Geblokkeerde spaarrekening minderjarige (erfenis)
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Geblokkeerde spaarrekening minderjarige (erfenis)
Ik moet voor mijn minderjarige kinderen een geblokkeerde spaarrekening openen voor een erfenis.
Ik heb hier een aantal topics voorbij zien komen over hoe je de effecten van de inflatie kan minimaliseren, maar daar gaat het bij mij niet om. Ik ben nog niet zo ver dat ik daarover kan nadeneken, en moet eerst een gewone spaarrekening zien te vinden zodat ik verder kan gaan in de procedure. Ik wil dan later eens kijken of er veilige beleggingen zijn die meer opbrengen.
Dus nu mijn vraag: ik zocht naar spaarrekeningen die wat meer opbrengen dan de gewone banken, en kwam bij Keytrade uit. De helpdesk schreef dat een geblokkeerde rekening voor minderjarigen mogelijk was, dus heb rekeningen geopend voor mijzelf en de kinderen. Nu moet ik die van de kinderen laten blokkeren, en iemand anders van de helpdesk zegt me dat dit toch niet mogelijk is. Dus alles voor niets.
Andere banken zoals Medirect doen naar het schijnt al helemaal geen rekeningen voor minderjarigen.
Is dit zo moeilijk? Heeft iemand hier ervaring mee en welke bank zouden jullie mij aanraden?
Ik heb hier een aantal topics voorbij zien komen over hoe je de effecten van de inflatie kan minimaliseren, maar daar gaat het bij mij niet om. Ik ben nog niet zo ver dat ik daarover kan nadeneken, en moet eerst een gewone spaarrekening zien te vinden zodat ik verder kan gaan in de procedure. Ik wil dan later eens kijken of er veilige beleggingen zijn die meer opbrengen.
Dus nu mijn vraag: ik zocht naar spaarrekeningen die wat meer opbrengen dan de gewone banken, en kwam bij Keytrade uit. De helpdesk schreef dat een geblokkeerde rekening voor minderjarigen mogelijk was, dus heb rekeningen geopend voor mijzelf en de kinderen. Nu moet ik die van de kinderen laten blokkeren, en iemand anders van de helpdesk zegt me dat dit toch niet mogelijk is. Dus alles voor niets.
Andere banken zoals Medirect doen naar het schijnt al helemaal geen rekeningen voor minderjarigen.
Is dit zo moeilijk? Heeft iemand hier ervaring mee en welke bank zouden jullie mij aanraden?
Re: Geblokkeerde spaarrekening minderjarige (erfenis)
Ga gewoon naar een plaastelijke bank hier. Dexia - ING - Fortis - Argenta..
Die zullen je wel verder helpen of de nodige informatie daarover geven hoe je dit moet aanpakken..
Ik denk wel dat je ook een attest van de notaris zult moeten voorleggen, als het om een erfenis gaat.
Dus de notaris zal je ook wel daarmee gratis verder helpen..
Die zullen je wel verder helpen of de nodige informatie daarover geven hoe je dit moet aanpakken..
Ik denk wel dat je ook een attest van de notaris zult moeten voorleggen, als het om een erfenis gaat.
Dus de notaris zal je ook wel daarmee gratis verder helpen..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Minderjarige uit erfenis van groot ouders is het volgens mij de notaris die het regelt.
Als gevolg van overlijden partner is het de vrederechter en aangestelde voogden.
Het jammere van dit alles de wet laat (bij mijn weten) enkel toe dat de spaarrekening bij een grootbank wordt geopend.
Deze werkwijze om de minderjarigen te beschermen.
Dat dit uit het verleden is, heel duidelijk.
Openlijk maken onze verkozenen er eens werk van om de wet aan te passen.
Estate Guru believer.
Mijn dochter heeft op 5-jarige leeftijd x000 euro gehad van een verzekeringsmaatschappij omdat ze lichaamlijke schade had opgelopen veroorzaakt door de grootouders.
Dat bedrag moest toen natuurlijk ook op haar naam komen/beschermd worden.
Ik heb toen bij KBC een tak21 kunnen openen op haar naam/dus minderjarige (na 8 jaar is die nog eens voor 8 jaar verlengd). (Dus spaarrekening zou al helemaal geen probleem mogen zijn.)
Die verzekeringsmaatschappij ging daarmee akkoord.
Niet 100% uw erfenis geval natuurlijk, maar mogelijk is tak21 op de naam van de minderjarige een piste = bescherming geld persoon en (gedeeltelijke) bescherming tegen inflatie...
