed opgemerkt, zeker geen deal aan de spot dus bij TheSilvermountain. Bedankt voor de rechtzetting.
Alhoewel 30€/Kg. Eigenlijk is dat op dit moment een premie van 3,6%, eigenlijk voor 'n aankoop in NL nog zo slecht niet hoor.
Ga je ergens in B of NL zilver kunnen kopen aan 'n goedkopere zilverprijs?
Alhoewel 30€/Kg. Eigenlijk is dat op dit moment een premie van 3,6%, eigenlijk voor 'n aankoop in NL nog zo slecht niet hoor.
is inderdaad zeer goedkoop. Ik overweeg het welSpruitekop schreef:Inderdaad, Spruitekop had daar inderdaad over gekeken. Goed opgemerkt, zeker geen deal aan de spot dus bij TheSilvermountain. Bedankt voor de rechtzetting.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Het was weldegelijk mogelijk (en nu en dan nog) om zilveren guldens in het gros per kg zilver te kopen tegen de echte spotprijs en dan nog met vermelding van de kwaliteit van de munten.
vandaag men bestelling gehad, hoe verpakt ik mijn zilver het beste(luchtledig denk ik) maar hoe zou ik het beste te werk gaan, welk verpakkingsmateriaal.
gr pee
gr pee
Voor de waarde maakt het relatief weinig uit, een kilo zilver blijft gewoon een kilo zilver.
Maar goed, blinkend zilver is natuurlijk mooier. Ik heb het zelf ook vacuum getrokken met behulp van een eenvoudig keukentoestel. Bij mij zitten de munten in de tubes waarin ze geleverd werden, daarna een plastic zak eromheen en zo het ganse boeltje luchtledig getrokken. Je kan er eventueel ook nog van die silica gel bij doen.
Maar goed, blinkend zilver is natuurlijk mooier. Ik heb het zelf ook vacuum getrokken met behulp van een eenvoudig keukentoestel. Bij mij zitten de munten in de tubes waarin ze geleverd werden, daarna een plastic zak eromheen en zo het ganse boeltje luchtledig getrokken. Je kan er eventueel ook nog van die silica gel bij doen.
Zilver steeds meer in het nieuws:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 121002_001" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 121002_001" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
JAL schreef:http://vatea.de
Al vier keer een bestelling gedaan, verloopt allemaal zeer correct. Ook nog steeds open voor Belgen.
Deurke toe.Bitte beachten Sie, dass unser Schwellenwert für Lieferungen in die EU für folgende Länder erreicht ist: Belgien
Wenn Sie aus einem dieser Länder bestellen möchten, geben Sie bitte eine Lieferadresse innerhalb Deutschlands an.
Inderdaad, blijkbaar hebben ze er de laatste weken veel Belgische kopers gehad
had beter gekocht toen zilver enorm laag stond dit jaar maar door aanraden dat zilver / goudslechte belegging was niet gedaan
potverdorie
swat, prijzen zullen wel nog eens zakken tegen december dan koop ik me een 2500 euro aan zilver
potverdorie
swat, prijzen zullen wel nog eens zakken tegen december dan koop ik me een 2500 euro aan zilver
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb spijtig genoeg geen glazen bol maar ik vrees er voor dat uw stelling niet zal opgaan.antonneke schreef:Swat, prijzen zullen wel nog eens zakken tegen december dan koop ik me een 2500 euro aan zilver
zei men 1 jaar geleden ook :-P
Ik zou extreem dankbaar zijn en wellicht weer eens ene bijbel of koran ter hand nemen als er in Dec-Jan nog goede bijkoopmogelijkheden zouden ontstaan. Mijn ontslagvergoeding komt dan zo ongeveer binnen, en eerlijk gezegd ge ik er niet van uit onder $50/oz te kunnen kopen dan. Enige kleine redding zou een geïsoleerde USD ineenstorting zijn, maar dat gaat vast nog even duren, of gewoon geleidelijk in concert met alle andere westerse valuta.Spruitekop schreef:Ik heb spijtig genoeg geen glazen bol maar ik vrees er voor dat uw stelling niet zal opgaan.antonneke schreef:Swat, prijzen zullen wel nog eens zakken tegen december dan koop ik me een 2500 euro aan zilver
Tot er iets zeer groots verandert, zie ik mezelf nog altijd een groot deel in zilver steken. Misschien een 10-20% in goud met zeer lage spread, om te reageren op prijsdalingen, of makkelijk om te zetten in cash.