Gedekte calls
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Gedekte calls
Zijn hier (dividend-)beleggers die extra rendement trachten te maken door gedekte calls te schrijven op hun posities? Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me een interessante strategie.
Re: Gedekte calls
Ik doe dat vaak. Maar het is niet echt een inkomsten strategie imo. Gewoon bij bereiken van het koersdoel daar nog net boven OTM calls schrijven ipv je positie te verkopen. En omgekeerd puts schrijven waar je een bodem ziet.
Op die manier probeer ik mijn asset allocatie wat te sturen zonder meteen transacties te doen, want de kost van opties ligt lager.
Naarmate ze de einddatum benaderen kan ik kiezen om door te rollen of te laten uitoefenen of gewoon laten expireren ifv de situatie op dat moment.
Jammer genoeg voldoen veel van de aandelen in mijn port niet aan de vereisten om ermee in opties te kunnen handelen.
Op die manier probeer ik mijn asset allocatie wat te sturen zonder meteen transacties te doen, want de kost van opties ligt lager.
Naarmate ze de einddatum benaderen kan ik kiezen om door te rollen of te laten uitoefenen of gewoon laten expireren ifv de situatie op dat moment.
Jammer genoeg voldoen veel van de aandelen in mijn port niet aan de vereisten om ermee in opties te kunnen handelen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dank voor de reactie, ik ga er me eens in verdiepen deze vakantie.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Nog een alternatief is op langere termijn diep ITM schrijven.
Voorbeeld: positie in RDSA is vrij groot geworden, in plaats van nu reeds een deel te verkopen overweeg ik calls december 2023 met uitoefenprijs van €9.
Hierdoor creëer ik een hefboom op het dividend rendement terwijl de optie zo goed als premie neutraal is.
Neem ik het neerwaarts aandelen risico van tafel, tenzij RDSA lager zakt dan €9 brengt het nu reeds €10,6 en over twee jaar €9 op, beurstaks en makelaarskosten zijn lager dan bij verkoop van het aandeel.
In feite wordt dit per optie een €900 belegging met een verwacht 10 % bruto rendement ipv een aandelen belegging.
Risico's:
Optie kan voortijdig uitgeoefend worden, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Geen winst bij koersstijging van het aandeel, komt overeen met nu verkopen maar nog wel dividend rendement.
Aandeel stop met dividend uitkering, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Opvolging: is het interessant om door te rollen, te laten uitoefenen, af te kopen of te combineren met put opties.
Voorbeeld: positie in RDSA is vrij groot geworden, in plaats van nu reeds een deel te verkopen overweeg ik calls december 2023 met uitoefenprijs van €9.
Hierdoor creëer ik een hefboom op het dividend rendement terwijl de optie zo goed als premie neutraal is.
Neem ik het neerwaarts aandelen risico van tafel, tenzij RDSA lager zakt dan €9 brengt het nu reeds €10,6 en over twee jaar €9 op, beurstaks en makelaarskosten zijn lager dan bij verkoop van het aandeel.
In feite wordt dit per optie een €900 belegging met een verwacht 10 % bruto rendement ipv een aandelen belegging.
Risico's:
Optie kan voortijdig uitgeoefend worden, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Geen winst bij koersstijging van het aandeel, komt overeen met nu verkopen maar nog wel dividend rendement.
Aandeel stop met dividend uitkering, komt in het slechtste geval overeen met nu verkopen.
Opvolging: is het interessant om door te rollen, te laten uitoefenen, af te kopen of te combineren met put opties.
Het levert inderdaad wat 'extra' rendement op, hoewel de markt eigenlijk vrij efficiënt is en door de vaak hoge spreads, is het effectieve rendement vaak toch povertjes. Zeker als je eventueel verloren koerswinsten er bijrekent.
Dat is het juiste systeem en een goede manier om aandelen te kopen en verkopen.reteiP schreef: ↑27 december 2021, 23:13 Ik doe dat vaak. Maar het is niet echt een inkomsten strategie imo. Gewoon bij bereiken van het koersdoel daar nog net boven OTM calls schrijven ipv je positie te verkopen. En omgekeerd puts schrijven waar je een bodem ziet.
En dat vind ik dan minder kans op succes.verbanneling schreef: ↑28 december 2021, 11:49 Nog een alternatief is op langere termijn diep ITM schrijven.
Risico's:
-
- Full Member
- Contacteer:
En gedekte calls OTM schrijven op dividendaandelen met de bedoeling om ze waardeloos te laten aflopen? Zoals in het nu begrijp, ontvang je sowieso premie en is het enige risico dat je moet leveren aan de uitoefenprijs, die op dat moment lager kan zijn dan de marktprijs. Dat is waarover ik aan het denken ben (helaas nog geen tijd gehad om verder uit te zoeken).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat zal wel van het standpunt afhangen hé. Ik zie daarin een dividend belegging (met hefboom) zonder het aandelen risico. Het potentieel rendement moet je dan ook afzetten tegen het risico, dit lijkt meer op obligatie dan op een aandelen belegging, vind maar eens een obligatie die in de buurt komt met dergelijk rendement/risicoMarcel1 schreef: ↑30 december 2021, 10:40En dat vind ik dan minder kans op succes.verbanneling schreef: ↑28 december 2021, 11:49 Nog een alternatief is op langere termijn diep ITM schrijven.
Risico's:

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hierbij moet je wel goed opletten wanneer het aandeel ex dividend gaat, als het voor de tegenpartij (vaak de marketmaker) rendabel is om voor dividend te call-en, ben je je aandelen kwijt (kan zelfs OTM zijn) en strijk je geen dividend op.Popkwiskampioen schreef: ↑30 december 2021, 10:54 En gedekte calls OTM schrijven op dividendaandelen met de bedoeling om ze waardeloos te laten aflopen? Zoals in het nu begrijp, ontvang je sowieso premie en is het enige risico dat je moet leveren aan de uitoefenprijs, die op dat moment lager kan zijn dan de marktprijs. Dat is waarover ik aan het denken ben (helaas nog geen tijd gehad om verder uit te zoeken).
Ja, maar ik denk dat het zover niet zal komen. Want in dit geval met RDSA wordt je gelijk uitgeoefend met verlies.verbanneling schreef: ↑30 december 2021, 11:05Dat zal wel van het standpunt afhangen hé. Ik zie daarin een dividend belegging (met hefboom) zonder het aandelen risico. Het potentieel rendement moet je dan ook afzetten tegen het risico, dit lijkt meer op obligatie dan op een aandelen belegging, vind maar eens een obligatie die in de buurt komt met dergelijk rendement/risico![]()
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ten eerste kan ik niet met verlies uitgeoefend worden, de reeds ontvangen premie plus de €900 bij uitoefening komen overeen met de huidige verkoopwaarde. Ten tweede is de kans dat de call zo lang op voorhand wordt uitgeoefend bijzonder klein, er is voor de tegenpartij immers geen voordeel aan. De tegenpartij zijn in dit geval beleggers die long gaan met stevige hefboom, die hebben echt geen appetijt in de aandelen zelf, die rollen door of verkopen de optie.Marcel1 schreef: ↑30 december 2021, 11:16Ja, maar ik denk dat het zover niet zal komen. Want in dit geval met RDSA wordt je gelijk uitgeoefend met verlies.verbanneling schreef: ↑30 december 2021, 11:05
Dat zal wel van het standpunt afhangen hé. Ik zie daarin een dividend belegging (met hefboom) zonder het aandelen risico. Het potentieel rendement moet je dan ook afzetten tegen het risico, dit lijkt meer op obligatie dan op een aandelen belegging, vind maar eens een obligatie die in de buurt komt met dergelijk rendement/risico![]()
-
- Full Member
- Contacteer:
Thanks voor de tip. Ik zou gaan voor kortlopende calls die vrij ver OTM zijn om dit risico te beperken. Premie zal dan, neem ik aan, navenant zijn maar elke extra euro is welkomverbanneling schreef: ↑30 december 2021, 11:13Hierbij moet je wel goed opletten wanneer het aandeel ex dividend gaat, als het voor de tegenpartij (vaak de marketmaker) rendabel is om voor dividend te call-en, ben je je aandelen kwijt (kan zelfs OTM zijn) en strijk je geen dividend op.Popkwiskampioen schreef: ↑30 december 2021, 10:54 En gedekte calls OTM schrijven op dividendaandelen met de bedoeling om ze waardeloos te laten aflopen? Zoals in het nu begrijp, ontvang je sowieso premie en is het enige risico dat je moet leveren aan de uitoefenprijs, die op dat moment lager kan zijn dan de marktprijs. Dat is waarover ik aan het denken ben (helaas nog geen tijd gehad om verder uit te zoeken).

Verbanneling, ik denk dat je je geen illusies moet maken over de tegenpartijen, in de meeste gevallen zijn dit institutionele beleggers en market makers die zich indekken voor alle posities die ze open hebben. Dit verloopt doorgaans grotendeels geautomatiseerd. Als het voordeliger is om een optie uit te oefenen om dividend op te strijken, zal dit in 90% van de gevallen zeker gebeuren, vaak automatisch. Dit gebeurt inderdaad niet weken/maanden op voorhand, maar enkele dagen op voorhand, wanneer de tijdswaarde quasi nul is. Dan heb je deze aandelen bijgehouden en een stukje risico gelopen zonder dat je er iets aan verdient.
There is no such thing as a free lunch.
There is no such thing as a free lunch.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Weet ik, lees misschien ook even wat ik er hierboven over schreef.Naick schreef: ↑30 december 2021, 19:44 Verbanneling, ik denk dat je je geen illusies moet maken over de tegenpartijen, in de meeste gevallen zijn dit institutionele beleggers en market makers die zich indekken voor alle posities die ze open hebben. Dit verloopt doorgaans grotendeels geautomatiseerd. Als het voordeliger is om een optie uit te oefenen om dividend op te strijken, zal dit in 90% van de gevallen zeker gebeuren, vaak automatisch.
Vandaar ook dat er opvolging vereist is zoals ik in de eerste post schreef. Uiteraard wordt het risico om ge-called te worden groter naarmate de expiratie nadert (over twee jaar), het zal van de situatie afhangen of ik ze laat callen, door rol of terug koop. Kan ook zijn dat ik ze zelf vroeger terug koopt wanneer het aandeel naar pakweg €14 a €15 zakt door bv algemene marktomstandigheden, het is ten slotte nog altijd een short positie

Zolang de call niet uitgeoefend wordt brengen de aandelen dividend op, vermits dat dividend nu op slechts €9 komt levert dat een dubbel dividend rendement op zonder het risico dat bij aandelen hoort.
Shell keert het dividend per kwartaal uit, dus zo snel zal het dividend niet groter worden dan de resterende tijdswaarde.
En een free lunch is dit inderdaad niet, ik ben de tegenpartij van een long positie, daar ben ik mij van bewust, meer dan €19,6 kunnen die aandelen mij niet meer opbrengen. Ik ga er mijn broek niet aan scheuren, in het slechtste geval worden ze voortijdig uitgeoefend en brengen ze €19,6 op, ongeveer wat ze vandaag zouden opbrengen bij verkoop.