Leg het probleem/jou voorstel eens voor aan notaris.
Vraag aan bank die het geld van de erfenis moeten uitkeren of zij akkoord zijn om bv. het op een tak 21/bankrekening te storten bij bank x.
Vraag ook aan bank X of dat die werkwijze ok is.
Dat bedrag moest toen natuurlijk ook op haar naam komen/beschermd worden.
Ik heb toen bij KBC een tak21 kunnen openen op haar naam/dus minderjarige (na 8 jaar is die nog eens voor 8 jaar verlengd). (Dus spaarrekening zou al helemaal geen probleem mogen zijn.)
Die verzekeringsmaatschappij ging daarmee akkoord.
Niet 100% uw erfenis geval natuurlijk, maar mogelijk is tak21 op de naam van de minderjarige een piste = bescherming geld persoon en (gedeeltelijke) bescherming tegen inflatie...
Leg het probleem/jou voorstel eens voor aan notaris.
Vraag aan bank die het geld van de erfenis moeten uitkeren of zij akkoord zijn om bv. het op een tak 21/bankrekening te storten bij bank x.
Vraag ook aan bank X of dat die werkwijze ok is.
Het bezit of het genot hebben van iets moet vergoed worden,,, ook al maak je er géén gebruik van..
ga eens den Duvel spelen waarom krijgen de ouders het niet in cash.
Estate Guru believer.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Als je ook maar een ietswat goede notaris hebt zal deze je hierin zeker het juiste advies kunnen geven van wat je mogelijkheden zijn en waar je dit kan doen.
Simpeler hoef je het niet te zoeken.
Make Spaargids " Great Again ! "
De notaris heeft aangeraden een spaarrekening te openen voor nu. Ik heb nu echt heel veel dingen aan mijn hoofd. En dan later te beslissen wat er met het geld gebeurt om het beter te laten opbrengen. Ze heeft ING aangeraden maar daar wil ik echt niet naartoe, heb al veel te veel slechte ervaringen mee gehad.voorheenCP1234 schreef: ↑23 april 2024, 00:46 Als je ook maar een ietswat goede notaris hebt zal deze je hierin zeker het juiste advies kunnen geven van wat je mogelijkheden zijn en waar je dit kan doen.
Omdat het geld is van de kinderen
Het geld staat gewoon op mijn rekening dus er moet niets meer uitgekeerd worden. Ik moet het gewoon overmaken naar een spaarrekening op naam van de kinderen en vroeg mij af of er betere opties zijn dan de grootbanken die geen interesten geven. Tak 21 is inderdaad een optie voor later.
Mijn ervaring is: dat online banken dit niet (kunnen/willen) aanbieden omdat automatische online controle te moeilijk is, voor ingeval iemand zou proberen misbruik te maken van het geld van de beschermde persoon.
Tenminste dat is het antwoord dat ik jaren geleden kreeg, toen ik op zoek was naar een beter renderende spaarrekening dan die van Dexia/Belfius waar het geld indertijd op geplaatst werd door de officiele instanties.
Tenminste dat is het antwoord dat ik jaren geleden kreeg, toen ik op zoek was naar een beter renderende spaarrekening dan die van Dexia/Belfius waar het geld indertijd op geplaatst werd door de officiele instanties.
Maar dat is toch precies de reden waarom ze die rekening blokkeren, zodat niemand misbruik kan maken van het geld van de beschermde persoon?Nefertari schreef: ↑24 april 2024, 10:45 Mijn ervaring is: dat online banken dit niet (kunnen/willen) aanbieden omdat automatische online controle te moeilijk is, voor ingeval iemand zou proberen misbruik te maken van het geld van de beschermde persoon.
Ze kunnen wel rekeningen blokkeren want ze hebben de mijne ook geblokkeerd toen mijn partner overleed. Alleen voor de kinderen willen ze het niet doen. Ik begrijp het gewoon niet.
Er is een verschil tussen het blokkeren van rekeningen van een overleden persoon (dat is tijdelijk totdat de nalatenschap geregeld is) en een geblokkeerde rekening voor een erfenis van een minderjarige.
Bij die laatste kan er geld vrijgemaakt worden als bewezen wordt dat het voor noodzakelijke uitgaven voor de minderjarige is (bijvoorbeeld studies).
Als ouders of voogden daar proberen misbruik van te maken, kan dat bij een bank met fysieke kantoren gecontroleerd worden. Bij een online bank is dat kwasi onmogelijk en daarom bieden ze liever niet de mogelijkheid aan om dergelijke rekeningen te openen.