Geen verwarming met Zibro!
-
- Newbie
- Contacteer:
Geen verwarming met Zibro!
Graag willen wij onze oude woning wat verwarmen op een kille avond zonder de CV te moeten opzetten, en dan krijg je de folders in de bus met de reclame voor de Zibro Kamin vuurtjes.
Nu heb ik dit vorig jaar eens berekend, en wou ik dit ook hier even delen!
Wij hebben een Zibro Laserkachel, die de ruimte mooi op temperatuur kan brengen, echter deze kachel heeft ook een geweldig nadeel... de geur... ookal is dit de duurdere "geurloze" brandstof!
Men zegt wel dat deze kachels niet ruiken, maar dit is eigenlijk niet waar! Daarom ben ik aan het twijfelen om de Zibro te verbannen naar mijn schuurtje, en deze te vervangen door een elektrische kachel.
Nu had ik even het volgende rekensommetje gemaakt... Kunnen jullie even meerekenen??
Zibro Kristal brandstof 44€/20liter (Gamma) = 2,2€/liter
Tosaine ontzwavelde brandstof 31€/20liter (Makro) = 1,55€/liter
Elektriciteit 1Kw/u = 0,25€
Bij een vermogen van 2,7Kw verbruikt de Zibro volgens de opgegeven specificaties 0,3liter/u.
Zibro: 0,3liter/u * 2,2€/liter = 0,66€/u bij vol vermogen (Zibro Kristal)
Zibro: 0,3liter/u * 1,55€/liter = 0,46€/u bij vol vermogen (Tosaine ontzwaveld)
Elektrisch: 2,7Kw * 0,25€ = 0,675€/u bij vol vermogen
Dus een Zibro is goedkoper, en elektriciteit is het duurste...
Maar de aanschafprijs van een degelijke petroleumkachel kost 250€, terwijl een goede ventilatorkachel van een degelijk merk ongeveer 50€ kost.
Voor de meerkost van de zibro eruit te halen moet mijn elektrische kachel al 930u branden op Zibro kristal brandstof of 14000u branden op Tosaine.
Met andere woorden, ookal is elektriciteit enorm duur als bijverwarming, en eigenlijk niet echt ecologisch. Verwarmen met een Zibro om goedkoper uit te zijn moet je in elk geval ook niet doen, zeker niet als je hele huis ruikt naar een tankstation.
Daarom doen we nu 's avonds even de elektrische bijverwarming aan, en de Zibro... is verkocht op 2dehands!
Nu heb ik dit vorig jaar eens berekend, en wou ik dit ook hier even delen!
Wij hebben een Zibro Laserkachel, die de ruimte mooi op temperatuur kan brengen, echter deze kachel heeft ook een geweldig nadeel... de geur... ookal is dit de duurdere "geurloze" brandstof!
Men zegt wel dat deze kachels niet ruiken, maar dit is eigenlijk niet waar! Daarom ben ik aan het twijfelen om de Zibro te verbannen naar mijn schuurtje, en deze te vervangen door een elektrische kachel.
Nu had ik even het volgende rekensommetje gemaakt... Kunnen jullie even meerekenen??
Zibro Kristal brandstof 44€/20liter (Gamma) = 2,2€/liter
Tosaine ontzwavelde brandstof 31€/20liter (Makro) = 1,55€/liter
Elektriciteit 1Kw/u = 0,25€
Bij een vermogen van 2,7Kw verbruikt de Zibro volgens de opgegeven specificaties 0,3liter/u.
Maar de aanschafprijs van een degelijke petroleumkachel kost 250€, terwijl een goede ventilatorkachel van een degelijk merk ongeveer 50€ kost.
Voor de meerkost van de zibro eruit te halen moet mijn elektrische kachel al 930u branden op Zibro kristal brandstof of 14000u branden op Tosaine.
Met andere woorden, ookal is elektriciteit enorm duur als bijverwarming, en eigenlijk niet echt ecologisch. Verwarmen met een Zibro om goedkoper uit te zijn moet je in elk geval ook niet doen, zeker niet als je hele huis ruikt naar een tankstation.
Daarom doen we nu 's avonds even de elektrische bijverwarming aan, en de Zibro... is verkocht op 2dehands!
Re: Geen verwarming met Zibro!
Je vergeet erbij te vermelden dat de zibro door de verbranding ook de zuurstof uit de woonruimte vebruikt en tegelijkertijd CO2 en vocht produceert.
Bijkomend verluchten (en verwarmen) is dus de boodschap.
Bijkomend verluchten (en verwarmen) is dus de boodschap.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een goede tweedehands Zibro klassiek model vind je voor max. 50€ (de nieuwe met 4 jaar garantie beginnen aan 129€). Brandstof is petroleum C (niet B), vandaag nog 16 liter getankt voor minder dan 10€ (OK, je moet wat zoeken waar ze dat hebben), die is idem aan de Zibro brandstof maar in een minder fancy verpakking, zijnde een jerrycan van de Stock AmericainGoozzez schreef:
Ik gebruik die in de gang / overloop waar er geen verwarming meer aanstaat als de speksteenkachel de living en de keuken warm houdt en dat werkt prima. Ik heb even een rookpufje bij het starten en bij het afzetten maar verder geen reukhinder. Wel opletten bij het bijvullen om niet te morsen uiteraard.
De laser modellen hebben het nadeel dat ze stroom nodig hebben om te starten en de ventilator van power te voorzien, maar het voordeel dat je ze kan programmeren. De oudere modellen zoals RCA 66 en 86 kan je via batterijen starten, ofwel met een simpele lucifer en zijn super betrouwbaar.
Ik zou petroleum kachels dus niet zomaar afschrijven in een ouder huis waar er al voldoende lekverliezen zijn en uitsluitend als bijverwarming uiteraard
Ik zit In een oud pand. Ik zocht iets over de Zybro luchtkwaliteit. Maar vond dit ook wel interessant.
Mijn Zybro is een jaar oud, 4Kw.
Ik koop een vervanger voor de Tosaine voor 75ct/ltr dat is de helft. Gewoon bij de benzinepomp in het dorp.
Discussie over wat het goedkoopst is sla ik dus maar over.
Ik heb de Tosaine geprobeerd en bij ontsteken en doven ruikt het even. Niet anders als bij het product dat ik gebruik.
Mijn huis ruikt niet naar petroleum.
Omdat mijn pand nog niet geïsoleerd noch tochtvrij is en er regelmatig deuren open gaan maak ik me niet echt veel zorgen over de luchtkwaliteit. Maar ik zoek wel verder op dat onderwerp. In een goed geïsoleerde ruimte of 's-nachts laat ik hem niet aan.
M vr gr
Peter
Mijn Zybro is een jaar oud, 4Kw.
Ik koop een vervanger voor de Tosaine voor 75ct/ltr dat is de helft. Gewoon bij de benzinepomp in het dorp.
Discussie over wat het goedkoopst is sla ik dus maar over.
Ik heb de Tosaine geprobeerd en bij ontsteken en doven ruikt het even. Niet anders als bij het product dat ik gebruik.
Mijn huis ruikt niet naar petroleum.
Omdat mijn pand nog niet geïsoleerd noch tochtvrij is en er regelmatig deuren open gaan maak ik me niet echt veel zorgen over de luchtkwaliteit. Maar ik zoek wel verder op dat onderwerp. In een goed geïsoleerde ruimte of 's-nachts laat ik hem niet aan.
M vr gr
Peter