geld afhalen buiten de eurozone
geld afhalen buiten de eurozone
Volgens mij is de volgende info die Spaargids geeft fout:
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... anken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In het voorbeeld worden volgende kosten vermeld voor een afhaling met een Argenta Maestro of Mastercard:
Voor respectievelijk 25, 50, 100, 150 en 200 euro.
Argenta Maestro 0 0 0 0 0
Argenta Mastercard 2,875 3,25 4 4,75 5,5
Argenta zelf zegt dit:http://www.argenta.be/nl/Images/2015%20 ... 5-1420.pdf
- Kredietkaart (MasterCard):
ATM buiten eurozone 4,00
Belangrijker dan deze correctie is de volgende vraag: welke wisselkoers rekent Argenta aan bij geldafhalingen?
Zelf zegt Argenta: "De gehanteerde wisselkoersen zijn de koersen die opgenomen zijn op de website van Mastercard."
Maar op de website van Mastercard vind ik nergens hoe Mastercard de wisselkoers bepaalt.
Het is interessant hier te vermelden dat op de tarieflijst van Belfius hetvolgende staat bij de geldafhalingen met een kredietkaart buiten de eurozone:
"Wisselmarge van 1 % wordt toegepast tegen de referentiewisselkoers Visa/MasterCard op de dag van verwerking van de transactie"
Dus Belfius doet dus nog een percentje bovenop de wisselkoers die Mastercard hanteert..
Ook deze info is niet opgenomen in het artikel van spaargids.
Belfius hanteert bijkomend nog een vaste kost van 5 euro.
Dus als ik samenvat voor geldafhalingen buiten de eurozone:
Met maestro:
Argenta: geen kosten + wisselkoers=wisselkoers van Mastercard
Belfius: 5 euro + 1% bovenop wisselkoers ECB
Welke wisselkoers is de beste?????
Met kredietkaart:
Argenta Mastercard: 4 euro + wisselkoers=wisselkoers van Mastercard
Belfius Master: 5 euro + 1% bovenop wisselkoers van Mastercard
Voor de betalingen met de Maestrokaart stelt Argenta dan weer: "1,50% wisselkoers"
Dit is volgens mij een wisselkoersmarge die genomen wordt bovenop "een" wisselkoers. Argenta geeft geen uitleg vanwaar de wisselkoers komt.
Voor de betalingen met Maestro stelt Belfius : " Wisselmarge van 1 % wordt toegepast tegen de referentiewisselkoers ECB (Europese Centrale Bank) op de dag van verwerking van de transactie."
Wat een soep!
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... anken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In het voorbeeld worden volgende kosten vermeld voor een afhaling met een Argenta Maestro of Mastercard:
Voor respectievelijk 25, 50, 100, 150 en 200 euro.
Argenta Maestro 0 0 0 0 0
Argenta Mastercard 2,875 3,25 4 4,75 5,5
Argenta zelf zegt dit:http://www.argenta.be/nl/Images/2015%20 ... 5-1420.pdf
- Kredietkaart (MasterCard):
ATM buiten eurozone 4,00
Belangrijker dan deze correctie is de volgende vraag: welke wisselkoers rekent Argenta aan bij geldafhalingen?
Zelf zegt Argenta: "De gehanteerde wisselkoersen zijn de koersen die opgenomen zijn op de website van Mastercard."
Maar op de website van Mastercard vind ik nergens hoe Mastercard de wisselkoers bepaalt.

Het is interessant hier te vermelden dat op de tarieflijst van Belfius hetvolgende staat bij de geldafhalingen met een kredietkaart buiten de eurozone:
"Wisselmarge van 1 % wordt toegepast tegen de referentiewisselkoers Visa/MasterCard op de dag van verwerking van de transactie"
Dus Belfius doet dus nog een percentje bovenop de wisselkoers die Mastercard hanteert..
Ook deze info is niet opgenomen in het artikel van spaargids.
Belfius hanteert bijkomend nog een vaste kost van 5 euro.
Dus als ik samenvat voor geldafhalingen buiten de eurozone:
Met maestro:
Argenta: geen kosten + wisselkoers=wisselkoers van Mastercard
Belfius: 5 euro + 1% bovenop wisselkoers ECB
Welke wisselkoers is de beste?????
Met kredietkaart:
Argenta Mastercard: 4 euro + wisselkoers=wisselkoers van Mastercard
Belfius Master: 5 euro + 1% bovenop wisselkoers van Mastercard
Voor de betalingen met de Maestrokaart stelt Argenta dan weer: "1,50% wisselkoers"
Dit is volgens mij een wisselkoersmarge die genomen wordt bovenop "een" wisselkoers. Argenta geeft geen uitleg vanwaar de wisselkoers komt.
Voor de betalingen met Maestro stelt Belfius : " Wisselmarge van 1 % wordt toegepast tegen de referentiewisselkoers ECB (Europese Centrale Bank) op de dag van verwerking van de transactie."
Wat een soep!
