Gas / elek nieuw contract
Re: Gas / elek nieuw contract
Ik betaal momenteel ook 200 euro, wel enkel voor elektriciteit. Een simulatie ( mijnenergie) zou mij 380 euro gaan laten betalen. Ben bij Eneco en zou naar Luminus moeten. Leuke vooruitzichten ...
Edit: Dit voor een vast contract van 1 jaar. Een variabel zou me momenteel 320 euro per maand kosten.
Edit: Dit voor een vast contract van 1 jaar. Een variabel zou me momenteel 320 euro per maand kosten.
Laat me raden, Vlaamse energie leverancier? Zit met vergelijkbare toestand, wel wat meer behapbare bedragen, vast contract via groepsaankoop loopt tot 1/6/2022. In oktober jaarafrekening gekregen met de melding dat het voorschot gevoelig verhoogd wordt. Normaal gezien zou mijn voorschot gelijk moeten blijven, op de jaarafrekening moet ik zelfs nog terug trekken. Die pipo's van de Vlaamse zitten natuurlijk op het randje van een faillissement en vinden het daarom nodig om het voorschot te berekenen op basis van de tariefformule die ik na 1/6/2022 bij hen zou hebben Bovendien hebben ze het betaalde voorschot van september niet meegeteld bij het opmaken van de jaarafrekening eind oktober. Die jaarafrekening gaan ze pas terug betalen als er geen openstaande facturen meer zijn, met andere woorden eerst het verhoogde voorschot voor november afdokken en dan misschien... Gaat er op neer komen dat wanneer ze in faling gaan, ik en wellicht vele anderen, veel te veel betaald zal hebben voor hetgeen er werkelijk verbruikt is, en zie bij een faling maar eens terug aan uw centen te geraken. Heb al heel wat leveranciers gehad, altijd correct en fair afgerekend maar wat ze zich bij de Vlaamse permitteren...nestor1970 schreef: ↑5 november 2021, 15:22 Ik ben gisteren even naast mijn stoel gaan zitten na een telefoongesprek met mijn huidige energieleverancier voor gas en elektriciteit. Vorig jaar ingestapt op 1 januari aan een vaste prijs van 200€ per maand voor gas en elektriciteit via groepsaankoop of mijnenergie, ik weet het al niet meer. Ik heb de laatste 10 jaar er de gewoonte van gemaakt om elk jaar de goedkoopste te zoeken aan vast tarief, dan weet ik waar ik aan toe ben. Indien ik bij hen blijf zou de maandelijkse betaling, voor hetzelfde verbruik, oplopen naar 600€. Toch niet meer normaal.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt. Die kende ik niet. Ik bereken daar net de vaste prijs met mijn verbruik. Slechts 440€.
Daar zitten toch geen addertjes onder het gras hé
Die staan dan toch niet op de website van mijnenergie, neem ik aan.
-
- Full Member
- Contacteer:
How, sorry, alles is daar variabel.nestor1970 schreef: ↑5 november 2021, 17:39Bedankt. Die kende ik niet. Ik bereken daar net de vaste prijs met mijn verbruik. Slechts 440€.
Daar zitten toch geen addertjes onder het gras hé
Die staan dan toch niet op de website van mijnenergie, neem ik aan.
Staat ook op vreg test.
Heb die firma volledig vorige week doorgelicht.
Is in orde. Enkel voorlopig telefonisch niet bereikbaar.
Is zeker één bij de betere.
Prijzen gaan zakken algemeen nu de gascentrales zijn goedgekeurd.
Heb die firma volledig vorige week doorgelicht.
Is in orde. Enkel voorlopig telefonisch niet bereikbaar.
Is zeker één bij de betere.
Prijzen gaan zakken algemeen nu de gascentrales zijn goedgekeurd.
Variabel of vast?
Nu vast nemen is even dom als aandelen kopen die hoger staan dan nominale stijging.
Nu vast nemen is even dom als aandelen kopen die hoger staan dan nominale stijging.
-
- Full Member
- Contacteer:
Goh ja. Ik ben vorige maand overgestapt naar Luminus Comfy, vast tarief. Wij wekken veel meer op dan we verbruiken (+- 4000 kWh injectie, 2500 kWh verbruik).
Door een vast tarief te kiezen is de injectieprijs ook hoog, zelfs bijna even hoog als de aankoopprijs zonder distributie en andere kosten. Hierdoor zitten wij volgend jaar aan een jaarkost van 300-350 euro.
Als ik nu, met de nog hogere prijzen zou overstappen, zou het zelfs nog iets goedkoper zijn.
Een variabel tarief kan ik hebben voor een jaarkost van 200-250 euro per jaar, maar dat risico ga ik niet nemen. De meeste injectie heb ik in de zomermaanden en tegen dan zal het al gezakt zijn waarschijnlijk.
