Gas / elek nieuw contract
-
- Full Member
- Contacteer:
Gas / elek nieuw contract
Ik ben gisteren even naast mijn stoel gaan zitten na een telefoongesprek met mijn huidige energieleverancier voor gas en elektriciteit. Vorig jaar ingestapt op 1 januari aan een vaste prijs van 200€ per maand voor gas en elektriciteit via groepsaankoop of mijnenergie, ik weet het al niet meer. Ik heb de laatste 10 jaar er de gewoonte van gemaakt om elk jaar de goedkoopste te zoeken aan vast tarief, dan weet ik waar ik aan toe ben. Indien ik bij hen blijf zou de maandelijkse betaling, voor hetzelfde verbruik, oplopen naar 600€. Toch niet meer normaal. Van de groepsaankoop heb ik al bericht gekregen dat deze dit jaar niet doorgaat wegens geen aantrekkelijke aanbiedingen van leveranciers. De goedkoopste aanbieding voor vaste prijs voor een jaar die ik nu vind op mijnenergie bedraagt 535€ per maand. Variabel is bijna 100€ per maand minder maar aangezien de huidige evolutie durf ik daar precies niet opspringen.
Iemand toevallig geen glazen bol ivm de evolutie van, vooral, de gasprijzen de komende weken?
(Particulier, kangoeroewoning-2 gezinnen, elek 5000kwh, gas 40000kwh)
En om curieus te zijn, nog mensen met zulke ervaringen die de tegenslag hebben dat net nu hun contract afloopt.
Iemand toevallig geen glazen bol ivm de evolutie van, vooral, de gasprijzen de komende weken?
(Particulier, kangoeroewoning-2 gezinnen, elek 5000kwh, gas 40000kwh)
En om curieus te zijn, nog mensen met zulke ervaringen die de tegenslag hebben dat net nu hun contract afloopt.
Re: Gas / elek nieuw contract
Hoe kan je contract nu aflopen als je vorig jaar (2020) 1 jan bent ingestapt? Het loopt toch af na 1 of 2 of 3 jaar?; terug op 1 januari?
"Elk jaar de goedkoopste te kiezen" .Dan is je contract toch begonnen 1 jan 2021 en niet 2020
Variabel 100 euro per MAAND minder?????
Een aantal zaken klopt hier niet.
"Elk jaar de goedkoopste te kiezen" .Dan is je contract toch begonnen 1 jan 2021 en niet 2020
Variabel 100 euro per MAAND minder?????
Een aantal zaken klopt hier niet.
Laatst gewijzigd door luccc op 5 november 2021, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je die variabele niet maandelijks opzeggen, of moet je sowieso een jaar uitdoen?
-
- Full Member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat je alles maandelijks kan opzeggen. Ik zou, voor de zekerheid, ook al graag een maand voor de einddatum van mijn huidig contract een nieuw tekenen. Maar die variabele, die kan tegen 1 januari misschien al veranderd (verhoogt) zijn dan?
loopt het af op 31/12/2020 of 31/12/2021?
Op 31/12/2020 : dan heb je nu (2021)niet meer de goedkopere tarieven van de groepsaankoop of mijnenergie
Op 31/12/2020 : dan heb je nu (2021)niet meer de goedkopere tarieven van de groepsaankoop of mijnenergie
-
- Full Member
- Contacteer:
Een maand voor de einddatum een nieuw contract tekenen is te laat; je moet meer dan 1 maand op voorhand een nieuw contract tekenen.Voor 1 jan wordt het dus hoog tijd.nestor1970 schreef: ↑5 november 2021, 16:27Ik zou, voor de zekerheid, ook al graag een maand voor de einddatum van mijn huidig contract een nieuw tekenen. Maar die variabele, die kan tegen 1 januari misschien al veranderd (verhoogt) zijn dan?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja, daarom dat er nu mee bezig ben.luccc schreef: ↑5 november 2021, 16:32Een maand voor de einddatum een nieuw contract tekenen is te laat; je moet meer dan 1 maand op voorhand een nieuw contract tekenen.Voor 1 jan wordt het dus hoog tijd.nestor1970 schreef: ↑5 november 2021, 16:27
Ik zou, voor de zekerheid, ook al graag een maand voor de einddatum van mijn huidig contract een nieuw tekenen. Maar die variabele, die kan tegen 1 januari misschien al veranderd (verhoogt) zijn dan?