Re: geld afhalen buiten de eurozone
beste,
het artikel waar u naar verwijst is meer dan 1 jaar oud en wordt niet meer geactualiseerd
heeft u de app 'whatcard' al geprobeerd, deze geeft meer inzicht in de kosten en de wisselkoers van de kaarten
Mvg,
Kristof
Spaargids.be
het artikel waar u naar verwijst is meer dan 1 jaar oud en wordt niet meer geactualiseerd
heeft u de app 'whatcard' al geprobeerd, deze geeft meer inzicht in de kosten en de wisselkoers van de kaarten
Mvg,
Kristof
Spaargids.be
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
prima app een dikke 10 op 10.
heel handig.
in bvb TJECHIE verschillen van 5 € voor 100 € afhaling.
wetende dat uit eten lunch 6 € kost.
pils een halve liter 1,1 €.
prima app een dikke 10 op 10.
heel handig.
in bvb TJECHIE verschillen van 5 € voor 100 € afhaling.
wetende dat uit eten lunch 6 € kost.
pils een halve liter 1,1 €.
Estate Guru believer.
Ik heb mij net de premiumversie van de whatcard-app aangeschaft.
Handig en gemakkelijk.
Maar volgens mij niet helemaal correct.
De app rekent op basis van de wisselkoers die Yahoo hanteert.
Terwijl de twee banken die ik nader bekeken heb, al vertrekken van twee verschillende wisselkoersen: de referentiekoers van Mastercard/Visa en de referentiekoers van de ECB.
Tenzij u zegt dat Master, Visa, de ECB en Yahoo dezelfde referentiekoers hanteren?
Handig en gemakkelijk.
Terwijl de twee banken die ik nader bekeken heb, al vertrekken van twee verschillende wisselkoersen: de referentiekoers van Mastercard/Visa en de referentiekoers van de ECB.
Tenzij u zegt dat Master, Visa, de ECB en Yahoo dezelfde referentiekoers hanteren?
Laatst gewijzigd door centiem op 29 september 2015, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
@centiem
via de instellingen kan u de gebruikte wisselkoers wijzigen
meer info over de wisselkoersen te vinden op de faq op http://www.whatcardapp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
via de instellingen kan u de gebruikte wisselkoers wijzigen
meer info over de wisselkoersen te vinden op de faq op http://www.whatcardapp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hero Member
- Contacteer:
Om het eenvoudig samen te vatten: de banken spelen ook hier een vuil spelletje met een Exchange rate die niemand behalve hen kent.
waar dient de app voor om te discuteren over welke wisselkoerscentiem schreef:Ik heb mij net de premiumversie van de whatcard-app aangeschaft.
Handig en gemakkelijk.
of dient de app voor met welke card men het goedkoopste uit is.
in Tjechie bij geld afhalingen kan men kiezen voor een wissekoers of geen wisselkoers
echter verschil met goedkoopste card is voor 3000 kronen 13 € . de moeite voor die 13 € geen yahoo of andere he.
Estate Guru believer.
Ik denk dat je het niet snapt. Als je wil weten welke kaart het goedkoopste is, dan moet je ook weten welke wisselkoers gehanteerd word, De app rekent standaard met de Yahoo-koers terwijl je niet weet welke wisselkoers echt gebruikt wordt.platin schreef:waar dient de app voor om te discuteren over welke wisselkoerscentiem schreef:Ik heb mij net de premiumversie van de whatcard-app aangeschaft.
Handig en gemakkelijk.
of dient de app voor met welke card men het goedkoopste uit is.
in Tjechie bij geld afhalingen kan men kiezen voor een wissekoers of geen wisselkoers
echter verschil met goedkoopste card is voor 3000 kronen 13 € . de moeite voor die 13 € geen yahoo of andere he.
Binnen enkele dagen heb ik meer tijd om dít verder te bekijken.
Hallo centiemcentiem schreef:
Als je wil weten welke kaart het goedkoopste is, dan moet je ook weten welke wisselkoers gehanteerd word, De app rekent standaard met de Yahoo-koers terwijl je niet weet welke wisselkoers echt gebruikt wordt.
zoals reeds vermeld kan je zelf kiezen welke wisselkoers wordt gebruikt, die van yahoo of die van de kaart. Beiden keuzes hebben hun nadelen.
ik zijn nie lang naar school geweest , he meesterIk denk dat je het niet snapt. Als je wil weten welke kaart het goedkoopste is, dan moet je ook weten welke wisselkoers gehanteerd word, De app rekent standaard met de Yahoo-koers terwijl je niet weet welke wisselkoers echt gebruikt wordt.
Binnen enkele dagen heb ik meer tijd om dít verder te bekijken.
maar als ik app gebruik en zie dat argenta kaart 0 € extra is en bvb keytrade 4,5 € extra
gaat ge me toch niet wijsmaken dat door de gebruikte wisselkoers keytrade goedkoper gaat zijn.
en de gebruikte wisselkoers heb gezien op afrekening dat het over 4 centiem ging afwijking.
dus dat kan evengoed afkomstig zijn van moment van bedrag verrekenen op een tijdstip die dag.
och ja gaat over een afhaling van maar 3000 cz.
Estate Guru believer.