De enige logica is dat alle contracten nu veel te duur zijn, deels omdat de energie prijzen zo hoog zijn en deels omdat leveranciers de grotere risico premie aanrekenen. Wie nu een contract moet afsluiten hoeft daar geen vol jaar mee te blijven zitten. Het maakt dus eigenlijk niet uit of je nu een vast of variabel kiest, neem gewoon het goedkoopste wat je kan vinden en kijk over één of twee maand of het de moeite is om over te stappen. Variabele contracten volgen trouwens ook niet de dagprijzen, als je er eentje neemt die maar om de drie maand een tarief aanpassing doorvoert heb je in feite ook drie maand een vast tarief.
De Vlaamse Energieleverancier heeft elke maand een andere energiekaart.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Van alle ervaringen die ik in een kwarteeuw had met energieleveranciers is de Vlaamse Energieleverancier veruit de slechtste. Daar zit ook de old school Electrabel uit de jaren negentig bij. Bij de recente verdubbeling van het voorschotbedrag bleek dat er geen vorm van dialoog die naam waardig kan met dat bedrijf.vortex schreef: ↑5 november 2021, 17:31
Laat me raden, Vlaamse energie leverancier? Zit met vergelijkbare toestand, wel wat meer behapbare bedragen, vast contract via groepsaankoop loopt tot 1/6/2022. In oktober jaarafrekening gekregen met de melding dat het voorschot gevoelig verhoogd wordt. Normaal gezien zou mijn voorschot gelijk moeten blijven, op de jaarafrekening moet ik zelfs nog terug trekken. Die pipo's van de Vlaamse zitten natuurlijk op het randje van een faillissement en vinden het daarom nodig om het voorschot te berekenen op basis van de tariefformule die ik na 1/6/2022 bij hen zou hebben Bovendien hebben ze het betaalde voorschot van september niet meegeteld bij het opmaken van de jaarafrekening eind oktober. Die jaarafrekening gaan ze pas terug betalen als er geen openstaande facturen meer zijn, met andere woorden eerst het verhoogde voorschot voor november afdokken en dan misschien... Gaat er op neer komen dat wanneer ze in faling gaan, ik en wellicht vele anderen, veel te veel betaald zal hebben voor hetgeen er werkelijk verbruikt is, en zie bij een faling maar eens terug aan uw centen te geraken. Heb al heel wat leveranciers gehad, altijd correct en fair afgerekend maar wat ze zich bij de Vlaamse permitteren...
Voorschotbedragen éénzijdig verhoogd met een hoop argumenten die op zichzelf bedenkelijk zijn maar gecombineerd niet anders geinterpreteerd kan worden dan een verplichte overfinanciering door hun klanten.
Eén voorbeeld want die malafide club heeft mij al genoeg tijd gekost:
Vast contract? Ah dan verhogen we ook want wij berekenen op de komende 12 maanden. Want we gaan ervan uit dat je daarna ook nog een contract zal lopen hebben dat sowieso duurder is (Dat bij verandering van leverancier je dat geld dan aan de verkeerde voorgeschoten hebt negeren ze gemakshalve).
Zo heeft Vlaamse Energieleverancier een gotcha gevonden voor elk soort contract en elk lager verbruik dan de ondoorzichtige Fluvius-schatting. Linkje naar dat document op hun site, verder enkel late standaardreacties of gewoon de telefoon af en klaar.
Ik vernieuw elk jaar juist voor vervaldatum, groen variabel, het laagste tarief. Je moet niet wachten tot zij na die vervaldatum automatisch naar Groen Gerust schakelen dat duurder is.
En de verhoging van voorschotten heb ik al laten terugzetten of was weg. Elke leverancier heeft duurdere energie., maar Vlaamse Energieleverancier
Is toch met Groen Variabel energiekaart bij de betere.
En de verhoging van voorschotten heb ik al laten terugzetten of was weg. Elke leverancier heeft duurdere energie., maar Vlaamse Energieleverancier
Is toch met Groen Variabel energiekaart bij de betere.
Ik heb geen contact opgenomen en ben gewoon vertrokken. Ik doe geen moeite voor bedrijven die ook geen moeite doen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Niemand geraakt daar telefonisch binnen, "Wij zijn deze week telefonisch niet beschikbaar maar je kun......
De Vlaams Energieleverancier zit in Office Center in Aals.
Ik heb daar naar gebeld en mij laten doorschakelen.
Elke keer nam iemand op om mij te helpen..
Mss. Ook eens doen.
Officenter Aalst
053 51 02 00
https://maps.app.goo.gl/E1kAjMymcqQRadWf9
De Vlaams Energieleverancier zit in Office Center in Aals.
Ik heb daar naar gebeld en mij laten doorschakelen.
Elke keer nam iemand op om mij te helpen..
Mss. Ook eens doen.
Officenter Aalst
053 51 02 00
https://maps.app.goo.gl/E1kAjMymcqQRadWf9
Ze hebben niet liever, hoe meer van de goedkope vaste contracten (via groepsaankoop) het afbollen hoe beter. Voorlopig is blijven zitten en te veel voorschot betalen gunstiger dan over stappen. In principe ben je dat te veel betaalde voorschot niet kwijt, bij einde contract of jaarafrekening moet je dat terug krijgen. Zelf reken ik daar niet te veel op en acht de kans op faillissement voor einde contract groter.