Gedeelde beursrekening
TIP
Gedeelde beursrekening
Hallo iedereen,
Ik wilde graag een beursrekening openen op zowel mijn naam als die van mijn vriendin om een deel van ons spaarkapitaal te beleggen in algemene ETF's (IWDA-EMIM-IUSN). Het is de bedoeling een deel hiervan later aan onze 2 kinderen over te laten.
Nu had ik hiervoor Degiro op het oog maar blijkbaar bieden zij geen beursrekeningen voor meerdere personen meer aan sinds 2018 wegens de verstrengde maatregelen hierop.
Ook zijn wij klant bij Keytrade maar daar vind ik de kosten voor ETF's aan de relatief hoge kant.
Hebben jullie soms nog goede alternatieven?
Ik wilde graag een beursrekening openen op zowel mijn naam als die van mijn vriendin om een deel van ons spaarkapitaal te beleggen in algemene ETF's (IWDA-EMIM-IUSN). Het is de bedoeling een deel hiervan later aan onze 2 kinderen over te laten.
Nu had ik hiervoor Degiro op het oog maar blijkbaar bieden zij geen beursrekeningen voor meerdere personen meer aan sinds 2018 wegens de verstrengde maatregelen hierop.
Ook zijn wij klant bij Keytrade maar daar vind ik de kosten voor ETF's aan de relatief hoge kant.
Hebben jullie soms nog goede alternatieven?
Re: Gedeelde beursrekening
Op beide namen rekening openen en geld verdelen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zeer lage kosten en aangifte TOB die uit handen wordt genomen: Mexem
Waarom een gezamenlijke rekening en niet twee aparte rekeningen? Als het tot een breuk met je vriendin komt, hoe ga je die rekening dan verdelen? Ga je dan nog weten wie hoeveel geld erin heeft gestoken en hoe ga je de opbrengsten (of verliezen) verdelen?
En dan weer zo vervelende vragen krijgen over de herkomst van de gelden van de banken - wit was, als het voor één persoon is is het al zo delicaat, voor 2 personen wordt het een soep
Wij hebben gewoon een gedeelde rekening bij Lynx bank. We hebben er beiden 50% op gestort.
Paar gekke reacties hier die het nodeloos moeilijk maken imo.
Paar gekke reacties hier die het nodeloos moeilijk maken imo.
Lijken me nochtans logische reacties. Meer dan 50 procent van de koppels gaat na verloop van tijd uit elkaar. Hopelijk zijn jullie bij de minderheid die erin slagen bij elkaar te blijven maar een effectenrekening is niet hetzelfde als een gezamenlijke zichtrekening bij een bank. Je zit immers met winsten/verliezen, eventueel dividend, kosten. Hoe ga je dat allemaal verrekenen en verdelen als je na verloop van tijd elkaars bloed kan drinken.
Toch makkelijk nee, als je elk 50% hebt gestort neem je elk de helft weer terug van wat het waard is op het moment dat jullie de rekening liquideren. Heb je elk 5k gestort (10k totaal) en het is nu 20k, krijg je elke 10k. Ik zie geen enkele andere manier eerlijk gezegd...
Ik zie het verschil niet met een bankrekening. 50% eigenaar is 50% van het geld.
Ik zie het verschil niet met een bankrekening. 50% eigenaar is 50% van het geld.
Als je met gemeeschap van goederen getrouwd bent, dan is het toch geen enkel probleem om een gezamelijke rekening te hebben, alles is dan toch eigenlijk gemeenschappelijk op enkele uitzonderingen na....
(Los van het feit dat het bij degiro niet kan natuurlijk.)
-
- Verbannen Gebruiker
Ook de rekeningen op 1 naam behoren tot gemeenschappelijk vermogen indien het geld erop uit gemeenschappelijk vermogen komt. Ook bij giro kun je dus rekening openen die op 1 naam staat en toch van beiden is uit standpunt eigenaar van vermogen.gilberke schreef: ↑26 april 2022, 12:14 Als je met gemeeschap van goederen getrouwd bent, dan is het toch geen enkel probleem om een gezamelijke rekening te hebben, alles is dan toch eigenlijk gemeenschappelijk op enkele uitzonderingen na....
(Los van het feit dat het bij degiro niet kan natuurlijk.)
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je een gedeelde effectenrekening hebt met je partner, ben je dan voor 2x20000 = 40000 verzekerd door het beschermingsfonds?
In dat geval lijkt me een effectenrekening delen nog niet zo'n slecht idee.
In dat geval lijkt me een effectenrekening delen nog niet zo'n slecht idee.
Hier al jaren een gemeenschappelijke effectenrekening met broer, geopend na een erfenis van de ouders, bij Bolero.
voordeel: je kan bedrag aankopen met kleinere kosten dan dat je dit over 2 rekeningen spreid (kosten x2).
Bij overlijden is de overledene voor de helft eigenaar van de rekening wat zo in de nalatenschap wordt verrekend.
Bij onenigheid kan één persoon de rekening niet "plunderen" want voor het afhalen van de rekening zijn 2 handtekeningen nodig. (dit geldt niet voor het handelen).
In feite wordt het principe van een beleggersclub gevolgd, een beetje rompslomp om te openen maar werkt hier prima
voordeel: je kan bedrag aankopen met kleinere kosten dan dat je dit over 2 rekeningen spreid (kosten x2).
Bij overlijden is de overledene voor de helft eigenaar van de rekening wat zo in de nalatenschap wordt verrekend.
Bij onenigheid kan één persoon de rekening niet "plunderen" want voor het afhalen van de rekening zijn 2 handtekeningen nodig. (dit geldt niet voor het handelen).
In feite wordt het principe van een beleggersclub gevolgd, een beetje rompslomp om te openen maar werkt hier prima
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Opgelost.
Laatst gewijzigd door troglodytes op 3 mei 2022, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bij ons (ook gemeenschappelijke rekening Bolero) toch ook geen dubbele kosten. Bv. aankoop euronext : prijs x 1,0035 + 7,5euro.troglodytes schreef: ↑3 mei 2022, 15:57 Ik bezit ook al jaren een gemeenschappelijke rekening bij Bolero maar bij mij worden daar bij elke transactie dubbele kosten aangerekend (per persoon dus). Straf dat dat bij u niet zo is. Moet ik mijn geld proberen terugvragen?