Een variabele is variabel en kan hoger of lager zijn; een werkende glazen bol is de oplossing.
-
- Full Member
- Contacteer:
Op zonneenergienestor1970 schreef: ↑5 november 2021, 16:37Maar hopelijk niet eentje die werkt op elektriciteit ;-)
Ik zit met hetzelfde probleem. Variabel contract genomen en te laat beseft dat ik best over zou stappen naar vast. Al heeft dat ook te maken met het feit dat mijn woning verkocht wordt in december (en ik dacht dat het allemaal zo'n vaart niet zou komen - boy was I wrong). Soit, ik sta gepland om te verhuizen naar een woning waar we zullen vastzitten aan een vast en gunstig 2-jaar energiecontract van een dik jaar terug.
Ik weet wel niet of er veel is dat we voor je kunnen betekenen behalve wat sympathie tonen voor je situatie. Het is wat het is en jij bent niet alleen in de situatie. Je zal moeten doorbijten en gewoon betalen, anders zit je in de kou. De prijs kan je enkel drukken door simpelweg minder te verbruiken (lager verwarmen, dikke trui, verwarming vroeger op de avond uitzetten, niet thuiswerken als dat kan,...). Als je goed overeenkomt met het ander gezin, misschien bepaalde ruimtes meer delen (in de avond samen tv kijken zodat maar 1 woonkamer verwarmd dient te worden)?
Een vast contract zou beter zijn als de prijzen nog verder stijgen en/of er een strenge winter komt (niet alleen in België kijken, maar op wereld niveau).
Een variabel contract zou beter zijn als de levering beter wordt, het een zachte winter zal worden, er minder vraag is vanuit de industrie (een economisch ramp zal wel helpen hier).
Allemaal parameters waar weinig mensen een antwoord op zullen kunnen geven.
Hier ben je nu wel weinig mee maar eigenlijk is je energieccontract elk jaar herzien in het middelpunt van de winter geen goede zaak. De prijzen staan dan juist op het hoogste punt. Je bent beter af door je herzieningsmoment te nemen rond juni / juli wanneer de prijzen op het laagst staan.
Ik weet wel niet of er veel is dat we voor je kunnen betekenen behalve wat sympathie tonen voor je situatie. Het is wat het is en jij bent niet alleen in de situatie. Je zal moeten doorbijten en gewoon betalen, anders zit je in de kou. De prijs kan je enkel drukken door simpelweg minder te verbruiken (lager verwarmen, dikke trui, verwarming vroeger op de avond uitzetten, niet thuiswerken als dat kan,...). Als je goed overeenkomt met het ander gezin, misschien bepaalde ruimtes meer delen (in de avond samen tv kijken zodat maar 1 woonkamer verwarmd dient te worden)?
Een vast contract zou beter zijn als de prijzen nog verder stijgen en/of er een strenge winter komt (niet alleen in België kijken, maar op wereld niveau).
Een variabel contract zou beter zijn als de levering beter wordt, het een zachte winter zal worden, er minder vraag is vanuit de industrie (een economisch ramp zal wel helpen hier).
Hier ben je nu wel weinig mee maar eigenlijk is je energieccontract elk jaar herzien in het middelpunt van de winter geen goede zaak. De prijzen staan dan juist op het hoogste punt. Je bent beter af door je herzieningsmoment te nemen rond juni / juli wanneer de prijzen op het laagst staan.
-
- Full Member
- Contacteer:
Misschien nu doorbijten dan, vast contract voor 1 jaar en tegen de lente/zomer terug gaan vergelijken.SMGGM schreef: ↑5 november 2021, 16:41 Ik zit met hetzelfde probleem. Variabel contract genomen en te laat beseft dat ik best over zou stappen naar vast. Al heeft dat ook te maken met het feit dat mijn woning verkocht wordt in december (en ik dacht dat het allemaal zo'n vaart niet zou komen - boy was I wrong). Soit, ik sta gepland om te verhuizen naar een woning waar we zullen vastzitten aan een vast en gunstig 2-jaar energiecontract van een dik jaar terug.
Vernieuw elk jaar groen variabel van De Vlaamse energiegieleverancier.
Doe ik dit niet krijg ik na een jaar automatisch een andere formule (duurder)
Kan daar elke maand mijn energiekaart opvragen.
Dus ben altijd mee.
Doe ik dit niet krijg ik na een jaar automatisch een andere formule (duurder)
Kan daar elke maand mijn energiekaart opvragen.
Dus ben altijd mee.